Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
VY_32_INOVACE_1C2 FUTURISMUS.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II
Umělecké směry 20. století
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Moderní poezie počátku 20. století
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Christian Morgenstern
FUTURISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Umělecké směry 20. století
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Futurismus.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Dadaismus.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Avantgarda Apollinaire Morgenstern Expresionismus Futurismus
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
BÁSNICKÉ SMĚRY 1. POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1. pol. 20. st. Datum vytvoření25.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Koláž podle H. Bosche Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._PROLETARSKA_POEZIE_PREZENTA CE_03 Název školyStřední.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Futurismus Zakladatel je Filippo Tommaso Marinetti (Ital)1909
Futurismus Zakladatel je Filippo Tommaso Marinetti (Ital)1909
v předválečném, válečném
KALIGRAMY Tematická oblast
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_141

Autor: Mgr. Klára Bambasová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 2. Obor vzdělávání: Podnikání Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání Tematická oblast: Světová literatura 20. století Vytvořeno dne: 5. 9. 2013 Anotace: Žáci znají literární směry konce 19. století. V této prezentaci se dozvídají o nových směrech, které na ně navazují, o autorech, kteří se novému básnictví věnují a o dílech nového básnictví. VY_32_INOVACE_141

Filippo Tommaso Marinetti italský básník a dramatik Manifest futurismu – vytvořil – určitá „pravidla“ futurismu Osvobozená slova – slova jsou uváděna samostatně – nemají zbytečné přívlastky, interpunkce mizí – nepoužívá ji, objevují se podstatná jména, věty jsou bez logické vazby. Osvobozená slova – sbírka básní Futurismus a fašismus – kompromitování futurismu VY_32_INOVACE_141

Guillaume Apollinaire Francie – dramatik, prozaik, umělecký kritik propagátor kubismu – podílel se na vytváření znaků futurismu raněn na frontě, operován Alkoholy – proud představ – to, co si právě myslí, zaznamenává, proto mají texty nelogickou souvislost; rozdíly mezi lyrikou a epikou se stírají, prolínání literárních druhů VY_32_INOVACE_141

Guillaume Apollinaire Kaligramy – napsal během války na frontě, básně mají tvary obrazů, říká se jim tvarové básně, propojení poezie s malířstvím, obraz má určité symbolický význam – často totiž tvar obrazu souvisí s obsahem básně. (PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury 20. století. Sokolov: O.K. – Soft, 2006, str. 4.) VY_32_INOVACE_141

Vladimír Vladimirovič Majakovskij ruský básník, dramatik, výtvarník, prozaik Políček veřejného vkusu – fut. Sborník – jsou zde různé futuristické texty, znaky futurismu agitační poezie – nový směr umění (umění jako způsob komunikace může působit na lidi i jinak) nové moderní umění neologismy (novotvary – nově vytvořená slova), vulgarismy (slova vulgární), metafory (přenášení významu na základě vnější podobnosti), hyperboly (nadsázky) VY_32_INOVACE_141

V. V. Majakovskij Oblak v kalhotách, Flétna a páteř – poémy z 1. světové války, nenaplněná láska a revoluce, víra v osvobození člověka Štěnice – útok na maloměšťáky, základem je hra 150 000 000, Vladimír Iljič Lenin – zakladatelská díla sovětské poezie (agitace) VY_32_INOVACE_141

Tristan Tzara Manifest futurismu Jízdní řád srdce Rumun píšící francouzsky vytvořil program dadaismu, zakladatel dadaismu název dadaismus vznikl velmi vtipně, jednoduše – vložil prst do slovníku a tam, kam sáhl prstem, uviděl slovo DADA (francouzský dětský výraz pro hračku, něco jako je u nás „nána“) Básně tvořil ještě zajímavěji – rozstříhal novinový článek na jednotlivá slova, ta vhodil do klobouku a poté je losoval. Tak, jak slova vyjímal z klobouku, je skládal za sebou. Tímto způsobem vytvářel básně. Manifest futurismu Jízdní řád srdce VY_32_INOVACE_141

Vytvořte báseň – kaligram - ve tvaru slunce. Úkol: Vytvořte báseň – kaligram - ve tvaru slunce. Na vytvoření úkolu je stanoveno 15 minut. Poté se všechny básně přečtou. Ta nejzajímavější bude oceněna známkou výbornou. Nejzajímavější vyberou sami žáci veřejným hlasováním a vlastním odůvodněním. VY_32_INOVACE_141

Slunce k vytvoření úkolu: VY_32_INOVACE_141

Použitá literatura PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury 20. století. Sokolov: O.K. – Soft, 2006.   PROKOP, Vladimír. Čítanka k Přehledu světové literatury 20. století. Sokolov: O.K. – Soft, 2004. BALAJKA, Bohuslav; SOLDÁN, Ladislav; CHAROUS, Emil. Přehledné dějiny literatury II.. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-781-2. MRÁZ, Bohumír; MRÁZOVÁ, Marcela. Encyklopedie světového malířství. Praha: Academia, 1988, ISBN 21-077-88. VY_32_INOVACE_141