Prerafaelitská malba (definice a autoři)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Advertisements

POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
Pop-art 2.polovina 20. století.
Surrealismus, Čechy 20. století. Nejznámější představitelé Jindřich Štýrský Toyen – vl. Jménem Marie Černínová Václav Tikal a Václav Zykmund /Ra Mikuláš.
Theodore Géricault Vor Medúzy. Theodore Géricault Vor Medúzy.
Kubismus I. Polovina 20. století.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
Abstraktní expresionismus
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Claude Monet
Přehled nejvýznamnějších malířů
Umělecké směry 19. století
Dante Gabriel Rosetti * 1828 - †  1882, Velká Británie.
Prerafaelité.
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
OP – ART Optical art Optické umění
Umělecké směry 20. století
Poznáváme – evropské a světové prostředí  Pokuste se určit dobu vzniku – stačí století  Pokuste se určit název díla, stavby, artefaktu  Pokuste se.
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
3. Kompozice ve výtvarném umění
Průmyslová revoluce:. Přechod od ruční výroby v manufakturách, k tovární strojní velkovýrobě William Bell Scott: William Bell Scott: Iron and Coal ( )
Přednášející: PhDr. Petra Kačírková, Ph.D.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
SECESE.
ZŠ Řevnice Školní Řevnice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Geopolitické souvislosti krize v oblasti.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Art Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník 2.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
SYMBOLISMUS Skupina Nabis Představitelé: Gustav MOREAU Pierre Puvis de CHAVANNES Odilon REDON Arnold B ÖCKLIN Maurice DENIS Pierre BONNARD Edvard MUNCH.
Muzea a galerie v digitálním světě Vlaďka Mazačová Alena Uxová Vlaďka Mazačová Alena Uxová Seminář Muzea a digitalizace, CITeM Brno
Aktualizace uměleckého díla
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Ohlas prerafaelitské tvorby v zemích Koruny české
Bar ve Folies-Bergères – Obraz životního stylu podle Édouarda Maneta
Změny ve společnosti v 19.stol.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Idea ve výtvarném umění
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Ideologie v digitálních hrách
Obraz a slovo Emblematika Ikonologie
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Osoba zdravotně znevýhodněná
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
The Beatles AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Prerafaelité.
říjen-listopad 1760 Edo – 10. května 1849
NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_07_Z9_Skála
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Prerafaelitská malba (definice a autoři) John Everett Millais Hugenot v den sv. Bartolo-měje (detail), 1851-52 Edward Burne-Jones Láska mezi ruinami 1894

Čtyři zásady prerafaelitské malby /zkráceně p. m Čtyři zásady prerafaelitské malby /zkráceně p.m./ Retrospektivní vyjádření Williama Michaela Rossettiho Zdroj: Rachel Barnes, Pre-Raphaelites and their World. London 1998, s. 12.

První fáze p.m. (1848-1856) První obrazy signované P.R.B.: William Holman Hunt, John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti Další členové bratrstva: James Collinson, F. G. Step-hens, Thomas Woolner a W. M. Rossetti Ideová inspirace u Johna Ruskina, výtvarná u Forda Madoxe Browna, který je též považován za prerafaelitu. Prerafaelitský styl dále rozvíjeli John Brett, Athur Hughes, J. W. Inchbold, William Bell Scott, Thomas Seddon a Henri Wallis. Tento styl byl rovněž preferován na akademii v Liver-poolu (L. Academy): W. L. Windus, William Davis. Malba zpočátku odmítána, ale brzy dosáhla uznání, např. zastoupením Millaise a Hunta na Světové výstavě v Paříži 1855.

James Collinson Odpověď na dopis emigranta 1850 Arthur Hughes Dlouhé zásnuby 1854-59

Prerafaelitská malba Liverpool Academy William Lindsay Windus Příliš pozdě, 1858 William Davis Pohled z Bidstone Hill, 1865

Podstatné znaky první fáze p. m Podstatné znaky první fáze p.m. (dle: Allison Smith, „The Enfranchised Eye“, in Pre-Raphaelite Vision, kat. výst. Tate Gallery, London 2004) Realismus prerafaelitů nebyl politický ve smyslu Courbetova sociálně kritického programu, spíše jde o zrovnoprávnění ve smyslu podstatné demokratizace vědy. Prerafaelité obrátili akademickou ideu hierarchicky strukturované kompozice, ve které pozadí je podřízeno hlavnímu lidskému zájmu. Namísto toho směřovali k rozrušující uniformitě pozornosti, ve které každý detail vyžadoval koncentraci. Podle dobových komentátorů díla prerafaelitů připomínala obrazy z optických přístrojů – z teleskopu, stereoskopické kamery, či z foto-aparátu (který nutil malíře nově potvrdit existenci viditelného světa). Lynn Merrill: Rétorika singularity p.m. byla souběžná s velkou expanzí zájmu o historii přírody s jejím panoptickým obzorem, detailní analýzou a schopností úžasu (srov. vědecké ilustrace). Detailní realismus p.m. paradoxně přispěl k zániku iluzionistické tradice (spojené s reprezentací) v záp. umění, jež byla nahrazena alternativními formami realismu: surrealismem a fotorealismem.

Druhá fáze prerafaelitské malby (1857 – konec 19. stol.) Nový okruh umělců se konstituoval při práci na výzdobě Debating Hall v Oxfordu, 1857: D. G. Rossetti, Edward Burne-Jones, William Morris, Frederick Sandys, Simeon Solomon, J. R. Spencer Stanhope aj. Rossetti, Whistler aj.: koncept estetismu Následovníci Burne-Jonese: Walter Crane, Evelyn De Morgan, J. M. Strudwick aj. Otevřením Grosvenor Gallery v r. 1877 byl získán alternativní výstavní prostor, často využívaný pro prezentaci prerafaelitské malby. Vliv: The Birmingham School of Art, USA – časopisy The Crayon, The New Path (T. C. Farrer), evropský symbolismus aj.

Frederick Sandys, Vivien, 1863 John Roddam Spencer Stanhope, Cháron a Psyché (detail), 1883

Další malířky a malíři v Británii, kteří tvořili pod vlivem prerafaelitismu „Pre-Raphaelite Sister-hood“: Elisabeth Siddal (viz autoportrét, 1853-54), Rebecca Solomon, Rosa Brett, Marie Stillman aj. George Frederic Wats Arthur Collins Frederic Leighton John William Waterhouse Frank Dicksee

John William Waterhouse The Lady of Shallot, cca 1888