Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Advertisements

Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Bakalářská práce Prostředí pro výuku algoritmů
Environmentální výchova pro základní školu
Střední odborné učiliště gastronomie, u Krbu 521, Praha 10
Automatizační a měřicí technika (B-AMT)
Strukturované učení PROJEKT EU
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
Seminář – Základy programování
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Vzdělávání dospělých - kategorie 50+. UNIV2 kurs 50+ Historie Založena roku 1994 Do výuky v České republice zavedla nové obory: ― Výpočetní techniku ―
Obor informační technologie
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
OBLAST 5: KULTURNÍ CESTOVNÍ RUCH A UDRŽITELNÝ ROZVOJ KULTURY Ing. Zdeněk Urbanovský Centrála cestovního ruchu Východní Moravy EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Ústav automatizace a měřicí techniky
T1: Základy práce s počítačem
INFORMATIKA 7 Ukládání dokumentu III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Anotace Žák dokáže označit text do bloku v aplikaci MS Word Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže označit text různými způsoby Speciální.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Realtime identifikace osob podle hlasu
INFORMATIKA 9 Software a zákony II. III2 – I9- 04.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Kurz IT Essentials na DFJP UPCE Ivan Panuška. IT Essentials: PC Hardware and Software Version 4.0  kurz nabízí úvod do odvětví IT  seznámení interaktivní.
Střední škola informatiky a služeb LCA Dvůr Králové nad Labem.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Tvorba kurikula pro výuku informačních technologií na 1. stupni ZŠ
Návrh a implementace algoritmu SLAM pro mobilní robot
SSPS 2013/ iPad ve škole a práci Tobiáš Richter 4.B Vedoucí práce (garant): Ing. Olga Kaiferová Oponent (konzultant): Bc. Jan Kolář Maturitní projekt.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
9. KRAJSKÉ SETKÁNÍ METODIKŮ R O B O T I K A DUBEN 2015 PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Vedoucí práce: RNDr. Ingrid Nagyová, PhD.
Zásady tvorby prezentací Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Pavel Broža Datum: Cílové ročníky: 6. a 7.
Školní vzdělávací program výuka informatiky
Katedra počítačů ČVUT FEL Program STM Obor Web a Multimédia (garant oboru: prof. Jiří Žára)
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Počítačové laboratoře bez tajemství aneb naučme se učit algoritmizaci a programování s využitím robotů CZ.1.07/1.3.12/ „Tento projekt je spolufinancován.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
Tento projekt je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj, státním rozpočtem České republiky a státním rozpočtem Slovenské republiky Metodické.
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
Didaktické pomůcky ve výuce Písemné a elektronické komunikace Mgr. Lucie Černohorská.
DidactIG 2016STRANA 1 Možné přístupy k výuce dětských programovacích jazyků Jindra Drábková Katedra aplikované matematiky FP TUL.
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Institut Celoživotního Vzdělávání
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
vložení – obrázek – (vyhledat logo) – vložit
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Efektivní programování V CAM software
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
RNDr. Vladimír Krajčík Ph.D.
Domaluj druhou polovinu
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
Druhý stupeň malotřídně
Transkript prezentace:

Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Martina Štěrbová Informační technologie ve vzdělávání 2015 Vedoucí práce: RNDr. Ingrid Nagyová, Ph.D.

Cíle práce Srovnání výuky předmětů zaměřených na informatiku v evropských zemích Analýza možností rozvoje algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Vytvoření souboru úloh pro výuku a práci dětí v předmětu Informační výchova nebo v zájmových útvarech Představení vhodných zdrojů těchto úloh a námětů pro vyučující v knižní podobě i na internetu Kategorizace úloh do skupin podle typu a popis jednotlivých typů Návrh možností modifikace a úpravy náročnosti úloh Klasifikace typů podle algoritmických struktur které napomáhají procvičovat

Evropské srovnání souhrn témat a jejich zařazení do výuky v jednotlivých státech Slovensko Polsko Velká Británie Česká republika Bezpečnost ✓ Komunikace na internetu Vyhledávání na internetu Zpracování textu, zvuku a grafiky Základní hardware a software počítače Algoritmizace a řešení problémů

Algoritmické myšlení na prvním stupni základní školy Zdroje námětů a úloh Informatická súťaž iBobor Bobřík informatiky Učebnice informatiky pro první stupeň základní školy

Algoritmické myšlení na prvním stupni základní školy Kategorie úloh Úlohy pro pracovní listy Praktické úlohy Úlohy pro program Kartičky Úlohy pro robotické hračky

Úlohy pro pracovní listy Hledání postupu práce Hledání a vytváření postupů práce, návodů, receptů Rozdělení podle složitosti algoritmu: Jednoduché postupy Postup s více možnostmi Zpětný postup

Úlohy pro pracovní listy Kódy a šifry Jednoduché kódování znaků, slov, obrázků či celých vět

Úlohy pro pracovní listy Pohyb stromem Principy třídícího stromu, který vyjadřuje pravidla a vztahy

Úlohy pro pracovní listy Průchod sítí Simulace cesty po sítí, která je představuje zjednodušenou mapu

Praktické úlohy Vhodné nejen do školních lavic Základem je prakticky vykonávaná činnost K realizaci jsou mnohdy zapotřebí další pomůcky Typ úloh může typově odpovídat kterémukoli typu úloh pro pracovní listy

Úlohy pro program Kartičky Program Kartičky = funkční prototyp autorského prostředí pro vytváření interaktivních aktivit Lze vytvářet úlohy nejrůznějších typů. Nejčastěji: Úlohy s jednoduchými postupy Úlohy s hledáním vzorů Úlohy pro práci s podmínkami

Úlohy pro robotické hračky Robotické hračky = Jednoduše programovatelné robotické hračky Programování jednoduchého pohybu po ploše

Jednoduchý pohyb po ploše Shrnutí Jednoduchý pohyb po ploše Úlohy pro pracovní listy Hledání postupu práce Jednoduchý postup Postup s více možnostmi Zpětný postup Pohyb podle algoritmu Jednoduchý pohyb Pohyb s použitím opakování Pohyb s kreslením a použitím opakování Hledání vzoru Kódy a šifry Průchod sítí Práce s podmínkami Pohyb stromem Virtuální stroje Praktické úlohy Úlohy pro program Kartičky Úlohy pro robotické hračky Virtuální stroje

Závěr Děkuji za pozornost.