Tvůrčí řešení problémových úloh Divergentní fyzikální úlohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala Iva Potáčková
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
vlastnosti kapalin a plynů I. Hydrostatika
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Tvořivá výuka fyziky na základní škole Divergentní fyzikální úlohy
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Na těleso ponořené do kapaliny působí tlakové síly
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Vypracovala: Bc. SLEZÁKOVÁ Gabriela Predmet: HE18 Diplomový seminár
GRAVITAČNÍ POLE.
MĚŘENÍ HUSTOTY.
CZ.1.07/1.4.00/ EU III/2 ČP – F FYZIKA VII.A INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ.
Hydromechanika.
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
Mechanika kapalin a plynů
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
Účinky gravitační síly Země na kapalinu
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Mechanika II. Tlak vyvolaný tíhovou silou VY_32_INOVACE_11-18.
Hydrostatický tlak.
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
Archimedův zákon Yveta Ančincová.
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název úlohy: 5.14 Archimedův zákon.
VY_32_INOVACE_11-20 Mechanika II. Kapaliny – test.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK.
Mechanické vlastnosti kapalin
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Mechanika tekutin Tekutiny Tekutost – vnitřní tření
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Hydrostatický tlak.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1.Co se děje? Když se potápěč potápí do stále větší hloubky?
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Hydrostatický tlak – výpočet (soustava SI) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Tlak – odvozená veličina SI Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina: 7. ročník základní.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_17 Hydrostatický tlak Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:17. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola.
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
11. Energie – její druhy, zákon zachování
VY_32_INOVACE_
Hustota a její měření.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Přípravný kurz Jan Zeman
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7. Vl
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_41_AZ- kvíz
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.08_Tlak_v_kapalinách Datum:
Otáčivé účinky síly PÁKA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
zpracovaný v rámci projektu
Průměrná rychlost ZŠ Velké Březno.
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Fyzika 7.ročník ZŠ Pohybová a polohová energie tělesa Creation IP&RK.
Hydrostatická tlaková síla, hydrostatický tlak - opakování
VY_32_INOVACE_
Hydrostatický tlak Hydrostatický tlak je tlak v kapalině způsobený tíhovou silou Značíme jej ph Jednotkou je 1 Pa (Pascal), je to stejná jednotka, jako.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_17 Mechanické.
Transkript prezentace:

Tvůrčí řešení problémových úloh Divergentní fyzikální úlohy Václav Meškan - PF JČU v Českých Budějovicích, ZŠ L. Kuby, České Budějovice

Problémové fyzikální úlohy Úlohy, k jejichž vyřešení nestačí pouhá aplikace nabytých znalostí, ale je nutné vlastním myšlenkový úsilím nalézt postup k jejich vyřešení a zajistit všechny potřebné informace. Cíl: připravit žáky na řešení konkrétních reálných problémů.

Tvůrčí řešení problémů Divergentní (rozbíhavé) a konvergentní (sbíhavé) myšlenkové operace. V první fázi řešení vytvořeno množství originálních nápadů => divergentní postup Následně z množství různých řešení vybráno nejvhodnější řešení => konvergentní postup

Divergentní myšlení (rozbíhavé) Klíčovou složkou tvůrčího procesu, v tradiční výuce je tato složka myšlení tradičně omezena na úkor konvergentního myšlení. Problém rozvoje divergentního myšlení v technických a přírodovědných předmětech

Některé náměty divergentních fyzikálních úloh.. K čemu lze v využít… K čemu lze v hodinách fyziky využít cihlu? … ramínko na šaty … hliníkovou lžičku … PET láhev …

Některé náměty divergentních fyzikálních úloh.. K čemu lze v využít… K čemu lze v hodinách fyziky využít cihlu? měření jejích rozměrů, hmotnosti, objemu výpočet její hustoty výpočet její tíhy určení tíhového zrychlení pomocí volného pádu cihly výpočet rychlosti pohybu cihly cihla jako pomůcka při demonstraci pohybu měření vztlakové síly působící na cihlu využití cihly k měření délky cihla jako závaží cihla jako „podklad“ pod páku

Navrhni, jak lze pomocí PET lahve určit hustotu kapaliny. PET lahev jako odměrná nádoba k určení objemu porovnávání hustot kapalin podle rozvrstvení v PET lahvi určení vztlakové síly působící na lahev s vodou v kapalině podle deformace PET lahve v kapalině určit velikost hydrostatického tlaku

Vypočítej a „oživ“ příklad Vypočítej následující úlohu a vymysli k ní smysluplné vtipné slovní zadání: Jaká je povaha hledané veličiny? Jaké jsou vlastnosti vztlakové síly? Jak souvisí velikost vztlakové síly s hustotou, objemem a tíhovým zrychlením? Jaký je přesný význam zadaných veličin? Kde vztlaková síla působí? Jaké těleso může mít objem 0,25 m3?

Vymysli příklad, aby výsledek byl… Vymysli příklad na výpočet tlaku, aby výsledek byl 1 Pa, 1 kPa, 1 MPa. Vymysli úlohu na výpočet polohové energie, aby výsledek byl 2000 J.

Postup řešení divergentní úlohy Vymysli úlohu na výpočet polohové energie, aby výsledek byl 2000 J. 1) výchozí vztah,

Postup řešení divergentní úlohy Vymysli úlohu na výpočet polohové energie, aby výsledek byl 2000 J. 1) výchozí vztah, 2) přiřazení hodnot,

Postup řešení divergentní úlohy Vymysli úlohu na výpočet polohové energie, aby výsledek byl 2000 J. 1) výchozí vztah, 2) přiřazení hodnot, 3) přiřazení významu, energie vzrůstá X energie se snižuje

Postup řešení divergentní úlohy Vymysli úlohu na výpočet polohové energie, aby výsledek byl 2000 J. 1) výchozí vztah, 2) přiřazení hodnot, 3) přiřazení významu, 4) tvorba řešení energie vzrůstá X energie se snižuje

Postup řešení divergentní úlohy Vymysli úlohu na výpočet polohové energie, aby výsledek byl 2000 J. 1) výchozí vztah, 2) přiřazení hodnot, 3) přiřazení významu, 4) tvorba řešení O kolik vzroste polohová energie opičáka Alfonze o hmotnosti 20 kg, když vyšplhá na strom vysoký 10 m?

Vymysli úlohu na výpočet průměrné rychlosti, aby výsledek byl 20 ms-1 Vymysli úlohu na výpočet průměrné rychlosti, aby výsledek byl 20 ms-1. Nakresli obrázek, který bude sloužit jako zadání příkladu. Kůň žokeje Váni urazil vzdálenost 4,96 km za 4 minuty a 8 sekund. Jaká je jeho průměrná rychlost?

Obrázek jako zadání příkladu. Nejrychlejší šnek ve šnečím maratonu odplazil 1 km za 2,5 hodiny. Jakou rychlostí se plazil?

Odhal skryté zařízení / navrhni zařízení

Jiné náměty Navrhni elektrický obvod, který bude rozsvícením žárovky signalizovat, že se žák houpe na židličce. Navrhni systém vytápění středověkého hradu. …

Nakresli obrázek, na němž bude těleso o určitých vlastnostech. Nakresli obrázek, na němž budou současně účinkovat tělesa o hmotnostech 1 g, 1 kg, 100 kg a 1 t.

Další kreslící úlohy Nakresli obrázek na téma… Nakresli obrázek na téma zákon akce a reakce. Nakresli obrázek na téma teplotní anomálie vody. Nakresli obrázek na téma F = 10 N …

Nezařazené úlohy Navrhni způsob, jak bys změřil výšku žirafy. Veď v patrnosti, že žirafa je i v zajetí velmi plaché zvíře.

Změřila bych si nějaké nejbližší stromy, načrtla tam čárky po metrech i centimetrech, zahnala bych tam žirafu a dalekohledem bych zjistila, na jakém čísle má nohy a na jakém čísle má hlavu. Vzala bych si metr.

Jakou situaci mohou představovat následující dvojice sil? b) c)

Na obrázku jsou dvě akvária spojená trubicí Na obrázku jsou dvě akvária spojená trubicí. Pokus se vymyslet, proč není hladina v obou akváriích ve stejné výšce (důvodů může být mnoho):

Výběr z opovědí žáků Trubice je ucpaná, v nádobách je kapalina s různou hustotou, nad hladinou v pravé nádobě je vyšší tlak, hladina se právě vyrovnává, pravá nádoba je ve skutečnosti výš, obrázek je ve špatném měřítku, levá nádoba je na obrázku zvětšena.

Dva medvědi si hrají na houpačce Dva medvědi si hrají na houpačce. Vymysli co nejvíce možných důvodů, proč zůstává houpačka na obrázku ve vodorovné poloze.

Výběr z opovědí žáků Medvěd vpravo je těžší (naplněný kamením, nasáklý vodou), medvěd vlevo se opírá o zem, houpačka je zaseklá (například zarezlá), pravé rameno houpačky je ve skutečnosti mnohem delší než levé rameno, medvídci si hrají ve stavu bez tíže, u medvídka vpravo působí menší gravitační síla, medvídci se houpají, na statickém obrázku to ale není vidět. obrázek je nakreslen špatně a houpačka ve skutečnosti není v rovnováze.

Hodnocení divergentních úloh Kritéria hodnocení úloh: fyzikální správnost řešení. originalita řešení, propracovanost řešení, množství různých použitých kategorií Klasifikace: fyzikální znalosti x tvořivost – nutno oddělit podstatná je zpětná vazba – samotná známka neposkytuje slovní hodnocení motivační známka, bodování

Děkuji za pozornost! meskan@email.cz