Knihovníci dneška pro knihovny zítřka BUDOUCNOST KNIHOVNICKÝCH PROFESÍ V ČR 22.4.2015 Vít Richter Národní knihovna ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Advertisements

Pracovněprávní vztahy v organizaci
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Výsledky Analýzy mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Zlata Houšková Pardubice listopad 2005.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2a Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Personální informační systém
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Další vzdělávání učitelů v oblasti ICT Aktivity Domu zahraniční spolupráce Pavla Šabatková vedoucí odboru primárního vzdělávání DZS.
Možnosti celoživotního vzdělávání pro knihovníky
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Moderní vzdělávací systémy vyšších a vysokých škol neuniverzitního typu Ing. Daniel CHOC CCA Group a.s.
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
ANALÝZA mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Vít Richter 6. září 2005 Národní knihovna ČR +420/603.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Webový portál Budoucnost profesí Ing. Marta Salavová Mgr. Hana Žáčková Národní observatoř zaměstnanosti.
Distanční vzdělávání v ČR, současnost a budoucnost II. národní konference Jindřichův Hradec
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Řízení personální činnosti personálním útvarem
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Komunitní role knihoven. Komunití role knihoven je důležitá součást systému knihoven Koncepce rozvoje knihoven Priorita C -9, 10.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
HR MANAGEMENT VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ NA MU
Koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků
K NIHOVNICTVÍ NA FF UK V P RAZE : VYDRŽÍME ? více otázek než odpovědí Barbora Drobíková
UNIV 2 KRAJE středních škol Karlovarský kraj Střední odborná škola logistická a SOU Karlovy Vary - Dalovice PaedDr. Vladimíra Štrynclová - ředitelka.
ODMĚŇOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ
Odměňování pedagogických pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Národní institut pro další vzdělávání Příspěvková organizace přímo řízená MŠMT Působnost v celé České republice Státní garance DVPP.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Mgr. Libuše Přikrylová, manažer pracovní skupiny.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
1 HR ve věku změn: výzvy trhu práce a Průmysl 4.0 Bohdan Wojnar, člen představenstva ŠKODA AUTO
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
7 let po „velkém třesku“ aneb kam jsme došli, kudy dál a s kým
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Pedagogičtí pracovníci - VŠ
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Kdo jsme ? Největší odborná zemědělská knihovna v ČR
Školní knihovny součástí krajského systému knihoven (?)
BP KULTURA Ing. Dana Smetanová, SKIP ČR
Transkript prezentace:

Knihovníci dneška pro knihovny zítřka BUDOUCNOST KNIHOVNICKÝCH PROFESÍ V ČR Vít Richter Národní knihovna ČR

Hlavní témata  Kdo jsou knihovníci/knihovnice dneška?  Co dělat, aby knihovníci/knihovnice obstáli v knihovnách zítřka? 2

Kdo jsou knihovníci(ice) dneška? Česká republika Ten, kdo má pracovní smlouvu s knihovnou nebo jejím provozovatelem Ten, který má požadovaný stupeň vzdělání: základní, střední, vysokoškolské odpovídající příslušné platové třídě Často nezávisí na obsahovém zaměření studia SRN Ten, kdo má pracovní smlouvu s knihovnou nebo jejím provozovatelem Ten kdo má vysokoškolské vzdělání (Bc., Mgr.) v oboru knihovnictví a informační věda 3

Většina pracovníků knihoven jsou středoškoláci 4 středoškolské 51% vysokoškolské 29% vysokoškolské 48%

Dlouhodobý cíl: Knihovna jako informační, vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centrum 5 Chceme-li učit, vzdělávat, musíme mít na to kvalifikaci

Knihovníci jsou z podstatné části neknihovníci 6 knihovnické 51 % knihovnické 55 %

Podíl neknihovníků roste 7

Jsme stále starší 8 nad 50 let = 40% nad 50 let = 30%

Máme své knihovny rádi

Knihovníci jsou především ženy

Kdo ovlivňuje vzdělávání pracovníků?  Škola  Obsah vzdělání  Schopnost se učit a vzdělávat  Motivace  Vedení knihovny  Přijímání pracovníků  Způsob řízení  Motivace pracovníků  Podpora vzdělávání pracovníků  Pracovníci  Motivace  Schopnost se učit a vzdělávat  Systém odměňování  Tarifní třídy  Platové stupně – věkový mechanismus  Nadtarifní složky mzdy  Mzdový fond  Vzdělavatelé - nabídka celoživotního vzdělávání  Školy  Vzdělávací centra knihoven  SKIP  Další subjekty 11

Kdo ovlivňuje kvalifikaci pracovníků? 12

Podpora vzdělávání ze strany vedení knihoven je omezená

Názory vedoucích pracovníků na celoživotní vzdělávání knihovníků Průzkum leden knihoven (2791 pracovních míst) Národní knihovna ČR 15

Pokud zjistíte, že pozice pracovníka již vyžaduje vyšší stupeň vzdělání v oboru, přikážete zaměstnanci další studium? 16

Co dělat, přijmeme-li pracovníka, který nemá odpovídající kvalifikaci?

Inovace vzdělání a její náklady 18

19

Co mají knihovnici umět a znát: 2 názory Klasická knihovna Legislativa Informační fondy Akvizice Evidence knihovního fondu Knihovnické a informační služby Informační etika Jmenný popis Věcný popis Základy bibliografie Elektronické informační zdroje Digitální knihovny Práce se čtenářem Informační gramotnost Online prezentace knihoven ICT, on-line vzdělávání Obrácená třída Gamifikace Cloud Computing Sémantické nástroje Learning Analytics MOOC Otevřený obsah Sociální sítě Vizualizace studijního obsahu Online vzdělávání Osobní vzdělávací prostředí Virtuální laboratoře Badges Augmentovaná realita Mobilní aplikace a tablety 20

21

22

Názory vedoucích a pracovníků Co trápí vedoucí knihoven? Nedostatek financí, nedostatek pracovníků Nepochopení ze strany zřizovatele Neochota knihovníků ke změnám Nepružné, nespravedlivé odměňování Absence řady pracovních pozic – webmaster, právník, personalista, marketér, fundraiser Neochota pracovníků ke spolupráci Špatná legislativa Co trápí pracovníky? Neodbornost, nekvalifikovanost vedoucích/ředitelů Zaměstnávání nekvalifikovaných pracovníků Špatné rozdělování úkolů, nedostatečná kontrola Chybí vize, strategie, nechápou, kam knihovny směřují Špatná a neefektivní komunikace Vytíženost manažérů, nejsou v knihovně pro pracovníky Autoritářský styl vedení Špatné finanční ohodnocení 23 FOBEROVÁ,L:Kvalitativní sonda do současného řízení knihoven, ITlib, 1, 2015

Co dělat?  Rozhodujícím hybatelem budoucích změn jsou vedoucí, ředitelé knihoven  Využít typové pozice, prosadit je do běžné personální práce knihoven  Nastavit a dodržovat pravidla pro přijímání pracovníků  Nastavit a dodržovat pravidla celoživotního vzdělávání  Nastavit a dodržovat systemizace – podrobný popis každého místa v knihovně  Podpora a spolupráce, doporučení  Ministerstvo kultury ČR, MPSV???  Knihovnické spolky a sdružení  Vytvořit vzorové systemizace pro knihovny různé velikosti knihoven  Nové funkce knihovny = vyšší kvalifikace 24

Co dělat?  Vytvořit dostatečnou a kvalitní nabídku vzdělávání  Školy, vzdělávací centra, SKIP a další  Akreditované kurzy  Certifikace  Distanční formy vzdělávání  Elearning  Finanční podpora vzdělávání  Dotační programy + podpora v knihovnách  Obsah vzdělávání  Klasická knihovna  Digitální knihovna, internet, ICT  Knihovna jako vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centrum  Vzdělávat a vychovávat manažery knihoven 25

Proměnu dnešních knihoven uskuteční pracovníci knihoven: současní a budoucí V knihovnách pracují příjemní, kvalifikovaní, očividně spokojení a motivovaní pracovníci

Knihovníci dneška pro knihovny zítřka BUDOUCNOST KNIHOVNICKÝCH PROFESÍ V ČR Vít Richter Národní knihovna ČR