Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Obecné poučení o literatuře
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Symbolismus, dekadence
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
13. MO Moderní umělecké směry z konce 19. stol
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Z franc. romantique = jako v románu
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Literární moderna Konec 19. století.
Obecné poučení o literatuře
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Symbolismus Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Poezie ve světové literatuře
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Symbolismus.
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Mgr. Marie Havránková NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Česká společnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Literatura na přelomu století
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu CZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací období 3. Předmět Český jazyk Téma hodiny Moderní umělecké směry Označení OP VK (III/2) – Čj/8 – 33 Vyučující Mgr. Michal Oblouk

LITERATURA KONCE 19. STOLETÍ A POČÁTKU 20. STOLETÍ MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY

SPOLEČENSKO- HISTORICKÁ SITUACE od 90. let 19. století do konce 1. světové války konec 19. století – nesplněné naděje ve svobodu člověka, ve svět blahobytu, ve vědecké poznání narůstající problémy: boje velmocí o sféry vlivu, války, sociální krize – radikalizace dělnictva, projevy anarchismu nové filozofické koncepce: Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, Sigmund Freud (psychoanalýza)

ODRAZ V LITERATUŘE individualismus výjimečnost bohémství (provokace) oslava zla a satana tvůrčí svoboda výlučnost elity nadřazené ostatním odpor k poměrům doby protest proti měšťanské morálce nové umělecké směry

IMPRESIONISMUS

IMPRESIONISMUS z lat. impressio = dojem 70. léta 19. století podle názvu obrazu malíře Clauda Moneta Imprese, východ slunce zachycení okamžitého, neopakovatelného smyslového vjemu, dojmu, okamžité atmosféry dané chvíle do hudby přinesl nové prostředky, např. uvolnění harmonie nebo relativní osamostatnění hlasů malíři É. Manet, A. Renoir, E. Degas, P. Cézanne, P. Gaugin, H. de Toulouse – Lautrec, V. van Gogh, A. Slavíček, K. Purkyně, A. Chittussi, hudební skladatelé C. Debussy, V. Novák, J. Suk

IMPRESIONISMUS V LITERATUŘE sdělení bezprostředního subjektivního dojmu (radost, smutek) popisy emocí a nálad posílení lyričnosti a hudebnosti verše citovost, potlačení rozumové části obsahu v popředí lyrika, zvl. přírodní a intimní využití zvuků, barev, světelných odstínů - melodičnost v dramatu a próze uvolnění kompozičního schématu – oslabení příběhu, lyrizace prózy

SYMBOLISMUS

SYMBOLISMUS z řečtiny symbolón = znak reakce na realismus, naturalismus i impresionismus vznikl ve Francii v r. 1886 jejich cílem bylo zobrazovat věci, které nelze racionálně popsat (nálady, emoce, myšlenky, city), tj. zobrazit (nakreslit, popsat) nezobrazitelné snažili se proniknout k podstatě skutečnosti - usilovali o vnímání umění všemi pěti smysly k tomu jim měl pomáhat symbol, který se měl stát prostředníkem mezi skutečným světem a „světem duše“ a měl v náznaku odkrývat tajemství ukryté v nitru věcí vyjádření nepřímé – symbol, náznak, nápověda, obraznost, mnohoznačnost, abstraktnost v malířství G. Moreau, G. Klimt, M. Švabinský, J. Zrzavý, v sochařství F. Bílek, A. Rodin

SYMBOLISMUS V LITERATUŘE využití bájí, mýtů a pohádek symbol měl umožnit čtenáři uhodnout tajemství ukryté v nitru věci představy se vyjadřují nepřímo (metaforou) prudký rozvoj básnické obraznosti velký důraz na hudebnost volný verš básník chce svým dílem především zapůsobit, nezáleží mu na plném pochopení zdůrazňoval se ideál svobodného, naprosto ničím nespoutaného jedince

DEKADENCE z francouzštiny la décadence = úpadek 90. léta 19. století vychází z pocitů marnosti, prázdnoty a nudy, případně i zklamání a beznaděje jednotlivce projev vypjatého individualismu, disharmonie, odpor k měšťáctví, zdůrazňovala svébytnost umění provokace tabuizovanými tématy (erotika, poetizace zla, oslava satana, morbidita - kult smrti, rozkladu) k životu dekadentů se často vázalo bohémství, satanismus, nevázaný sex, alkohol zalíbení v náladách smutku, skepse, nudy, marnosti, opovržení životem, pocit přesycenosti a únavy, únik z reálného světa k mystice, snům rafinovanost výrazu – eufonie, metaforika, složitá syntax časopis Moderní revue (1894–1925) – měsíčník, vydávali ho Arnošt Procházka a Jiří Karásek ze Lvovic

CIVILISMUS přelom 19. a 20. století obdiv k technickým vymoženostem moderní doby, k civilizaci probuzení zájmu o sociální otázky dokumentární vztah ke skutečnosti dynamika verše oslava všedních věcí a lidské práce mnohem později než v poezii se civilismus se na krátkou dobu promítl i do filmu, nejvýrazněji to bylo ve Velké Británii v období let 1940 až 1945 představitelé - Walt Whitman, Émile Verhaeren, Stanislav Kostka Neumann, Josef Hora, Skupina 42

NOVOROMANTISMUS pozdní romantismus romantická literární díla vznikající zhruba v druhé polovině 19. století, ale i na počátku 20. století souhrnné označení pro různé umělecké směry a proudy objevující se zhruba v letech 1890 až 1920 představitelé většinou napodobovali složitý a archaistický sloh pozdního romantismu a obnovili tím v literatuře romantickou tajemnost, konzervativní kult minulosti a katolictví, ale také mystiku a morbidnost představitelé - Robert Louis Stevenson, Hugo von Hofmannsthal, Edmond Rostand, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, v hudbě Richard Wagner, Hector Berlioz a Ferenc Liszt

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Impresionismus http://www.impresionismus.cz/category/francouzsky-impresionismus/ http://www.slavneobrazy.cz/gogh-vincent-slunecnice-impresionismus-obrazy-reprodukce-obrazu-plakaty?idm=1&kam=jedenhotovy&idh=25 http://cs.wikipedia.org/wiki/Paul_Gauguin http://cs.wikipedia.org/wiki/Anton%C3%ADn_Slav%C3%AD%C4%8Dek http://cs.wikipedia.org/wiki/Symbolismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_B%C3%ADlek http://www.ceryx.de/kunst/gk_symbolismus.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Dekadence http://cs.wikipedia.org/wiki/Civilismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Arno%C5%A1t_Proch%C3%A1zka https://cs.wikipedia.org/wiki/Novoromantismus