Patologická fyziologie jako integrující medicínský obor. Zdravotní laboranti 26. 9. 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Patologická fyziologie jako věda
Společenský a ekonomický význam zdraví a nemoci
Zdravotní stav populace v ČR a EU
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ZÁKLADY VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ.
Patologická fyziologie jako věda
Zdraví a nemoc.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Klinická propedeutika
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
- definice, charakteristika, průběh
Rizikového chování v dospívání
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Ochrana lesů a přírodního prostředí
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Psychologie II Sociální psychologie
Patologická anatomie jatečných zvířat
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aids.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Duševní zdraví a psychohygiena
Inspirováno přednáškou Doc. MUDr. Ondrejčáka, CSc.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Psychologické aspekty zdraví
Chudoba jako sociální problém
Biologické, psychologické a sociální dimenze
Model transkulturní péče
Základní principy geriatrie
Model fungujícího zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální patologie SCPT SCPA
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Definice, základní pojmy
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PREVENCE ŠKODLIVÝCH ÚČINKŮ KONZUMACE ALKOHOLU Bohumil Fišer Simon Jirát.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
REALITA HEMATOLOGICKÝCH NÁDORŮ A DALŠÍCH ONEMOCNĚNÍ KRVE V ČR Doc. MUDr. Jaroslav Čermák, CSc. Ústav hematologie a krevní transfuze, Praha.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Patologická fyziologie jako věda
Patologická fyziologie jako věda
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Malnutrice.
teorie oboru ošetřovatelství
Lékařská mikrobiologie I Průběh infekce
Patologická fyziologie jako věda
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Koncepce normality/normálnosti v medicíně
Patologická fyziologie jako integrující medicínský obor.
Patologická fyziologie jako věda
Zdraví a jeho determinanty
Poruchy mechanizmů imunity
Rodičovství biologické a pěstounské
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Koncepce normálnosti v medicíně
Transkript prezentace:

Patologická fyziologie jako integrující medicínský obor. Zdravotní laboranti

Patologická fyziologie je nauka o etiologii a patogenezi nemoci, založená na experimentálních výsledcích a klinickém pozorování. Etiologie Etiologie pojednává o příčinách nemocí Patogeneze Patogeneze se zabývá rozvojem onemocnění Symptom (=příznak) Symptom (=příznak) - rys svědčící pro onemocnění Syndrom Syndrom je soubor příznaků Patologický stav Patologický stav je soubor symptomů

Všeobecná patofyziologie Zdraví a nemoc Zdraví a nemoc. 1. Definice zdraví a nemoci 2. Patogenní faktory (fyzikální, chemické a biologické) a odpověď organismu na ně (adaptace, dysadaptace) 3. Typy a stupně nemoci 4. Smrt.

Všeobecná patofyziologie B: Vliv genetického základu na vznik nemocí Nemoci monogenní Nemoci monogenní Nemoci polygenní (multifaktoriální) Nemoci polygenní (multifaktoriální) C: Buněčné mechanismy za patologických stavů D: Reakce na poškození tkáňové integrity a infekce 1. Nespecifická (vrozená) imunita: zánět 2. Specifická (získaná) imunita, získané imunitní nemoci (imunodefekty, hypersenzitivita a autoimunita) 2. Specifická (získaná) imunita, získané imunitní nemoci (imunodefekty, hypersenzitivita a autoimunita)

Všeobecná patofyziologie E: Růst a proliferace 1. Indukce proliferace a hojení ran 2. Maligní proliferace 3. Nádorový růst 4. Malignita a organismus

Speciální patofyziologie Molekulární patofyziologie orgánů Patofyziologie orgánů orgánových systémů Patofyziologie orgánových systémů

Zdraví a nemoc Jakýkoliv zákon o zdravotní péči musí vycházet z definice zdraví. Označení za nemocného může mít pro jednotlivce velké sociální následky Nemoc a zdraví jsou zároveň přírodním a kulturním fenoménem

Nemoc subjektivně, Nemoc se vnímá subjektivně, tj. jako individuální zážitek poruchy „cítění se“ nebo „necítění se dobře“, jako pocit churavosti, utrpení, ohrožení, strachu. starosti a bolesti, nevýkonnosti, selhání. Objektivně rozpoznává nemoc lékař podle příznaků porušené struktury a funkce, a to i nezávisle na tom, jsou-li subjektivně vnímány i pacientem.

Světová zdravotnická organizace (WHO) "Zdraví není jen absence nemoci či poruchy, ale je to komplexní stav tělesné, duševní i sociální pohody („wellbeing“). Tuto definici chápeme jako jisté naznačení ideálního stavu, ke kterému se více či méně přibližujeme. Upozorňuje na pozitivní stránku zdraví, tj. na uspokojování základních potřeb člověka, jeho aspirací, vztahů i cílů. Biologické zdraví je spojeno s pocitem životního uspokojení i celkové pohody, a to nezávisle na metodách jejich zjišťování a měření. Zvyšování dobré pohody jedince tvoří podstatný vklad pro posilování jeho zdravotního stavu. Analogicky to platí i o činnosti řady společenských skupin a organizací. Uvažuje se o zdravé rodině, přátelských skupinách, škole, profesi, obci, ale i obecné politice.

Výzva WHO "Zdraví pro všechny" (1982) Zdraví je schopnost vést sociálně a ekonomicky produktivní život". „Zdraví je schopnost vést sociálně a ekonomicky produktivní život". Zdraví přestává být samo o sobě cílem, ale stává se prostředkem pro uskutečňování harmonického vývoje člověka. Vyplývá z toho: potřeba aktivní prevence a) potřeba aktivní prevence, která se zaměřuje na posilování základních předpokladů zdraví, tj. na faktory, které zvyšují odolnost člověka při zvládání nejrůznějších zátěžových okolností života pozitivního aspektu zdraví b) hodnocení pozitivního aspektu zdraví = rozbor vlivů, které udržují a posilují zdraví člověka, pomáhají odstraňovat důsledky mnoha nemocí či poruch a podporují kladné mezilidské vztahy.

Zdraví a nemoc Zdraví člověka je podmíněno také těmito skutečnostmi: specifické formy chování a) specifické formy chování zvyšují či přímo vytvářejí rizika vzniku závažných onemocnění (nevhodný životní styl, a to mnohdy již v těhotenství, alkohol, drogy, nevhodné dietní návyky, nedostatek pohybu, selhání ve školách, sociální izolace aj.) záměrně měnit a snižovat rizika b) chování jedince a jeho návyky se mohou záměrně měnit a snižovat rizika různých selhání účelně volené programy preventivních zásahů c) účelně volené programy preventivních zásahů (výchova, osvěta, sítě přátelských vztahů, sociální opora aj.) jsou většinou ekonomicky nenáročné a mnohdy výhodnější než pozdější léčení vzniklých poruch. Léčba vs. prevence

Stádia rozvoje nemoci Prodromy Prodromy Akutní Akutní onemocnění (1-21 dní) Chronické Chronické (víc než 40 dní) a/ navazující na akutní po časově definované době (chronická bronchitida u kuřáka, navazující na akutní) b/ chronické od začátku (Wegenerova granulomatóza)

Stádia rozvoje nemoci Chronické onemocnění - stadia: Remise - zlepšení až vyhojení Exacerbace Exacerbace - nové vzplanutí

Kvalitativní a kvantitativní znaky v populaci Kvalitativní znaky Kvalitativní znaky představují alternativu (rozštěp patra) Kvantitativní znaky Kvantitativní znaky (čitatelné-např. počet zubů, metrické-např. krevní tlak, celkový cholesterol) Jejich charakteristika z biologického hlediska: spojitá distribuce v populaci spojitá distribuce v populaci (ideálně podle křivky normálního rozložení) podmíněnost multigenní podmíněnost multigenní problém problém rozhodnout o patologickém rozmezí znaku

Alternativní vs. kontinuální model zdraví a nemoci Alternativní model: "Vše nebo nic„ Vliv “velkého” faktoru  heterogennní soubor příčin Samostatné distribuce kvantitativních znaků Zájem kurativní medicíny Kontinuální model Kontinuální model: Plynulé přechody mezi zdravím a nemocí Plynulé přechody mezi zdravím a nemocí Homogenní soubor příčin Homogenní soubor příčin Jediná distribuce znaku v populaci Jediná distribuce znaku v populaci Zájem preventivní medicíny Zájem preventivní medicíny

“normální” distribuce“. Nejjednodušší (bino-mický) model vzniku zvonovité, popř. “normální” distribuce“. Normální distribuce vzniká, sečítá-li se vliv nekonečně mnoha nekonečně malých faktorů vytvářejících danou proměnnou veličinu (výšku těla, dlouhověkost...) 3

9

Zdravotně (= adaptačně) významné vlastnosti jsou v populaci pod selekčními tlaky. civilizačních nemocí. Při změně podmínek se populace může dočasně dostat mimo adaptační optimum – typicky u tzv. civilizačních nemocí.  Pokud není populace příliš daleko od optima v daném znaku, U křivka vzniká U křivka (symetrické okolo nejčastější hodnoty v populaci- např. mortalita v závislosti na hematokritu),  Pokud je populace vzdálenější od optima v daném znaku, vzniká J křivka (posunutá mimo nejčastější hodnotu znaku v populaci (např. morbidita v závislosti na hladinách cholesterolu)

J-křivka morbidity ve vztahu k hladině celkového cholesterolu v populaci: I jedinci s podprůměrnou hodnotou cholesterolu mají v naší populaci zvýšené riziko nemocí spjatých s hladinou cholesterolu.

Způsob určování referenčního (“normálního”) intervalu

Co může znamenat poloha pacienta v okraji (nebo i za okrajem) referenčního intervalu: Preinstrumentální chybu Preinstrumentální chybu (např. příprava pacienta, způsob odběru krve) Instrumentální chybu Instrumentální chybu (rozptyl měření nebo i systematickou chybu např. při spektrofotometrickém stanovení koncentrací látek) Intraindividuální zakolísání Intraindividuální zakolísání měřené veličiny Příslušnost do 5% zdravých osob, které bývají z intervalu vylučovány Eufunkční extrém Eufunkční extrém (norma individua je přitom dodržena) Skutečně patologickou hodnotu daného znaku Skutečně patologickou hodnotu daného znaku

Problém nevyžádaných hodnot: nevyžádané hodnoty můžeme podle okolností: zopakovat popř. déledobě sledovat (snížení preinstrumentální a instrumentální chyby, intraindividuálního kolísání) doplnit doplnit anamnestickými údaji a dalšími vyšetřeními (zvýšení nebo snížení pravděpodobnosti, že tvoří součást nějakého širšího syndromu či nemoci) zanedbat konečně zanedbat

Základní patofyziologické otázky: Jak? Jak? Proč????? Proč????? Přednášky najdete: Struktura Ústavy, kliniky a oddělení Ústav patologické fyziologie Lokální Web VýukaPřednáška Těším se příště! Doc. MUDr. Lydie Izakovičová Hollá, Ph.D. Ústav patologické fyziologie LF MU