Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva Č R ve vztahu k životnímu prostředí ZDRAVOTNÍ DŮSLEDKY A RUŠIVÉ ÚČINKY HLUKU 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pracovní úrazovost ČR v roce 2007
Advertisements

Vliv hluku na lidské zdraví
MONITORING PACIENTŮ UŽÍVAJÍCÍCH ArthroStop® PLUS
Konference „Předpoklady úspěchu v práci a v životě “
Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
Obyvatelstvo zaměstnaní nezaměstnaní.
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě Na Bělidle 7, Ostrava tel: , fax:
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
VLIV HLUKU NA ZDRAVÍ Tomáš Baďura ARI.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Strategické hlukové mapování
Strategické hlukové mapování v ČR
IBRS s.r.o., Prague 10, Dubečská 8, strana 1 Desk research – fertility rate Eurostat / 2006 Fertilita - průměrný počet živě narozených dětí, které.
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Ing.Miroslava Rýparová
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Vnímání nebezpečných oblastí obyvateli Ostravy
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Životní úroveň obyvatel v České republice
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Řešení staré hlukové zátěže z pohledu ŘSD ČR
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Rozhodnutí o kvalitě místa bydlení dle různých atributů Projekt do ISR Jaromír Hloch ARI.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Užívání tabákových výrobků v dospělé české populaci (15 let a více) Výsledky studie GATS WHO/CDC 2012 MUDr. Hana Sovinová, PhDr. Ladislav Csémy Státní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011 a některé výsledky 2001 Jihomoravs ký kraj.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Vybrané studie zdravotního stavu. Evropský průzkum zdravotního stavu - EHES 2014 Evropský průzkum zdravotního stavu (EHES) je mezinárodním projektem,
Kvalita očima pacientů Praha , MUDr.Markéta Hellerová.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011 a některé výsledky 2001 Pardubický kraj.
Hlukové mapy Historie, výpočty a vizualizace Petr Duda.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
OVZDUŠÍ BEZ HRANIC Projekt měření ovzduší na školách
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Vybrané studie zdravotního stavu
23 / 9 / 2010.
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Stipendia města Ostrava
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Reprezentativní stanice pro hodnocení kvality ovzduší v aglomeracích České republiky Jan Sládeček, ISKO.
Transkript prezentace:

Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva Č R ve vztahu k životnímu prostředí ZDRAVOTNÍ DŮSLEDKY A RUŠIVÉ ÚČINKY HLUKU 1

PRINCIPY A PODMÍNKY MONITORINGU Subsystém III „Zdravotní důsledky a rušivé účinky hluku“ je realizován od r Slouží ke zjištění vztahů mezi hlukem a účinky hluku na kvalitu života a zdraví obyvatel. Monitorování probíhalo 1994–2006 každoročně v 19 městech ČR od r ve 12 městech a ve 2 rozdílně zatížených lokalitách. Monitorování v 5letém cyklu – 4x měření + 1x dotazník. šetření Cíl dotazníkového šetření – údaje charakterizující obyvatelstvo z hlediska jeho zdravotního stavu a postojů k hluku. 2

METODIKA MĚŘENÍ Měření hluku je zajišťováno zdravotními ústavy (ZÚ) probíhá podle jednotné metodiky 24 hod měření 2x v každém měřícím místě (jaro, podzim) v 15 min intervalech zaznamenávány L Aeq,T, L Amin, L Amax, L AN sčítání četnosti dopravy po celou dobu měření sledování klimatických podmínek v hodinových intervalech METODIKA MĚŘENÍ

ZPRACOVÁNÍ NAMĚŘENÝCH DAT ZÚ předávají surově naměřená data a také upravená v datových formulářích SZÚ vypočte hlukové ukazatele, dané požadavky Směrnice Evropské Rady a Parlamentu 2002/49/ES o hodnocení a řízení hluku ve venkovním prostředí a vyhlášky MZ č. 523/2006 Sb., o hlukovém mapování. den L d (06,00 – 18,00 h) večer L v (18,00 – 22,00 h) noc L n (22,00 – 06,00 h) den+večer+noc L dvn (celodenní i noční obtěžování) ZPRACOVÁNÍ NAMĚŘENÝCH DAT

MEZNÍ HODNOTY HLUKU Mezní hodnoty hluku dle vyhlášky MZ č. 523/2006 Sb., o hlukovém mapování (hlukové ukazatele pro obtěžování hlukem) L dvn a L n kde L d (L v, L n ) je dlouhodobý průměr hladiny akustického tlaku vážené funkcí „A“ podle ČSN ISO 1996 určený za všechna denní (večerní, noční) období jednoho roku 5

Mezní hodnota pro hlukový ukazatel Ldvn/ Ln dB  ze silniční dopravy 70/60  ze železniční dopravy 70/65  z letecké dopravy 60/50  integrovaná zařízení 50/40 MEZNÍ HODNOTY HLUKU

Výsledky 24-h měření byly zpracovány pro každé měřící místo zvlášť a potom souhrnně. Pro každé měřící místo byl zpracován 24-h průběh L Aeq,T v závislosti na dopravní zátěži. Rozdíly mezi měřeními na stejném místě na jaře a na podzim se v ukazateli L dvn neliší a v kratších čas. úsecích (L d, L v, L n ) se větší rozdíly vyskytují zcela výjimečně (u tichých a střed. hluč. lokalit s náhodným výkyvem dopravy) Dále byly jednotlivé lokality porovnány s ukazateli L d, L v, L n, L dvn 7 VÝSLEDKY MĚŘENÍ A HODNOCENÍ

HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ MĚŘENÍ Hluková zátěž v 11 sledovaných lokalitách zůstává ve srovnání s předchozími roky nezměněna a byl potvrzen trend z předchozího období s menšími rozdíly ve 2 zachován předchozí nárůst hluku, ve 3 předchozí pokles, v 6 zachován stabilní stav, ale dochází k náhod. kolísání hluku, Ve 3 lokalitách byla zjištěna změna dosavadního trendu ve 2 se zastavil růst a v 1 změna ze stabilního stavu na pokles 11

lokalitatrend trend 2009 HB Žižkovstabilní - kolísánítrend potvrzen HK Labská kotlinastabilní - kolísánínižší hodnoty JN Mšenskápoklestrend potvrzen KL Vodárenskárůstnižší hodnoty KL V.Nezvalarůsttrend potvrzen OL Foesterovarůstnižší hodnoty OV 17.listopadustabilní - kolísánítrend potvrzen PM Klatovskápoklestrend potvrzen PM Skrétovastabilní - kolísánítrend potvrzen P3 Pod Lipamistabilní - kolísánítrend potvrzen UL Kosmonautůrůsttrend potvrzen UO Jilemnickéhostabilní - kolísánítrend potvrzen UO Popradskástabilní - kolísánítrend potvrzen ZN Rooseveltovapoklestrend potvrzen

VÝSLEDKY MĚŘENÍ Hlukově nejvíce a nejméně zatížené lokality (jaro 2009) 13 LokalitaL d (dB)L v (dB)L n (dB)L dvn (dB) Plzeň Klatovská ,56977 Praha Koněvova Ostrava 17. listopadu Olomouc Foerstrova Znojmo Rooseveltova Znojmo Náměstí armády Jablonec n/Nisou Mšenská

Srovnávací měření k ověření homogenity lokality (v roce 2008) – zjištěna značná proměnlivost → stanovena tzv. vnitřní zóna (mají okna do ulice, kde probíhalo měření) = upřesnění jen u části respondentů! Proto zahájeno zprac. akustických studií 2009 (dvě – HK a UO) výstupem jsou hodnoty hluk. ukazatelů pro všechny domy v lokalitě a jejich znázornění v hlukové mapě upřesnění expozice u většiny respondentů (99% HK, 80% UO) rozdíl až 17 dB v HK (především vzdálenost domu od silnice) rozdíl až 23 dB v UO ( vedle vzdálenosti i orientace oken) STANOVENÍ EXPOZICE HLUKU RESPONDENTŮ DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ (poslední 2007)

Nutnost pokračovat v hlukovém mapování !!! Hluková mapa znázorňuje prostorové rozložení hluku v lokalitách znázorňuje hodnoty hlukových ukazatelů pro všechny domy respondentů vede k přesnějšímu hodnocení zdravotních důsledků expozice hluku HLUKOVÁ MAPA

DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ periodicky se opakuje – r. 1995, 1997, 2002, 2007, 2013 Cíl doplnit měřené hodnoty hluku o údaje charakterizující obyvatele lokalit Otázky dotazníku zaměřeny zaměřeny na postoje obyvatel k hlučnosti ve svém bydlišti výskyt zdravotních obtíží (souvislost s expozicí hlukem) zjišťování socio-ekonom. a demografických faktorů, pracovních podmínek a faktorů životního stylu obtěžování hlukem a rušení spánku hlukem 17

DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ Závěr (průběžný)  lokality se neliší z hlediska pohlaví a vzdělání respondentů, ale v nejtišších lokalitách jsou respondenti mladší a větší podíl ekonomicky aktivních  podle očekávání je v hlučnějších lokalitách více obtěžovaných hlukem a rušených ve spánku hlukem, kdy je hl. příčinou automobilová doprava  citlivost na hluk v ČR je průměrná, citlivější ženy a starší občané (nad 65)  více než 2/5 občanů má problémy se spánkem, častěji u žen a starších 55 let u osob s nižším čistým příjmem domácnosti a s průměrným až špatným zdravotním stavem  hlavní příčina problémů se spánkem je momentální obtížná životní situace a hluk  ženy – hl. rušení partnerem a pocit nebezpečí či nejistoty, muži – nevhodné lůžko a nevhodná teplota  vztah mezi poruchou sluchu i hypertenzí a dlouhodobým pobytem v hluku 18

V r vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření z r  proběhlo v 10 městech – celkem vyplněných dotazníků od respondentů ve věku 30 – 75 let,  hodnocení zaměřeno na vztah mezi obtěžováním hlukem ve dne a výskytem vybraných onemocnění s možným vlivem hluku – vysoký krevní tlak, ischemická choroba srdeční, vředová choroba žaludku a dvanáctníku  pro hypertenzi + vředovou chorobu žaludku a dvanácterníku → prokázán významný vztah s obtěžováním hlukem z dopravy a sousedským hlukem  pro ischemickou chorobu srdeční tento vztah nebyl prokázán statisticky významně DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ

V r dotazníkové šetření v lokalitách se změnou úrovně hlučnosti  2 lokality hlučné, 2 středně hlučné a 2 tiché (změna o více jak 2 dB, výjma jedné lokality)  hodnocení zaměřeno na porovnání ukazatelů vnímání hlučnosti, míry obtěžování a rušení spánku s předchozím šetřením v r  zjištěný pokles hluku 8 dB hodnotí jako pokles hlučnosti bydliště 64% dotazovaných  menší změny hluku 2-4 dB zaznamenali pouze někteří dotazovaní  kde nedošlo ke změně hluku – 1(2 dotazovaných hodnotí jako nezměněnou situaci, ¼ dotazovaných jako zhoršení a ¼ jako zlepšení hlučnosti bydliště  obtěžování dotazovaných se snížilo v lokalitách s poklesem hluku 3-8 dB  rušení spánku se snížilo tam, kde hluk poklesl o více jak 7 dB  za neprokázáním odezvy na malé změny může být nízký počet účastníků (762 dotazníků) DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ

Podrobněji viz Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí

HLUK V BRNĚ Strategická hluková mapa (SHM) města Brna dokončena koncem r dle SHM je hlavním zdrojem hluku ve městě Brně, který ovlivňuje nejvíce obyvatel, liniový dopravní zdroj ovlivnění tramvajovým a železničním provozem není ve srovnání se silničním tak významný podrobněji viz 22

Celkový odhadovaný počet osob zasažených L dvn ze všech zdrojů 23 OblastL dvn (dB) / počet osob 55 – 5960 – 6465 – 6970 – 74> 75 Město Brno Vně hranice města Brna Aglomerace CELKEM STRATEGICKÉ HLUKOVÉ MAPOVÁNÍ

Celkový odhadovaný počet osob zasažených L n ze všech zdrojů 24 OblastL n (dB) / počet osob 45 – 4950 – 5455 – 5960 – 6465 – 69 Město Brno Vně hranice města Brna Aglomerace CELKEM STRATEGICKÉ HLUKOVÉ MAPOVÁNÍ

Celkový odhadovaný počet osob zasažených L dvn z provozu na komunikacích 25 OblastL dvn (dB) / počet osob 55 – 5960 – 6465 – 6970 – 74> 75 Město Brno Vně hranice města Brna Aglomerace CELKEM STRATEGICKÉ HLUKOVÉ MAPOVÁNÍ

Celkový odhadovaný počet osob zasažených L n z provozu na komunikacích 26 OblastL n (dB) / počet osob 45 – 4950 – 5455 – 5960 – 6465 – 69 Město Brno Vně hranice města Brna Aglomerace CELKEM STRATEGICKÉ HLUKOVÉ MAPOVÁNÍ