Žijí s námi plísně Štěpán Borka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

Změny skupenství látek - vypařování, var a kondenzace
Houby bez plodnic Mgr. Helena Roubalová
Co to jsou mikrobi?.
ČASTÁ NEINFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ –
Mohou nám být mikrobi prospěšní?!?
Virologie.
Mikrobiologie Mikroorganismy.
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Svět mikrobů BAKTERIE BAKTERIE
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
Základy přírodních věd
Alimentární onemocnění
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Voda a vzduch = základ života
Mikro-organismy v lidských sídlech.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Antibiotika.
ŽIJÍ S NÁMI VE MĚSTĚ - ROSTLINY A ZVÍŘATA
Antibiotika a Rezistence
?.
Stavba těla hub, rozmnožování
Alimentární onemocnění
Houby.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Plísně a jejich jedy v potravinách
PLÍSNĚ MÍŠA.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Obecná biologie
NEMOCI A IMUNITA Ema Volešová.

TENKÉ STŘEVO STŘEVNÍ ŘASA.
Volně žijící živočichové
BAKTERIE.
HOUBY.
ŽÍJÍ MEZI NÁMI BAKTERIE
Kvasinky Zbyněk Kačírek Václav Hujíček Josef Hanzl.
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Bakterie. Malé organismy viditelné jen pomocí mikroskopu. Jsou to jednobuněčné organismy – jejich tělo je tvořeno jen jednou buňkou. Jsou jednodušší a.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ HOUBY (Fungi) unikátní, samostatná říše organismů.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Bakterie VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Sir Alexander Fleming (6. srpna 1881 – 11. března 1955)
Houby nemají chloroplasty neprobíhá fotosyntéza mají buněčnou stěnu zpevněnou chitinem (látka podobná celulóze, vyskytuje se u hub a členovců) tvoří samostatnou.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Autor: Ing. Miroslava ROMANOVÁ. Význam hub v ekosystému. Rozdíl mezi zelenými rostlinami a houbami. Z čeho houby žijí? Kde žijí a jejich význam? První.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
Vypracoval: JAN HRUBAN
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_11
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
CHEMIE - Léčiva SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
HOUBY.
Mikro-organismy v lidských sídlech.
KVASINKY, HOUBY, PLÍSNĚ.
Základní škola, Hradec Králové
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Transkript prezentace:

Žijí s námi plísně Štěpán Borka

Co to jsou plísně? = nebezpečné houby na vlhkých zdech, na starém jídle i v některých sýrech používají se i v průmyslu

V čem nám škodí? - vyvolávají alergie, tyfus a další škodlivé nemoci. Na tyto nemoci můžeme i zemřít. Kvůli plísním se tvoří mikroby. Způsobují mykózu lidí, zvířat i rostlin

Příklad mykózy u lidí

Jak se proti nim bránit? - Pravidelně větrat - Dodržovat hygienu - Uklízet - Pořádně mýt nádobý - Nenechávat potraviny zkazit se

Využití plísní - Plísně využíváme ve farmaceutickém (léky), chemickém i potravinářském průmyslu. - Nejznámější plíseň - Penicillium notatum, který produkuje známá antibiotika a taky se z něho vyrábí prášky penicillin. - Jiné plísně využíváme v potravinářství např. Penicillium roqueforti či Penicillium camemeberti, známé sýrové plísně.

Objevení penicillinu – 30.9. 1928 1881-1955 Alexander Fleming společně s mykologem Tomem představili dne 30.9. 1928 účinky látky penicillin. Z jejich výzkumu plyne, že tato plíseň hubí téměř všechny mikroby, které mohou být pro lidský organismus škodlivé. Vědec Fleming přišel na účinky zcela náhodou. Nechal totiž ležet špinavé misky na stole několik dní. O pár dní později se na jeho miskách objevila plíseň, která odstranila všechny mikroby kolem sebe. Za tento objev dostal roku 1945 Nobelovu cenu.

Otázky 1. Kdo objevil penicillin? 2. Jmenujte alespoň dva průmysly, ve kterých se plíseň využívá. 3. Na čem se může objevit plíseň? (min. 3) 4. Co může plíseň vyvolávat u lidí, zvířat nebo rostlin? 5. Jak se proti plísním bránit? (min. 3)

Děkuji za pozornost

PLÍSNĚ tvorba: vlhko, teplo, působení bakterií (zkažení potravin) - způsobují mykózu = rozklad- potravin, dřeva, kůže, papíru, textilií,…. - ohrožuje zdraví, i zabít (alergie, tyfus, …) + prospěšná: léky – penicillin potraviny - sýry - penicillin objevil Alexander Fleming