Tvůrce: Mgr. Alena Výborná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová
Advertisements

Kód VM: VY_52_INOVACE_3BUD68 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Marcela Budinská Datum: Únor.
PTÁCI.
Zpracovala Jitka Ciprová
Ptáci.
Chov ptáků Pozor, přistávám! Kde jsi zase lítal?!.
PTÁCI Hana Dundrová Pro 5. třídu ZŠ.
Ptáci 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Ptáci.
Digitalizace výuky Příjemce
Dělení PTÁKŮ Podle způsobu pohybu: LETCI mají duté kosti přední končetiny – křídla, jsou schopny letu tělo kryto prachovým a obrysovým peřím, které.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
PTÁCI Prvouka 3. ročník Gabriela Mikulková 2012.
Digitalizace výuky Příjemce
Třída: PTÁCI Aves. Třída: PTÁCI Aves.
Ptáci 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Ptáci.
Stavba těla ptáků
Třída PTÁCI Ptáci vznikli v druhohorách z plazů. Ptáci jsou obratlovci se stálou tělesnou teplotou. Mají KLOAKU. Mají zobák, kostra většiny ptáků.
Ptáci autor: David Hainall.
Ptáci.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
CHOVÁNÍ PTÁKŮ Schopnost letu, stálá tělesná teplota a vejcorodost umožňují ptákům velké rozšířění= od tropů po polární oblasti (nejvíce jižní Amerika,
PTÁCI 3. a 4.ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu procvičení předchozího.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ptáci - opakování.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a obecnými znaky třídy.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Zjednodušený přehled třídy savců
OBRATLOVCI ptáci.
Ptáci – rozmnožování,hnízdění
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_04_Přírodopis 7.ročník_Chování ptáků Téma: Chování ptáků CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Ptáci-opeření vládci vzduchu Pětilístek: křídla
PTÁCI Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/ Vypracovala: Soňa Koukalová ZŠ a MŠ Mladoňovice
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Ptáci Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_37_Ptáci-zajímavosti
OPAKOVÁNÍ – ZOOLOGIE 7.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Etologie ptáků.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PTÁCI.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
PTÁCI Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Ptáci.
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název:VY_32_INOVACE_11_PTÁCI III.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Ptáci Původ Stavba těla.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Rozmnožování a chování ptáků
PTÁCI - LETCI (VRUBOZOBÍ)
PTÁCI OTEVŘENÉ KRAJINY
Řád: Pěvci znaky: v krku – hlasové ústrojí→zpěv
Transkript prezentace:

Tvůrce: Mgr. Alena Výborná PTÁCI Výukový materiál EK 03 - 76 Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

PTÁCI v druhohorách z plazů archeopteryx – má znaky ptáků i plazů stálá tělesná teplota přední končetiny se změnily v křídla tělo pokryto peřím (pohyb, teplo)

PTÁCI PEŘÍ: obrysové (peří krycí, které kryje tělo, krk a hlavu, letky a rýdovací), prachové (pod obrysovým a tvoří tepelnou izolaci) poloprachové pernice – místa, kde roste peří nažiny – nahá místa (může zde být prachové)

A - letka B – detail pera C – prachové pero

A – LETKA p – prapor o – osten b – brk B- DETAIL PERA pa – paprsky v - větve C – PRACHOVÉ PERO

PTÁCI pelichání – výměna peří prodloužené čelisti se změnily v zobák, krytý rohovinou na hrudní kosti se vyvinul hřeben – upínají mohutné létací svaly kostra – lehká, duté kosti vzdušné vaky (napojené na plíce) - přizpůsobení k letu plíce - malé

PTÁCI - kostra bě – běhák hkh – hřeben hrudní kosti soo – srostlé ocasní obratle (pygostyl)

PTÁCI mají dokonalý zrak (barevné vidění), oči málo pohyblivé, u sov vůbec, pohyblivé mají tučňáci, kormoráni a rackové oči chráněny třemi víčky (dolní, horní a mžurka) dokonalý sluch (nejdokonalejší sluch sovy) čich u některých poměrně dobře vyvinut – kivi, kondor, kachna, holub

PTÁCI trávicí, vyměšovací i pohlavní soustava ústí společně do kloaky moč u ptáků odchází plynule do kloaky tělesná teplota ptáků je 42 stupňů (38 – 42) snášejí vejce doba rozmnožování – hnízdění různě pečují o potomstvo

bb – hustý bílek, řb – řídký bílek, pb – papírová blána, po – poutko, sk, skořápka, sž – světlý žloutek, tž – tmavý žloutek, vk – vzduchová kumůrka, zt - zárodečný terčík, žb – žloutková blána

PTÁCI ptáci krmiví (vlaštovka, vrabec, kos)- mláďata slepá, holá, nemohoucí ptáci nekrmiví (bažant, koroptev, kachna) – mláďata vidoucí, opeřená a ihned po vylíhnutí si sami hledají potravu vaječný zub – prorazí skořápku, po vylíhnutí odpadá

PTÁCI jsou velmi bohatou a tvarově rozmanitou skupinou osídlují celý svět v tropech, především v pralesích výskyt: Jižní Amerika, západní Afrika, čím chladněji, tím druhů ubývá, jsou jedinými obratlovci, kteří pronikají až do nitra Antarktidy

PTÁCI přední končetiny: přeměněny v křídla, u některých zakrněla většinou k letu, u tučňáků jsou přeměněna v ploutvovitá vesla nohy: přizpůsobeny k běhu, chůzi po nejrůznějších podkladech, pohybu ve větvích, k zavěšování na skalních stěnách, k pohybu ve vodě nebo k lovu kořisti

PTÁCI zobák: slouží například k filtrování drobných či větších organismů, lovu ryb, k lovu hmyzu, sání květního nektaru, vysekávání larev hmyz ze dřeva, k požírání plodů, k louskání semen nebo k trhání masa

PTÁCI Chování ptáků: řízeno převážně instinkty během života se učí a instinkty zdokonalují vytváření párů: (námluvy) spojeno se zvláštním typem chování = tokem samci vybízejí různými signály (hlasem, pohyby, postoji) samice informuje, jak je k páření připravena

PTÁCI projevy při rozmnožování velmi rozmanité př. zásnubní lety (dravci), tance, zbarvení hnízdění: volí buď samice nebo samci nebo oba hnízdo stavějí buď oba nebo samice a samec jí nosí materiál

PTÁCI někteří hnízda nestaví a kladou vejce na zem nebo používají opuštěná hnízda jiných ptáků hnízdní parazitismus = celá hnízdní péče je přenesena na jiný ptačí druh (kukačka)

PTÁCI hnízdní revíry: obsazují je samci ještě před vytvořením páru a hájí si je (sami, později se samicí) obhajují zpěvem, postoji (červenka) stěhování ptáků: (tahy) stěhují se za lepšími podmínkami a za potravou

PTÁCI Z hlediska tahu rozeznáváme tři skupiny ptáků: 1) Ptáci stálí: po celý rok v místě vrabec domácí, koroptev polní, straka obecná 2) Ptáci přelétaví: potulují se po větším území (100 –500 km) sýkora, stehlík, zvonek havran 3) ptáci tažní: konají dvakrát do roka dlouhé přelety špaček, vlaštovka, čáp, kukačka, konipas, rorýs

OPAKOVÁNÍ: popiš obrázky

Zdroj: DOBRORUKA, Luděk J. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 152 s. ISBN 80-718-3134-4 Zdroj obrázků: Zoologie. 2. vyd. Praha: Scientia, 1997, 286 s. ISBN 80-718-3082-8