Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Převody jednotek objemu,
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
Mocniny s racionálním exponentem II.
Geometrická posloupnost - součet
Geometrická posloupnost
Dělení mnohočlenu mnohočlenem II.
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Aritmetická posloupnost - součet
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úpravy algebraických výrazů
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
VY_32_INOVACE_64.
Transkript prezentace:

Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech studijních oborů, je zaměřena na druhou a třetí mocninu dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin , součet a rozdíl třetích mocnin. Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje umocňování dvojčlenu a rozklad na součin užitím vzorců, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech. Tematická oblast Operace s čísly a výrazy Téma Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Studijní obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S1_16_Mnohočleny – výpočty pomocí vzorců Datum 31.7.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Připomeňte si základní vzorce 𝒂 +𝒃 𝟐 = 𝒂+𝒃 ∙ 𝒂+𝒃 = 𝒂 𝟐 + 2𝒂𝒃 + 𝒃 𝟐 𝒂 −𝒃 𝟐 = 𝒂−𝒃 ∙ 𝒂−𝒃 =𝒂 𝟐 − 2𝒂𝒃 + 𝒃 𝟐 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 = (𝒂−𝒃) ∙ (𝒂+𝒃) = (𝒂+𝒃) ∙ (𝒂−𝒃) 𝒂+𝒃 𝟑 = (𝒂+𝒃) ∙ (𝒂+𝒃) ∙ (𝒂+𝒃) = 𝒂 𝟑 + 𝟑 𝒂 𝟐 𝒃 + 𝟑𝒂 𝒃 𝟐 + 𝒃 𝟑 𝒂−𝒃 𝟑 = (𝒂−𝒃) ∙ (𝒂−𝒃) ∙ (𝒂−𝒃) = 𝒂 𝟑 − 𝟑 𝒂 𝟐 𝒃 + 𝟑𝒂 𝒃 𝟐 − 𝒃 𝟑 𝒂 𝟑 + 𝒃 𝟑 = (𝒂+𝒃) ∙ 𝒂 𝟐 − 𝒂𝒃 + 𝒃 𝟐 𝒂 𝟑 − 𝒃 𝟑 = (𝒂−𝒃) ∙ 𝒂 𝟐 + 𝒂𝒃 + 𝒃 𝟐

Druhá mocnina dvojčlenu Druhá mocnina součtu : 𝒂 +𝒃 𝟐 = −𝒂 −𝒃 𝟐 =𝒂 𝟐 + 2𝒂𝒃 + 𝒃 𝟐 Druhá mocnina rozdílu : 𝒂 −𝒃 𝟐 = −𝒂+𝒃 𝟐 = 𝒂 𝟐 − 2𝒂𝒃 + 𝒃 𝟐 Umocněte podle vzorce : 𝒏 𝟐 +𝟑 𝟐 = 𝑛 2 2 + 2∙ 𝑛 2 ∙3 + 3 2 = 𝒏 𝟐 𝟒 + 𝟑𝒏 + 𝟗 −𝟓𝒌 −𝟐 𝟐 = 5𝑘 2 +2∙5𝑘∙2 + 2 2 = 𝟐𝟓 𝒌 𝟐 +𝟐𝟎𝒌+𝟒 𝟎,𝟒𝒅−𝟔𝒖 𝟐 = 0,4𝑑 2 − 2∙0,4𝑑∙6𝑢 + 6𝑢 2 = 𝟎,𝟏𝟔 𝒅 𝟐 − 𝟒,𝟖𝒅𝒖 +𝟑𝟔 𝒖 𝟐 − 𝟐 𝟕 𝒑+ 𝟕 𝟐 𝟐 = 2 7 𝑝 2 −2∙ 2 7 𝑝∙ 7 2 + 7 2 2 = 𝟒 𝟒𝟗 𝒑 𝟐 − 𝟐𝒑 + 𝟒𝟗 𝟒

Rozdíl druhých mocnin 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 = (𝒂−𝒃) ∙ (𝒂+𝒃) = (𝒂+𝒃) ∙ (𝒂−𝒃) Rozložte na součin : 𝒛 𝟐 − 𝟏𝟔𝒗 𝟐 = 𝑧−4𝑣 ∙ 𝑧+4𝑣 𝟎,𝟎𝟎𝟐𝟓 𝒙 𝟐 − 𝒚 𝟔 = 0,05𝑥+ 𝑦 3 ∙ 0,05𝑥+ 𝑦 3 −𝟔𝟒 𝒎 𝟒 + 𝒐 𝟐 𝟖𝟏 = −8 𝑚 2 + 𝑜 9 ∙ 8 𝑚 2 + 𝑜 9 − 𝒑 𝟐 −𝟏𝟎𝟎 = − 𝑝 2 +100 nelze rozložit −𝟑 + 𝒄 𝟐 = − 3 +𝑐 ∙ 3 +𝑐

Třetí mocnina dvojčlenu 𝒂+𝒃 𝟑 = (𝒂+𝒃) ∙ (𝒂+𝒃) ∙ (𝒂+𝒃) = 𝒂 𝟑 + 𝟑 𝒂 𝟐 𝒃 + 𝟑𝒂 𝒃 𝟐 + 𝒃 𝟑 𝒂−𝒃 𝟑 = (𝒂−𝒃) ∙ (𝒂−𝒃) ∙ (𝒂−𝒃) = 𝒂 𝟑 − 𝟑 𝒂 𝟐 𝒃 + 𝟑𝒂 𝒃 𝟐 − 𝒃 𝟑 Umocněte : 𝟑𝒑+𝒓 𝟑 = 3𝑝 3 +3∙ 3𝑝 2 ∙𝑟+3∙3𝑝∙ 𝑟 2 + 𝑟 3 =𝟐𝟕 𝒑 𝟑 +𝟐𝟕 𝒑 𝟐 𝒓+𝟗𝒑 𝒓 𝟐 + 𝒓 𝟑 𝟎,𝟏𝒙−𝟐 𝟑 = 0,1𝑥 3 −3∙ 0,1𝑥 2 ∙2+3∙0,1𝑥∙ 2 2 − 2 3 = = 0,001 𝒙 𝟑 − 𝟎,𝟎𝟔 𝒙 𝟐 +𝟏,𝟐𝒙−𝟖 − 𝒚 𝟑 −𝒙 𝟑 = −1 3 ∙ 𝑦 3 +𝑥 3 = −1 ∙ 𝑦 3 3 +3∙ 𝑦 3 2 ∙𝑥+3∙ 𝑦 3 ∙ 𝑥 2 + 𝑥 3 = = − 𝒚 𝟑 𝟐𝟕 − 𝒚 𝟐 𝟑 𝒙−𝒚 𝒙 𝟐 − 𝒙 𝟑

Součet a rozdíl třetích mocnin 𝒂 𝟑 + 𝒃 𝟑 = (𝒂+𝒃) ∙ 𝒂 𝟐 − 𝒂𝒃 + 𝒃 𝟐 𝟏 𝒂 𝟑 − 𝒃 𝟑 = (𝒂−𝒃) ∙ 𝒂 𝟐 + 𝒂𝒃 + 𝒃 𝟐 𝟐 Rozložte na součin: 27 𝒓 𝟑 +0,008 = 3𝑟+0,2 ∙ 9 𝑟 2 −0,6𝑟+0,04 𝟏 𝟕𝟐𝟗− 𝒎 𝟑 𝟔𝟒 = 9− 𝑚 4 ∙ 81+ 9𝑚 4 + 𝑚 2 16 𝟐 − 𝒄 𝟑 − 𝒅 𝟏𝟐 =− 𝑐 3 + 𝑑 4 3 =− 𝑐+ 𝑑 4 ∙ 𝑐 2 −𝑐 𝑑 4 + 𝑑 8 𝟏 −0,216 𝒂 𝟔 + 𝒌 𝟏𝟓 = 𝑘 15 −0,216 𝑎 6 = 𝑘 5 3 − 0,6𝑎 2 3 = = 𝑘 5 −0,6 𝑎 2 ∙ 𝑘 10 +0,6 𝑎 2 +0,36 𝑎 4 𝟐

Vyber správné řešení 𝟒𝒌−𝟓 𝟐 a) 16 𝑘 2 −20𝑘+25 b) 16 𝑘 2 −40𝑘+25 𝟑𝒓−𝟒 ∙ 𝟑𝒓+𝟒 a) 9 𝑟 2 −16 b) 9 𝑟 2 −24𝑟+16 −𝒎− 𝟏 𝟔 𝟐 a) 𝑚 2 + 1 3 𝑚+ 1 36 b) 𝑚 2 − 1 3 𝑚+ 1 36 −𝟎,𝟕𝒍+𝒖 𝟐 a) 4,9 𝑙 2 −1,4𝑙𝑢+ 𝑢 2 b) 0,49 𝑙 2 −1,4𝑙𝑢+ 𝑢 2 𝟓𝒂+𝟐 𝟑 a) 125 𝑎 3 +30 𝑎 2 +60𝑎+8 b) 125 𝑎 3 +150 𝑎 2 +60𝑎+8 −𝟎,𝟑𝒚+ 𝟏 𝟐 𝟑 a) 1 8 −0,225𝑦+0,135 𝑦 2 −0,027 𝑦 3 b) 1 8 +0,225 𝑦 2 −0,135𝑦+0,027 𝑦 3 (− 𝟐 𝟑 𝐡− 𝟏 𝟓 ) 𝟑 a) − 8 27 ℎ 3 − 4 15 ℎ 2 − 2 25 ℎ− 1 125 b) 8 27 ℎ 3 + 4 15 ℎ 2 + 2 25 ℎ+ 1 125

Správné řešení 𝟒𝒌−𝟓 𝟐 a) 16 𝑘 2 −20𝑘+25 b) 16 𝑘 2 −40𝑘+25 𝟑𝒓−𝟒 ∙ 𝟑𝒓+𝟒 a) 9 𝑟 2 −16 b) 9 𝑟 2 −24𝑟+16 −𝒎− 𝟏 𝟔 𝟐 a) 𝑚 2 + 1 3 𝑚+ 1 36 b) 𝑚 2 − 1 3 𝑚+ 1 36 −𝟎,𝟕𝒍+𝒖 𝟐 a) 4,9 𝑙 2 −1,4𝑙𝑢+ 𝑢 2 b) 0,49 𝑙 2 −1,4𝑙𝑢+ 𝑢 2 𝟓𝒂+𝟐 𝟑 a) 125 𝑎 3 +30 𝑎 2 +60𝑎+8 b) 125 𝑎 3 +150 𝑎 2 +60𝑎+8 −𝟎,𝟑𝒚+ 𝟏 𝟐 𝟑 a) 1 8 −0,225𝑦+0,135 𝑦 2 −0,027 𝑦 3 b) 1 8 +0,225 𝑦 2 −0,135𝑦+0,027 𝑦 3 (− 𝟐 𝟑 𝐡− 𝟏 𝟓 ) 𝟑 a) − 8 27 ℎ 3 − 4 15 ℎ 2 − 2 25 ℎ− 1 125 b) 8 27 ℎ 3 + 4 15 ℎ 2 + 2 25 ℎ+ 1 125

Kontrola znalostí A B 1. Vypočítej: a) 𝟖𝒙− 𝟏 𝟐 𝟐 b) −𝟏,𝟏𝒏−𝟒 𝟐 c) 𝟎,𝟐𝒂+𝒓 𝟐 d) −𝟕𝒍+𝟎,𝟎𝟏 𝟑 2.Rozlož na součin: a) 225−𝟐 𝒓 𝟐 b) −𝟎,𝟏𝟔+ 𝟗 𝟐𝟓 𝒙 𝟔 c) 𝟔𝟒 𝒙 𝟑 −𝟎,𝟎𝟎𝟖 d) 𝒛 𝟑 𝟐𝟕 + 𝒍 𝟑 B Vypočítej : a) 𝟗𝒚+𝟎,𝟓 𝟐 b) −𝟏,𝟑+𝟕𝒃 𝟐 c) − 𝟏 𝟑 𝒎−𝒕 𝟑 d) 𝟎,𝟎𝟎𝟏−𝟒𝒌 𝟑 2.Rozlož na součin: a) 𝟓 𝒛 𝟐 −𝟏𝟗𝟔 b) −𝟎,𝟎𝟎𝟑𝟔+ 𝟔𝟒 𝟏𝟎𝟎 𝒂 𝟒 c) 𝒗 𝟑 𝟖 − 𝒃 𝟑 d) 𝟏𝟐𝟓 𝒖 𝟑 +𝟎,𝟎𝟐𝟕

Výsledky: A. B c) − 𝟏 𝟐𝟕 − 𝒎 𝟐 𝒕 𝟑 −𝒎 𝒕 𝟐 − 𝒕 𝟑 1. a) 𝟔𝟒 𝒙 𝟐 −𝟖𝒙+ 𝟏 𝟒 b) 𝟏,𝟐𝟏 𝒏 𝟐 +𝟖,𝟖𝒏+𝟏𝟔 c) 0,008 𝒂 𝟑 +𝟎,𝟏𝟐 𝒂 𝟐 r+𝟎,𝟔𝒂 𝒓 𝟐 + 𝒓 𝟑 d) 0,000 001−𝟎,𝟎𝟎𝟐𝟏𝒍+𝟏,𝟒𝟕 𝒍 𝟐 −𝟑𝟒𝟑 𝒍 𝟑 2. a) 𝟏𝟓− 𝟐 𝒓 ∙ 𝟏𝟓+ 𝟐 𝒓 b) 𝟑 𝟓 𝒙 𝟑 −𝟎,𝟒 ∙ 𝟑 𝟓 𝒙 𝟑 +𝟎,𝟒 c) 𝟒𝒙−𝟎,𝟐 ∙ 𝟏𝟔 𝒙 𝟐 +𝟎,𝟖𝒙+𝟎,𝟎𝟒 d) 𝒛 𝟑 +𝒍 ∙ 𝒛 𝟐 𝟗 − 𝒛𝒍 𝟑 + 𝒍 𝟐 B 1. a) 𝟖𝟏 𝒚 𝟐 +𝟗𝒚+𝟎,𝟐𝟓 b) 𝟒𝟗 𝒃 𝟐 −𝟏𝟖,𝟐𝒃+𝟏,𝟔𝟗 c) − 𝟏 𝟐𝟕 − 𝒎 𝟐 𝒕 𝟑 −𝒎 𝒕 𝟐 − 𝒕 𝟑 d) 0,000 000 001−𝟎,𝟎𝟎𝟎 𝟎𝟏𝟐𝒌+ +𝟎,𝟎𝟒𝟖 𝒌 𝟐 −𝟔𝟒 𝒌 𝟑 2. a) 𝟓 𝒛−𝟏𝟒 ∙ 𝟓 𝒛+𝟏𝟒 b) 𝟎,𝟖 𝒂 𝟐 −𝟎,𝟎𝟔 ∙ 𝟎,𝟖 𝒂 𝟐 −𝟎,𝟎𝟔 c) 𝒗 𝟐 −𝒃 ∙ 𝒗 𝟐 𝟒 +𝒗𝒃+ 𝒃 𝟐 d) 𝟓𝒖+𝟎,𝟑 ∙ 𝟐𝟓 𝒖 𝟐 −𝟏,𝟓𝒖+𝟎,𝟎𝟗 𝟐𝟓 𝒖 𝟐 −𝟏,𝟓𝒖+𝟎,𝟎𝟗

Zdroje Literatura: Hudcová, M. ,Kubičíková, L.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium.2. vydání dotisk. Praha: Prometheus, 2006. 416s. ISBN 80- 7196- 318-6 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Čížová.