MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Zahraniční obchod.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Efektivní propagace České republiky v zahraničí
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
CzechInvest Koncepce podpory investic
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Svaz průmyslu a dopravy ČR - zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty a dopravy ČR Svaz průmyslu.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
2.Marketingové prostředí
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
CEVTECH Soběslav Vítejte v Centru Ekologických a Vodárenských Technologií !
Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Společná obchodní politika EU
Vnější hospodářská politika
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2012.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Česká exportní banka Spolehlivý finanční partner exportu Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
Katedra řízení podniku MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [B_MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [B_MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
University Of Finance & Administration Pavla Břečková [Ing., Ph.D.]
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [B_MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Konkurenceschopnost chemického průmyslu ČR Praha, 6. května 2010 © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Exportní konference, Zapojení Svazu průmyslu a dopravy ČR do naplňování Exportní strategie Exportní konference,
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Společná obchodní politika
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
ASEAN Ročník: 2. Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh:
Úvod, základní principy a cíle
Vítejte na marketingu.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Mezinárodní ekonomická integrace
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
MEZINÁRODNÍ OBCHOD Žádná země nevyrábí vše, zboží si země mezi sebou směňují, vzniká zahraniční (mezinárodní) obchod.
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY Katedra managementu MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [B_MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. pavla.breckova@vsfs.cz

MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY KS = 3 řízené konzultace (LS 2011) Význam a struktura mezinárodního obchodu [MO] Ukazatele MO Mezinárodní obchodní vazby Vstup a vztahy ČR - EU Exportní strategie a zahraniční politika ČR Mezinárodní průzkum trhu – podnikové prostředí Nástroje obchodní politiky Integrační uskupení Globální prostředí v MO, obchodní bloky MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

Obsah řízené konzultace 3 KS = 3 řízené konzultace (LS 2011) - Mezinárodní obchodní vazby - Ukazatele MO - Význam a struktura mezinárodního obchodu [MO] - Mezinárodní průzkum trhu – podnikové prostředí - Exportní strategie a zahraniční politika ČR - Vstup a vztahy ČR - EU - Globální prostředí v MO, obchodní bloky - Integrační uskupení - Nástroje obchodní politiky MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

MEZINÁRODNÍ OBCHOD ZAHR obchod = SMĚNA přes hranice státu Co je MEZINÁRODNÍ OBCHOD? = směna, kterou provádějí právnické a fyzické osoby přes hranice státu s právnickými a fyzickými osobami jiných států ZAHR obchod = SMĚNA přes hranice státu MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Mezinárodní prostředí GLOBAL MACRO MICRO MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Důvod zapojení země do MO? MEZINÁRODNÍ OBCHOD Důvod zapojení země do MO? = skutečnost, že skoro žádná země NEPOKRYJE svým zbožím a surovinami své POTŘEBY, ale soustřeďuje se na výrobu výrobků, které jsou pro ni efektivní (= teorie komparativních výhod) Otevřenost ekonomiky = stupeň zapojení země do mezinárodního obchodu MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Strategie konkurenceschopnosti ČR Exportní strategie ČR Konkurenceschopnost ČR a českých firem minulost / přítomnost / budoucnost definování konkurenční výhody tvorba strategie a její dlouhodobé respektování Exportní strategie ČR vazba na strategii konkurenceschopnosti exportní praxe českých firem MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

1. EKONOMICKÝ 2. POLITICKÝ 3. KULTURNÍ Význam mezinárodního obchodu 1. EKONOMICKÝ 2. POLITICKÝ 3. KULTURNÍ VOLNÝ Mezinárodní Obchod je cílem všech tržních ekonomik a předpokládá: konvertibilitu (volnou převoditelnost měny) volnou tvorbu cen odstranění hospodářských a politických překážek (cla atd.) MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

MEZINÁRODNÍ OBCHOD - NEVÝHODY Slabá soběstačnost (v případě války či změně politického systému) Závislost (čím je stát menší a ekon. vyspělejší, tím je MO důležitější a stát na něm závisí) MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

B) pasivní = platby do zahraničí > příjmy ze zahraničí UKAZATELE MO OBCHODNÍ BILANCE = přehled o objemu vývozu a dovozu za urč. období A) aktivní = export > import B) pasivní = export < import (Deficit obchodu) PLATEBNÍ BILANCE = přehled o devizových příjmech a výdajích za období A) aktivní = příjmy ze zahraničí > platby do zahraničí B) pasivní = platby do zahraničí > příjmy ze zahraničí MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

TERITORIÁLNÍ KOMODITNÍ STRUKTURA MO TERITORIÁLNÍ KOMODITNÍ MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

zásady a opatření, která vláda využívá při řízení MO ZÁSAHY STÁTU DO MO zásady a opatření, která vláda využívá při řízení MO Úkoly státu: - zajišťování proporcionality (rovnoměrnosti) ve vztazích se zahraničím - ovlivňování rozsahu dovozu a vývozu a teritoriální a komoditní struktury - vytváření institucí pro rozvoj a spolupráci se zahraničím MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

SMĚRY řízení mezinárodního obchodu PROTEKCIONISMUS - stát zasahuje do MO - chrání vnitřní trh před konkurencí ze zahraničí - podporuje vlastní výrobky při prosazovaní na zahraničních trzích LIBERALISMUS - stát omezuje zásahy do MO - dovoz a vývoz bez restrikcí - volná směnitelnost umožňuje přístup k nákupu valut a deviz pro podnikání MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Obsah řízené konzultace 2 KS = 3 řízené konzultace (LS 2011) - Mezinárodní obchodní vazby - Ukazatele MO - Význam a struktura mezinárodního obchodu [MO] - Mezinárodní průzkum trhu – podnikové prostředí - Exportní strategie a zahraniční politika ČR - Vstup a vztahy ČR - EU - Globální prostředí v MO, obchodní bloky - Integrační uskupení - Nástroje obchodní politiky MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

Další rozšíření 1.1.08 (o BG a RO) V současnosti 27 států VSTUP ČR do EU ČR členem od 1.5.2004 (ve vlně 10 států – největší rozšíření v dějinách EU) Další rozšíření 1.1.08 (o BG a RO) V současnosti 27 států Vedení jednání o přistoupení dalších zemí   MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

předsednictví ČR v EU v 1.polovině roku 2009 VSTUP ČR do EU Instituce EU Evropská komise Rada Evropské unie Evropský parlament Výbor regionů (CoR) Hospodářský a sociální výbor (EESC)      předsednictví ČR v EU v 1.polovině roku 2009 MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

PROCES vstupování ČR do EU 1.pol. 90.let: ASOCIAČNÍ SMLOUVA (dohoda o přidružení) Realita postupného sbližování na mikro i makro úrovni přinesla změny BÍLÁ KNIHA (pro účely harmonizace: evropské zákony, směrnice převáděné do č.práva) 1997 – rozhodnutí o „velkém rozšíření EU“ (o 10 členských států) – ovšem rozděleno do dvou skupin zemí 1999 - o dva roky později dělící čáry smazány - helsinský summit v prosinci 1999 MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Překážky vyjednávání o vstupu ČR do EU Volný POHYB PRACOVNÍCH SIL Možnost oddálení až o 7 let (2+3+2) Protiváhou – PRODEJ PŮDY Omezení do r. 2011 Sazba DPH na vybrané komodity Stavební práce / topení v bytech Spotřební daň z cigaret / Domácí slivovice Životní prostředí Čističky odpadních vod 2010 / Klece pro slepice MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Překážky vyjednávání o rozšíření EU česko-rakouský spor o Temelín citlivá otázka platnosti Benešových dekretů řešení statutu ruské enklávy Kaliningradu postavení maďarské menšiny na Slovensku či v Rumunsku   MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Role MZV v zahraniční obch. politice Ministerstvo Zahraničních Věcí (MZV) definování zahraniční politiky ČR / role Role MZV v zahraniční obch. politice 1. Ekonomická dimenze zahraniční politiky - vytváření podmínek pro rozvoj konkrétních obch.kontaktů systém ZÚ (zastup.úřady) a OEÚ (obch.ekon.útvary) 2. Spolupráce s MPO a s dalšími resorty a institucemi - formulace hl.úkolů ZÚ ČR a jejich OEÚ - hl.úkoly: *Zlepšit řízení ekon. služeb státu v zahraničí - kromě ZÚ působí také další příspěvkové org. MZV, MPO a MMR (CI, CzT, CzTour, CzCentres) *Organizování podnikatelských misí (spolu s HK a Svazem prům.a dopravy ČR) 3. Aktivity ve vztahu k EU 4. Proexportní činnost ČESKÝCH CENTER v zahraničí (obecná propagace země) MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Česká centra – jedna z rolí MZV = obecná propagace ČR v zahraničí Na tuto činnost navazuje činnost SPECIALIZOVANÁ (agenturní): CzechInvest – v oblasti přímých zahraničních investic (FDI) CzechTrade – v oblasti exportu CzechTourism – v oblasti cestovního ruchu MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Hlavní instituce na podporu MO ČR CzechInvest CzechTrade Česká centra CzechTourism Další instituce – nestátní – činné v obchodu českých firem: - AMSP ČR (Asociace MSP ČR) - Svaz průmyslu a dopravy - HK ČR MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Hlavní instituce na podporu MO ČR CZECHINVEST Investorská činnost (přímé zahr.investice) Projekty na podporu MSP ·       Podpora ze strukturálních fondů O CZECHINVEST = Agentura pro podporu podnikání a investic (st. příspěvková org. podřízená MPO ČR) ÚKOLEM: posílit konkurenceschopnost české ekonomiky prostřednictvím podpory MSP, podnikatelské infrastruktury, inovací a získáváním zahraničních investic z oblasti výroby, strategických služeb a technologických center. V rámci zjednodušení komunikace mezi státem, podnikateli a EU CI zastřešuje oblast podpory podnikání ve zpracovatelském průmyslu, a to jak z prostředků EU, tak ze státního rozpočtu. Od 2004 síť třinácti RK v krajských městech Služby CzechInvestu: - informace o možnostech podpory pro MSP - implementace dotačních programů financovaných EU a státem - formální poradenství k projektům - správa databáze podnikatelských nemovitostí - podpora subdodavatelů – správa databáze č. dodavatelských firem - pomoc při realizaci investičních projektů - zprostředkování státní investiční podpory MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Hlavní instituce na podporu MO ČR CZECHTRADE - příspěvková org. MPO ČR - součást státního systému podpory exportu ÚKOL: -  pomáhat českým vývozcům, především z řad MSP prosadit se na zahraničních trzích a rozvíjet jejich exportní activity přínosem je usnadnění jejich vstupu na mezinárodní trhy včetně úspory času a nákladů. SÍŤ zahr. zastoupení ve 30 zemích. (znalost místního prostředí, kontakty a zkušenosti jsou hl.přidanou hodnotou, kterou CzT prostřednictvím portfolia svých služeb nabízí) PRODUKTY: - Portál BusinessInfo Sběr poptávek a distribuce (služba CzT denně) Semináře Databáze a služby ZK - aktuálně OPPP / I Marketing, Design průmyslových výrobků MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Hlavní instituce na podporu MO ČR CZECH Centres = přísp.org. MZV ČR -  od 2008 působí 24 center ve 20 zemích (poslední v Argentině Buenos Aires) - posláním je prostřednictvím sítě českých center vytvářet dobré jméno a pozitivní obraz ČR v zahraničí spolu s uskutečňováním veřejné diplomacie v souladu s obecnou diplomacií a zahraničně-politickými prioritami státu. Hlavní činností organizace: *prezentace ČR v zahraničí především v oblasti kultury, obchodu a cestovního ruchu * Cílem organizace je upoutat zájem široké zahraniční veřejnosti a představit ČR jako vyspělý demokratický stát, s nímž lze navázat důvěryhodnou spolupráci - Česká centra převzala úlohu tzv. kulturních a informačních středisek, jež působila v zahraničí od 50.let MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Hlavní instituce na podporu MO ČR CZECH Tourism = příspěvková org. MMR ČR zřízena v roce 1993 za účelem propagace země jako atraktivní turistické destinace na zahr. i domácím trhu podporuje příjezdový – incomingový - a domácí cestovní ruch Hlavní aktivity jsou směřovány do českých regionů a zvyšování jejich návštěvnosti   K propagaci České republiky v oblasti cestovního ruchu přispívá 26 zahraničních zastoupení CzechTourism MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Mezinárodní průzkum trhu – podnikové prostředí Snižuje rizika při rozhodování v mezinárodním podnikání: O vstupu na trh O komunikaci se zahraničními trhy O volbě marketingové strategie O formě vstupu na trh A další.. Sekundární data Byla již jednou shromážděna Jsou rychle a levně k dispozici Primární data Je třeba je získat Poměrně nákladná Spolupráce se specializovanou agenturou? 27. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz 27

delší časová realizace Druhy výzkumu trhu TERÉNNÍ sběr a analýza primárních dat poměrně vysoké náklady delší časová realizace „OD STOLU“ analýza sekundárních dat nízké náklady rychlá realizace 28. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz 28

Základní podnikové analýzy (obch-mktg průzkumy) Analýza vnějšího prostředí (trhu) PEST / STEEP / STEEPLE Faktory: politické, ekonomické, sociální, technologické (PEST), ekologické (STEEP), legislativní a evropské (STEEPLE) Analýza KONKURENCE Bariéry vstupu do odvětví Hrozba substituce Síla zákazníka Síla dodavatele Rivalita současných konkurentů Analýza vnitřního prostředí (firmy) SWOT Silné stránky (Strengths) Slabé stránky (Weakness) Příležitosti (Opportunities) Hrozby (Threats 29. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz 29

P – Politické a právní prostředí Možnost kontroly vlastnictví Možnost nákupu pozemků a nemovitostí Možnost repatriace zisku do zahraničí Vymahatelnost práva Možnost založení nové firmy a ukončení podnikatelské činnosti Politické prostředí: Politický systém a politická stabilita Význam zájmových skupin Vztah k zahraničním firmám Korupční prostředí 30. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz 30

E – Ekonomické prostředí Hospodářská politika vlády: Zahraničněobchodní politika Kursová politika Základní makroekonomické ukazatele a jejich vývoj Podíl šedé ekonomiky 31. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz 31

S – Sociální a kulturní prostředí Kultura: Míra otevřenosti společnosti Hierarchie potřeb Hodnotová orientace (např. západní hodnoty) Instituce: Rodina Náboženské instituce Vzdělávací instituce Další faktory: Jazyk Neverbální komunikace Způsob oblékání Estetické cítění 32. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz 32

T – Technologické prostředí Existence a kvalita základní infrastruktury: voda, energie, telefony, dálnice, silnice, železnice atd. Kvalita a dostupnost komunikační infrastruktury: televize, rozhlas, telefony atd. IT = možnost přenosu dat do zahraničí=> internacionalizace služeb, standardizace Přístup k informacím Elektronické obchodování (E-commerce, e- business) B2C, B2B, C2C (e-Bay např., bleší trh), C2B (pracovní síla, výběr.řízení přes internet – min. první kola) Analýzy technologického prostředí: Počet uživatelů Internetu a vybavenost výpočetní technikou Počet telefonů…. Výdaje na výzkum a vývoj (% z HDP) Počet mezinárodních patentů 33. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz 33

Obsah řízené konzultace 3 KS = 3 řízené konzultace (LS 2011) - Mezinárodní obchodní vazby - Ukazatele MO - Význam a struktura mezinárodního obchodu [MO] - Mezinárodní průzkum trhu – podnikové prostředí - Exportní strategie a zahraniční politika ČR - Vstup a vztahy ČR - EU - Globální prostředí v MO, obchodní bloky - Integrační uskupení - Nástroje obchodní politiky MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

Nástroje obchodní politiky státu AUTONOMNÍ (jednostranné) o jejich zavedení rozhoduje stát sám ze své suverénní moci TARIFNÍ a NETARIFNÍ Záměrem státu je: buď omezit DOVOZ nebo podpořit VÝVOZ SMLUVNÍ vstupují v platnost na základě výsledků mezinárodních jednání, úmluv bilaterální (dvoustranné): obchodní / platební dohody / úvěrové smlouvy / výměnné dohody multilaterální (mnohostranné): integrační uskupení / mezinárodní surovinové dohody MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

(Autonomní) Nástroje na omezení importu KVÓTA = kvantitativní restrikce / netarifní - Principem stanovení MAX hranice možného vývozu nebo dovozu zboží či služeb CLO = jedním z nejstarších finančních nástrojů, který se objevuje již ve starověku / tarifní nástroj Devizové restrikce zásahy cizozemskými plateb.prostředky, formou povinného odvodu deviz při vývozu nebo žádosti o příděl deviz při dovozu ADMIN bariéry např. přísnější TECH, ZDR a HYGIENICKÉ normy – pokud jim importované zboží neodpovídá, samo se automaticky vyloučí z příslušného trhu MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Druhy CEL a poplatků Při dovozu zboží jsou vyměřovány a vybírány: FUNKCE: fiskální ochranná nástroj regulace teritoriální a komoditní struktury MO ekologická Při dovozu zboží jsou vyměřovány a vybírány: dovozní clo; dovozní poplatky zavedené v rámci společné zemědělské politiky; daň z přidané hodnoty; spotřební daň Speciální formy cla: antidumpingové clo odvetné (retorzní) clo vyrovnávací clo MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

(Autonomní) Nástroje na podporu exportu Množství zboží a služeb, které určitý stát vyrobí a vyveze do zahraničí je-li hodnota vývozu vyšší než hodnota dovozu, rozdíl tvoří PŘÍRŮSTEK HDP IMPORT množství zboží a služeb, které určitý stát doveze ze zahraničí je-li hodnota dovozu vyšší než hodnota vývozu, rozdíl tvoří ÚBYTEK HDP MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

Nástroje na podporu exportu Vládní vývozní úvěr St. půjčka poskytovaná jednou zemí druhé za podmínky, že zapůjčená suma bude použita k nákupům v zemi, která úvěr poskytla Státní záruka za úvěr zejména při vývozu větších investičních celků Vývozní subvence daňová x celní restituce urychlení amortizace slevy z cen energií úvěry s nižší úrok. sazbou příspěvek na technologický vývoj Devalvace vlastní měny zlevnění vývozu x zdražení dovozu krátkodobě umělé zvýšení konkurenceschopnosti domácích firem MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

nástroj obchodní politiky SMLUVNÍ – mnohostranný: INTEGRAČNÍ USKUPENÍ Globální prostředí nejsme omezováni národními hranicemi bez ohledu na velikost a typ firmy změna GLOBÁLNÍ konkurence v důsledku regionálních OBCHODNÍCH a VÝROBNÍCH dohod nástroj obchodní politiky SMLUVNÍ – mnohostranný: INTEGRAČNÍ USKUPENÍ MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

Formy integračních uskupení HOSP a MĚNOVÁ unie Společný trh Celní unie Pásmo volného obchodu MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

Mezinárodní uskupení - dohody EU - Evropská unie 27 zemí, eurozóna, volný pohyb zboží, služeb, kapitálu, prac.sil NAFTA od r. 1992, (Mexiko, Kanada, USA) dohoda o odstranění cla a dalších bariér (dovozní licence a celní poplatky) FTAA – Free Trade Area of Americas ostatní latinskoameriské země – seskupení volného obchodu (členy: Kolumbie, Mexiko a Venezuela) ASEAN obch spojenectví 10 národů JV Asie (Laos, Barma, Thajsko, Kambodža, Vietnam, Brunej, Malajsie, Singapur, Indonésie) - JV Asie = nejrychleji rostoucí ekonomika světa -> důležité vytvořit spojenectví, které by mohlo soupeřit s NAFTA nebo EU BRIC(S) Brazílie – Rusko- Indie – Čína – (Jižní Afrika) „analytické vytvoření“ (Goldman Sachs 2011) – ekonomičtí leadři budoucnosti MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

TRIAD – 3 hlavní světové obchodní bloky NAFTA ASEAN North American Free Trade Agreement USA, CANADA, MEXICO East & South-East ASIA Indonesia, Malaysia, Philippines, Singapore and Thailand from 1967 Brunei, Burma (Myanmar), Cambodia, Laos and Vietnam EU 27 zemí 43. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

Business kultura / kulturní odlišnosti Vymahatelnost práva Světový obchod Základní rysy pro rozhodnutí o expanzi Dolar / Euro zóna Business kultura / kulturní odlišnosti Vymahatelnost práva Business bariéry Business hrozby / příležitosti 44.

TRIAD – NAFTA NAFTA členské státy FREE TRADE AREA od 1994 Population: 457 million Hustota osídlení: 25.1/km2  GDP/capita: 35,490 USD Zásoby vody 7.4% 45. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

TRIAD – EVROPSKÁ UNIE EU členské státy Economická unie GDP / capita: 39.729 USD Population: - 501 million - hustota: 115.9/km2 Voda 3.08% 46. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

TRIAD – ASEAN ASEAN Free Trade Area GDP / capita: 5,131 USD Population: 600 million (8.8% of world population) - hustota: 135/km2 47. MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz

SHRNUTÍ + KLÍČOVÉ POJMY Mezinárodní obchod a důvody pro zapojení do MO Otevřenost ekonomiky Význam MO (ekonomický, politický, kulturní) Konvertibilita měny Struktura MO (teritoriální, komoditní) Protekcionismus x Liberalismus Vstup ČR do EU Zahraniční politika ČR, exportní strategie Instituce na podporu mezinárodního obchodu Nástroje obchodní politiky státu / ovlivňování mezinárodního obchodu Integrační uskupení, obchodní bloky v MO Průzkum tržního prostředí MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 19063@mail.vsfs.cz

Děkuji za pozornost Ing. Pavla Břečková, Ph.D. pavla.breckova@vsfs.cz MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / pavla.breckova@vsfs.cz