Čeští typografové 20. století 11.6.2015
František Muzika (26.6.1900-1.11.1974)
Český malíř, ilustrátor a typograf 1918-1924- studium na Akademii výtvarných umění v Praze, následoval rok studií v Paříži 1927-1947- práce na 107 scénických výpravách v Národním divadle 1945-1970- profesor na VŠUP
Vliv a dílo ovlivněn obrazy Bohumila Kubišty, Františka Kupky a Pabla Picassa Během studií se přikláněl k magickému realismu, následně přešel k neoklasicismu Později změnil názor, z lyrického kubismu se přiklonil k imaginativnímu kubismu Věnoval se volné, užité a drobné grafice, ilustraci, karikatuře a scénografii „Krásné písmo ve vývoji latinky“ (1958, 1963)- nejvýznamnější práce, vydáno dvoudílně, popis vývoje latinky od dob starověku až do počátku 19. století, zachycen původ, vývoj a historické souvislosti latinkových písem
Co nevíte? 1921- vstoupil do spolku Devětsil, po dvou letech přešel k SVU Mánes (Spolek výtvarných umělců Mánes) 1925- zvolen redaktorem Nového světa 1927- v čele nakladatelství Avontinum, později pracoval i pro nakladatelství Melantrich 1930- člen výboru Dramatického klubu 1936-bronzová medaile za scénické návrhy na mezinárodní výstavě dekorativních umění v Miláně 1949-vyznamenán v oboru knižní grafiky 1966-vyznamenán Řádem práce
Vojtěch Preissig (31.7.1873-11.6.1944)
Český typograf, malíř, ilustrátor, člen protinacistického odboje 1892- 1897 studia Umělecko-průmyslové škole v Praze u architekta Bedřicha Ohmanna 1898- 1902- cesta přes Vídeň a Mnichov do Paříže, kde spolupracoval a studoval u Alfonse Muchy 1905- založil vlastní ateliér, v němž vznikla jeho nejznámější díla 1910- ateliér je mu zabaven, odjíždí do USA, kde pracuje jako pedagog a později i jako reklamní grafik (zde dává najevo svoje ovlivnění abstrakcí) 20. léta- tvorba slavných ex libris 1934- končí s grafikou a věnuje se jen malbě 1940- zatčen gestapem a odveden do koncentračního Dachau, kde umírá
Dílo Rysy: snaha vidět dílo jako celek, zkoumání souvislosti mezi člověkem a přírodou, vzájemné vztahy barev a tvarových konstrukcí Vyjadřoval takto svůj postoj k životu Typografie: po návratu do Prahy (1903) zakoupil písma Arlington, Cheltenham, Pabst, Post a Roycroft, ke kterým přikresloval česká diakritická znaménka první návrh své antikvy a následné použití v praxi vykonal v roce 1925 výtiskem přednášky T. G. Masaryka při otevření Ústavu slovanských studií v Paříži
Josef Váchal (23.9.1884-10.5.1969)
Český malíř, grafik, sochař, spisovatel, básník, mistr barevného dřevorytu syn Josefa Šimona Alše, bratrance Mikoláše Alše Vyrůstal u prarodičů ve Velvarech, později u druhých v Písku (tato místa v něm zanechala lásku ke psům a přírodě, miloval knihy) Po neúspěchu na gymnáziu byl zaměstnán u knihaře Jindřich Weitzmanna, kde poprvé zkoušel své první tisky Navštěvoval spiritistické spolky, z okultismu a černé magie později čerpal náměty pro své knihy a obrazy 1904- pracoval jako knihařský dělník v Bělé pod Bezdězem 1910- založil skupinu Sursum (skupina českých symbolistů, kteří chtěli zachytit stav duše a vnitřní niterné stavy člověka) 1916- mobilizován do 1. světové války, což se promítlo do jeho díla 30. léta- angažoval v ateistickém sdružení Volná myšlenka Zemřel v zapomnění
Dílo tvořil grafiky využívající výtvarně jednoduché, expresivní, až primitivistické vyjádření autorova pohledu na svět Hledal originální postupy (barevný dřevoryt), vytvářel vlastní knihy (sám je sázel, tiskl a vázal) Takhle vznikl jeho slavný „Krvavý román“, „Šumava umírající a romantická“ a „Receptář barevného dřevotisku“
Karel Svolinský (14.1.1896-16.9.1986)
Český malíř, ilustrátor, grafik a typograf 1910-1916-vyučení v řezbáře 1919-27- studium grafiky, sochařství a nástěnné malby na Uměleckoprůmyslové škole 1945-1970- pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze Ocenění: 1952- Laureát státní ceny 1956- zasloužilý umělec 1961- národní umělec 1976- Řád práce
Dílo Inspiroval se folklórem a lidovými tradicemi Kromě kreseb věnoval velkou pozornost taky volné, drobné a užité grafice Nejvíc používal dřevoryt a dřevořez, vynikal taky v knižní grafice, navrhoval gobelíny 1930-31- navrhl vitráže pro rodovou kapli Schwarzenberků v Chrámu sv. Víta v Praze 1949–1954- návrh nové podoby Olomouckého orloje
Použito z: Wikipedie, otevřené encyklopedie SophisticaGallery