Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: KOMOLÝ KUŽEL Označení DUM: VY_32_INOVACE_02_1_06 Autor: Mgr. Helena Šenkeříková Datum: 12. 8. 2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Matematika Tematický okruh: Stereometrie Ročník: 3. ročník Anotace: Názorná ukázka vytvoření komolého kužele Použitá literatura: Stereometrie, učebnice pro gymnázia, autor RNDr. Eva Pomykalová, vydalo nakladatelství PROMETHEUS www.zlinskedumy.cz
KOMOLÝ KUŽEL
Rovina rovnoběžná s rovinou podstavy a se vzdáleností od podstavy menší než je výška kužele, rozdělí kužel na dvě části: kužel a komolý kužel.
Osovým řezem komolého kužele, tj Osovým řezem komolého kužele, tj. průnikem roviny obsahující osu komolého kužele a komolého kužele, je rovnoramenný lichoběžník. Strana komolého kužele s je rameno lichoběžníka. r1 s v r2
SÍŤ KOMOLÉHO KUŽELE
s 2r2 Spl = s(r1 + r2) Podstavy tvoří dva kruhy o poloměru r1 a r2. Plášť tvoří výseč mezikruží s šířkou s, vnější kruh má poloměr kužele, z něhož komolý kužel vznikl. Délka vnitřního oblouku musí být 2r2 , vnějšího 2r1 Obsah pláště je: Obsah podstav: 2r1 Spl = s(r1 + r2) Sp = r12 + r22
Objem komolého kužele: V = r2 v r1
ÚKOL Určete, který z následujících těles 1 – 9 je komolý kužel