CENA - PRICE - PREZZO - PRIX - PREIS - PRECIO Jitka Dvořáková duben 2015
I. Cena jako součást strategie How to reach a unique “position?” A strategy is an integrated set of choices which positions the firm in its industry so as to create sustainable advantage relative to competition and superior financial returns What “choices” must be made? What makes a strategy “sustainable? ” What drives “superior returns?”
… a strategie je v podstatě otázkou volby… How will we win in chosen markets? What are our goals and aspirations? What capabilities and organisation are required? Where will we play?
II. Cena jako součást obchodní politiky - výrobce, prodejce Discounts on invoice: - Logistics - Consumer reach - Payment terms - Payment terms Local Recommended Retail Price Net/Net Price Net Invoice Price Triple Net Price Trade margin Provision for extras, not mentioned in contracts Rebates not on invoice, but reflected in contracts like: - advertising - national growth bonus - International growth bonus List Price Front margin to manage market specific strengths Logistics In store presence & visibility
Způsob práce s cenou je součástí obchodní politiky firmy, charakterizuje strategii anebo její absenci…
III. Cena jako nástroj…. -získávání tržního podílu, růstu -prodejní technika, výprodeje zásob -budování značky (ne vždy 1.krok) -docílení zisku premium value for money low price
IV. Kdo a co skutečně řídí pohyb cen 1. výrobce / značka 2. prodejní kanál / zásoby 3. konkurence 4. zákazník 5. srovnávač
V. Vliv prodejního kanálu - online vers. offline
VI. Cenotvorba e-shopu včera & dnes -benchmarking -řízená cenotvorba -automatická cenotvorba
VIII. Vliv ceny v online nákupním rozhodování dle cílové skupiny cena pohodlí
… jak moc tedy rozhoduje cena ?!?
díky za pozornost -cena je faktor č. 1 -cena již nepůsobí izolovaně a není 50% -cílová skupina preferující pohodlí je menší, ale rychleji rostoucí