Historické experimenty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Atmosférický tlak a jeho měření
Advertisements

FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA F6 - STRUKTURA A VLASTNOSTI KAPALIN
Mechanika kapalin a plynů
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
Archimédův zákon.
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce. Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce.
Jan Evangelista Torricelli a Magdeburské polokoule
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: ARCHIMÉDŮV ZÁKON – výklad učiva.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaPlavání.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaVlastnosti.
Mechanické vlastnosti kapalin Částice kapalin konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou malé mezery. Kapaliny jsou: téměř nestlačitelné tekuté.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
POVRCHOVÁ VRSTVA KAPALINY
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Mechanické vlastnosti kapalin
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Mechanické vlastnosti kapalin
Alessandro Guiseppe Antonio Anastasio Volta
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
FYZIKA 8. ROČNÍK PRÁCE Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Mechanické vlastnosti kapalin
F Atmosférický tlak Magdeburské polokoule, Torricelliho pokus, přístroje k měření atmosférického tlaku.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Archimedův zákon.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM OHMŮV ZÁKON.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
EXPERIMENTY – ATMOSFERICKÝ TLAK PdF:FY2MP_DF1 Didaktika fyziky 1 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
VY_32_INOVACE_13_30_ Atmosférický tlak a jeho měření.
MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU
VÝKON ELEKTRICKÉHO PROUDU
Archimédův zákon VY_32_INOVACE_28_Archimeduv_zakon,_vztlakova_sila
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HYDROSTATICKÝ TLAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_29.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Částicová stavba látek
Archimedes ze Syrakus (?287 – 212 př. n. l.)
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Archimédes a jeho objevy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Atmosférický tlak a jeho měření
Archimédův zákon.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Archimédův zákon.
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Paralelní zapojení rezistorů
Archimédův zákon pro plyny
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
POVRCHOVÁ VRSTVA KAPALINY
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Druhy sil VY_32_INOVACE_15_Druhy sil Autor: Pavlína Čermáková
Transkript prezentace:

Historické experimenty Václav Macháček

Proč historický experiment Skoro v každé učebnici jsou nějaké zmínky o historii Bud to o známém fyzikovi Nebo zmínka o historickém experimentu

Baví je dějepis?? jsou rádi, že se nemusí chápat Mají ho rádi, protože většinová společnost o tom netvrdí že he těžký

magdeburské polokoule Německý fyzik Otto von Guericke se proslavil známým pokusem, který předvedl v roce 1654. Chtěl ukázat jak velkou silou na nás působí okolní vzduch. Dal si zhotovit dvě měděné polokoule o průměru 0,5m a na kraje připevnil olejem napuštěné kožené pásy. Ty měli zabezpečit aby k sobě polokoule při vzájemném přiblížení dobře dosedly. Z jedné polokoule byla vyvedena trubka k vývvě pomocí které byl z polokoulí vyčerpán vzduch. K sobě je tedy přitlačoval jen okolní vzduch. Pak ke každé polokouli byly zapřaženy čtyři páry koní, které je měly od sebe odtrhnout. Tlak vzduchu byl ta velký že musely koně napnout všechny svaly, aby se jim to podařilo. Při odtržení ozvala mohutná rána která se rozlehla do okolí Magdeburgu, kde se pokus konal. Od té doby se tento pokus nazývá pokusem s magdeburskými polokoulemi.

A když je to baví tak se dá třeba i něco vypočítat Například jakou silou bylo působeno na povrch koule složené z obou polokoulí.

Proč jim nezabalit kousky fyziky do dějepisného těsta Příklad Archimedův zákon Syrakuský král chtěl zjistit zda koruna kterou si nechal vyrobit je z čistého zlata. Měl podezření že ho nepoctivý číšník při výrobě přimíchal do zlata levnější stříbro. Proto pověřil Archimeda aby to zjistil. Archimedes nemohl korunu porušit a stále nemohl přijít na řešení. Až najednou se koupal v lázních pozoroval jak jeho tělo vytlačuje vodu a zvedá se hladina. Z nadšení jak našel řešení vyběhl nahý a po ulicích Syrakus vykřikoval heuréka. V učebnici je experiment na ověření Archimedova zákona. : Zavěste stogramové závaží na siloměr. Změřte siloměrem tíhovou sílu na závaží (0,98 N) Pak závaží ponořte do nádoby s vodou. Údaj na siloměru se zmenší na 0,8 N . Ve vodě působí na zaváří síla 0,13 N mířící vzhůru. RAUNER, Karel. Fyzika 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 136 s. ISBN 80-723-8431-7. Str. 73 Kapaliny

Další příklad Obvykle se tento Oerstedův pokus popisuje jako náhodný experiment, který vedl k fundamentálnímu objevu (obr. 1). Z toho, co již bylo uvedeno, však lze usuzovat na více než jen pouhou náhodu. Jistá „náhoda přející duchům připraveným„ však při pokusu přece jen svou roli hrála. Když totiž Oersted umístil kus drátu uzavřeného proudového okruhu vodorovně a v pravém úhlu nad magnetkou, ta zůstala v klidu. Oersted usoudil, že elektrický proud na magnetku nepůsobí a tento pokus dále neopakoval. Když však na konci přednášky náhodně pohnul drátem uzavřeného okruhu do polohy rovnoběžné s magnetkou, ta se hned otočila o úhel téměř 90°.

Je jich ale daleko více Třeba - výroba galvanického článku