DUŠEVNÍ ZDRAVÍ A ZÁSADY PSYCHOHYGIENY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PSYCHICKÉ JEVY.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základy psychohygieny
Emoce (city).
City Pavel Šuranský.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Duševní zdraví a psychohygiena
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
duševní zdraví, hygiena,…
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32 _INOVACE_15_11_osobní hygiena 3
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Duševní hygiena.
Sociální psychologie.
Duševní hygiena Duševní hygiena nepřivede člověka ke štěstí, ale může ukázat chyby, které štěstí a spokojenost ničí, podkopávají a varovat před nimi. Může.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

DUŠEVNÍ ZDRAVÍ A ZÁSADY PSYCHOHYGIENY Přednáška

Pojmy Psychohygiena, duševní zdraví, stres, eustres, distres, frustrace, deprivace, psychózy neurózy, psychopatie, oligofrenie. Přenáška Pracovní list

Kredity Příspěvek k diskusi: 10 kreditů Když dodržuji zásady psychohygieny, budu žít déle. Příspěvek k aktuálnímu tématu: 5 kreditů Na příkladu pojednej o jednotlivých typech narušení psychického zdraví Na příkladu pojednej o jednotlivých typech duševních poruch Na příkladu pojednej o zásadách duševního zdraví a psychohygieny Seznam nás se svým denním režim a proveď jeho rozbor Scénka 5 kreditů Sehraj scénku na vybrané příspěvky

„Zdraví není vším, ale bez zdraví je všechno ničím.“1 Artur Schopenhauer

Duševní zdraví „Je to stav duševní pohody a normality, kdy všechny duševní pochody probíhají  adekvátním až  optimálním způsobem, umožňují správně odrážet vnější realitu, přiměřeně a pohotově reagovat na všechny podněty (včetně sociálních) a řešit běžné i mimořádné a neočekávané úlohy, stále se zdokonalovat v pracovních i osobních činnostech (zejména v sociální  komunikaci) a mít pocit pohody a uspokojení ze svých aktivit i prožívání.“2

Porozumění definice pohoda – vyrovnanost, klid, pokoj normalita - stav, chování a jednání odpovídající normám optimální - nejlépe vyhovující adekvátní - odpovídající, přiměřený vnější realita - skutečnost probíhající mimo osobnost podnět – motiv, stimul,návrh běžné – normální, častý, navyklý prožívání - vnitřní život člověka, není přístupný jiným lidem, projevuje se v chování pohotový – rychlý,bystrý

Vlastními slovy Duševní zdraví je stav, který se projevuje v mém chování. Na všechny návrhy reaguji tak, že jsem s tím spokojen a všechno je v souladu s mými hodnotami a normami společnosti. Příklad: Když jsem přišel do třídy, třída hlučela a nechtěla se utišit. Chvíli jsem počkal, zopakoval jsem svá pravidla. Třída hlučela o něco méně, ale pořád vyrušovala. Pustil jsem ji klip s motorovou pilou, zasmál jsem se a všechno se vrátilo do původního stavu a mohl jsem začít učit.

Pojetí sebe sama, sebeakceptace, seberealizace Co jsem Co jsem Co budu dělat Co budu dělat Čeho jsem schopen Čeho jsem schopen Vnitřní integrace do společnosti Jak vnímám své okolí a jak jsem se začlenil Jak vnímám své okolí a jak jsem se začlenil Autonomie – relativní nezávislost na vnějším prostředí Jak jsem schopen řídit své jednání podle vnitřních měřítek Jak jsem schopen řídit své jednání podle vnitřních měřítek č.1

Cvičení3 1. Zanalyzujte sami sebe podle výše uvedených znaků duševní rovnováhy a ohodnoťte se v jednotlivých znacích od nuly do desíti (0 – nejhorší známka).

Stupeň duševní rovnováhy Ve zdravém těle zdravý duch. Přirozenost. Schopnost čelit nesnázím (vysoká frustrační tolerance). Nezávislost a vnitřní autonomie. Objektivní pohled na sebe sama, sebepoznání (realistické sebehodnocení, otevřenost ke zkušenosti) . Sebeakceptace – sebepřijetí (člověk, který dokáže sám sebe přijmout v objektivním odhadu svých vlastních sil, dovede také akceptovat druhé lidi).

Stupeň duševní rovnováhy Odvaha ke stálému začínání (snaha o duševní růst a pokrok). Spokojenost a tichá radostnost. Smysl pro krásu (zjemnění a kultivovanost, vyšší vnímavost uměleckých děl i krás v každodenním životě). Akceptace druhých, sociální adaptace. Nesobeckost. Výrazný smysl pro etiku (hrubou chybou je ubližování komukoli, respektování základních morálních pravidel).

Sečtěte všechny hodnoty a vydělte počtem znaků (12), získáte průměr – výsledek vaší momentální celkové rovnováhy.

Psychohygiena „Duševní hygienou rozumíme systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení, prohloubení nebo znovu získaní duševního zdraví, duševní rovnováhy.“4

Odpověz si na otázky! 1 Jaké zastáváš hodnoty? (Každý člověk by si měl ujasnit, co jsou pro něho hodnotné cíle, k nimž bude zaměřovat své úsilí, čemu bude dávat přednost. Každý přehnaný požadavek mě vystavuje zátěži, stresu.)

Odpověz si na otázky! 2 Umíš odpočívat, a jakým způsobem odpočíváš? (Nestresovat se při tom tím, co mě trápí, dělat něco úplně jiného. Aktivní odpočinek znamená, že je li zátěž psychického charakteru, odpočíváme při sportu, manuálních věcech. Pasivní odpočinek znamená, že když pracuju rukama, odpočinek je duchovní povahy (čtení…).

Odpověz si na otázky! 3 Dodržuješ životosprávu? Když částečně, tak odpověz jak! (Zahrnuje výživu, spánek, vhodné rozložení odpočinku a zátěže a společenské zázemí.)

Odpověz si na otázky! 4 Správně hospodaříš s časem? (Důležité je mít harmonický denní režim a ten pravidelně dodržovat.)

Odpověz si na otázky! 5 Neuzavíráš se do sebe? (Když problém nezvládám, radši na něj upozorním, nedusit to v sobě, promluvit si s přáteli o mém problému.)

Deprivace „ Jedná s o chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování vytčených cílů.“5 biologická motorická senzorická sociální citová psychická č.2

Deprivace příklad

Frustrace „Psychický stav a chování člověka, které jsou vyvolané překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb.“6 fantazie agrese apatie, rezignace regrese projekce vytěsnění, potlačení č.3

Frustrace příklad

Stres „Označuje stav psychické zátěže, který vzniká působením rušivého faktoru na člověka během uspokojování potřeby nebo dosahování cíle.“7 akutní chronický eustres distres Č.4

Co se děje při stresu?8 Naše tělo je, podobně jako zvířecí, vybaveno obrannými mechanismy pro případ krizových situacích. Stresová reakce má za cíl ochranu organismu. V přírodě při ohrožení života nastupuje automatická reakce boje nebo útěku (záchrana života). V lidské společnosti již dnes zpravidla nejde o holý život, ale například o sociální postavení, osobní důstojnost a podobně. Přesto lidské tělo reaguje na stresory podobně jako zvířata v přírodě na ohrožení života. Aktivuje svaly nutné pro obrannou reakci, začne k nim dopravovat více živin větším množstvím krve. Tím pádem se odkrví vnitřní orgány i kůže. Tělo se maximálně soustředí na možný budoucí boj. Tento stav je pro organismus velmi energeticky náročný. Navíc tělo není schopno obvyklým způsobem zpracovávat živiny. Imunita není v té chvíli pro řídící orgány tak důležitá, proto dochází k jejímu poklesu. Navenek při stresu pozorujeme zčervenání nebo zblednutí, bušení srdce, zrychlený tep, zvýšený tlak, zrychlený dech, pocení, pociťujeme svíravý pocit v odkrvených orgánech, bolest v zádech apod. (celostnímedicina. cz)

Dělení duševních poruch psychózy neurózy psychopatie oligofrenie

Psychózy Jsou hluboké neuropsychické poruchy, které vážně narušují osobnost. Např.: schizofrenie (rozštěpení osobnosti), maniodepresivní psychóza (chorobné změny nálad) č.6 č.5

Neurózy Jde o funkční onemocnění bez organických poruch mozku. Patří mezi ně neurastenie, která se projevuje velkou únavou, poruchami spánku, činnosti srdce a trávení. č.7

Psychopatie Je dlouhodobá odchylka od běžných projevů osobnosti (nápadné podivínské nepřizpůsobivé chování). 1. explozivní (po nepatrném podnětu následuje výbuch hněvu a násilí), 2. astenická (přecitlivělost, ostýchavost, krajní neobratnost ve vztahu s lidmi). č.8

Oligofrenie Označuje nerozvinutost poznávacích schopností a procesů. lehká - debilita, IQ 52–67 střední - imbecilita, IQ 36–51 těžká - prostá idiocie, IQ 20–35

Zdroje Obrázky: Pozadí. 2014. Dostupné z: http://tototu.sk/wp-content/uploads/2012/03/metaphys-savone-plate-spojene-taniere1.jpg Pozadí. 2014. Dostupné z: http://www.aerzteblatt.de/bilder/2013/04/img45847333.jpg č.1. Lampa. 2014. Dostupné z: http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Jun2008/339893.jpg?d41d č.2. Deprivace. 2014. Dostupné z: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTSlkzg4cbwvaYn77tjNypyB3fY_GjtH-KHsJWIjJPrzi-p_zt2qQ č.3. Frustrace. 2014. Dostupné z: http://www.petrnovak.eu/wp-content/uploads/2011/11/frustrace.jpeg č.4. Stres. 2014. Dostupné z: http://graffiti.org/stres/01stres_8.jpg č.5. Kopecký. 2014. Dostupné z: http://knihovna.lf2.cuni.cz/wp-content/upload/milos.jpg č.6. Démon. 2014. Dostupné z: http://instinkt.tyden.cz/obrazek/4e54fcac7e760/34-3-22-tema-otv-4e54fd7968e30_400x266.jpg č.7. Neurastenie. 2014. Dostupné z: http://p5.storage.canalblog.com/57/91/379668/20202450_p.jpg č.8. Psychopatie. 2014. Dostupné z: http://procproto.cz/wp-content/uploads/joker.png Citace: 1. Citáty. 2014. [cit. 14-05-05]. Dostupné z: http://www.citaty.cz/citaty/index.asp?text=zdrav%ED&btn=true&strana=5 2. Duševní zdraví. 2014. [cit. 14-05-02]. Dostupné z: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/dusevni-zdravi 3. Louková, T. Psychohygiena. 2014. [cit.14-05-05]. Dostupné z: https://pf.ujep.cz/user_files/Psychohygiena%20T_Loukova.ppt‎ Nakonečný, M. Encyklopedie obecné psychologie, Praha: Academia. 1997. s. 254 Odmaturuj ze společenských věd, Brno: Didaktis. 2004. s. 150 Odmaturuj ze společenských věd, Brno: Didaktis. 2004. s. 149 Tamtéž. s. 149 Stres . 2014. [cit. 14-05-05]. Dostupné z: http://www.celostnimedicina.cz/stres.htm Použitá literatura: Aišmanová, A. Psychohygiena. 2014. Dostupné z: https://fpe.zcu.cz/study/celozivotni_vzdelavani/nabidka/ESF_mistri/materialy2011/LS_podpory/kps_pshy/PSHY_Ajsmanova.pdf Gillernová, I., Buriánek, J. Základy psychologie, sociologie, Praha: Fortuna. 2006 Helus, Z. Psychologie, Praha: Fortuna. 2003. Odmaturuj ze společenských věd, Brno: Didaktis. 2004. Občanská nauka pro střední odborné školy, Praha: SPN. 2003. Nakonečný, M. Encyklopedie obecné psychologie, Praha: Academia. 1997.