Knihovníci dneška pro knihovny zítřka BUDOUCNOST KNIHOVNICKÝCH PROFESÍ V ČR Vít Richter Národní knihovna ČR
Hlavní témata Kdo jsou knihovníci/knihovnice dneška? Co dělat, aby knihovníci/knihovnice obstáli v knihovnách zítřka? 2
Kdo jsou knihovníci(ice) dneška? Česká republika Ten, kdo má pracovní smlouvu s knihovnou nebo jejím provozovatelem Ten, který má požadovaný stupeň vzdělání: základní, střední, vysokoškolské odpovídající příslušné platové třídě Často nezávisí na obsahovém zaměření studia SRN Ten, kdo má pracovní smlouvu s knihovnou nebo jejím provozovatelem Ten kdo má vysokoškolské vzdělání (Bc., Mgr.) v oboru knihovnictví a informační věda 3
Většina pracovníků knihoven jsou středoškoláci 4 středoškolské 51% vysokoškolské 29% vysokoškolské 48%
Dlouhodobý cíl: Knihovna jako informační, vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centrum 5 Chceme-li učit, vzdělávat, musíme mít na to kvalifikaci
Knihovníci jsou z podstatné části neknihovníci 6 knihovnické 51 % knihovnické 55 %
Podíl neknihovníků roste 7
Jsme stále starší 8 nad 50 let = 40% nad 50 let = 30%
Máme své knihovny rádi
Knihovníci jsou především ženy
Kdo ovlivňuje vzdělávání pracovníků? Škola Obsah vzdělání Schopnost se učit a vzdělávat Motivace Vedení knihovny Přijímání pracovníků Způsob řízení Motivace pracovníků Podpora vzdělávání pracovníků Pracovníci Motivace Schopnost se učit a vzdělávat Systém odměňování Tarifní třídy Platové stupně – věkový mechanismus Nadtarifní složky mzdy Mzdový fond Vzdělavatelé - nabídka celoživotního vzdělávání Školy Vzdělávací centra knihoven SKIP Další subjekty 11
Kdo ovlivňuje kvalifikaci pracovníků? 12
Podpora vzdělávání ze strany vedení knihoven je omezená
Názory vedoucích pracovníků na celoživotní vzdělávání knihovníků Průzkum leden knihoven (2791 pracovních míst) Národní knihovna ČR 15
Pokud zjistíte, že pozice pracovníka již vyžaduje vyšší stupeň vzdělání v oboru, přikážete zaměstnanci další studium? 16
Co dělat, přijmeme-li pracovníka, který nemá odpovídající kvalifikaci?
Inovace vzdělání a její náklady 18
19
Co mají knihovnici umět a znát: 2 názory Klasická knihovna Legislativa Informační fondy Akvizice Evidence knihovního fondu Knihovnické a informační služby Informační etika Jmenný popis Věcný popis Základy bibliografie Elektronické informační zdroje Digitální knihovny Práce se čtenářem Informační gramotnost Online prezentace knihoven ICT, on-line vzdělávání Obrácená třída Gamifikace Cloud Computing Sémantické nástroje Learning Analytics MOOC Otevřený obsah Sociální sítě Vizualizace studijního obsahu Online vzdělávání Osobní vzdělávací prostředí Virtuální laboratoře Badges Augmentovaná realita Mobilní aplikace a tablety 20
21
22
Názory vedoucích a pracovníků Co trápí vedoucí knihoven? Nedostatek financí, nedostatek pracovníků Nepochopení ze strany zřizovatele Neochota knihovníků ke změnám Nepružné, nespravedlivé odměňování Absence řady pracovních pozic – webmaster, právník, personalista, marketér, fundraiser Neochota pracovníků ke spolupráci Špatná legislativa Co trápí pracovníky? Neodbornost, nekvalifikovanost vedoucích/ředitelů Zaměstnávání nekvalifikovaných pracovníků Špatné rozdělování úkolů, nedostatečná kontrola Chybí vize, strategie, nechápou, kam knihovny směřují Špatná a neefektivní komunikace Vytíženost manažérů, nejsou v knihovně pro pracovníky Autoritářský styl vedení Špatné finanční ohodnocení 23 FOBEROVÁ,L:Kvalitativní sonda do současného řízení knihoven, ITlib, 1, 2015
Co dělat? Rozhodujícím hybatelem budoucích změn jsou vedoucí, ředitelé knihoven Využít typové pozice, prosadit je do běžné personální práce knihoven Nastavit a dodržovat pravidla pro přijímání pracovníků Nastavit a dodržovat pravidla celoživotního vzdělávání Nastavit a dodržovat systemizace – podrobný popis každého místa v knihovně Podpora a spolupráce, doporučení Ministerstvo kultury ČR, MPSV??? Knihovnické spolky a sdružení Vytvořit vzorové systemizace pro knihovny různé velikosti knihoven Nové funkce knihovny = vyšší kvalifikace 24
Co dělat? Vytvořit dostatečnou a kvalitní nabídku vzdělávání Školy, vzdělávací centra, SKIP a další Akreditované kurzy Certifikace Distanční formy vzdělávání Elearning Finanční podpora vzdělávání Dotační programy + podpora v knihovnách Obsah vzdělávání Klasická knihovna Digitální knihovna, internet, ICT Knihovna jako vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centrum Vzdělávat a vychovávat manažery knihoven 25
Proměnu dnešních knihoven uskuteční pracovníci knihoven: současní a budoucí V knihovnách pracují příjemní, kvalifikovaní, očividně spokojení a motivovaní pracovníci
Knihovníci dneška pro knihovny zítřka BUDOUCNOST KNIHOVNICKÝCH PROFESÍ V ČR Vít Richter Národní knihovna ČR