Autozomální dědičnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
II. Mendel Museum (Museum of Genetics) Genetika Genetika je obecně věda zabývající se dědičností a proměnlivostí živých soustav. Sleduje variabilitu, rozdílnost.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
meiotická segregace a kombinace genů
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Autozomální dědičnost Výukový materiál GE 02 - 51 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR 2014 Autozomální dědičnost

Autozomální dědičnost homozygotní genotyp homozygot: jedinec, který zdědil od obou rodičů stejnou alelu téhož genu (AA, aa, BB, bb) heterozygotní genotyp heterozygot jedinec se dvěma různými alelami téhož genu ( Aa, Bb) rodičovská generace => parentální generace P přímí potomci => první filiální generace F1 další generace => druhá filiální generace F2,F3,..

Autozomální dědičnost dědičné znaky uložené na autozomech bez ohledu na genovou vazbu u každého diploidního potomka se alelární pár skládá: 1) z jedné alely otcovské 2) z jedné alely mateřské přenos alel na potomky podléhá základním pravidlům kombinatoriky jako první vyřešil tuto problematiku Mendel => kombinační (Mendelovské) čtverce 3 Mendelovy zákony

Autozomální dědičnost I. Zákon o uniformitě F1 (1. filiální = první generace potomků) generace při vzájemném křížení 2 homozygotů vznikají potomci genotypově i fenotypově jednotní pokud jde o 2 různé homozygoty jsou potomci vždy heterozygotními hybridy

Autozomální dědičnost II. Zákon o náhodné segregaci genů do gamet při křížení 2 heterozygotů může být potomkovi předána každá ze dvou alel (dominantní i recesivní) se stejnou pravděpodobností dochází tedy ke genotypovému a tím pádem i fenotypovému štěpení = segregaci

Autozomální dědičnost pravděpodobnost pro potomka je : 25% (homozygotně dominantní jedinec) : 50% (heterozygot) : 25% (homozygotně recesivní jedinec) genotypový štěpný poměr 1:2:1. fenotypový štěpný poměr 3:1 pokud je mezi alelami vztah kodominance, odpovídá fenotypový štěpný poměr štěpnému poměru genotypovému (tj. 1:2:1).

Autozomální dědičnost III: Zákon o nezávislé kombinovatelnosti alel při zkoumání 2 alel současně dochází k téže pravidelné segregaci 2 dihybridi AaBb mohou každý tvořit 4 různé gamety (AB, Ab, aB, ab) při vzájemném křížení těchto 2 gamet vzniká 16 různých zygotických kombinací 9 různých genotypů (poměr 1:2:1:2:4:2:1:2:1) fenotypový štěpný poměr je 9:3:3:1. zákon platí jestliže: sledované geny se nachází na různých chromozomech genová vazba natolik slabá, že nebrání jejich volné kombinovatelnosti

Autozomální dědičnost

Vzájemný vztah mezi alelami Úplná dominance a recesivita v heterozygotním genotypu se projeví pouze dominantní alela recesivní se neprojeví alela A určuje červenou barvu květu alela a bílou jedinec s genotypem Aa bude červený AA aa Aa

Vzájemný vztah mezi alelami Neúplná dominance a recesivita na vytvoření znaku se podílí obě alely, zpravidla nestejnou měrou jedinec s heterozygotním genotypem se odlišuje od obou homozygotů zvláštním případem – intermediarita (obě se projeví stejnou měrou alela A určuje červenou barvu květu, alela a bílou, jedinec s genotypem Aa bude růžový AA aa Aa

Vzájemný vztah mezi alelami Kodominance v heterozygotním genotypu se projeví obě alely vedle sebe vzájemně se nepotlačují př. krevní skupiny systému AB0 AA aa Aa

PRACOVNÍ LIST   Příklad 1. Gen pro vznik černé barvy u skotu je dominantní nad genem pro červenou barvu ( jedná se o dvě různé alely téhož genu). Jaké potomstvo ( F 1 ) získáme po křížení čistokrevného, tj. homozygotního černého býka s červenými krávami? Jaké bude složení potomstva po vzájemném zkřížení získaných kříženců ( v F 2 ) ? A jaká telata získáme zkřížením červeného býka s hybridními kravami z F1 ? Příklad 2. U rajčat je gen odpovídající za červené zbarvení plodu dominantní nad genem pro žluté zbarvení ( jedná se o dvě různé alely téhož genu). Jakou barvu budou mít plody rostlin, získaných zkřížením homozygotní červenoplodé s homozygotní žlutoplodou rostlinou ? Jaké plody ponesou rostliny v F 2 ? Uveďte, jaké potomstvo získáme křížením červenoplodé rostliny z F 2 s hybridní rostlinou z F1 ? Bude složení potomstva takového křížení vždy shodné, anebo se u některých červenoplodých rostlin z F2 bude lišit ? Jak zbarvené plody budou mít rostliny v potomstvu po vzájemném křížení žlutoplodých rostlin mezi sebou ?

Příklad č. 3 Modrooký muž, jehož oba rodiče měli oči hnědé, se oženil s dívkou, která má oči hnědé a jejíž otec byl modrooký, zatímco matka byla hnědooká. Jejich zatím jediné dítě má oči hnědé. Jaké jsou genotypy dítěte, rodičů i všech prarodičů, víme – li, že hnědá barva očí je dominantní nad modrou barvou ?

ZDROJE KUBIŠTA, Václav. Obecná biologie: úvodní učební text biologie pro 1. ročník gymnázií. 3. upr. vyd. Praha: Fortuna, c2000, 103 s. ISBN 80-716-8714-6.