Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Martina Štěrbová Informační technologie ve vzdělávání 2015 Vedoucí práce: RNDr. Ingrid Nagyová, Ph.D.
Cíle práce Srovnání výuky předmětů zaměřených na informatiku v evropských zemích Analýza možností rozvoje algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Vytvoření souboru úloh pro výuku a práci dětí v předmětu Informační výchova nebo v zájmových útvarech Představení vhodných zdrojů těchto úloh a námětů pro vyučující v knižní podobě i na internetu Kategorizace úloh do skupin podle typu a popis jednotlivých typů Návrh možností modifikace a úpravy náročnosti úloh Klasifikace typů podle algoritmických struktur které napomáhají procvičovat
Evropské srovnání souhrn témat a jejich zařazení do výuky v jednotlivých státech Slovensko Polsko Velká Británie Česká republika Bezpečnost ✓ Komunikace na internetu Vyhledávání na internetu Zpracování textu, zvuku a grafiky Základní hardware a software počítače Algoritmizace a řešení problémů
Algoritmické myšlení na prvním stupni základní školy Zdroje námětů a úloh Informatická súťaž iBobor Bobřík informatiky Učebnice informatiky pro první stupeň základní školy
Algoritmické myšlení na prvním stupni základní školy Kategorie úloh Úlohy pro pracovní listy Praktické úlohy Úlohy pro program Kartičky Úlohy pro robotické hračky
Úlohy pro pracovní listy Hledání postupu práce Hledání a vytváření postupů práce, návodů, receptů Rozdělení podle složitosti algoritmu: Jednoduché postupy Postup s více možnostmi Zpětný postup
Úlohy pro pracovní listy Kódy a šifry Jednoduché kódování znaků, slov, obrázků či celých vět
Úlohy pro pracovní listy Pohyb stromem Principy třídícího stromu, který vyjadřuje pravidla a vztahy
Úlohy pro pracovní listy Průchod sítí Simulace cesty po sítí, která je představuje zjednodušenou mapu
Praktické úlohy Vhodné nejen do školních lavic Základem je prakticky vykonávaná činnost K realizaci jsou mnohdy zapotřebí další pomůcky Typ úloh může typově odpovídat kterémukoli typu úloh pro pracovní listy
Úlohy pro program Kartičky Program Kartičky = funkční prototyp autorského prostředí pro vytváření interaktivních aktivit Lze vytvářet úlohy nejrůznějších typů. Nejčastěji: Úlohy s jednoduchými postupy Úlohy s hledáním vzorů Úlohy pro práci s podmínkami
Úlohy pro robotické hračky Robotické hračky = Jednoduše programovatelné robotické hračky Programování jednoduchého pohybu po ploše
Jednoduchý pohyb po ploše Shrnutí Jednoduchý pohyb po ploše Úlohy pro pracovní listy Hledání postupu práce Jednoduchý postup Postup s více možnostmi Zpětný postup Pohyb podle algoritmu Jednoduchý pohyb Pohyb s použitím opakování Pohyb s kreslením a použitím opakování Hledání vzoru Kódy a šifry Průchod sítí Práce s podmínkami Pohyb stromem Virtuální stroje Praktické úlohy Úlohy pro program Kartičky Úlohy pro robotické hračky Virtuální stroje
Závěr Děkuji za pozornost.