Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Techniky sběru informací
Advertisements

Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Pedagogika volného času (VČ)
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Testování obalu přednáška.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
v pedagogické diagnostice
Aplikovaná psychologie
Experiment Zpracování dat I.
Psychopatologie Jana Petříková. Doporučená studijní literatura  Vágnerová, Marie: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál ISBN:
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Základy pedagogické metodologie
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Dotazník, škály
Základy pedagogické metodologie
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Pozorování, rozhovor
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Úvod do psychologie
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Pedagogická diagnostika
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Výzkumné metody v psychologiI
Úvod do psychologie
Kristýna Balátová Diagnostické metody v SP Etika.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Základy speciální pedagogiky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Úvod do psychologie Výzkumy Jak nás ovlivňuje hlas, nemáme-li přímý kontakt s mluvčím? Jak ovlivňuje grafické zpracování mapy vnímání a rozhodování.
Úvod do psychologie Prezentace Barbora Čechová – Labeling Příště (4.11.): Barbora Palatová – Vězeňský experiment Barbora Skoumalová – Teorie.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Rekreologie 1 (sylabus)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Edukace žáků na praktických a speciálních školách KPG/4065
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
VÝBĚR A JEHO REPREZENTATIVNOST
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
Úvod do psychologie II. přednáška
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Prvky edukačního procesu
Přednáška 1 Prof. PhDr. I. Čermák,CSc.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment Kristýna Balátová

Experiment Experiment neboli pokus probíhá (často) v kontrolovaných (laboratorních) podmínkách, které experimentátor ovlivňuje (experimentální skupina) a zaznamenává, pak srovnává s kontrolní skupinou Vyžaduje velmi důkladnou přípravu Časově náročný

V rámci experimentálního postupu manipulujeme s proměnnými; - také můžeme použít různorodé metody (dotazník, škálování, testy …) Osoby = subjekty (rovnocenné) Výběr subjektů- dle určitých znaků Náhodný výběr- užíváme Experimentální plán- rozvržení experimentu Experimentální skupina- experimentální působení

Kontrolní skupina- není experimentální působení Pretest- vstupní test, před experimentálním působením Posttest- závěrečný test, po experimentálním působení Proměnná- prvek experimentu, nabývá různých hodnot (nezávisle proměnná, závisle proměnná)

Hawthornův efekt Změny chování lidských subjektů nemusí být vždy výsledkem experimentální manipulace, ale pouhé pozornosti, kterou jim experimentátor věnuje (-nežádoucí vliv na experimentální skupinu) John Henry efekt- nežádoucí vliv na kontrolní skupinu Placebo efekt

Opatření proti zkreslení experimentu Slepý experiment -Experimentátor se informace o subjektu dozví až po skončení experimentu Dvojitě slepý experiment -Ani osoba provádějící měření, ani subjekty nevědí, jaké ošetření každý subjekt dostal (často při vyhodnocování klinických účinků léků)

Literatura DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-1620-6. (strany: 28-40) GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-706-0. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-836-4. (strany: 13- 151, 204- 255) VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. Tyto materiály nejsou určeny k publikaci ani k dalšímu šíření bez souhlasu autora. Slouží jako učební pomůcky pro studenty Diagnostických metod!!!