Lingvistika sémantika PSY 481. Sémantika Význam jako: 1. Hmatatelný předmět fyzického světa. Problém z výrazy jako Pegas a Karkulka. 2. Předmět myšlenkového.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Advertisements

Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
Strukturované učení PROJEKT EU
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Základy informatiky přednášky Kódování.
Úvod do umělé inteligence
Seminář GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
DATOVÉ MODELY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Kam se obrací „gramatická“ vlna?
Fuzzy logika.
Systémy pro podporu managementu 2
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Modelování a simulace MAS_02
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
1 Kognitivní inspirace třídění na základě závislostí atributů Jan Burian Eurfomise centrum – Kardio, Ústav informatiky AV ČR Článek je dostupný na WWW:
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Alternativní a augmentativní komunikace
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Alternativní a augmentativní komunikace
Databázové modelování
Metaetika Shrnutí.
Atomární (nomenklaturní) teorie významu - REKAPITULACE
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Témata kognitivní psychologie
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Vtělená kognitivní věda PSY 481. Klasický přístup Klasický přístup používá předzpracovanou informaci (transdukované člověkem) směrovanou na vstupy systému.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
= prostředek lidské komunikace
Lingvistika sémantika PSY 481. Subsymbolický přístup SymbolickýSubsymbolický Shora dolůZdola nahoru explicitníimplicitní pravidlapříklady sériovýparalelní.
centrální porucha zpracování řečového signálu
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Úvod do databází zkrácená verze.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Mentální reprezentace
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
Ekonomika malých a středních podniků
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Dobývání znalostí z databází znalosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Psychické procesy - vnímání
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Geografické informační systémy
Umělá inteligence a autorské právo z pohledu práva na svobodu projevu
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Lingvistika sémantika PSY 481

Sémantika Význam jako: 1. Hmatatelný předmět fyzického světa. Problém z výrazy jako Pegas a Karkulka. 2. Předmět myšlenkového světa mluvčího.. Problém - jsou individuální, interindividuální. Jazyk je ale intersubjektivní. 3. Význam je předmětem světa objektivních abstrakt. Abstraktní jsoucna - třetí říše - matematika - intersubjetivní, přehledná, postihnutelná matematickou metodou. 4. Význam není předmětem. Mluvení a význam je jenom řečovým obratem.

A sign is something which stands to somebody for something in some respect or capacity. Znak, je něco, co pro někoho něco zastupuje z nějakého hlediska nebo v nějaké úloze. (Peirce, , 2.228) Úrovně znaku Forma - signifiant – representamen - symbol Obsah – signifié – interpretant – koncept Objekt

Ogden&Richards Saussure Peirce

Symbol můžeme definovat jako úroveň znaku (jeho representamen), který je interpretantu přidělen zcela arbitrárně. Arbitrárnost symbolu Symbol je entita arbitrární a diskrétní, referující k objektu nebo stavu světa. Díky arbitrárnosti je možné vybudovat systém jazyka do efektivní a univerzální podoby Efektivita symbolů je zřejmá v oblastech, kde ikonická forma ztrácí svou potenci (a naopak)

1. Pojmy místo znaků 2. Koherenční a korespondenční teorie pravdy 3. Formální sémantika a pravdivostní hodnoty 4. Matematické a empirické výroky 5. Problém intenzionální vágnosti 6. Formální symbolický systém

1. Soubor arbitrárních "fyzických znaků", které jsou zaznamenané na papíře, pásce, či jiném médiu, se kterými je 2. manipulováno na základě "explicitních pravidel", která jsou 3. podobné znakům, či řetězcům znaků. Pravidly řízená symbolická manipulace je zaměřena 4. pouze na tvar symbolických znaků (ne jejich význam), tzn., je čistě syntaktická a obsahuje 5. "pravidly řízené kombinace" a rekombinace symbolických znaků. Existují 6. primitivní atomické symbolové znaky a 7. kombinované (složené) řetězce. Celý systém a všechny jeho části - atomické znaky, složené znaky, syntaktické manipulace, aktuální i možná pravidla jsou 8. "sémanticky interpretovatelné": Syntax může být systematicky přiřazován významu, např. zastupovat objekty, jevy atp.

Nepoužívá dělení na syntax, sémantiku a pragmatiku Nepředpokládá samostatnou lexikální složku. Lingvistické vrstvy fungují společně a nelze je interpretovat samostatně. Oproti analytických přístupů je postavena na konceptuálním přístupu k významu Teorie založená na pravdivostních hodnotách má omezenou explanační sílu a nedokáže nám zajistit plné pochopení vět. Významy jsou budovány jako koncepty procesem učení a následně propojeny se symbolickou reprezentační vrstvou.

je abstraktní myšlenkou, popřípadě získanou dispozicí rozpoznávat objekty, které mají společné vlastnosti. bývá ztotožňován s procesem kategorizace, tzn. schopností diskriminovat objekty či jevy na základě jejich podobnosti a následně vytvářet třídy, které sdružují objekty a jevy podle společných vlastností. abstrahují mezi rozdíly uvnitř třídy. Zaměňování konceptu se symbolickým popisem vede k jeho chybné reprezentaci v oblasti umělé inteligence a k neschopnosti takových systémů „porozumět“ svým (konceptuálním) reprezentacím.

Konceptualismus 1. Koncepty jsou založeny na percepci. 2. Koncepty jsou naučené. 3. Koncepty referují ke kategoriím objektů ve světě skrze spolehlivé kauzální vztahy. 4. Koncepty jsou kontextuální. Konceptuální (konceptový) empirismus klasický empirismus (Locke, 1690) kritika apriorních konceptů – Kant (1781)

Subsymbolický přístup SymbolickýSubsymbolický Shora dolůZdola nahoru explicitníimplicitní pravidlapříklady sériovýparalelní Digitální (pravda/ nepravda)Analogový (fuzzy) křehkýrobustní

Subsymbolický přístup Problémy s koncepty a kompozicemi, díky tomu, že konekcionismus manipuluje s reprezentacemi které jsou kontextuální. Nevýhodou konekcionismu v úrovni kontextu je, že neumožňuje komputaci definovanou nad symboly. Smolenský říka, že není taková architektura, která by mohla manipulovat se syntaxem i sémantikou zároveň, pomocí symbolů. Toto musí robíhat ve dvou úrovních (popisu).

Na rozdíl od klasických symbolů formálních systémů jsou perceptuální symboly modální a analogové Perceptuální symboly jsou dynamické, nikoliv diskrétní Protože je perceptuální symbol asociovaný vzorec neuronů, jeho následná aktivace má dynamické vlastnosti Perceptuální symbol lze nazírat jako atraktor v neuronových sítích, který se v průběhu změn také modifikuje

Natural theory of language Skupina vědců kolem profesora Feldmana, kteří se snaží vytvořit teorii a modely významu založené na neurobiologickém ukotvení jazyka. Vycházejí z předpokladů vtělené kognitivní vědy. Myšlení je strukturovaná neurální aktivita Jazyk není vysvětlitelný bez mysli a znalostí. Základní teze: Konkrétní slova a koncepty přímo odkazují na naši vtělenou zkušenost. Příklady: koleno, kopat, ptát se apod. Prostorové vztahy jako nahoře, dole, okolo apod. jsou abstrahovány ze speciálních systému vizuálního systému. Jedná se topografické mapování vizuálního pole a buněk citlivých na orientaci.

Natural theory of language Slovem „vlastnost“ je lingvisticky myšlen způsob, kterým konceptualizujeme strukturu událostí a vyjadřujeme ji v jazyce. Tato činnost je úzce propojena s činností motorického systému. Abstraktní myšlenky jsou vytvořeny na podkladě konkrétních vtělených zkušeností (nejčastěji senzomotorických). Abstraktní myšlení je během své činnosti neustále propojeno s konkrétními vtělenými zkušenostmi. Náš systém abstraktních a metaforických myšlenek (či jejich jazykové použití, je založeno na každodenní zkušenosti a jednoduchém neuronálním mechanismu učení.

Natural theory of language Gramatika je tvořena neurálními systémy které spojují vtělené koncepty s příslušnými zvuky či znaky. Gramatika není samostatný systém, závisí na vtělených konceptuálních a fonologických systémech. Děti se učí gramatiku na základě spojování zvuků s každodenními zkušenostmi. Myšlení (včetně abstraktního) a také jazyk používají mozkové systémy, které se nacházejí i u ostatních savců. Není pravda, že mechanismy odpovědné za řeč a myšlení jsou pouze lidskou výsadou. Myšlení a jazyk jsou neurální systémy. Pracují na principu neurální komputace, která je rozdílná od formální manipulace se symboly. Rozdíl mezi těmito přístupy je cílem nadcházejících výzkumů.

Natural theory of language Multimodální povaha jazyka Jelikož je jazyk příliš komplexní, bylo jeho studium uměle rozděleno do několika sekcí. Jedná se o fonetiku, fonologii, morfologii, syntax, slovník, sémantiku, pragmatiku, diskurz apod. Mnoho lingvistů se specializuje pouze na svou oblast. Výzkumy v těchto oblastech přinesly mnoho poznatků o jazyku a vytvářejí základy teorie. Ale komplexní jazyk je vtělený, integrovaný a multimodální. Existuje systematická struktura propojení mnoha komponent dohromady, jež konstituuje jazyk.Pravidla nebo vzory jazyka se nazývají konstrukce a integrují v sobě poznatky jednotlivých podoborů.

Perceptual symbol system

Simulace Pochopení jazyka si vyžaduje, aby jeho uživatel simuloval (mentálně si představoval). Pokud řeknu „Růžový slon tančí na silnici“ dokáže si to většina lidí představit. Pokud řeknu „Jan šplhá na strom“, většina lidí si představím šplhajícího člověka a také perceptuální a motorickou představu výkonu či jeho pozorování. Z teoretického hlediska je jazyk postaven na nelingvistických kořenech. Pokusy o uchopení sémantiky bez těchto kořenů jsou zásadně omezené.

Simulace významu Jazyk Jan šplhá na strom ? Simulace Svět

Propoziční reprezentace Fodor, Pylyshyn, Newell - jedná se o celý proud autorů, kteří považují pouze symbolickou rovinu za dostačující pro tvorbu reprezentací. Analogové reprezentace S. Kosslyn (1980) - teorie o perceptuální povaze reprezentací. Duální systém reprezentací A. Paivio ( 1986) - propojení obrazových a verbálních reprezentací (analogových a propozičních, nonsymbolických a symbolických, imagenu a logogenu)

Zrcadlové neurony Na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století objevil v mozku opic Giacomo Rizzolatti z Parmské univerzity nový druh neuronů. Tyto tzv. zrcadlové neurony jsou aktivní, kdy. jejich majitel provádí jisté vysoce specializované pohyby rukou, např. tahání, tlačení,.kubání, uchopení, utržení ořechu a vložení do úst, apod. Co je však zvláštní a nečekané je skutečnost, že stejná skupina zrcadlových neuronů, která byla aktivní v případě realizace nějakého příkazu, je aktivní i v případě, když opice pozoruje jinou opici, která vykonává stejnou činnost. Zrcadlový neuron je neuron, který je aktivní jak v případě, kdy subjekt vykonává nějakou akci, tak i v případě, kdy subjekt pozoruje stejnou akci vykonávanou jiným subjektem.

Zrcadlové neurony

Pojem multimodální znamená, že jsou rozprostřené ve specifických senzorických modalitách. Reprezentace jsou multimodální, protože vznikají na základě senzorických modalit, propriorecepce a introrecepce. Integrace modalit se objevuje již u Damasia (1989), který hovoří o zónách konvergence integrujících informace ze senzomotorických map, čímž dochází k jejich reprezentaci. Konvergenční zóny pomocí hierarchických množin asociačních oblastí integrují specifické modality do společného rámce.

Filosofofická východiska V epistemologické rovině souvisí se Searlovým argumentem čínského pokoje, tedy problém vlastní (intrinsic) sémantiky. Předpoklady Kognice nemůže být pouhá manipulace se symboly. Harnad (1990) popisuje čistě symbolický přístup metaforou učení se čínskému jazyku pomocí čínsko-čínského slovníku.

Argument čínského pokoje (Searle 1980), (Cole, 2004) Problém ukotvení symbolů (Harnad, 1990) Problém ukotvení znalostí (Chalmers, 1992) Problém ukotvení konceptu (Dorffner a Prem, 1993) Fyzické ukotvení (Brooks, 1993) Past internalismu ( Sharkey a Jackson, 1994) Problém ukotvení (attachment/tethering) symbolů (Sloman, 2002) Problém zakotvení (anchoring) symbolů (Coradeschi a Saffioti, 2003) V současnosti dochází k rozdělení na fyzický a sociální symbol grounding

Ikonizace - převod analogových signálů na ikonickou reprezentaci, Diskriminace - posouzení, zda jsou vstupy stejné nebo rozdílné. Identifikace - proces přiřazení jedinečné odpovědi. Ikonické reprezentace - vznikají převodem vzdálených objektů či událostí na blízké senzorické projekce. Kategoriální reprezentace – vznikají na základě vrozených a naučených mechanismů a dokáží ze senzorických projekcí abstrahovat společné vlastnosti objektů čí událostí - kategorie. Symboly - následně názvy, přiřazené těmto objektovým nebo událostním kategoriím, které vznikly nonsymbolicky.

Obecný přístup Kognitivismus Konekcionismus Enaktivní přístup Existence reprezentací Reprezentacionismus Nonreprezentacionismus Způsob tvorby reprezentací Designérský Učitelský

Systém umožňuje vznik perceptuálně kotvených významů, které mohou v symbolické rovině zajistit přenos ukotvení. Lze tak například vytvořit slovo zebra ze slov kůň a pruhy. (Cangelosi, 2006).

Omezený konekcionismus Speciální moduly pro statické a dynamické scény Speciální théta neurony Designérský přístup Směrová označení jsou apriorně dané Učení s učitelem (Regier, 1996)

Bailiho model ukotvení významu

Výzkumy z poslední doby, které se týkají ukotvení významu pomocí percepčního a motorického aparátu. Noppeney&Price – 2002 – výzkumy pomocí PET, které ukazují, že během prezentace obrázků a slov jsou aktivována stejná mozková centra. Pouze při prezentaci nových podnětů jsou aktivována centra pro zpracování podnětu. Creem, Proffitt – 2002 – pokud jsme během úlohy vyžadující správné uchopení předmětu (například kladiva či kartáčku) rušení sémántickými podněty, jsou naše výsledky horší, než pokud jsme rušeni pomocí prostorové úlohy. Což hovoří o využití konceptuální znalosti při motorické činnosti. Ukotvení významu - psychologie

Spivey&Geng – 2001 – výzkumy očních pohybů během poslechu krátkého příběhu. Pokud se v příběhu vyskytly mrakodrapy či jiné budovy, zkoumané osoby měly tendenci stáčet oči vzhůru. Pokud propasti či díry stáčely zkoumané osoby oči dolů. Glenberg&Kaschak 2004– zkoumali efekt perspektivy – věta vytvoří kontext (jsi v autě nebo tankuješ auto) a poté je člověk dotázan na představu určité části auta. Reakční čas odpovídá prostorové vzdálenosti „úhlu pohledu“ od daného předmětu. Glenberg&Kaschak – 2002 – posouzení rychlosti uvědomění si reakce na větu „otevíráš skříň“ či „zavíráš skříň“ v závislosti na vykonávání pohybu rukou od sebe či sobě). Rychlejší reakční časy, pokud se věta shodovala s činností ruky (otevírání skříně spojené s pohybem ruky k sobě). Ukotvení významu

Jazyk je smysluplný pokud jsou během něj evokovány perceptuální a motorické zkušenosti uvnitř agentů. Jazyk můžeme používat ke komunikaci pokud jsou zkušenosti sdílené. Jazykové struktury jsou systém sloužící k tvoření hranic simulace (mentálních představ). Reprezentace, sloužící k jako podklad simulace není postavena v základech na logice. Slova nemají význam, spíše slouží jako podklad pro budování smysluplných simulací. Smysluplný jazyk

1. Reprezentacionismus 2. Požadavky vyjádřené enaktivním přístupem: Senzomorické propojení agenta s prostředím Učitelský přístup 3. Tvorba multimodálních reprezentací 4. Ukotvení konceptů i symbolů na základě senzorických informací 4. Emergence multimodální vrstvy jako abstraktní úrovně 5. Schopnost kombinatoriky, kompozicionality a produktivity

Model ukotvení

Příště V následující hodině se budeme zabývat Konekcionismus Neuronové sítě Úkol do přístě: Guttner: Church-Turingova teze Neruda: Teoretické otázky neuronových sítí V informačním systému jej naleznete v sekci studijních materiálů. První odkaz je na článek, obsahující filosofické aspekty silné umělé inteligence. Druhý odkaz je na kapitolu z knihy o neuronových sítích

Konec Děkuju za pozornost