Metodologie psychologie PSY401 Přednáška 2 - DESIGN Ivo Čermák Stanislav Ježek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Projektové řízení Modul č.1.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Evaluace programu 1 J.Hendl. Evidence based practice, politics Praxe založená na evidenci Odvozuje se od EBM (Evidence based medicine) – Archie Cochrane.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projektové plánování Projektové řízení Ing. Jiří Šilhán.
Jak se stát dobrým právníkem?
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Experimentální design
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Pohled z ptačí perspektivy
Základy zpracování geologických dat
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Projektové plánování.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Reporting.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základy pedagogické metodologie
Metodologie psychologie PSY401 Setkání 1. Ivo Čermák Stanislav Ježek.
Metodologie psychologie PSY401
Případová studie Seminář 2014.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Struktura bakalářské práce
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Validita jako integrace výzkumného poznání PSY401 Metodologie psychologie Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc. Jan Širůček, PhD.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Workshop k akčnímu výzkumu
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
PSY252 Statistická analýza dat v psychologii II Seminář 9
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologie psychologie PSY401 Přednáška 2 - DESIGN Ivo Čermák Stanislav Ježek

Osnova 2. přednášky Co je design? Tradiční designy  Experimentální design  Korelační design, výběrové šetření  Případová studie – kvalitativní, experimentální Specificky praktické designy  Evaluace  Akční výzkum

Co je VÝZKUMNÝ DESIGN? Převod výzkumné otázky do projektu. Design = výzkumná strategie, jak na „to“ půjdeme. Slučuje…  cíle, účely, záměry a plány  praktická omezení místní, časová, finanční, lidská  styl badatele  preference těch, kdo to platí (Hakim, 1987 in Robson:80)

Tradiční výzkumné strategie Experimentální design Korelační design, výběrové šetření Případová studie  Kvalitativní výzkum  Single-case experimentování

Specificky praktické designy Jako tradiční designy, specifické účelem Evaluace  ověřování programů, postupů, intervencí  především pro budoucí využití, poučení Akční výzkum  řešení problému „výzkumně“ & dosažení změny  především pro vyřešení aktuálního problému, tady a teď

Experimentování - základy Když udělám tohle, stane se to, co myslím? To, co se stalo, stalo se to pouze díky tomu, co jsem udělal? manipulace nezávislou proměnnou  komu + udělám měření závislé proměnné kontrola intervenujících (vnějších) proměnných  AKT :: fixace, párování, znáhodnění, měření, znalost :: PAS

Experimentování – praktické fíčury Kauzální usuzování  kauzalita je přenositelnější než koincidence Ex je interaktivní, s důrazem na kontext  potenciál pro exploraci, kvalitativní analýzu. Ex je malý, flexibilní Ex je nenáročný na vzorek  teoretické a replikační zobecňování Ex umožňuje nejširší paletu dg. metod Ex je náročný na vědění Ex je náročný na kontrolu

Experimentování v „terénu“ Problémy Náhodné rozdělení (R:116) Manipulace NP Etika Kontrola spíše pasivní Výhody Zobecnitelnost (EV) Méně reaktivity Dostupnost lidí PRAVÉ EXPERIMENTY v terénu zřídka možné Vždy o nich alespoň zauvažujeme. (R:123 box 5.5, 5.6) KVAZIEXPERIMENTY (R:135), SINGLE CASE EX. (R:146) EX-POST-FACTO (post hoc) – retrospektivní, přirozené ex. (R:154) …Akční výzkum

Výběrová šetření (surveys) Jaký je aktuální stav něčeho? Souvisí spolu výskyt různých jevů? V psychologii: korelační design, longitudinální Fíčury  cílem je popis  důraz na neintervenování  převaha dotazování  důraz reprezentativnost vzorku (R:161)  jednorázovost, rozsáhlost  široký záběr ??

Výběrová šetření – praktické aspekty Samo šetření je intervencí Problémy self-reportů  lidé toho o sobě vědí méně, než si myslíme  mezi „řikáním“ a chováním je malá korelace Poskytuje info především o tom, jak se věci mají, než o tom, jak je změnit (budík). Obvykle třeba zjišťovat mnoho věcí Je-li „populace“ malá, snažíme se o cenzus, náhodný výběr není vhodný. Pilotáž otázek je obvykle nutností  cognitive interview Když nezasahovat, zvážit dokumenty, archivy, stopy.

Případová studie Podívejme se nejdřív, jak to je v tomto případě. Pak se uvidí, co dál. kazuistika, single-case, N=1, kvalitativní výzkum Především explorace, popis, ale i konfirmace klinická klasika kvalitativní (Yin, popř. Stake) i kvantitativní (R:146) Případ: člověk, skupina, organizace, program, výzkum … N je obvykle >1!

Případová studie – praktické aspekty Obtížné držet se cíle, účelu. Interaktivita, flexibilita. Potenciál pro bohatá data, triangulaci Promyšlený, záměrný výběr, nejen osob, ale i kontextuálních znaků (R:156) Případ můžeme popisovat ze všech stran i do něj můžeme zasahovat (exp.). Rozlišovat, co je co. Pozor na „success stories“! Obvykle nejde o výzkum. Zobecnění probíhá teoreticky a replikačně.

Evaluace (R7 + Robson, 2000) Co všechno způsobuje tato aktivita, program, změna, služba…? Jak (ne)funguje? Je to ekonomické? Podle možností experiment, kvaziexperiment nebo expostfacto + výběrové šetření Případová studie nebo nomotetická verze. Designově nic nového, jen složitost.

Small Scale Evaluation – Robson, 2000 Lokální spíše než regionální, národní Jeden evaluátor, nebo tým 2-3 Krátkodobost – přibližně 1-6 měsíců; Omezené zdroje Jedna, nebo několik málo lokací

Evaluace – komplikující faktory Variabilita zangažovaných  sponsoři, realizátoři, přijemci, veřejnost, vědci Množství účelů  vydělat/uživit se, vyřešit/zlepšit, poznat, ohodnotit, „přežít“ Množství výstupních (závislých) proměnných  plánované efekty, naplnění potřeb  zdařilost provedení  reflexe efektu zaangažovanými  náklady – cost-effectiveness  vyhovění normám Široká paleta modelů, typů evaluace.

Evaluace formativní x sumativní FORMATIVNÍ – účelem je vylepšit předmět hodnocení SUMATIVNÍ – účelem je zhodnotit Podobně ev. procesů x výstupů Pozor na evaluace, které jsou jen záminkou/ospravedlněním předem stanoveného postupu (př. zrušení projeku)

Akční výzkum Reflektovaná, racionální snaha vyřešit problém tam, kde se vyskytuje (vč. realizace) Spojení jednání a vytváření znalostí(teorie) o tomto jednání Obvykle „praktikové sobě“, ale konzultace s výzkumníkem se hodí Na základě AV často vznikají programy Cyklus  plán, jednání, pozorování, reflexe …. udržitelná změna  tj. zřetězené experimentování in situ  zároveň případová studie

Akční výzkum - vztahy Vztah mezi praktiky a výzkumníky je kritický Výzkumník jako konzultant Výzkumník jako facilitátor Výzkumník jako evaluátor AV často explicitně participativní – všichni zúčastnění znají VO/cíle a každý se snaží získat relevantní odpovědi (Stringer, 2007)  Co-operative inquiry (Heron); participatory action research.

AV - literatura Stringer, E.T. (2007). Action research, 3 rd. Sage. Coghlan, Brannick (2005). Doing action research in your own organization, 2 nd. Sage. Whitehead, McNiff (2006). Action research – living theory. Sage. McNiff, Whitehead (2006). All you need to know about action research. Sage.  Winter, Munn-Giddings, Aymer (2001). A handbook for action research in health and social care. Routledge ….na FSS ve skladu…

Design … a co dál? Techniky tvorby dat (metody) … znáte lépe z psychodiagnostiky. Výběr vzorku znáte … Analýza… statistiku znáte ;-) a o kvalitativní analýze bude příští přednáška. Psaní zpráv a psaní projektů - grantů…