Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Organizace tutoriálu ČASOVÝ PLÁN – hod. Modul č. 3 Studijní texty v DiV – hod. přestávka – hod. Modul č. 2 Tutor DiV OBSAH tutoriálu TUTOR prezence účastníků, organizace setkání organizace studia – dotazy, stručné zhodnocení úkolů kompetence učitele v DiV řešení problémů principy hodnocení úkolů Diskuse Případové studie Týmová práce Diskuse Případové studie Týmová práce
Úkol M-chart strukturovaná metoda přípravy na diskusi tzv. M-chart porovnání role učitele v prezenční a distanční formě vzdělávání uvědomění si specifických a nalezení společných znaků Znění zadání Do tabulky o třech sloupcích vepište znaky, které jsou: A)typické pro učitele v prezenční formě studia (sloupec 1), B)společné pro učitele v obou formách studia a C)typické pro učitele v distanční formě studia (sloupec 3). Na závěr napište stručnou odpověď (max. 200 slov) na otázku "Jaké společné/rozdílné znaky mají učitelé v prezenční a distanční formě vzdělávání?".
Skupinová práce č. 1 Brainstorming Jaké dovednosti a schopnosti má mít učitel k efektivní práci v DiV ??? Co potřebuje učitel (mít a umět) k přípravě a realizaci distanční výuky ??? S jakými problémy se setkává učitel v distanční formě vzdělávání? Jak lze efektivně motivovat učitele k práci tutora ??? Jaké největší překážky mohou bránit učiteli v kvalitní práci tutora ??? Jak může tutor účinně podporovat studujícího ve studiu ???
Klasický tradiční výukový styl Autoritativní Předávání „hotového“ Závazný předem určený program Lektor expert Účastník objekt Úvod prezentace programu a pravidel lektora Výklad Závěr hodnocení školení lektorem) Lektor poskytuje hotové poznatky Participativní Objevování nového Pružnost programu (obsah/metody/techniky) Trenér facilitátor Účastník subjekt Úvod debata o programu a pravidlech dle potřeb a možností účastníků Facilitace Závěr společná kritická sebereflexe Trenér „učí se učit“, rozvíjet, kultivovat Barták, J. Základní kniha lektora/trenéra. Praha : Votobia 2003, s. 213.
Kompetence tutora Odborná připravenost Zkušenosti Praxe Pedagogické schopnosti/dovednosti ve VD Schopnost veřejně vystupovat Schopnost řídit interaktivní vzdělávací formy Metodická způsobilost Adaptabilita (přizpůsobivost i otevřenost) Pozitivní přístup, aktivita, iniciativa, kolegialita + osobnostní kvality (např. analytická schopnost) Barták, J. Základní kniha lektora/trenéra. Praha : Votobia 2003, s. 129.
Role a základní úkoly tutora TECHNICKÁ (podmínky pro studenty, vlastní znalost) MANAŽERSKÁ (plánování, organizace, administrace) PEDAGOGICKÁ (dodržování didaktických zásad) SOCIÁLNÍ (kooperativní studijní prostředí) ZÁKLADNÍ ÚKOLY TUTORA ÚKOLY (zadávání a hodnocení) STUDIJNÍ VÝSLEDKY (sdělování studujícím) DOTAZY (zodpovídání) TUTORIÁLY (vedení a hodnocení) POMOC
Příručka pro tutory vysvětlení základních pojmů pravidla komunikace se studenty povinnosti a práva tutora, studujících a realizátora charakteristika kurzu personální zabezpečení kurzu, organizace práce tutora vedení studijní agendy
Skupinová práce č. 2 Hodnocení úkolů Řešení konfliktů