Rodičům nadaných – jak je poznáte?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chorzów 1.06 – 7.06 Polska/Poland/Polen/Pologne.
Advertisements

Zájmenná příslovce Zájmenná příslovce vznikají z předložek a ukazovacích nebo tázacích zájmen. Zájmenná příslovce.
KONJUNKTIV PLUSQUAMPERFEKT MIT MODALVERBEN
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: žáky 3. ročníku ZŠ Předmět: německý jazyk Autor: Mgr. Richard.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: žáky 3. ročníku ZŠ Předmět: německý jazyk Autor: Mgr. Richard.
DresdenDresden Den první – Der erste Tag Výprava z Teplic natěšená na týden plný překvapení a poznání Unser Praktikum in Dresden hat.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: žáky 3. ročníku ZŠ Předmět: německý jazyk Autor: Mgr. Richard.
PETR MACH Obecná teorie peněz aneb co si můžeme vzít z Keynese.
Kód VM: VY_32_INOVACE_3ZIM03 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Zimková Datum:
• Autor • Mgr. Anna Pastuchová • Cílová skupina • Aj5 • Očekávané výstupy • Umět utvořit ústní a písemné sdělení na dané téma • Klíčové kompetence • Pracovní.
Kdo to udělal? Who did it?. Proč to udělal? Why did he do it?
Přítomný čas průběhový
Budoucí čas „to be going to“
CAN/ CAN´T VY_22_ZAZNAM_ Aj.I. 5.B .32. CAN,CAN´T
CAN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Svatava Mazurová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.20 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 20 Název materiálu:Christmas Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Klíčová aktivita: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji. výuky cizích jazyků Šablona číslo: VY_22_1_30.
Zvířatae Anotace: Žáci si v prezentaci osvojí základní fráze a slovní zásobu na téma Zvířata, což je podpořeno vizuálně i sluchově. Žáci si procvičí čtení.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Sloveso „to have got“ 5.ročník (k učebnici Projekt 1)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
sloveso MÍT VY_22_INOVACE_55
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Candle in the wind (England's rose)
Autor výukového materiálu:Mgr. Júlia Holíková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:Únor 2012 Číslo.
Autor výukového materiálu:
Program pro evidenci nákladů a výnosů Jan Lisal. Požadavky Požadavky zadání: Možnost evidence nákladů a výnosů v rámci firmy Možnost evidence práv a uživatelů.
Sloveso "to BE".
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Pro své milé žáky vytvořila Kateřina Brandejsová
Název školy: ZŠ Podbořany, Husova 276, okr. Louny
Nakupováníe Anotace: Žáci si v prezentaci osvojí základní fráze na téma Nakupování, což je podpořeno vizuálně a sluchově. Žáci si procvičí čtení a dále.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Popis lidí a věcí e Anotace: Žáci si v prezentaci osvojí slovní zásobu potřebnou při popisu věcí a osob. Výrazy si mohou procvičit dle zadání v prezentaci.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sporty a aktivity e Anotace: Žáci si v prezentaci osvojí základní výrazy a fráze na téma Sporty a aktivity. Fráze si mohou procvičit dle zadání v prezentaci.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Amgličtina jako první.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Klíčová aktivita: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji. výuky cizích jazyků Šablona číslo: VY_22_1_23.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Vzdělávací oblast: Anglický jazyk Autor: Mgr. Martina Hulenková
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Anglický jazyk – gramatika, slovní zásoba Číslo materiálu: EU Název: Present simple Autor: Mgr.
Musím to udělat? Do I have to do this?. Proč tam musíme jít? Why do we have to go there?
Číslo: VY_32_INOVACE_15_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: UNIT 1.
Past tense TO BE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Svatava Mazurová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Budoucí čas prostý autor: Petr Baťa.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Wh- questions.
Před pár hodinami jsem byl na cestě sem. Earlier today I was on the way over here.
USED TO Vazba, kterou používáme, když chceme říci, že něco nějak bývalo. Teď je to však jinak. Často pokud porovnáváme minulost se současností. Např.
Anglický jazyk ( 8.ročník )
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Sloveso "to HAVE".
Autor: Mgr. Eliška Nováková
VY_32_INOVACE_07_Sluneční soustava Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Nemusel bych tam jezdit I wouldn't have to go there.
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: Vzdělávací.
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Nationality VY_22_INOVACE_16 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
Ona obvykle píše dopisy ráno. She usually writes letters in the morning.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Horský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovní zásoba Look VY_22_INOVACE_17 Sada 3 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Londýn 2014 Tomáš Juřenčák. Náplň stáže Mohl jsem si vybrat dle vlastního zájmu.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 The Internet and Its Uses Working at a Small-to-Medium Business or.
Označení DUM Fi- DUM Autor
Transkript prezentace:

Rodičům nadaných – jak je poznáte? Dle Silvermanové (1992), toto jsou nejranější znaky nadání u dětí: · neobvyklá čilost již v raném dětství, · menší potřeba spánku, · dlouhé období koncentrace, · vysoká míra aktivity, · velmi brzy se usmívá, pozná blízké osoby, · intenzivní reakce na hluk, bolest, frustraci, · pokročilý vývoj skrze vývojové mezníky, · neobyčejná paměť, · radost z učení a rychlost učení, · raný a rozsáhlý rozvoj jazyka, · fascinace knihami, · zvídavost, · excelentní smysl pro humor, · abstraktní myšlení a schopnosti řešení problémů, · živá představivosti (např. imaginární společníci), · citlivost a soucit. Pokud dítě vykazuje většinu těchto charakteristik, rodiče by měli s dítětem zajít ke zkušenější osobě, která může diagnostikovat, zda jde o projevy mimořádného nadání. Častěji bývají diagnostikováni prvorození než jejich mladší sourozenci. Když je v rodině jedno dítě nadané, je vcelku pravděpodobné, že i ostatní sourozenci budou nadaní.

Co s nimi? Nadané dítě dokáže nezkušené rodiče obvykle zcela zaskočit a vyčerpat. Nadaná batolata často méně spí a vyžadují více stimulace, když jsou vzhůru. Pomocí může být účast širší rodiny, prarodičů, přátel a známých žijících poblíž v době, kdy si rodiče potřebují na chvíli od svého potomka odpočinout. Od chvíle, kdy začnou mluvit, neustále se ptají na nepřeberné množství otázek a často apelují na autoritu rodičů. "Udělej to, protože to říkám" na ně většinou nepůsobí jako argument. Obecně se dá říci, že rodiče, kteří neztrácejí trpělivost neustálým zdůvodňováním a vysvětlováním, mají větší šanci, že přimějí své nadané ratolesti ke spolupráci, než autoritářští rodiče, kteří si svou autoritu vynucují příkazy a tresty. Pokud se s nimi mluví a naslouchá jim s respektem, existuje větší šance, že jejich reakce budou také respektující. Jasné je však, že takováto intenzivní práce a péče vyžaduje nesmírnou míru trpělivosti a houževnatosti. Jakmile děti trochu povyrostou, může být dobrým způsobem jak rozdělit úkoly a naučit je vyjednávat rodinné sezení nebo rodinná rada. Tato setkání umožní fórum, kde děti mají právoplatný hlas jako rovnocenný člen rodiny a poskytnou tak únik od zbytečných hádek a sporů, které se ale mohou i tak občas vyskytnout. Pro nadané dítě je nezbytné zažívat pocit emocionálního přijetí u své rodiny i ve chvílích, kdy spolu momentálně v něčem nesouhlasí (Silvermanová, 1992).

Pro rodiče dětí se speciálními potřebami je také nezbytné scházet se s učiteli svých dětí v raných letech jejich školní docházky. Mohou spolu lépe řešit problémy školní výuky a popřípadě i dohodnout vhodné úpravy výuky, které by jejich dítěti nejvíce vyhovovaly. Když rodiče a učitele pracují společně, mohou vzniknout vhodné programy a případné problémy mohou být podchyceny včas. Někdy i rodiče mohou asistovat (pomáhat) učitelům např. přípravou některých výukových materiálů, pomocí se školní knihovnou, krátké vstupy do výuky v malých skupinkách apod. Efektivní rodiče zůstávají zapojeni do vzdělávání svých dětí, i po jejich vstupu do školy a také se neustále informují všeobecně o možnostech péče o nadané děti (Silvermanová, 1992).

Vhodné aktivity pro nadané předškoláky: PORTEŠOVÁ, Š. - http://www.nadanedeti.cz/ mechanické hlavolamy slavného vynálezce a sběratele hlavolamů Noba Yoshigahary (napsal na toto téma na 70 knih) - u nás je v prodeji jeho "Bláznivá křižovatka" - vlastně čtvercová síť s různě rozmístněnými autíčky, které je třeba přesunout tak, aby bylo možno vyjet s autíčkem červeným. Ke hře je 40 karet s různými situacemi. Od stejného autora existují hry: Shape by Shape (geometrické útvary se skládají do obrazců inspirovaných origami - ke hře je 60 karet), Brick by Brick (z různě pospojovaných cihliček se skládají různé tvary - celkem 60) a Block by Block, dále 60 různých tvarů (židle, Tyrannosaurus, schody), se kterými má co dělat i dospělý, než se mu podaří je sestavit. "Přechod přes potok" - z jednoho břehu potoka máte pomocí různě dlouhých klád udělat cestu na druhý břeh (40 karet s různým postavením pařezů, kterých je potřeba k upevnění klád). LOGIX, která bohužel není k dostání u nás, ale v Kanadě je také velmi zajímavým rozvojovým materiálem. Cílem hry je ze zadání logicky vyvodit umístění 9 geometrických obrazců v síti. Zadání je typu: červený čtverec nesmí být vedle žlutého trojúhelníku, žádný kruh nesmí být nad žádným čtvercem, žádný tvar modré barvy nesmí být nad žlutým čtvercem apod.

Tantrix - „nekonečný" hlavolam, kde se musí přidávat stále nové a nové kusy tak, aby všechny na sebe navazovaly. Na rozdíl od hlavolamů, které se jen rozloží a složí, jsou tyto dostatečně složité a inspirativní (pro prostorovou představivost, logiku apod.), že se dají použít i vícekrát Pro již starší děti (obvykle těsně před vstupem do školy nebo začínající školáky) již na našem trhu existuje spousta velice kvalitních deskových her, které rozvíjejí: prostorovou představivost (Jungle Speed, Digit, Puzzle) verbální schopnosti (KrisKros, Scrabble, Slova, Křížovky) strategické a logické myšlení (Osadníci z Katanu, Carcassone, Elfenland), postřeh (Cink) paměť (zde jsou samozřejmě využitelná jakákoliv pexesa nebo i složitější hry založené na tomto principu - Ramsesse II., Měděný kotlík, Logik. K distribuci deskových her přispívá např. i Mensa, která v současné době zřizuje herní kluby a všeobecně podporuje rozšiřování kvalitních deskových her a hlavolamů. Mensa také doporučila distribuci českého patentu prostorového hlavolamu s názvem Cube 21, který na první pohled připomíná Rubikovu kostku, ale svou podstatou je mnohem složitější a umožňuje i vícesměrné pohyby.

Hra Labyrinth mini (Ravensburger), od 7 let Tuto hru jsme trochu obměnili tak, aby ji mohl hrát i jeden človíček. Skládá se ze 60 menších papírových čtvercových kartiček, ze kterých je třeba poskládat bludiště navazujících chodeb. Úkol přiměřeně zaměstná i dospělého, baví se celá rodina. Koupeno v Kauflandu za asi 200 Kč Hvězda v matice (Slovart) sešity odstupňované podle věku 3-4, 4-5, 5-6, 6-7 let, výjimečně náročnost odpovídá horní hranici, spíš je to ještě trochu náročnější, v sešitu pro věk 6-7 je počítání do 100, násobení, dělení. Úkoly jsou docela zábavné, děti si ke splněným úkolům vylepují hvězdičky nebo různé smajlíky. K dostání v Librexu. Rozvíjíme logické myšlení (Portál) hry, hádanky a cvičení pro děti od 7 do 11 let. Různé úkoly na prostorovou představivost, doplňování řad atd. Trochu podobné zjednodušeným IQ testům. Zvládne i menší dítě, část pro děti od 7 do 9 let jsme měli za chvíli hotovou. Rozhodně je to příjemná alternativa k pořád se opakujícím sešitům pro předškoláky.

Následující seznam vhodných metod pro nadané předškoláky pochází z článku Laury Siegelbaumové a Susany Rotnerové, z časopisu Gifted Child Today 1-2, 1983: · Srovnat a dát do kontrastu - ptát se dětí, na shodné znaky a rozdíly dvou předmětů nebo zvířat, např. Dva psy, dvě postavy v knížce, dva lidé, které dítě zná, dva televizní programy, dvě jídla apod. ... · Různé způsoby seskupování - požádat dítě, aby našlo různé způsoby, jak seřadit či seskupit dané věci jako např. dva televizní programy, dvě známé osoby, hračky, nápoje, hodiny během dne, pocity, oděvy, různé geometrické tvary... · Výukové hádanky - nechat dítě hádat, jako např. co se asi stane ve filmu, v knize, nebo čím se asi tento pán živí či proč si myslí, že je ta paní rozčilená. ... · Co když... - ptát se dítěte, co se stane, když nechá ležet kus chleba na trávě, nebo co se stane, když pošleme dopis babičce, co by se stalo, kdyby lidé uměli létat, nebo či se stane, když se bude hádat s kamarády... · Pomíchaná zvířátka - požádat dítě, ať si vybere pár zvířátek, a namíchá jejich části dohromady, pak zkusit, jestli nebude chtít namalovat výsledek, nebo jej vyrobit s plastelíny či povykládat příběh o tom, co z toho vzešlo. Může být také navrženo povídání o tom, co by se takovému zvířátku dělalo lépe či hůře.

· Nahrávání příběhu - naučit dítě, jak pracuje přenosný kazetový magnetofon a mikrofon a povzbudit jej, ať řekne příběh či zazpívá píseň nebo ať obejde celý dům a popíše, co vidí, abyste mohli později hádat, co je popisováno. · Vytvořte vlastního hrdinu - zeptat se dítěte, nechce-li vytvořit ve své představě vlastního hrdinu tak, jak někdo jiný vytvořil např. Supermana, (nebo jakéhokoliv jiného hrdinu, kterého má dítě v oblibě), pak jej požádat, aby zavřelo oči a popustilo uzdu fantazii a představovalo si tohoto hrdinu na chvíli, pak mu dalo jméno, nakreslilo jej, či vytvořilo o něm příběh... · Vytváření obrázků - dát dítěti kus papíru, kde jsou nakreslené čáry, které nic konkrétního netvoří, nebo vytvořte něco jako kolo, které může být využito různými způsoby a požádejte jej, ať daný obrázek dokreslí, jakkoliv se mu líbí či jakkoliv chce a poté ať daný obrázek popíše.... · Tvořivé vaření - vyzvat dítě, ať uvaří něco netradičního, na začátek asi něco snazšího jako např. oříškový salát nebo lesní pudink... · Peníze, peníze, peníze - povykládat dítěti, jak se používají mince a bankovky. Pokud má dítě zájem, nechat jej vytvořit svůj vlastní obchod s věcmi z komory a s opravdovými mincemi mu dovolit udělat několik vlastních obchodů, rozměnit peníze či určit cenu potravin, které doma jíte ...

· Rozeznávání tvarů - zeptat se dítěte, které tvary jsou ve většině reálných objektů jako např. kniha, krabice od mléka či dům a naučit jej názvy dvou nebo tří prostorových tvarů a také je rozlišovat ... · Krok k početní řadě - najít schodiště a přivázat barevnou stuhu na jeden prostřední schod, říci dítěti, ať si představí, že když stojí na tomto označeném schodu, nejsou tam žádná jablka (či cokoliv jiného), a že o schůdek výš je jedno jablíčko, na druhém schůdku dvě atd. a každým schůdkem nahoru jablíčko přibývá, a krokem dolů ubývá. Pak naučit dítě základní sčítání a odčítání využíváním těchto symbolů na schodišti, jako např. odečti tolik jablíček, kolik jsi snědl k snídani, nebo postav se na takový schůdek, kolik ti je let apod. ... Používat vlastní představivost! Nebát se experimentovat.

Užitečné kontakty: H+H - specializovaná prodejna společenských her a hlavolamů, Praha 1, Jungmannova 8, e-mail: obchod@hras.cz , e-shop: www.hras.cz "Binary Arts" , 1321 Cameron Street, Alexandria, VA 22314, www.puzzles.com LOGIX Learned enterprises international, P.O.Box 249, Lake Mills, WI 53551, tel.: (800) 462 0411 www.familygames.cc

Knihy pro zvídavé děti – doporučuje maminka jednoho z nich: Astronomie: Knihy o astronomii je asi nejlepší kupovat na Petřínské hvězdárně - je tam velký výběr a nekoupíte tam nic špatného. Obrazový atlas vesmíru Nakladatelství SLOVART ,1998 Stručný, pěkný (nikoliv zjednodušený) přehled Dětský atlas vesmíru Svojtka and Co. 2001 Spíše pro malé vědce-začátečníky. Vesmír Fortuna Print, 2003 (odb. poradce překladatele J. Grygar) (sluneční soustava, planety a jejich měsíce, hvězdy, galaxie, struktura vesmíru, astronomická pozorování, kosmický výzkum - z kanadského originálu, s velmi pěknými ilustracemi) 100+1 záludných otázek astronomie Aventinum, 2003 Proč nenastává zatmění Měsíce při každém úplňku? Hřeje Jupiter? Je Pluto opravdu planetou? Dinosauři: 1. Otisky času - Bořivoj Záruba, ilustrace Z. Burian Aventinum1997 Kniha s mnoha krásnými ilustracemi, vhodná i pro menší zvídavé vědce.

Fyzika: Moje kniha pokusů - VODA - Neil Ardley DANUBIAPRINT, 1992 Kniha zajímavých a veselých pokusů malé zvídavé děti. Ve stejné edici vyšlo: Světlo, Magnet, Stroje Fyzika pro základní školy - Zdena Lustigová Fortuna, 1994 Mnoho jednoduchých a zajímavých pokusů, které zvládne se zvídavým dítětem i rodič, který není fyzik. Historie: Starověk - Fiona Chandlerová Fragment, 2001 Zábavný popis historie s přehlednými ilustracemi Ve stejné edici vyšel i Pravěk, Středověk, Novověk Obrázky z českých dějin a pověstí - Z. Adla, J. Černý, J. Kalousek České dějiny jako komiks pro ty menší. Matematika: Guinnessova kniha o číslech Mladá fronta, 1993 Barevná matematika pro 1. až 5. třídu - M. Kaslová Učebnice pro zpestření školní výuky. Od stejné autorky: Sbírka úloh z matematiky pro 2. a 3. ročník ZŠ a Sbírka úloh z matematiky pro 4. a 5. třídu

Zajímavá matematika - L. Görke, K. Ilgner, G. Lorenz, G. Pietzsch, M Zajímavá matematika - L.Görke, K. Ilgner, G. Lorenz, G.Pietzsch, M. Rehm Albatros, 1983 Jak se měří nadmořská výška, proč se točí kolo, měření je dobré-ale výpočet je lepší, jak najít sever pomocí náramkových hodinek. hodně ilustrací, vhodné i pro rodiče-laika Čísel hra kouzelná - I. Adler Horizont Praha, 1972 Míry a jednotky, čísla, která nemůžeme dělit, navigace, matematické hříčky.bohatě ilustrována, velice názorné a použitelné i pro rodiče-nematematika Příroda: Drahé kameny -Cally Hallová Edice Pouhým okem, Osveta, 1996 Horniny a minerály - Chris Pellant Edice Pouhým okem, Osveta 1994 Naši brouci - J. Mařan Edice OKO, Albatros, 1972 Výpravy za dobrodružstvím - Miloš Zapletal Albatros 1986 Přírodopis jako dobrodružství, mnoho zajímavých pokusů a hrátek, mnoho zajímavých otázek. Příroda v ČSSR Práce 1976 (vyšlo nové vydání "Příroda v České a Slovenské republice" Systematický přehled rostlin a živočichů na našem území rozčleněný podle místa výskytu (lesy, lidská sídliště, rašeliniště a slatiny, vody a jejich okolí ). Velmi užitečná kniha. Neživá příroda - Róbert Čeman, Geografická encyklopedie REKORDY, MAPA Slovakia Bratislava 2001 Víte, kde je nejvyšší mořský příliv? Největší korálový útes? Největší přírodní most? Největší vysokohorský ledovec? Ve stejné edici vyšlo i Živý svět-zvířata, Živý svět-rostliny aj.

"Proč je to tak?": Ten dělá to a ten zas tohle - Richard Scarry ALPRESS, 1996 Pro nejmenší - jak se staví dům, jak hasiči hasí atd. V říjnu 2003 ji měli v Praze v knihkupectví ve Štefánikově ul. 13, kousek před Andělem. Už vím proč I.a II.- H.a E. Škodovi, V. Kubašta Albatros, 1979 Jak vzniklo písmo, jak se dělá mýdlo, jak vznikl papír Jak se to dělá? Reader´s Digest Výběr, 1996 Jak funguje počítačka, čip, antibiotika, jak se vyrábí hranolky, plněné olivy, jak se staví horská dráha, jak se stavěla Velká čínská zeď a mnoho dalšího. Svět vědy a techniky- Dětská ilustrovaná encyklopedie SLOVART, 1995 Z anglického originálu - přehledně zpracované kapitoly např. Zemětřesení, Fyzika, Jeskyně, Voda ) Velká dětská encyklopedie Cesty, 1995 (O vesmíru, o přírodě, o lidském těle, o vědě a technice, o dopravě - přehledně, zajímavě) Proč se svět točí - J. Johnsonová, P. Whitfield J. Vašut, 1999 "Encyklopedie otázek a odpovědí" - např. Byli nám první lidé podobní? Jak přišly rajky ke svému jménu? Mají všechny rostliny květ? Kde začínají řeky? Proč je Země kulatá? Odkud se bere vítr? Oxford - Školní encyklopedie 1. - 5. díl Svojtka a co., Praha 1999 K dostání v Levných knihách - jsou v ní zajímavé informace, které nejsou v ostatních encyklopediích. Velice užitečná kniha

Věda: Neviditelný svět - Peter Lafferty Orbis Pictus, 1993 Svět viděný mikroskopem Objevy a vynálezy tisíciletí - F. Houdek aj. Tůma Lidové noviny, 2002 Kdo vynalezl penicilin? Kdo objevil krevní oběh? Kdo vynalezl parní stroj. 1000+1 věc, kterou byste měli vědět o vědě - James Trefil Nakladatelství Lidové noviny, 1993 Mnoho zajímavého o biologii, fyzice i astronomii. Země: Tajemství podnebí Velryba Praha, 1997 Přehledné vysvětlení různých atmosférických jevů (bouřky, duha, hurikány, polární záře, El Niňo atd.) pomocí názorných ilustrací Různé: Nově vycházející časopis 21.století (píše tam i pan Grygar, tak je to seriózní plátek) - vřele doporučuju, našli jsme v každém čísle mnoho zajímavého. Pokud ho neseženete na stánku, volejte zákaznickou linku 281090621.

„To nemyslíte vážně, pane Feynmane!„ od R. Feynmana Velká kniha optických iluzí Albatros 2003 Lidské oko vnímá realitu nedokonale, čehož využívalo mnoho malířů k optickým hříčkám. Beletrie: "Paní Láry Fáry" od Betty MacDonaldové (o léčbě nakažlivých dětských nemocí jako je čurbesajda, hádavka a mlátilka, ještěchvilkýna a toměnebavína ) „To nemyslíte vážně, pane Feynmane!„ od R. Feynmana "O mé rodině a jiné zvířeně", "Dvakrát v Kamerunu" a jiné od G. Durella "Hovořil s ptáky, zvířaty a rybami" a "Život se psem není pro psa". od Konrada Lorenze „Pan Kaplan má třídu rád„ - Leo Rosten MENSA - různé IQ testy pro děti Vydává Svojta and Co. www.mensa.cz

Výtvarné umění: Obrazová abeceda, Národní galerie Praha 2000 "Slabikář" s netradičními obrázky - pro jednotlivá písmena abecedy jsou použity části obrazů z NG (např. A jako anděl z obrazu Mistra Třeboňského oltáře, L jako lampa z obrazu Jakuba Schikanedera) - pro rodiče, kteří chtějí, aby jejich děti měly kladný vztah k výtvarnému umění naprosto skvělé. Knihu doplňuje puzzle, pexeso a vtipné skládačky. Zvířata - Animals, edice Opus Pictum sv. 1, Národní galerie Praha 2002 Naučte své dítě poznávat zvířata v dílech slavných malířů (např. pes v deseti podobách, jak ho namaloval Jan Preisler, Josef Lada či jak ho ztvárnil Jaroslav Róna nebo Kurt Gebauer).

Aktivity CENTRA NADÁNÍ ©Jitka a Václav Fořtíkovi 1. literární soutěž O loutnu barda Marigolda - každoročně, již 11 let, vyhlašovaná soutěž pro mladé autory do 19 let v kategoriích - sci-fi, fantasy, horor, pohádka 2. Spolu s Dětskou Mensou vyhlašujeme již druhým rokem témata na projekty (s finanční podporou pro vítězné řešitele). 3. Víkendové aktivity  - Pragocon - setkání příznivců věty, fantastiky a deskových her 4. Letní pobytový camp pro děti a mládež 5. Letní městský camp pro děti a mládež

Filosofie campů pro mládež Našimi základními cíli (tedy důvody proč jsem chtěl pořádat tyto campy) byly:  - vzájemné seznámení nadaných jedinců z celé republiky (i za hranicemi);  - poskytnutí prostoru pro seznámení se se zajímavými hrami, hlavolamy, knihami, filmy a obecně činnostmi, které rozvíjejí vaše duševní schopnosti;  - obsah kurzů je volitelný právě z důvodů, aby mohli účastníci zvolit tu činnost, kterou chtějí, bude je bavit a zároveň něčemu přiučí;  - jeden z důležitých prvků campu je důraz na týmovou spolupráci - naučit se spolupracovat s lidmi jiné věkové kategorie, jiné povahy, pohlaví i preferencí. Ohodnoceny jsou nejen strohé výsledky soutěží, ale také způsob řešení a chování týmu navenek i mezi sebou;  - otevřenost k názorům na průběh a obsah campu - uvítáme jakékoli konstruktivní připomínky a jsme ochotni v rámci možností program pozměnit a přizpůsobit požadavkům účastníků. Z dlouhodobé práce s nadanými lidmi se ukazuje, že mnozí mívají problémy s komunikací a projevem na veřejnosti. Snažíme se proto, aby v rámci programu a týmu dostal každý prostor pro vlastní seberealizaci a projev. V programu je hodně prostoru pro vedení diskusí, aneb inteligence/talent nestačí, pokud je neumíte využít.

Pro ty, kteří se chtějí zdokonalovat v duševních činnostech máme i návazné uplatnění v běžné praxi: • umožníme jim publikovat články, úvahy, povídky v časopisech, na internetu, v námi vydávaném sborníku; • spolupracovat na webech s kvízy, hádankami, na časopisu Mensy; • navázat kontakty se zajímavými osobnostmi; • zprostředkovávat kontakt do médií, brigády apod. S myšlenkou pořádat campy pro děti a mládež výše uvedenou formou jsem přišel před více než čtyřmi lety. Systém campů i jejich obsah jsem bral jako doplnění škály letních aktivit, které se u nás pro děti a mládež pořádají. Zatím se ukazuje, že o tento způsob trávení volného času je slušný zájem. ©Václav Fořtík

Celostátní setkání rodin s nadanými dětmi Termín: 4.7. - 8.7. 2007 Místo akce: rekreační středisko Renospond (http://www.renospond.cz/) Předběžná cena: 380,-Kč na osobu/noc s polopenzí - dospělí 310,-Kč na osobu/noc s polopenzí - děti od 2 do 14 let. + 500,-Kč registrační poplatek za celý pobyt za osobu. Obědy si je možné přiobjednat za cca 60,-Kč/den. Bližší informace rádi podají: Jitka Fořtíková jitka.fortikova@centrumnadani.cz aVáclav Fořtík mailto:vaclav.fortik@mensa.cz

Hlavním cílem celé akce je vzájemné seznámení nadaných jedinců z celé republiky. Klíčovým aspektem tohoto pobytového programu je dát možnost setkat se s lidmi, kteří mají podobné starosti jako vy; umějí vám kvalifikovaně či prakticky poradit. I vy sami máte zcela jistě spoustu zkušeností a nápadů, o které byste se mohli a chtěli podělit s ostatními rodiči a odborníky. Klademe důraz na týmovou spolupráci - tedy naučit se spolupracovat s lidmi jiné věkové kategorie, jiné povahy, pohlaví i preferencí. V programu je hodně prostoru pro vedení diskuzí, aneb inteligence/talent nestačí, pokud se nevyužívá. Nám organizátorům akce jde v první řadě o kvalitní nabídku služeb pro mimořádně nadané děti a jejich rodiče. Z tohoto důvodu je při organizování každé akce pro nás klíčová zpětná vazba od účastníků. Uvítáme vaše připomínky k průběhu pobytu, stejně tak i nápady a náměty na to, co byste vy sami uvítali při akcích podobného typu

NADANÉ DÍTĚ V MŠ © PhDr. Eva Vondráková K charakteristickým vlastnostem mimořádně nadaných dětí patří zvídavost a silná vnitřní motivace k činnosti, kterou si dítě samo zvolilo, touha po nezávislosti, menší potřeba spánku. Častá je i přecitlivělost, obvykle provázená bouřlivými emočními reakcemi. Ty se projevují větší vzdorovitostí, která je častější u chlapců, nebo mohou zůstat navenek skryty, spíše u dívek, a projeví se záchvaty pláče v soukromí, uzavřeností, případně zdravotními potížemi (bolesti bříška apod.). Některé nadané děti mají sklon k perfekcionismu a pokud jim něco nejde, nedokáží se vyrovnat s nedokonalostí svých výkonů. Rozpor mezi představou konečného výsledku a jejich neschopností jej dosáhnout je přivádí k zoufalství. Odmítají další pokusy, někdy propadají afektivním záchvatům. V anamnézách nadaných dětí se poměrně často objevují problémy v přizpůsobení se mateřské škole. Zejména tam, kde děti nemají možnost volby činností a jejich náročnosti, všechny děti jsou nuceny jít po obědě spát a nikdo nemá dost času odpovídat na jejich zvídavé otázky. Mimořádně nadané děti, které mají vyspělý slovník i zájmy a znalosti, málokdy najdou sobě podobného kamaráda. Svým vrstevníkům „utekly“ a ti jim nerozumí. Děti, které jsou na stejné vývojové úrovni, jsou zase starší a větší a “mrňouse“ mezi sebe nechtějí přijmout. Rodiče, kteří posílají své dítě do mateřské školy, očekávají, že se tam dítě rozvine v oblasti rozumového poznání a sociálního přizpůsobení a že by se mu této příležitosti nedostalo, pokud by zůstalo doma. Chtějí také mít pocit, že jsou součástí dění ve školce, nikoli že jsou z něj vyloučeni.

Peter Young a Colin Tyre se ve své knize „Nadaní nebo schopní Peter Young a Colin Tyre se ve své knize „Nadaní nebo schopní?“ zabývají mimo jiné i posláním mateřské školy pro rozvoj nadání všech dětí. I těch, které jsou mimořádně nadané. Mezi požadavky autorů knihy převažují ty, které naše mateřské školy většinu splňují (v závorce jsou poznámky autorky článku): Měla by mít kvalifikovaného a zkušeného ředitele/ředitelku s manažerskými dovednostmi a dobrými mezilidskými vztahy. Maximálně 12 dětí na jednoho kvalifikovaného učitele. Pomocníky učitele – nejméně jednoho na skupinu. Rodiče by měli být zastoupeni v řídících orgánech mateřské školy. Rozpis návštěv rodičů. (Přítomnost rodičů, s výjimkou zvykání si dítěte na mateřskou školu není všude běžná. I výše zmíněná účast v řídících orgánech školy je významnější, než jsme zvyklí v našich podmínkách.) Měly by být stanoveny specifické vzdělávací, kulturní a socializační cíle, kterých by MŠ chtěla dosáhnout u každého ze svých žáků. (Pracovníci MŠ by měli znát každé dítě tak dobře, aby mohli, ve spolupráci s rodiči, připravit program odpovídající jeho vývojovým potřebám.) Kurikula pro rozvoj řečových dovedností, čtení, psaní, přírodopisu, matematiky, divadla, hudby, tělocviku a výtvarné výchovy. (Kurikula by měla počítat i s rozvojem dětí, které jsou v některé oblasti výrazně pokročilejší, než jejich vrstevníci).

Viditelně vystavený podnětový materiál, variabilní a kvalitní Viditelně vystavený podnětový materiál, variabilní a kvalitní. Výstavka dětských písemných projevů, modelů, výkresů, vyřešených úloh apod. Pracovní atmosféra a činorodost směřující k nějakému cíli. Kvalitní dialog mezi učitelem a dítětem a mezi dětmi navzájem. Děti se vyjadřují jasně a sebejistě. Naprostá absence násilí. Všem dětem je jasné, co dělají a proč to dělají. Pamatuje se na pomoc dítěti při zranění a stesku. Domácí mazlíčky anebo něco živého, co roste. (Domácí zvířátka nejen zvyšují atraktivnost školy pro děti, ale pomáhají v citovém rozvoji dětí a působí i terapeuticky.) Dostatek atraktivních volně přístupných knížek jako zdroje informací ze všech oblastí, včetně matematiky, hudby, vědy, výtvarného umění atd. Zařízení pro skupinové i individuální studium. (Pro děti, které umějí a chtějí už v předškolním věku číst, což je většina nadaných, je důležité, aby jim to bylo v mateřské škole dovoleno a aby měly nejen přístup ke knihám, ale i možnost výběru z pestré a jejich zájmům odpovídající nabídky. Potřebují také prostor, kde by si mohly v klidu číst, ale i psát, počítat apod., případně pracovat na vlastních nebo společných projektech.)

Rodiče nadaných dětí očekávají přátelské a podnětné prostředí, kde se dítě bude všestranně rozvíjet pod vedením odborníků. Problémy vznikají tam, kde dochází k nesouladu vývojových potřeb dítěte s pedagogickým působením mateřské školy, jak někteří z rodičů uvádějí: „S jinými dětmi se moc nebavil, ve školce se trápil. Jinak hodné dítě, ale s příliš vlastními názory, které si prosazoval značným řevem a trucovitostí.“ „V mateřské škole měl problémy. Nevyhovovalo mu dělat věci na povel a houfně.“ „Problémy měl i ve školce. Byla jsem několikrát upozorněna, „že je moc vepředu“. Vím, že když se nudí, dokáže být nesnesitelný. V případě, že se zabere do určité činnosti, která jej zaujme, jde však nuda stranou.“ „V mateřské škole s ním byly jen starosti. Paní ředitelka si stále stěžovala, že se nechce zapojovat do dětských her, že nechce s dětmi zpívat, že maluje samé stroje a ne kytičky, domečky a panáčky. Pochopení pro jeho zvláštnosti ale projevila jedna z učitelek, která se dokonce kvůli němu naučila morseovku a potom si spolu psali tajné zprávy. Odpustila mu i to, že si ani v 6 letech neumí zavázat boty, že potřebuje pomoc při oblékání a že po běžném obědě ve školce má stopy po polévce i na zádech.“ „V zásadě mohu učitelky rozdělit do tří skupin: 1. Ty, které děti nezajímají. 2. Velmi ambiciózní, které se snaží děti hodně naučit, ale neberou ohled na jejich přání. 3. Oddané dětem, které chtějí uspokojit všechny jejich individuální potřeby, ale někdy nevědí jak.“

Příběh nadaného dítěte v MŠ: Honzík je mezi dětmi sám První slova se mu povedla v sedmi měsících. Od osmi měsíců projevuje zájem o knížky. Fascinují ho písmenka a čísla. Museli jsme donekonečna číst. V deseti měsících mi vzal prst a snažil se mým prstem jako ukazovátkem ukazovat přesně na jednotlivá písmenka a vyžadoval, abych je četla jednotlivě. V osmnácti měsících uměl číst velkou abecedu, ve dvou letech malou abecedu a čísla do sta. Barvy uměl v 19 měsících. Byl schopen rozlišovat a pojmenovat barvy jako tělová, kávová, růžová, fialová, modrošedá, oranžová, hnědočervená apod. Ve 26 měsících uměl počítat do desíti a složit patnáctidílné puzzle. V encyklopedii byl schopen pojmenovat vlajky všech států světa (pamatoval si pořadí, ve kterém jsou uvedeny). Asi 60 vlajek států poznal bezpečně kdekoli. V 27 měsících uměl počítat do sta. Na dovolené u moře začal sám od sebe zdravit hosty anglicky. Ve třech letech četl krátká slova a o měsíc později již všechno. Naučil se číst sám, poté co zjistil, že ve zpěvníku jsou slova pod notovou osnovou rozdělená pomlčkami a snadněji se vyslovují. Přečetl prostě celý zpěvník a potom začal rovnou číst celé odstavce pohádek. V zoologické zahradě si čte latinská jména živočichů. Nejoblíbenější knihou posledních měsíců je atlas světa. Poté co zjistil, že k vlajkám nepatří jen názvy, ale také státy, které jsou na mapách, se ty mapy naučil. Zná všechny státy světa a až na několik výjimek i jejich hlavní města a jejich polohu na mapě světa. Když něco neví, jde si to sám najít do rejstříku, nebo do jiné knihy. Umí si to, co potřebuje, najít v obsahu a potom vyhledat příslušnou stránku a na ní tu informaci. Zná pořadí písmen v abecedě. Jeho schopnosti se vyvíjejí vždy v určitých blocích, začne se zajímat o určité téma a to mu vydrží několik měsíců, během kterých se jím zabývá denně. Když téma vyčerpá, přestane ho zajímat. Postupně ale také něco zapomene.

Je velmi systematický a důsledný Je velmi systematický a důsledný. Například nyní má oblíbenou kazetu s písničkami. Učí se je zpívat, každou si postupně najde ve zpěvníku a zpívá ji současně s kazetou. Vždy důsledně až do konce nahrávky. Na druhou stranu, to co již bezpečně ovládá, má tendenci odbývat. Jinak si však také normálně hraje s autíčky, staví z kostek apod. Projevuje se dětsky. Má rád pohádky Medvídek Pú, Pohádky o mašinkách, Křemílka a Vochomůrku, Krtka, Ezopovy bajky. Co se týká ostatních povahových vlastností, řekla bych, že není příliš houževnatý při překonávání překážek. Nešlo mu například oblékání. Oblékal se nerad, nebavilo ho to a nešlo mu to, tak se prostě neoblékal. Když jsem ho umluvila, aby to alespoň zkusil, skončilo to vždy po dvou, třech pokusech výbuchem vzteku. Oblékat se jsem ho naučila jedině použitím nejrůznějších lstí, her a soutěží. A když se mu nechtělo, tak trvalo třeba hodinu, než vůbec začal. Dnes se již oblékat umí, ale stejně to dělá nerad a v situacích, kdy je třeba si pospíšit, mi nezbývá než ho obléknout. Motivuje ho však konkurence ostatních dětí. Nerad poslouchá a nerad se podřizuje. Rád se směje a je veselý, všechno, co dělá, dělá s nadšením. Rád komunikuje s dospělými a má rád velkou společnost. Bohužel však zůstává mezi dětmi sám. S vrstevníky si nerozumí a pro ty, se kterými by si rozuměl, je příliš malý. Ve školce se mu proto nelíbilo. Jirkovi je pět a půl roku, velice ho baví zeměpis (např. zná víc vlajek než já), příroda, vesmír, minerály a medicínské záležitosti. Mezi poznatky umí hledat souvislosti. Má trochu problémy v motorice, hlavně v koordinaci a v soustředění – zejména pokud ho daná věc nezajímá. Chováním se odlišuje od ostatních dětí, navíc je také astmatik s častou nemocností, takže zatím soustavně nenavštěvoval MŠ déle než jeden měsíc. Všimla jsem si, že má problémy v běžné komunikaci s dětmi. Spíše si rozumí s těmi, které jsou asi o dva roky starší, ale zde se projevuje jeho nedostatek, že neumí číst a psát. Navíc ho také ruší hluk, který děti běžně dělají – napomíná je.

Zvýšená pozornost je ve světě věnována programům pro vyhledávání a rozvoj nadaných předškoláků. Jsou také zjišťovány souvislosti a hledány indikátory, signalizující už v časném věku budoucí zařazení dítěte do dvou krajních kategorií nadaných z hlediska pozdější úspěšnosti: expertů, tedy těch, kteří vyniknou ve svém oboru „unedachievers“ – tj. těch, jejichž výkon je výrazně pod úrovní předpokládaných schopností. V ohrožené kategorii nacházíme velmi často nadané dívky. Méně úspěšné nadané dívky Nadanými dívkami se zabývala jedna z nich, americká psycholožka Barbara Kerr. Je absolventkou jedné ze škol pro mimořádně nadané děti, které vznikly v USA poté, co byl v Sovětském svazu vypuštěn první Sputnik. Vláda USA se tehdy rozhodla učinit opatření ke zvýšení konkurenceschopnosti v oblasti vědy a techniky. K tomu samozřejmě patřilo vyhledávání a rozvoj talentů. Barbara Kerr začala deset let po maturitě hledat příčiny výrazně vyšší úspěšnosti chlapců v dosaženém vzdělání i pracovním uplatnění. Startovní podmínky – tedy inteligence a kvalita vzdělávání, to znamená moderní výukové metody, vynikající pedagogové i vybavení školy, byly pro obě skupiny stejné. Jak to, že dívky, ač dosáhly vyššího vzdělání a profesionálně se uplatnily lépe než většina ostatních dívek v USA, byly ve srovnání se svými spolužáky ze školy pro mimořádně nadané děti později podstatně méně úspěšné? Psycholožka zjistila, že pokud nadané dívky selhávají ve výukovém procesu, společnost v nich nehledá oběti problémů či poruch učení. Spíše považuje nadané dívky za průměrná individua, která prostě nemohou fungovat nad hranicemi svých schopností.

Tak tomu je v prostředí, které nedokáže akceptovat nebo zužitkovat jejich mimořádné nadání. Ti, kdo chtějí umožnit nadaným plný rozvoj, musí podporovat identifikaci jejich nadání, rozvíjet silné stránky dětí, posilovat jejich sebedůvěru a motivovat je k vlastnímu úsilí představami budoucích osobních i profesionálních cílů. Mnoho vynikajících osobností se už v předškolním věku zajímalo o obor, ve kterém později vynikly. Podobně byl např. jako dítě motivován Heinrich Schlieman k objevení Troje. Mnoho lidí se domnívá, že nadané děti žádnou zvláštní pomoc nepotřebují, že si pomohou samy. Ve skutečnosti však, zvláště nadané dívky, potřebují být v průběhu dětství, dospívání a adolescence vedeny rodiči, učiteli a poradci, mají-li dosáhnout co největšího rozvoje svého potenciálu. Zapamatujte si důležité pravidlo: Nechcete-li, aby lidé zacházeli s holčičkou jako s křehkou květinkou, neoblékejte ji tak. Šatičky, které se nesmějí umazat, zabraňují dětem v běhání, skákání, lezení a nutí dítě k pasivitě. V mateřské škole má mít dívka oblečení, které jí umožní aktivně si hrát, a ne dávat pozor, aby se neumazala. Výrazné, jasné, ale ne příliš něžné barvy vyjadřují její podnikavost. Mnoho předškolních holčiček trvá na tom, co si chce vzít na sebe. Smyslem rozepří s maminkou však nejsou šaty, ale asertivita, kterou bychom měli podporovat. Holčička si může obléknout a umazat šaty, které si vybere. Vybírejte celou škálu hraček, aby si dívka nemusela hrát jen s panenkami. Podporujte její zájem o hračky, které umožňují manipulaci s předměty a aktivní řešení problémů. Dívka potřebuje trénovat, aby získala pocit, že dokáže něco zvládnout a zvýšila tak svou sebedůvěru. Vysvětlete předškolačce, že si nemusí hrát jen s hračkami pro holčičky. To neznamená, že byste ji měli odrazovat od klidné a tiché hry.

Jenom se ujistěte, že má přístup a že je povzbuzována k využití celé nabídky hraček. Je důležité, jak jsou v mateřské škole děti vedeny s ohledem na sexuální role. Mateřská škola již striktně netrvá na odpoledním spaní, má místo toho „čas pro odpočinek“, kdy si děti mohou v klidu číst nebo prohlížet obrázky, pokud se jim nechce spát. Zdá se, že nadané dívky potřebují více než spánek odpolední čas o samotě, ale určitě jsou mezi nimi značné individuální rozdíly. Školka by na ně měla brát zřetel. Mnoho nadaných holčiček si chce číst, nebo zkoušet psát. Od ničeho z toho by neměly být zrazovány, protože jsou k tomu často zralé. Důležitý je také individuální čas pro práci se skládankami, mechanickými hračkami, stavebnicemi, hudebními nástroji a výtvarná práce, zvláště když se dítě o tyto činnosti zajímá. Rozvíjející programy pro předškolní děti mohou uspokojit hlad dítěte po intelektuální stimulaci nebo po příležitosti rozvíjet a procvičovat své schopnosti. Pokud se dívka pouští do těchto činností s radostí, nemusíte se bát, že ji přetěžujete. Pouštějte se s ní do dalších činností a sledujte, zda ji „baví“ – ať je to hra na hudební nástroj, karate, poslouchání příběhů či cokoliv, co by mohlo být zajímavé. Dávejte si pozor na televizní programy, na stereotypy sexuálních rolí v pořadech pro děti i pro dospělé. Pokaždé s dětmi o významu těchto rolí diskutujte a sdílejte s nimi své pocity, týkající se toho, na co se díváte. Vaše komentáře pomohou dívce lépe odolávat tlakům ke konformitě a průměrnosti, kterým bude vystavena. Dívka by měla vědět, v čem spočívá práce lidí, které vidí, když jde nakupovat nebo cestuje. Zejména jí umožněte vidět ženy v různých zaměstnáních. Udělejte si čas pro odpovědi na její otázky. Vyhraďte si každý den pár minut času jenom pro ni. Pomůže jí to získat pocit, že její zvídavost vás těší.

Programy pro vyhledávání a rozvoj nadaných dětí v předškolním věku: Ve světě je, zejména v některých oblastech, pociťován nedostatek expertů. V současné době by bylo zapotřebí mít více vynikajících odborníků například v přírodních vědách. I proto je snaha motivovat děti k zájmu o poznávání, podporovat rozvoj jejich osobnosti a rozumových schopností a vyhledávat mezi nimi nadané jedince. Za tím účelem bylo vytvořeno mnoho kvalitních programů a ač jsou nejčastěji zaměřeny na starší žáky a středoškoláky, pozornost je věnována už dětem v mateřských školách. V předškolním věku jsou děti velmi zvídavé a činorodé. Mají-li k tomu patřičné podmínky, prudce se rozvíjí jejich myšlení a tvoří se základ jejich pozdějšího vztahu ke vzdělávání i jejich budoucí studijní úspěšnost. Psycholožka PhDr. Jolana Laznibatová, zakladatelka bratislavské Školy a gymnázia pro mimořádně nadané děti, ve své knize „Nadané dieťa, jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie“ uvádí: „I v naší koncepci podpory nadaných dětí zdůrazňujeme velký význam období předškolního věku dítěte, protože tehdy se naučí každý jedinec procentuálně nejvíc, respektive víc, než kdykoli v dalších vývojových etapách. Podobný názor mají i zahraniční odborníci, kteří připisují předškolnímu věku takovou důležitost, že se stává součástí výchovně vzdělávacích programů jako předstupně základní školy.“ Zmiňuje také některé z dlouhodobě existujících programů v USA, zaměřených na rozvoj nadaných předškoláků. Variant těchto škol je mnoho – od přísně výběrových po smíšené pro děti různého stupně intelektového nadání či pro nadané děti nějakým způsobem handicapované. Tyto školy jsou zaměřeny především na rozvoj intelektového nadání a sociálních dovedností, které rozvíjejí např. v následujících kategoriích:

nezávislost – dítě se učí vytvářet strategie pomoci sobě samému, pochopit svoje vlastní aktivity, držet se svých plánů a uskutečňovat je, sebejistota – naučí se nenásilným způsobem obhajovat svá práva a vyjadřovat svoje potřeby a pocity bez slz a napětí, sociální citlivost – učí se chápat potřeby a pocity jiných lidí, učí se spolupracovat, budovat a zaměřovat chování na pomoc ostatním, sociální kontakty – učí se aktivně komunikovat s ostatními a používat různé strategie a vhodným způsobem prosazovat svoje vlastní potřeby a zájmy ve skupině, řešení problémů – učí se akceptovat rozdílné názory a řešit konflikty bez fyzického násilí. Ve schopnosti dítěte přizpůsobit se hraje významnou roli jeho temperament. S ohledem na něj jsou v knize uvedeny čtyři kategorie dětí: 1. otevřené děti – pozitivně a rychle reagující na nové věci a situace 2. přizpůsobivé děti – zpravidla se pozitivně připojují ke skupině 3. váhavé děti – nejprve stojí stranou, ale potom se pomalu připojí k ostatním, 4. uzavřené děti – delší dobu mají k nové situaci pouze negativní postoj.

V souladu se svým temperamentem a interakčními a komunikativními schopnostmi reagují nadané děti na problémy, se kterými se v mateřské škole setkávají: dítě se v mateřské škole nudí, připadá mu, že je tam příliš dlouho, chce se věnovat svým zájmům, mnohé hry se mu zdají dětské, hloupé, nebaví ho, a proto vyrušuje při činnostech, které ostatní děti ještě zajímají a dokážou se jim věnovat, zajímá se o takové věci, na které je podle názoru dospělých „příliš malé“, nerozumí si dobře se skupinou, s kolektivem a cítí se být, resp. i je, v roli outsidera, děti jsou velmi aktivní, čilé, což se projevuje tím, že nechtějí odpoledne spát. „Mnoho nadaných a talentovaných dětí, jestliže se jim nedostává odpovídající podpory, upadá a nerozvíjí své nadání, které by je mohlo dovést k vědeckým objevům, umělecké tvorbě, umožnilo by jim stát se vůdčími osobnostmi nebo prostě jen šťastnými lidmi, s přiměřenou sebedůvěrou. Ignorováním talentů ztrácí i společnost. Ztrácí tvořivé vůdčí osobnosti ve vědě, umění, politice a získává frustrované odpadlíky ze škol, společnosti, veřejného života a někdy i ze života vůbec.“ (Erica Landau, zakladatelka Institutu pro nadané a talentované děti, Tel Aviv)

Mnoho nadaných dětí, zejména chlapců, je „výchovným oříškem“ pro své rodiče i pedagogy. Velmi užitečnou knihou, vysvětlující a pro vychovatele návodnou, je „Problémové dítě v rodině a ve škole“ od Mary Sheedyové-Kurcinkové. Pojednává o souvislostech prožívání a projevů dítěte s jeho temperamentem. Má-li být mateřská škola přínosem pro všechny děti, tedy i pro nadané, potřebuje pracovníky informované o vývojových zvláštnostech a vzdělávacích potřebách nadaných, přiměřené vybavení a znalost způsobů práce s těmito dětmi. Nestačí ale znát jen metody rozvoje rozumových schopností. Dítě potřebuje mít pocit, že je v láskyplném a bezpečném prostředí. Nemá-li jej, vynakládá značnou část energie na „přežití“ a na vlastní rozvoj mu jí pak už mnoho nezbývá. S rozvojem výzkumných poznatků i zkušeností s výchovou a vzděláváním nadaných se ukázalo, jak významné pro identifikaci, rozvoj i uplatnění nadání jsou mimointelektové faktory. Má-li být program rozvoje nadání úspěšný, nezbývá než brát je v úvahu. V Evropě najdeme zajímavé programy jako součást péče o mladou generaci, počínaje předškolními dětmi, v poválečném Chorvatsku. Na konferenci týkající se vzdělávání nadaných v postkomunistických zemích, která se konala v říjnu 2001 v chorvatské Rovini, měli účastníci možnost seznámit se s projektem „V mateřské škole jako doma“, zaměřeným na objevování nadaných dětí. Významnou složkou tohoto programu je vytváření příjemné atmosféry, ve které by byla respektována individualita dětí a kde by děti byly šťastné, spokojené a plné radosti a zároveň podněcovány k učení způsobem nejlépe odpovídajícím jejich věku, stylu učení a vývojové úrovni. V programu je zdůrazněno, že děti jsou zde během svého vývoje pojímány jako subjekty, nikoli objekty. To znamená, že je velmi podporována vlastní iniciativa dítěte a je snaha omezit vnější řízení na nezbytně nutnou míru.

Nadměrná pomoc totiž dítěti ubírá sebedůvěru, zbavuje je iniciativy a omezuje tvořivost. Uvědomování si a akceptování potřeb dítěte je počátkem i základním principem jakékoli úspěšné výchovy a vzdělávání, jejichž cílem je podporovat rozvoj osobnosti dítěte. Tento přístup vychází z předpokladu, že téměř každé dítě útlého věku je potenciálně nadané a mělo by dostat příležitost své schopnosti rozvinout. Aby se to mohlo uskutečnit, musí mít dítě možnost pracovat s různými materiály a tématy, poznávat zajímavé lidi a místa, zkoušet různé činnosti, objevovat a ověřovat své schopnosti i kompetentnost svých učitelů. Důraz je opět kladen na: získávání znalostí založeném na vlastní aktivitě dítěte rozvoj a posilování pozitivního sebepojetí dítěte umožnění co nejúplnějšího rozvoje potenciálu dítěte rozvoj a neustálé zvyšování kompetencí dítěte i jeho vychovatele Zvláštní pozornost byla věnována objevování potenciálně nadaných dětí a jejich aktivní účasti na rozšiřujícím programu. Děti pracovaly na „výzkumných projektech“. Navrhovaly témata, kterými by se chtěly zabývat, spolupracovaly na přípravě projektu, zaznamenávaly – kresbou, modelem, písemně, pokud to uměly, průběh „výzkumu“.

Konzultantem bylo vždy pracoviště (nemocnice, farma, výzkumný ústav) zabývající se danou tematikou. Děti měly možnost setkávat se s odborníky a dostávat kvalifikované odpovědi na své otázky. Na konferenci jsme viděli dětmi zpracované projekty, např.: „život v moři“, „jak funguje lidské tělo“, „rozmnožování zvířat“, „životní prostředí“. Na realizaci projektu se také významně podílely „mimoškolkové faktory“ (základní škola, další vzdělávací instituce, širší komunita). Mezi cíle, kterých bylo dosaženo, patří: z hlediska nadaných dětí – uspokojení specifických vzdělávacích potřeb nadaných dětí prostřednictvím bohatě strukturovaného prostředí a podnětů v běžné vzdělávací skupině a změna pohledu nadaných dětí na mateřskou školu, učitelů – získání a rozšíření znalostí o problematice talentu, zvýšení vnímavosti vychovatelů pro specifické potřeby nadaných dětí, tvorba diferencovaných programů, práce na projektech a činnostech rozšiřujících poznání, rodičů – pomoc při rozpoznávání nadaných a talentovaných dětí, jejich potřebám odpovídající výchova a vzdělávání, vytvoření předpokladů pro pokračující profesionální pomoc rodičům založením „asociace rodičů nadaných dětí“, instituce (mateřské školy) – rozšíření běžného programu, větší nabídka krátkodobých specializovaných programů, předpoklady pro vytvoření prostředí pro potenciálně nadané děti, zvýšení kompetencí učitelů pro práci s dětmi se specifickými potřebami a vytvoření diferencovaných programů, širší komunity – postupný vliv na vytváření pozitivního postoje společnosti k potřebám nadaných a ke speciální péči jim věnované poskytnutím základních informací rodičům a školám a organizováním kurzů o práci s nadanými.

Účastníci projektu v hodnocení výsledků dále konstatují, že u všech dětí se zvýšila jejich nezávislost a sebedůvěra; dospělí objevili „nové“ schopnosti dětí, které u nich dříve nepředpokládali; všechny těšila týmová práce dětí a dospělých; organizovali mnoho činností daleko složitějších a náročnějších, než tomu bylo dříve; očekávali vynikající výkon ode všech dětí i od sebe samých. Podobné projekty a zkušenosti ukazují, že děti dokážou mnohem víc, než od nich běžně dospělí očekávají. Důvěra ve schopnosti dítěte a nestresující prostředí vzbuzují zájem dítěte tvořit, realizovat své projekty a procvičovat a ověřovat si své schopnosti. Projekt se svou náplní blíží ve světě rozšířené spolupráci starších žáků a studentů středních škol s vědci na skutečných výzkumech. I u nás některé mateřské školy vedou děti k poznávání okolního světa podobnými metodami. Uvítali bychom informace o podobných projektech a o školách, které se snaží přiměřeně rozvíjet děti předcházející věkové normy a vyžadující náročnější způsoby práce. Klub rodičů nadaných dětí existuje i v ČR při Společnosti pro talent a nadání. Klub rodičů STaN-ECHA, FZŠ Chlupova 1800, 155 00 Praha 5 PhDr. Eva Vondráková, Společnost pro talent a nadání