snížit spotřebu paliva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrické stroje Stejnosměrné motory
Advertisements

Indukční stroje 5 jednofázový motor.
patří sem především pohony, dále topná tělesa, svítidla, ventily apod.
Stejnosměrné stroje II.
Stejnosměrné motory v medicínských aplikacích
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
Akumulator.
Vazby systému s okolím - pozitivní, negativní
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektrické motory a pohony
Modelování a simulace podsynchronní kaskády
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů
Energetika.
Provedení stejnosměrných strojů, zapojení budícího vinutí
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Alternátory konstrukce
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Spalovací Turbína.
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Generátory elektrického napětí
Elektromotor Smetanová Michaela.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
VŠB Technická univerzita Ostrava
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl VI Prof. Ing. Zdeněk.
Střední odborná škola Otrokovice
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Optimalizace řídící strategie hybridního pohonu dle dat z GPS
toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh
Galvanické články 2.
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Optimalizace účinnosti elektrického pohonu s AM pomocí fuzzy logiky
snížit spotřebu paliva
Práce a výkon v obvodu stejnosměrného proudu
Tramvaje: T3R.PLF.
Spouštěče s převodem.
Netradiční zdroje elektrické energie
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
PŘENOSY VÝKONU MECHANICKÝ HYDRAULICKÝ KOMBINOVANÝ (MECH + HYDRAULICKÝ)
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
Pohony NC strojů, odměřovací zařízení. Pohony pro obráběcí stroje musí splňovat mnoho náročných parametrů Nejdůležitější parametry: maximální přesnost.
Spalovací Motory Benzínové
Elektromotorky A Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-004 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M Synchronní stroje – motor.
Energetické přeměny Zbožíznalství 1. ročník Energetické přeměny - energii z přírodních zdrojů je nutné přeměnit na formy vhodnější pro dopravu i k použití.
Ing. Milan Krasl, Ph.D. Ing. Milan Krasl, Ph.D. Stejnosměrné stroje Stejnosměrné stroje.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Statická optimalizace spalovacího motoru Nalezení optimálního poměru palivo/vzduch pro max. účinnost Nalezení optimálního poměru palivo vzduch pro minimální.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_18.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
ELEKTROTECHNOLOGIE ODPOROVÉ MATERIÁLY.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Strojírenské výrobky Zbožíznalství 1. ročník Strojírenské výrobky ➔ Tvoří výrobní základnu každého průmyslově vyspělého ➔ státu ➔ Výroba navazuje na.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 2.Přednáška BW03 - STROJNÍ ZAŘÍZENÍIng. Svatava Henková, CSc.
Stejnosměrné stroje Stejnosměrné stroje jsou elektrické točivé stroje, které mají na vyniklých pólech statoru umístěno budící vinutí a vývody cívek.
Elektrické točivé stroje
Tato prezentace byla vytvořena
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektrické točivé stroje
Toyota Prius Poznámky k přednášce.
Silnoproudá elektrotechnika
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vodík a spalovací motory
Silnoproudá elektrotechnika
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Skútry pro přepravu osob
Transkript prezentace:

snížit spotřebu paliva Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY A ELEKTROMOBILY Cíle použití hybridních pohonů snížit spotřebu paliva snížit škodlivé exhalace optimalizovat pracovní režim spalovacího motoru Zvětšit akční rádius

Mechanický přenos výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Mechanický přenos výkonu vysoká účinnost přenosu výkonu (nedochází k přeměně energie) spalovací motor nemůže trvale pracovat v optimálním pracovním bodě během rozjezdu nelze plně využít výkonu spalovacího motoru

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Moment 5 x účinnost

TYPY HYBRIDNÍCH ELEKTROMOBILŮ Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA TYPY HYBRIDNÍCH ELEKTROMOBILŮ Sériový hybridní pohon Paralelní hybridní pohon Kombinovaný sériově-paralelní hybridní pohon Hybridní pohony s mechanickým děliče výkonu Hybridní pohony s elektrickým děličem výkonu

Sériový hybridní pohon Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Sériový hybridní pohon spalovací motor může pracovat v optimálním pracovním bodě možnost brzdění rekuperací nižší účinnost přenosu výkonu

Paralelní hybridní přenos Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Paralelní hybridní přenos vysoká účinnost mechanické části možnost rekuperace zlepšené pracovní podmínky spalovacího motoru nízká účinnost elektrické části

Kombinovaný hybridní pohon přepínatelný Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Kombinovaný hybridní pohon přepínatelný Požadavek výkonu nízký vysoký sériový pohon paralelní pohon spojka rozpojena spojka sepnuta

Hybridní pohony s dělením výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Hybridní pohony s dělením výkonu - při daném výkonu může spalovací motor trvale pracovat s nejnižší spotřebou paliva - účinnost přenosu výkonu je vyšší než v případě sériového hybridního pohonu, protože část výkonu se na kola přenáší přímo mechanicky - oproti elektrickému přenosu lze docílit úspor i prostým dělením výkonu - elektromechanický přenos Možná řešení - s elektrickým děličem výkonu - s mechanickým děličem výkonu

Mechanický dělič výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Mechanický dělič výkonu - dělič výkonu tvoří diferenciální planetová převodovka (t.j. se dvěma stupni volnosti - oba elektrické stroje jsou běžné konstrukce se stojícími statory - jeden ze strojů má dutý rotor pro průchod hřídele

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovsk, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie

Prius – hybrid Hybridní vozidla: Toyota 1997 Motor: 1,5l Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Hybridní vozidla: Toyota Prius – hybrid 1997 Motor: 1,5l Baterie: Ni-MH Prodáno: 70 tis. kusů http://www.motormania.sk/art.ltc/178

Slovenská strela - 2 rychlé motorové vozy (Tatra, 1936) Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Nejedná se o hybridní pohon-pouze elektrický dělič výkonu Slovenská strela - 2 rychlé motorové vozy (Tatra, 1936) - použit elektrický dělič výkonu vyvinutý Ing. Josefem Sousedíkem - další generace elektromechanického přenosu vyvinuta po 2. světové válce

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie

VÝKON KOMPONENT A JEHO DĚLENÍ SPALOVACÍ MOTOR elektrický přenos mech. přenos 100 % výkonu rychlost vozidla

FYZIKÁLNÍ MODEL HYBRIDNÍHO POHONU ČVUT FEL K13114 LAB26 Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka ČVUT FEL Praha

AM NP AM NP MM ELM SP SG PM TM Základová deska ELEKTRICKÝ DĚLIČ VÝKONU Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA SUPERKONDENZÁTOR ELEKTRICKÝ DĚLIČ VÝKONU AM NP AM NP MM ELM SP SG PM TM Základová deska

AM NP AM NP MM ELM SP SG PM TM Základová deska SuperCapacitor Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA SuperCapacitor AM NP AM NP MM ELM SP SG PM TM Základová deska

AM NP AM NP MM ELM SP SG PM TM Základová deska SuperCapacitor Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA SuperCapacitor AM NP AM NP MM ELM SP SG PM TM Základová deska

NP MM ELM SP AM SG PM Základová deska SuperCapacitor Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Základová deska MM AM NP ELM SP SG PM SuperCapacitor

Pohon s elektrickým děličem výkonu

Mechanické charakteristiky pohonu “spalovacího” motoru

ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Superkondenzátor ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI - Nízké jmenovité napětí + Velká proudová zatížitelnost + Velký měrný výkon + Vysoký počet nabíjecích cyklů + Odolnost proti hlubokému vybití + Malé samovybíjení + Bezproblémová funkce při nízkých teplotách FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI + Uchování energie bez nutnosti její přeměny + Nízká hmotnost + Neobsahuje těžké kovy (Cd, Ni, Pb) + Odolnost proti otřesům a vibracím APLIKACE Doprava, automobilová technika Záložní zdroje el. energie

TOKY ELEKTRICKÉHO A MECHANICKÉHO VÝKONU Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA TOKY ELEKTRICKÉHO A MECHANICKÉHO VÝKONU

Electrical Power Split Device Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Electrical Power Split Device Electric transmission Mechanical transmission TRANSCOM 2001

Electrical Power Split Device Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Electrical Power Split Device Electric transmission Mechanical transmission TRANSCOM 2001

Electrical Power Split Device Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Electrical Power Split Device Electric transmission Mechanical transmission TRANSCOM 2001

Electrical Power Split Device Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Electrical Power Split Device Electric transmission Mechanical transmission TRANSCOM 2001

Electrical Power Split Device Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Electrical Power Split Device Electric transmission Mechanical transmission TRANSCOM 2001

Electrical Power Split Device Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Čeřovský, Z., Flígl, S., Hanuš, P., Mindl, P. : Hybridní pohony a hybridní přenosy energie Electrical Power Split Device Electric transmission Mechanical transmission TRANSCOM 2001

MĚŘENÍ ÚČINNOSTI VÝMĚN ENERGIE ZE SUPERKAPACITORU Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA MĚŘENÍ ÚČINNOSTI VÝMĚN ENERGIE ZE SUPERKAPACITORU

Block diagram of stand for supercapacitor charging and discharging Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Block diagram of stand for supercapacitor charging and discharging efficiency measurement

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Průběh energie ve stejnosměrném meziobvodu při pracovním cyklu superkapacitoru (Upoč=Ukonc)

he=energie získaná při vybíjení energie potřebná pro nabití Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Průběh energetických ztrát v závislosti na výkonu měřený v jednom cyklu vybití a nabití superkapacitoru pro Napětí meziobvodu 500V he=energie získaná při vybíjení energie potřebná pro nabití

he=energie získaná při vybíjení energie potřebná pro nabití Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Průběh energetických ztrát v závislosti na výkonu měřený v jednom cyklu vybití a nabití superkapacitoru pro Napětí meziobvodu 200 V Průběh účinnosti he=energie získaná při vybíjení energie potřebná pro nabití

Účinnost měniče DC/DC v závislosti na výkonu Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Účinnost měniče DC/DC v závislosti na výkonu a napětí meziobvodu

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA

MĚŘENÍ ÚČINNOSTI REKUPERACE DO SUPKAP A ZE SUPKAP PŘI BRZDĚNÍ Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA MĚŘENÍ ÚČINNOSTI REKUPERACE DO SUPKAP A ZE SUPKAP PŘI BRZDĚNÍ

SEMPLE OF SOME RESULTS Efficiency of particular component VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha SEMPLE OF SOME RESULTS Efficiency of particular component Regenerative braking efficiency

Použitá literatura: J.Bašta: Teorie elektrických strojů. NČSAV 1957. Pavelka, Čeřovský, Javůrek: Elektrické pohony, ČVUT 1999 Čeřovský: A complete mathematical model of a self-controlled synchronous machine with amature induced voltage commutation. Acta Technica ČSAV 1977 No 4 str 413-443 L. Kopecký: Reluktanční motor a elektromobil. 2008 SRM a elektromobil. J.Gieras, M.Wing: Permanent magnet motor technology, Marcel Dekker, 2002. Čeřovský: Ventilový synchronní motor Studie ČSAV 1981

DĚKUJI ZA POZORNOST