2014 Výukový materiál MB 04 - 94 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Advertisements

Vítejte ve světě buněčného cyklu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
M I T Ó Z A.
1 Chromosom Milada Roštejnská Helena Klímová. Obsah Chromosom Stav chromosomů se během buněčného cyklu mění Eukaryotní DNA je sbalena do chromosomu Interfázový.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Omnis cellula e cellula (každá buňka je z buňky)
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Chromozóm, gen eukaryot
Buněčné dělení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_527.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Genetika.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Rozmnožování buněk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_376.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
meiotická segregace a kombinace genů
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Semiautonomní organely a cytoskelet
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Buněčné dělení – otázky a úkoly
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 BACTERIA AND ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 CELL DIVISION - MITOSIS Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Rozmnožování buněk
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
BUŇKA – základ všech živých organismů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozmnožování buněk - meióza
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Živočišná Buňka.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Od DNA k proteinu - v DNA informace – geny – zápis ve formě 4 písmen = nukleotidů = deoxyribóza, fosfátový zbytek, báze (A, T, C, G) - DNA = dvoušroubovice,
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Buněčné dělení – část 1. Markéta Láchová, 7. E.
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 jediná buňka = zygota  zygota se opakovaně dělí  vzniklé buňky se diferencují > tkáně > orgány> organismus

 buňky se množí dělením  dělení předchází rozdělení chromozomu = replikace DNA

BUNĚČNÝ CYKLUS  období života buňky od jejího vzniku až po vznik dceřiných buněk  buňka se přestane dělit > vykonává specifické funkce  jaterní buňka se dělí 1 krát za rok  neuron se nikdy nedělí  většina buněk lidského těla prodělá okolo 50 dělení a potom umírá

 buněčný cyklus 2 hlavní fáze: 1) buněčné dělení a) dělení jádra: mitóza nebo meióza b) dělení buňky 2) interfáze  90% celého buněčného cyklu  buňka roste  v jádře je chromatin > replikace DNA  interfáze: G 1, S, G 2 fáze

1. replikace DNA 2. rozdělení buňky  buněčný cyklus:  posloupnost dějů od jednoho dělení ke druhému dělení

 jsou tři: ve fázi G1, G2, M  u buněk savců je zřejmě bod v G1 fázi nejdůležitější  pokud buňka nedostane signál „vpřed“ v G1 fázi, dostane se do fáze G 0.  v této fázi je většina buněk našeho těla

INTERFÁZE  G1 fáze  metabolická aktivita  osamostatněním dceřiné buňky  buňka roste  syntéza RNA a bílkovin  hlavní kontrolní uzel  S fáze syntetická  probíhá zdvojení (replikace) DNA :  DNA se replikuje na dvojnásobné množství> chromosom je od této doby zdvojený:  tvořený párem sesterských chromatid  buňka je vlastně tetraploidní

INTERFÁZE  G2 fáze  poměrně krátká  metabolická aktivita  buňka výrazně roste  zdvojování organel  tvorba struktur potřebných pro dělení buňky

INTERFÁZE G0 fáze G0 fáze  fáze, kdy se buňka již dále nedělí  zastavení buněčného cyklu  u diferencovaných buněk  nástup je ovlivněn kontrolním uzlem, umístěným na počátku G1 fáze  plně diferencované buňky (např. neurony) se dále již nedělí  naopak např. jaterní buňky - hepatocyty jsou schopny v případě potřeby přejít z G0 fáze do G1 fáze a začít se opět dělit

REGULACE BUNĚČNÉHO CYKLU  probíhá prostřednictvím specifických sloučenin  buď dělení stimulují a urychlují ( růstové hormony, cytokininy)  nebo naopak inhibují, zastavují (nedostatek živin, cytostatika )  všechny regulátory ovlivňují dělení v G1 fázi = hlavní kontrolním uzlu

Pokus se vyplnit obrázek

 KUBIŠTA, Václav. Obecná biologie. Praha: Fortuna, 2000, ISBN  CHALUPOVÁ - KARLOVÁ, Vlastimila. Obecná biologie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, ISBN  ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk. Praha: Scientia, 2006, ISBN  ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, 797 s. ISBN  JELÍNEK, Jan, Vladimír ZICHÁČEK a Miroslav ŠVÁTORA. Biologie pro gymnázia: teoretická a praktická část. 2. dopl. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 551 s. ISBN  Člověk: [obrazová encyklopedie lidstva]. V Praze: Knižní klub, 2005, 512 s. ISBN