Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 19.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracoval Mgr. Radomír Rais
Advertisements

Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 17.
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 09 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Odraz.
Elektromagnetické vlny
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Elektromagnetické vlnění
Smyslové orgány.
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhZvukové jevy.
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Akustika 3 (rychlost a šíření zvuku)
Ultrazvuk X Infrazvuk.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 10.
Rychlost a šíření zvuku
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Slyší neslyšitelné - Zvířata používají sonary
Elektromagnetické záření 2. část
VY_32_INOVACE_B3 – 01 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
Programovatelné automaty ultrazvukové snímače 08
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_CH2 – 19.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Zvukové jevy.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 11.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 20.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 12.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 18.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
Studium ultrazvukových vln
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 19.
ULTRAzvuk Lia Roubínková I.A.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 27.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Odraz zvuku (Učebnice strana 176 – 177) Setká-li se zvuk, který se šíří vzduchem, s překážkou, z části ho překážka pohltí, z části se od ní odráží a šíří.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
O DRAZ ZVUKU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.09_Rychlost_zvuku_odraz_zvuku.
Ultrazvuk Mario Šalanský SEPTIMA 2009/2010. Obecné informace o ultrazvuku Jako ultrazvuk označujeme jakýkoli zvuk s frekvencí vyšší než 20 kHz Pro člověka.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 10.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Elektromagnetické vlnění
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 02.
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 19

Sonar Ultrazvukový snímek lidského plodu. © Petr Špína, 2013 VY_32_INOVACE_D2 – 19 Sonar Ultrazvukový snímek lidského plodu. © Petr Špína, 2013

Šíření a odraz zvuku překážka zdroj zvuku

Rychlost zvuku: 340 m∙s–1, 1224 km∙h–1 ve vzduchu 1500 m∙s–1, 5400 km∙h–1 ve vodě (v hustším materiálu se zvuk šíří rychleji) Odrazem zvuku vzniká ozvěna (echo).

Za jak dlouho se vrátí ozvěna volání od horské stěny vzdálené 400 metrů? odpověď Za 2,35 sekundy. Zvuk musí letět tam a zpět, celkem 800 m rychlostí 340 m∙s–1

Lidské ucho odliší dvě slabiky s rozdílem přibližně 0,1 sekundy Lidské ucho odliší dvě slabiky s rozdílem přibližně 0,1 sekundy. Jak velká musí být vzdálenost protilehlé stěny lomu na jednoslabičnou ozvěnu? odpověď 17 metrů (zvuk letí tam a zpět)

Proč neslyšíme ozvěnu stále, proč se zvuk neodráží od lidí, stromů nebo jiných věcí? odpověď Zvuk se odráží od více těles, ale odražené zvuky se míchají a my slyšíme jen šum. K ozvěně potřebujeme velkou osamocenou stěnu.

Sonar (echolot) je zařízení, které umožňuje „vidět“ předměty pomocí zvukových vln. Díky odrazu vln lze zjistit vzdálenost a tvar předmětu.

Loď vyslala zvukový signál, který se vrátil zpět po 8,3 sekundy Loď vyslala zvukový signál, který se vrátil zpět po 8,3 sekundy. Jak hluboko je dno? odpověď 1400 metrů (zvuk letí tam a zpět)

Proč se ke zjišťování ponorek pod hladinou používá sonar a ne radar, jako k pozorování letadel? odpověď Rádiové vlny se pod vodou špatně šíří.

Kytovci používají echolot k orientaci pod hladinou Netopýři loví pomocí echolotu hmyz a orientují se potmě.

Jaký časový úsek musí odlišit ucho netopýra, aby dokázalo postřehnout odraz od můry vzdálené 0,5 metru? odpověď 0,003 sekundy (zvuk letí tam a zpět)

Jaký časový úsek „změří“ucho delfína, když zachytí hejno rybek ve vzdálenosti 120 metrů? odpověď 0,16 sekundy (zvuk letí tam a zpět rychlostí 500 m∙s–1)

Sonograf se používá k lékařským vyšetřením. Měkké tkáně lidského těla se chovají jako tekutina, ultrazvuk se v nich šíří rychlostí 1540 m∙s–1.

Proč se při vyšetřování těhotných žen nesmí používat rentgen, ale ultrazvuková sonografie ano? odpověď Ultrazvuk není záření, ale vlnění látek v lidském těle. Používají se zvukové vlny s nízkou energií.

Zdroje a citace: [cit. 01-04-2013] pod licencí Creative Commons na www: http://en.wikipedia.org/wiki/Sonar http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasound http://cs.wikipedia.org/wiki/Echolokace http://en.wikipedia.org/wiki/Echo_%28phenomenon%29 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Submarine.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Parc_Asterix_20.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Square-townsend-fledermaus.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9ka%C5%99sk%C3%A1_ultrasonografie http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Atlantic