IMPERATIV Dodělat texty, disagne a barvy! Rozkazovací způsob.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zápor.
Advertisements

Způsobová /modální / slovesa
Vypracovala: Málková Jarmila
Vypracovala:Málková Jarmila
Časování nepravidelných sloves v přítomném čase
zpracovaný v rámci projektu
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Projekt: H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Mikolajková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Německý jazyk Ročník.
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
Nepravidelná slovesa Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_07C12 Autor PaedDr. Dagmar Richterová Období vytvoření.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA1_15
Digitální učební materiál
Význam způsobových sloves, slovosled
Odlučitelné a neodlučitelné předpony
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zápor nicht, kein, nichts
6. LEKCE (6. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
4. LEKCE (4. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
S CHRITTE 2 L EKTION 10 B EIM A RZT - U LÉKAŘE Autor: Mgr.Marcela Smutková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_22_INOVACE_31_NJ9_Wiederholungstest 5/II TÉMA: Wiederholungstest ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Körper und Gesundheit.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Němčina pro jazykové školy nově 1 Wiederholung 5–8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné z Metodického.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_05 Imperativ TEMA:Jazyková kompetence.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_ Německý jazyk 7.-9.r. TEMA: Nepravidelná slovesa.
Tagesprogramm VY_32_INOVACE_02-31 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Cvičení na.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.20_opakujeme_doplnujeme Datum : Ročník :
Č ASOVÁNÍ SLOVES V PŘÍTOMNÉM ČASE PhDr. Taťána Tonová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Němčina pro jazykové školy nově 1. Lektion 5: Im Schnellimbiss Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné.
Adresa školy: ZŠ Třeboň, Na Sadech 375 Jméno autora: Mgr. Jana Písaříková Název: VY_32_INOVACE_444 Nj/8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma hodiny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zvratná slovesa VY_32_INOVACE_02-18 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Gramatické.
S CHRITTE 2 L EKTION 9 R OZKAZOVACÍ ZPŮSOB Autor: Mgr.Marcela Smutková.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16 Autor: Ing. Milana Zuhlová Anotace: Tento výukový materiál vysvětluje základní pravidla tvorby rozkazovacího způsobu silných.
Zápor v německé větě VY_32_INOVACE_02-03 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Gramatické.
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NĚMECKÝ JAZYK ZÁPOR Projekt POMOC PRO TEBE CZ.1.07/1.5.00/
Německý jazyk – Gramatické jevy
Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová.
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
zpracovaný v rámci projektu
SLABÁ SLOVESA II Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Tvoření otázek v němčině
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUMu:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

IMPERATIV Dodělat texty, disagne a barvy! Rozkazovací způsob

Už jsme se naučili tvořit a používat rozkazovací způsob při vykání, např.: Warten Sie bitte hier! Počkejte zde prosím!

Ve 2. osobě čísla jednotného (při tykání) tvoříme rozkazovací způsob takto: Utvoříme tvar 2. osoby jednotného čísla v oznamovacím způsobu (ty …) Vynecháme osobní zájmeno du a oddělíme koncovku –st Přidáme koncovku –e du kaufst frag! du fragst kauf(e)! kauf! frag(e)!

Procvičování Du kaufst Easy Deutsch. Du fragst Eva. Du trinkst Tee. Kupuješ Easy Deutsch. Ptáš se Evy. Piješ čaj. Kauf(e) Easy Deutch! Frag(e) Eva! Trink(e) Tee! Kup si Easy Deutsch! Zeptej se Evy! Vypij si čaj!

V současné němčině se používá spíše tvar rozkazovacího způsobu, tzn V současné němčině se používá spíše tvar rozkazovacího způsobu, tzn. bez koncovky, -e např.: Komm zu mir! Geh allein! Mach schnell! Pojď ke mně! Bež sám! Pospěš si!

Koncovku -e nevynecháváme u sloves, jejichž kmen končí na -t, -d nebo na spojení kmenové souhlásky s -m, -n: Warte! Lerne! Öffne! Reda! Atme! Počkej! Uč se! Otevři! Mluv! Dýchej!

Ihr geht Geht bitte! Jděte prosím! Ihr lest Lest bitte! Čtěte prosím! Ihr sprecht Sprecht bitte! Mluvte prosím! Ihr schlaft Schlaft bitte! Spěte prosím! Klopf(e) nicht! Klopft nicht! Klopfen wir nicht! Klopfen Sie! Neklepej! Neklepejte! Neklepejme! Klepejte! Rozkazovací způsob sloves se změnou samohlásky tvoříme bez koncovky –e ve dvou variantách:

1. Nepravidelná (silná) slovesa se změnou a – ä, příp. au – äu ve 2. a 3. osobě jednotného čísla oznamovacího způsobu tvoří rozkazovací způsob pravidelně, tj. bez přehlásky:

fahren lessen laufen schlfen sich waschen jet nechat běžet spát mýt se du fährst du lässt du läufst du schläfst du wäschst dich fahr! jeď! lass! nech! lauf! běž! schlaf! spi! wasch dich! umyj se!

2. U nepravidelných (silných) sloves se změnou e – i, příp. e – ie ve 2. a 3. osobě jednotného čísla oznamovacího způsobu zůstává tato změna i v rozkazovacím způsobu (pouze v jednotném čísle):

essen helfen geben nehmen sprechen lasen sehen jíst pomoci dát brát, vzít mluvit číst vidět du isst du hilfst du gibst du nimmst du sprichst du liest du siehst iss! jez! hilf! pomoz! gib! dej! nimm! ber!, vezmi! sprich! mluv! lies! čti! sieh! dívej!

Stejně jako v oznamovacím způsobu stojí odlučitelná předpona na konci věty: anrufen einkaufen fernsehen Ruf mich an! Kuf im Suprmarkt ein! Sieh nicht so oft fern! Zvolej mi! Nakupuju v supermarketu! Nedívej se tak často na televizi!

Výjimka! Slovesa sein a haben tvoří rozkazovací způsob nepravidelně: Sei bitte ruhig! Buď prosím klidný(á)! haben Hab keine Angst! Neměj strach!

Höre und wiederhole: Poslouchej a opakuj::

Wie findest du diesen Film? Gut, sieh ihn dir an! Co si myslíš o tom filmu? Je dobrý, podívej se na něj! Diese Kartoffen schemecken mir nicht. Dann iss nur das Feish! Tyto brambory mi nechutnají. Pak sněz jen maso! Chceš nový ,,Speigel‘‘? Ano, dej mi ho prosím! Willst du den neuen ,,Spiegel‘‘? Ja, gib ihn mir mal bitte!

Nerozumím tomu textu. Přečti si ho ještě jednou! Ich verstehe den Text nicht. Lies noch einmal! Schaffst du das allein? Nein, hilf mir bitte! Zvládneš to sama? Ne, pomoz mi prosím! Zlobíš se na mě, miláčku? Sbal si své věci a vypadni! Bist du böse auf mich, Schatz? Nimm diena Sachen und verschwinde! Hörst du mich? Nein, spricht bitte lauter! Slyšíš mě? Ne, mluv prosím hlasitěji!

Fährst du mir? Nein, fahr allein! Pojedeš se mnou? Ne, jeď sám! Ich möchte dir noch was erzählen. Nein, frag doch nicht mehr. Schlaf jetzt! Chtěl bych ti ještě něco vyprávět. Ne, dnes už ne. Spi už! Mama, warum ist die Banane krumm? Kind, frag doch nicht immer so viel! Mami, proč je banán zahnutý? Dítě, neptej se pořád tolik!

Das muss ich Claudia sagen. Dann ruf sie jetz an! To musím říct Claudii. Tak jí teď zavolej! Mercedes jde zítra na koncert. Když chceš, jdi s ní! Mercedes geht morgen ins Konzert. Wenn du willst, dann geh mit! Ich möchte sie kennen lernen. Dann lade sie zum Abendessen ein! Chtěl bych ji pozvat. Tak ji pozvi na večeři!

Ist es heute kalt? Ja, zieh dich warm an! Je dnes zima? Ano, teple se oblékni! Ich kaufe dir in diesem Jahr keinen neuen Pelzmantel! Sei nicht so geizig! Letos ti nekoupím navý kožich! Nebuď tak lakomý!