Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
Advertisements

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
„EU peníze středním školám“
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Statistika I 2. cvičení.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
N ÁZEV MATERIÁLU : Z ÁKLADY STATISTIKY - ÚVOD Zařazení materiálu: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základních.
Statistický soubor, jednotka, znak.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název materiálu: Základy statistiky
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
STATISTIKA Zdeňka Hudcová.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_M4r0113 Mgr. Jakub Němec.
VY_32_INOVACE_21-15 Statistika 1 Základní pojmy.
Základy zpracování geologických dat
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Statistika – základní pojmy, diagramy
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_19 Název materiáluZákladní.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Statistika 1.cvičení. Základní informace Ing. Daniela Krbcová Materiály ze cvičení, přednášky Skripta k předmětu,
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Diagramy - opakování Tematická oblast
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Absolutní a relativní četnost
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODOLOGIE MAGISTERSKÉ PRÁCE
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Základní zpracování dat Příklad
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Analýza kardinálních proměnných
Autor: Honnerová Helena
Statistika.
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Transkript prezentace:

Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika Četnost VY_32_INOVACE_M4r0118 Mgr. Jakub Němec

Četnost Četnost je vlastnost, která nám pomáhá odhalit mohutnost jednotlivých statistických jednotek, které se vyskytují ve statistickém souboru. Touto mohutností myslíme počet opakování jednotlivých prvků v souboru, resp. kolikrát jsme při zkoumání statistického souboru narazili na jednotlivé výsledky, tedy prvky souboru. Definice říká, že ve statistickém souboru se vyskytuje konečný počet prvků, které nabývají různých hodnot. Počet všech opakujících se prvků se stejnou hodnotou se nazývá mocností tohoto prvku (v případě velké diferenciace prvků lze vytvořit nadskupiny – např. při měření výšky rozmezí výšek 160 cm – 165cm, 166 cm – 170 cm atd., do kterých zařadíme odpovídající prvky).

Absolutní a relativní četnost Existují dva druhy četnosti: absolutní četnost, která vyjadřuje celkový počet výskytu jednotlivých prvků ve statistickém souboru. součet všech absolutních četností se musí rovnat počtu prvků ve statistickém souboru relativní četnost, která porovnává absolutní četnost s celkovým počtem všech prvků v souboru (tento podíl lze vyjádřit pomocí desetinného čísla, popř. po vynásobení 100 v procentech) součet všech hodnot relativních četností se musí rovnat jedné, resp. 100% Např. Ve třídě je 10 modrookých žáků, 13 hnědookých žáků a dva zelenoocí žáci (absolutní četnost), což je pro modrooké 40%, pro hnědooké 52% a pro zelenooké 8% z celé třídy.

Ve fotbalovém klubu se provádělo předsezónní vážení a naměřily se tyto hodnoty (v kg): 52, 73, 86, 90, 101, 64, 58, 96, 87, 90, 91, 86, 72, 65, 89, 84, 69, 71, 92, 83, 80, 94, 88, 73, 75, 82, 68, 99, 95 a 100. Sestavte vhodnou tabulku absolutní a relativní četnosti. Možností, jak lze sestavit tabulku absolutní a relativní četnosti. V našem příkladu bude vhodné zvolit kritérium, které nám sdruží více prvků dohromady, jinak by tabulka byla nepřehledná a zbytečná. V prvním případu jsme zvolili rozpětí sedmi kilogramů, do nějž jsme umístili získaná data, popř. data upravili do tabulky četností. Druhá tabulka využila průměrné hodnoty vymezené váhy z předchozí tabulky.

Grafické zobrazení četností Grafické znázornění četností je vhodné pro rychlou orientaci v souboru. Ihned jsme schopni rozeznat, který prvek má nejvyšší, popř. nejnižší četnost apod. Nejčastěji se používají tyto tři druhy: spojnicový diagram (polygon četností) sloupkový diagram (histogram) kruhový diagram

Graf četnosti se stavíme tak, že na x-ovou osu naneseme kategorie znaku statistického souboru a na y-ovu osu jejich četnost v souboru. Po řadě jsou využity spojnicový, sloupkový a kruhový diagram. Graficky znázorněte hodnoty z předchozího příkladu. Využijte spojnicový, sloupkový nebo kruhový diagram.

Úkol závěrem 1) Petr hrál bowling a zapisoval si shozené kuželky za jednotlivá kola, kterých hrál celkem 20. Jeho výsledky vypadaly takto: 4, 5, 8, 10, 5, 9, 9, 8, 7, 3, 2, 0, 10, 9, 7, 7, 6, 8, 9 a 5. Sestavte tabulku absolutní a relativní četnosti souboru. Vhodně graficky znázorněte.

Zdroje Literatura: Calda, Emil; DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia: Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Dotisk 4. vydání. Praha: Prometheus, 2003, 170 s. ISBN 987-80-7196-362-2.