Geografický výzkum periferních oblastí Česka 1. Úvod do tématu, cíle přednášky, organizační záležitosti
Přednášející RNDr. Vít Jančák, Ph.D. Mag. Tomáš Havlíček Mgr. Pavel Chromý RNDr. Miroslav Marada, Ph.D. katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK Praha Na Slupi 14
Cíle a obsah přednášky Cílem přednášky v obecné rovině je bližší seznámení s fenoménem periferie v geografických vědách. Hlavní důraz je kladen na teoretické způsoby vymezení periferních území, stanovení jejich typologie a aplikační využití teoretických poznatků v regionálním rozvoji. Zvláštní pozornost věnujeme definici metod a přístupů k určení příkladových periferních oblastí EU a Česka. V rámci předmětu budou analyzovány a diskutovány výsledky terénního výzkumu periferních oblastí v Česku.
Program semestru hlavní témata 1.fenomén periferie v geografii, literatura, teoretické přístupy, definice, periferní oblasti Evropy 2.periferie a regionální rozvoj Česka – hledaní kritérií, přístupy k hodnocení, dotace, fondy 3.typologie periferií a rozbor specifik na příkladu modelových území, formy terénního průzkumu, analýza a komparace výsledků 4.prognózy rozvoje periferních oblastí, možnosti čerpání dotačních titulů
Základní studijní literatura HAMPL, M, GARDAVSKÝ, V., KüHNL, K. (1987): Regionální struktura a vývoj systému osídlení ČSR. Univerzita Karlova, Praha. CHANG, CH. D. ed. (1994): Marginality and Development Issues in Marginal Regions. IGU, Taipei, Taiwan. JUSSILA, H., LEIMGRUBER, W., MAJORAL, R. (1998): Perceptions of Marginality. Ashgate Aldershot, Brookfield, Singapore, Sydney. SINGH, R. B., MAJORAL, R. eds. (1996): Development Issues in Marginal Regions. Oxford & IBH Publishing, New Delhi, Calcuta. LEIMGRUBER, W (1993): Marginality and marginal regions: Problems of definition. In: Chang-yi David Chang (Ed.): Proceedings of study group on development issues in marginal regions. IGU, Taipei. GEOFRAFIE 2001/1 – Monotematické číslo „Periferie“
Zápočet 75% účast aktivní účast na seminářích (prezentace dílčích výstupů, účast v diskusi aj.) splnění všech zadaných úkolů průběžná příprava
Zkouška podmínkou je splnění požadavků pro zápočet vlastní zkouška má 2 části: – písemná – forma testu s výkladovými otázkami – ústní
Zadání úkolů na příští seminář intuitivní definice periferie které oblasti vnímáte jako periferní v rámci „svého“ okresu a kraje studium cizojazyčné literatury