Google Analytics alfa a omega Vašeho businessu Tomáš Míka internetový marketing mika@inizio.cz
Co jsou Google Analytics? měrící nástroj Vašich webových stránek a mobilních aplikací k vyhodnocení Vašich investic a činností
Jaké existují analytické nástroje? Piwik (zdarma) Clicky (zdarma) Google Analytics (zdarma) Omniture (placený - od 85.000 do 165.000 Kč / měsíc)
Čím neměřit Váš web? Toplist.cz Navrcholu.cz
Výhody Google Analytics zdarma neustálé vylepšení nástroje jednoduchý na používání i zprovoznění nejrozšířenější nástroj v oboru obsáhlá poradna
Proč využívat Google Analytics? nejde o “hloupé” počítadlo návštěvnosti měření marketingových aktivit (offline i online) správně nastavené GA = nalezení odpovědí na business otázky
Základní přehled - metriky návštěvnost průměrná doba návštěvy míra okamžitého opuštění (bounce rate)
Základní přehled - návštěvy
Základní přehled - uživatelé
Základní přehled - Zobrazení
Základní přehled - Stránky
Základní přehled - Trvání
Základní přehled - Opuštění
Základní přehled - % nových návštěv
Rozhraní Google Analytics https://www.dropbox.com/s/s30r8f5oxvyjqnx/Screenshot%202015-04-28%2022.21.36.png?dl=0
Základní přehled - návštěvy Uživatel Session - 30 minut neaktivity, příchod z jiného zdroj, půlnoc Hit - splnění události, přechod na jinou podstránku
Základní přehled - návštěvy
Základní přehled - míra okamžitého opuštění návštěvník nezaznemaná žádný “hit” nesplnění události, nezaznamenán přechod na jinou stránku Jaká hodnota je hodně nebo málo?
Základní přehled - míra okamžitého opuštění
Možné příčiny vysoké míry okamžitého opuštění jednostránková webová stránka špatně zvolená vstupní stránka (v PPC kampaních) špatný design a použitelnost webové stránky chyba v měřícím kódu
Základní přehled - průměrná délky návštěvy délka počítaná mezi hity problém poslední stránky zkreslení mírou okamžitého opuštění
Základní přehled – nové návštěvy
Základní rozdíl mezi dimenzí a metrikou Dimenze - charakteristika objektu např. zdroj návštěvnosti, vstupní stránka, typ zařízení Metrika - počet nebo poměr např. návštěvy, míra okamžitého opuštění, tržby
Základní rozdíl mezi dimenzí a metrikou
Segmentace uživatelů
Segmentace uživatelů část uživatelů, která splňuje vámi nadefinované podmínky zdroj návštěvnosti chování na stránkách výkon v elektronickém obchodě rozdělení na základní a pokročilé segmenty z vytvořených segmentů je možné vytvořit remarketingové publikum
Nejdůležitější přehled - zdroje návštěvnosti
Zdroje návštěvnosti - přímá návštěvnost záložka v prohlížeči, přesné zadání adresy, špatně “označkované” kampaně Zdroje návštěvnosti - přímá návštěvnost
Zdroje návštěvnosti - odkazující návštěvnost
Vyhodnocování získaných dat - klíčová slova relevance vstupních stránek množství dotazů přivádějících návštěvnost problém not-provided Akvizice-> Kampaně-> Organická klíčová slova
Vyhodnocování získaných dat - zdroje návštěvnosti Z jakých zdrojů chodí uživatelé nejčastěji? Přivádí tyto zdroje kvalitní návštěvnost? Má význam věnovat svůj čas zdrojům, které nic nepřináší? Akvizice->Veškerá návštěvnost->Zdroj/médium
Vyhodnocování získaných dat – kampaně Akvizice->Veškerá návštěvnost->Kampaně
Akvizice->Veškerá návštěvnost->Kampaně Kampaně - tagování http://www.rezidencenh.cz/cs/?utm_source=Sklik&ut m_medium=cpc&utm_campaign=vikendove_wellness _pobyty Source – zdroj (Sklik, Adwords) Médium - skupina (cpc,display,email) Kampaň – pro orientaci Nástroj – UTM builder(Google) Akvizice->Veškerá návštěvnost->Kampaně
Vyhodnocování získaných dat - obsah Kam lidé na vašich stránkách nejčastěji chodí? Jaké jsou nejčastější vstupní stránky? Odkud Vám lidé nejčastěji utíkají? Chování-> Obsah webu-> Všechny stránky
Jaké jsou cíle Vašich webových stránek? Cíle webových stránek Jaké jsou cíle Vašich webových stránek?
Makro a mikro cíle makrocíle - primární cíl webové stránky (tržby, odeslání poptávky) mikrocíle - prokázání zájmu (stažení propagačních materiálů, přihlášení k newsletteru, proklik na Facebook)
Konverze->Elektronický obchod->Přehled
Elektronický obchod vše porovnávejte s náklady pokud znáte marže, využívejte je při výpočtech konverzní poměr - konverze / návštěvnost = X%
Cíle - nejčastější typy odeslání poptávky odeslání dotazu registrace uživatele přihlášení k newsletteru Správce->Výběr dat->Cíle
Správce->Výběr dat->Cíle Cíle - nastavení Správce->Výběr dat->Cíle
Cíle - bez děkovací stránky "_gaq.push(['_trackPageview', ‘odeslani_formulare.html']);" Správce->Výběr dat->Cíle
Cíle - nastavení konverzního trychtýře Správce->Výběr dat->Cíle
Cíle - konverzního trychtýř
Chování -> Události -> Nejčastější události měření akcí, které nezapříčiní zobrazení nové stránky spuštění videa na stránce měření 404 stránek měření odchozích odkazů emailové zprávy, telefony stažení souborů Chování -> Události -> Nejčastější události
Události - implementace není zapotřebí v GA cokoliv nastavovat, práce je pouze na programátorovi ga('send', 'event', 'kategorie', 'akce', ‘štítek'); ga('send', 'event', 'Videa', 'Play', ‘URL adresa');
Konverze-> Vícekanálové cesty-> Nejčastější konverzní trasy Asistované konverze Naivní představa: člověk přijde z bannerové kampaně nakoupí, konverze se připíše k bannerové kampani Konverze-> Vícekanálové cesty-> Nejčastější konverzní trasy
Asistované konverze 277 z 597 objednávek (46%)
Asistované konverze
Založení Google Analytics https://www.google.com/analytics/
Struktura účtu Google účet úroveň účtu - 1 klient úroveň účtu - 1 web úroveň výběru dat - 1 výběr
Struktura účtu
Nastavení Google Analytics
Správce -> Služba -> Údaje o měření -> Měrící kód Vložení měrícího kódu <script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-49xxx69-3', 'auto'); ga('send', 'pageview'); </script> Správce -> Služba -> Údaje o měření -> Měrící kód
Jak kód na stránky vkládat? na každou podstránku webu před ukončující značku </head>
Co lze vše nastavit na úrovni účtu? Správa uživatelů - nasdílení účtu Vašim kolegům, agentůrám Filtry - vyloučení IP adres zaměstnaců, agentury
Co lze vše nastavit na úrovni služby? inzertní funkce a demografická data propojení s Google Webmaster Tools propojení s Google Adwords nebo Adsense nastavení remarketingových publik
Co lze vše nastavit na úrovni výběru dat? nastavení měny, země nastavení cílů webové stránky měření výkonu elektronického obchodu možnost napojení na interní vyhledávání
Principy webové analytiky Absolutní čísla - porovnávejte! předchozí měsíce stejný měsíc v minulém roce trend růstu/poklesu “Co nejde změřit, nelze ani zlepšit.”
Principy webové analytiky kontext metriky statistická významnost dat jiný nástroj = jiná metodika měření Co je zapotřebí si uvědomit?
Základní otázka“proč”? Proč vzrostla/klesla návštěvnost? Proč mi tento zdroj přivádí kvalitnější návštěvnost? Investuji finance do správných zdrojů? Proč lidé odcházejí z této stránky?
Užitečné využití Google Analytics Vlastní upozornění - zasílané na email pokles tržeb/návštěvnosti nárůst/pokles míry okamžitého opuštění došlý kredit na PPC systémech
Přejděme k dotazům a praktické části. Děkuji za pozornost! Přejděme k dotazům a praktické části. Tomáš Míka internetový marketing mika@inizio.cz