Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Analytická psychologie
Přístupy k osobnosti Škola:
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Struktura výuky.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Skupinové interview (Focus group)
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
teorie oboru ošetřovatelství
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
Nevědomí.
Úvod do psychologie II. přednáška
Transkript prezentace:

Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D.

Co je psychoterapie? Léčebné působení na nemoc, poruchu nebo anomálii psychologickými prostředky, tedy prostředky komunikační a vztahové povahy. Psychologické prostředky jsou: slovo, rozhovor, ale i mlčení, sugesce, podněcování afektivních reakcí, učení, neverbální chování, především však tzv. terapeutický vztah

Kdo provádí psychoterapii? Psychoterapeut Původně lékař nebo psycholog v průběhu a po dokončení specializovaného akreditovaného vzdělání (výcviku), minimálně 5-letého s předepsaným počtem hodin sebezkušenosti, teorie a supervize Dnes i další profese zdravotní sestry, pedagogové, soc. pracovníci aj. některé výcviky nevyžadují VŠ vzdělání

Terapeutické prostředky Komunikační a vztahové

Terapeutické prostředky Komunikační rozhovor sugesce učení interpretace klarifikace konfrontace zrcadlení edukace podněcování afektivních reakcí expozice trénink/nácvik

Terapeutické prostředky Vztahové Terapeutický vztah Terapeutická aliance ne-neurotický, racionální a smysluplný kontakt pacienta s analytikem, umožňující mu cílevědomě pracovat v analytické situaci“. Předpokladem léčebného spojenectví na straně klienta není chuť docházet do terapie pro své potěšení, ale přijetí vlastní potřeby utkat se s vnitřními problémy a podílet se na analytické práci navzdory vnitřním nebo vnějším problémům.

Historie od 20. století se s rozvojem psychologie a psychologických léčebných postupů začala rozvíjet i psychoterapie zpočátku byla silně svázána s lékařskou praxí, později se stala samostatným nezávislým oborem rozvíjela se především v Evropě a USA

Historie psychologové ovlivnění různými kulturami a různými náboženstvími začali klást důraz na rozličné aspekty lidského myšlení a jednání, k nimž vytvářeli nové teorie a vypracovávali postupy, jak s klientem nejlépe pracovat

Historie za necelých 100 let existence tak vznikla řada různých psychoterapeutických přístupů, které se často velmi liší a často se liší i jejich účinnost při řešení jednotlivých druhů problémů

Historie mnoho moderních psychoterapeutů tak užívá integrativní metody, kdy svůj přístup upravují podle aktuálních potřeb klienta

Cíle psychoterapie symptomatická úleva restrukturující terapie obnova zdraví poznávání a hodnocení skutečnosti citová vyrovnanost výkonnost odpovídající kapacitě společenská adaptace

Zaměření psychoterapie nevědomé procesy vědomé procesy chování interpersonální vztahy tělesné funkce

Přístup terapeuta Direktivní - učitelský Nedirektivní - průvodcovský

Uspořádání psychoterapie Individuální psychoterapie Skupinová psychoterapie Rodinná psychoterapie Manželská (párová) psychoterapie Terapeutická komunita

Druhy psychoterapie krizová intervence podpůrná psychoterapie systematická psychoterapie krátkodobá dlouhodobá

Psychoterapie - účinnost Psychoterapie je účinná Pozitivní dopad dle studií u 66-90% lidí, kteří ji podstoupí Výjimečně zhoršení stavu (5%)

Proměnné ovlivňující účinnost Vztah mezi terapeutem a klientem (proměnné na straně terapeuta) Proměnné na straně klienta Použité techniky Mimoterapeutické faktory

Co reálně pomáhá Skutečnost, jak vážně berou terapii sami klienti Vztah s terapeutem Osobnost terapeuta Terapeutické intervence Prostředí psychoterapie Terapeutova starost o přechod mezi prostředími (terapie x život)

Kolik psychoterapie je třeba Průměrně pacient absolvuje 4 sezení Účinnost obvykle po 9. sezení Uzdravení u 50% mezi 11.-21. sezením

Vlivné směry Psychoanalýza Dynamické terapie Kognitivně behaviorální terapie Rodinná terapie Gestalt terapie Aj.

Klasická psychoanalýza Sigmund Freud nar. 1856 - Příbor na Moravě, zemř. 1939 - Londýn většinu života prožil ve Vídni původně neurolog, později i psychiatr zájem o hypnózu Udivilo ho, jak se pacienti zlepšují po znovuprožití traumatických vzpomínek z dětství Změna stylu práce (volné asociace, přenos, nevědomí, vývoj libida…)

Sigmund Freud 22

Klasická psychoanalýza Sigmund Freud vyzdvihl obrovský význam nevědomých duševních procesů. Poukazoval na důležitost snů, jakožto královské cesty do nevědomí. Studoval běžné jevy v každodenním lidském chování jako jsou přeřeknutí či zapomínání jmen. Obrátil pozornost na téma dětské sexuality a sexuality vůbec. Vypracoval nový náhled na osobnost, pracoval s volnými asociacemi a předestřel mnoho problémů a témat, které do té doby nebyly řešeny či se jim nedostávalo uceleného systému. 23

Klasická psychoanalýza Osobnost, která je dle Freuda uzavřeným systémem, rozdělil na tři subsystémy: 1. ID - neosobní pudová tendence, princip slasti, nevědomá část, 2. EGO - nabyté zkušenosti, princip reality, částečně vědomá část, 3. SUPEREGO - osobní morálka, princip dokonalosti, jak vědomá, tak nevědomá část osobnosti. Intrapsychický konflikt 24

Klasická psychoanalýza Obranné mechanismy: Vytěsnění Sublimace Regrese Konverze Somatizace Aj. 25

Klasická psychoanalýza Technika volných asociací Terapeut je neosobní a málo otevřený, je „čistým projekčním plátnem“ Výklad snů Interpretace Analýza přenosu přenos (klient) protipřenos (terapeut) 26

Dynamická psychoterapie Odvozuje svůj vznik od psychoanalýzy, na kterou volně navazuje. Při objasňování příčin a hledání souvislostí nežádoucích stavů pacienta, klade důraz především na : nevědomé psychické činnosti intrapsychické konflikty zážitky z dětství (zejména negativní) aktuální interpersonální faktory aktuální chování (souvisí s minulými zážitky) 27

Dynamická psychoterapie považuje za rozhodující pro úspěch terapie vytvoření silného emočního vztahu klient–terapeut a v rámci tohoto silně zabarveného vztahu pak klient spatřuje v terapeutovi významné osoby svého dětství (tedy tzv.přenos). 28

Dynamická psychoterapie egopsychologie self psychologie teorie vazby

Kognitivně behaviorální terapie (KBT) Relativně krátká, časově omezená Strukturovaná, cílená Terapeutický vztah je založen na otevřené aktivní spolupráci Opírá se o poznatky teorie učení a kognitivní psychologie Zaměřuje se na především na přítomnost a na budoucnost Zaměřuje se na konkrétní, jasně definované problémy Stanovuje si konkrétní, funkční cíle Zaměřuje se primárně na pozorovatelné chování a na vědomé psychické procesy Uplatňuje vědeckou metodologii (pozorování, měření, testování hypotéz) Cílem je soběstačnost klienta 30

Principy KBT Většina lidského chování, s výjimkou základních reflexů a instinktů, je naučená. Maladaptivnímu (škodlivému) chování se člověk učí stejným způsobem jako chování adaptivnímu (prospěšnému). Maladaptivní chování lze odstranit či přeučit pomocí týchž principů učení, které vedly k jeho vytvoření. Podmínky, které vedly k vytvoření určitého chování nemusí být nutně tytéž, které způsobují jeho přetrvávání. Terapie by se měla zaměřit především na změnu faktorů udržujících, nikoli na zkoumání faktorů původně vyvolávajících. 31

KBT – model psychiky situace důsledky 32 Myšlenky Emoce Zjevné chování Tělesné reakce důsledky 32

Metody KBT - behaviorální Nácvik zklidňujícího dýchání Nácvik svalové relaxace Expozice v imaginaci in vivo interoceptivní expozice Zábrana rituálu Sledování a plánování činností Vytváření nových způsobů chování 33

Expozice a habituace

Metody KBT - kognitivní Edukace Odvedení pozornosti Zastavení myšlenek – „stop technika“ Sebeinstruktáž Behaviorální experiment Kognitivní restrukturalizace Pokročilé: Určení a změna dysfunkčních schémat Změny kognitivních procesů v imaginaci Změna kognitivních schémat v imaginaci Změna kognitivních schémat hraním rolí Změna kognitivních schémat psaním dopisů 35

Systemická terapie 70. léta 20. stol – rodinná systemická terapie Milánská škola: Mary Palazolli-Selvini, vedoucí Zprvu zaměřena jen na rodinné systémy

Systemická terapie Teorie systémů Cirkulární kauzalita (cirkularita) Každé chování je důsledek předchozího chování a zároveň jeho spouštěč. Není jasné, co je příčina a co následek. Zpětná vazba Homeostáza

Systemická terapie -metody Tvoření hypotéz Předpoklady a vysvětlení rodinné situace Cirkulární dotazování Neutralita terapeuta Terapeut „straní všem“, není chladný a lhostejný Pozitivní konotace Paradoxní intervence

Gestalt terapie Vzniká ve 20./30. létech 20. stol. v Berlíně Zakladatelem je Fritz Perls

Gestalt terapie Ovlivněna: Gestalt psychologie „gestalt“ = tvar, celek resp. utváření (gestalten) naše percepce a prožitky jsou determinovány našimi potřebami, směřují k uzavření/naplnění, tj. nastolení rovnováhy. Toto uzavírání je ovlivněno dříve nabytou zkušeností. Holistická teorie pole K.Lewina Fenomenologie (E.Husserl) Dialogický existencionalismus (M.Buber) Psychoanalýza

Gestalt terapie – základní pojmy Dialog Teorie pole Zkoumá vzájemnou propojenost jevů souvisejících s člověkem, jeho bytím ve světě. Zkoumá, jak člověk vchází do vztahu s částmi pole, jak se on a pole vzájemně ovlivňují a mění, cílem této interakce je udržování stability a růst. Autor K.Lewin, *1890

Gestalt terapie – základní pojmy Organismická seberegulace úsilí organismu o udržení rovnováhy, která je neustále narušovaná jeho potřebami a obnovovaná jejich uspokojováním nebo eliminací (Perls, 1945).

Základní schema (J.Zinker, 1980) 5)Akce/naplnění/řešení 4) Zkoumání – mobilizace energie 6)Asimilace/Odmítnutí 3) Uvědomování – vyostření figury 7) Uspokojení 8)Opuštění figury 2)Pociťování 1/8)Nediferencované pole

Praxe gestalt terapie Psychické poruchy = narušení OSR Cílem PT praxe je její náprava – obnovení zdravého procesu naplňování potřeby a růstu Naučit klienta uvědomovat a rozlišovat, co je a co není v současnosti relevantní. Jak jeho „staré mapy“ ovlivňují jeho bezprostřední prožívání a reagování.

Praxe gestalt terapie Cíl terapie je naplněn pouze tehdy, když si klient začíná uvědomovat. V tomto kontextu je nevhodná otázka „proč“ to klient dělá (stimuluje myšlení) ale otázka „jak“ (stimuluje uvědomování) GPT není aktivní snahou o změnu

Paradoxní teorie změny Formulovaná Arnoldem Beisserem „Ke změně dochází tehdy, když se člověk stává tím, čím je a ne když se pokouší být tím, čím není.“ Pokud si lidé dovolí být plně a uvědomovaně v kontaktu s tím, čím v dané chvíli jsou, změna a růst se vynoří jako nevyhnutelný a přirozený důsledek takového kontaktu a skutečného sebepoznání.

Děkuji za pozornost