Bioremediace a biodegradace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kompostování Vyrobila g2.
Advertisements

Ochrana Ovzduší - cvičení 6 Omezování plynných emisí
DEKONTAMINAČNÍ TECHNOLOGIE
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Fyziologie mikroorganismů
Aplikovaná hydrobiologie II.
BIOLOGICKÉ SANAČNÍ METODY
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Fytoremediace Pavel Lukeš, Bi-Z.
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Pedosféra.
Ohrožování základních složek biosféry
Rychlost reakce a její závislost na vnějších podmínkách
Odpadní voda Mgr. Helena Roubalová
BIOREMEDIACE Petr Bor 2. Ročník Bi-Z.
Složky krajiny a životní prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
Ekosystém.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Drtič.
Metabolismus bakterií
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Ing. Eliška Kotíková Kokořínsko,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Cizorodé látky v potravinách
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Modelování čištění komunálních odpadních vod
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
TŘÍDĚNÍ CHEMICKÝCH PRVKŮ II. Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_14_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Čištění OV Způsoby – i v kombinaci –Fyzikální –Chemické –Biologické (biochemické) Typy biochemických procesů –Aerobní –anaerobní.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
SLOUČENINY UHLÍKU Chemie 9. ročník
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_10_AJ_ACH Ročník:1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Biochemie a odpady Problémy –Ovlivnění rovnovážného stavu –Vyčerpávání zdrojů –Produkce odpadů –Možné následky – poškozování ŽP Řešení –Prevence – technologická.
Působení ekologických faktorů
2014 BACTERIA AND ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Působení ekologických faktorů
Mikroorganismy v životním prostředí
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Kompostování Označení materiálu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Organická hmota v půdě Rozdělení půdní organické hmoty (podle stupně přeměny) Humusotvorný materiál Meziprodukty rozkladu a syntézy (nespecifické látky)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_03_.
Kompostování Vyrobila g2.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztah mezi atmosférou, vodou, horninovým prostředím a člověkem
(podle stupně přeměny)
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Mikrobiální oživení zeminy po procesu termické desorpce
OCHRANA ČISTOTY VOD I. RNDr. J. DURAS, Ph.D..
Působení ekologických faktorů
The distribution of plants, where can plants grow
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Čištění OV Způsoby – i v kombinaci Typy biochemických procesů
Chemické látky v ekosystémech
Doc. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D. jaro 2014
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Transkript prezentace:

Bioremediace a biodegradace Smysl bioremediace = využít přirozené biodegradační pochody s cílem vyčistit kontaminované lokality. - systém, kdy se do půdy navrací ekologická funkce, kterou plní mikroorganismy Pokud mikroorganismy selhaly: není žádná skupina, která by byla schopna mineralizovat či detoxifikovat daný kontaminant rychlost vstupu kontaminantu je větší než rychlost dekompozice chemické, fyzikální, či biologické limitace dekompozitorů polutant či koncentrace, které jsou toxické pro dekompozitory fyzikální či chemické faktory, které zabraňují kontaktu dekompozitorů a polutantu dekontaminace vede k podmínkám inhibující další procesy bioremediace = mnohdy více technika než biologie či ekotoxikologie = management půdních fyzikálních, chemických, biologických a dalších faktorů tak, aby se výše uvedené body minimalizovaly a detoxifikační schopnost mikroorganismů byla co nejvyšší - cílem tedy je detoxifikace, immobilizace, či mineralizace žádané látky (nejčastěji organických polutantů a sloučenin) přirozená (bez managementu) in situ řízená ex situ 1

vlastnosti kontaminantů vlastnosti mikroorganismů Bioremediace a biodegradace Schéma bioremediace Faktory prostředí: pH, Eh, T, vlhkost, živiny BIOREMEDIACE vlastnosti kontaminantů vlastnosti mikroorganismů 2

Bioremediace a biodegradace 3

Bioremediace a biodegradace Nezbytné je zabezpečit optimální podmínky biodegradace Přidávání kyslíku a jiných plynů: - bioventing je technika dodávky kyslíku přímo in situ do nesaturované zóny - "air sparging" - tlakové vhánění kyslíku do saturační zóny - kromě kyslíku se často dodává methan (zejména při degradacích chlorovaných látek) Dodávka živin: - hlavně přídavky dusíku a fosforu - cíl: optimalizace poměru C:N:P na hodnotu cca 100:10:1 Stimulace anaerobních degradací: - dodávka alternativních TEA (terminal electron acceptor) - dusičnany, sírany, Fe3+, CO2 - anaerobní degradace je sice pomalejší, ale dokáže "si poradit" s jinými polutanty než aerobní degradace (např. silně chlorované látky) Dodávka surfaktantů: - sniží povrchové napětí a zvýší biodostupnost kontaminantů Dodávka mikroorganismů či DNA: - introdukované organismy - bioaugmentace - genetické inženýrství, uměle vytvořené mikroorganismy schopné vysoce efektivních biodegradací Problémy: - neschopné dlouho přežít v reálném ekosystému - vážou se na půdní komplexy a tím jsou méně aktivní 4

Bioremediace a biodegradace 5

Bioremediace a biodegradace 6

Bioremediace a biodegradace a) In situ bioremediation in the vadose zone and groundwater. Nutrients and oxygen are pumped into the contaminated area to promote in sítu processes. This figure also shows ex situ treatment. Ex sítu treatment is for water pumped to the surface and uses an aboveground bioreactor, as shown, or other methods, e.g. air stripping, activated carbon, off-water separation, or oxidation. An injection well returns treated water to the aquifer. b) Bioventing and biofiltration in the vadose zone. Air drawn through the contaminated site (bioventing) stimulates in situ aerobic degradation. Volatile contaminants removed with the air are treated in a biofilter, by adsorption on activated carbon, or by combustion. c) Bioremediation in the groundwater by air sparging. Air pumped into the contaminated site stimulates aerobic degradatlon in the saturated zone. Volatile contaminants brought to the surface are treated by biofiltration, activated carbon, or combustion. From Pollution Science ©1996, Academic Press, San Diego, CA.) 7

Bioremediace a biodegradace 8

Bioremediace lokalit kontaminovaných těžkými kovy Kovy - jednoprvkové polutanty - jiný princip: - není biodegradace, proto 1) immobilizace kovu in situ (zabrání mobilitě a biodostupnosti) a 2) odstranění kovů 9

Bioremediace lokalit kontaminovaných těžkými kovy 10

Bioremediace lokalit kontaminovaných těžkými kovy 11