Mocniny s celočíselným exponentem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Funkce 1 Exponenciální rovnice VY_32_INOVACE_FCE1_14.
Mocniny s racionálním exponentem II.
Geometrická posloupnost - součet
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Transkript prezentace:

Mocniny s celočíselným exponentem Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech studijních oborů, je zaměřena k osvojení pojmů mocnina s celočíselným exponentem, záporný mocnitel. Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje zápis mocniny, vlastnosti mocnin, výpočty s mocninami, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech. Tematická oblast Operace s čísly a výrazy Téma Mocniny s celočíselným exponentem Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Studijní obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S1_12_Mocniny s celočíselným exponentem Datum 30.6.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Základní pojmy Mocnina je součin několika stejných činitelů . Pro každé reálné číslo a, kde a ≠ 0, a pro každé přirozené číslo n definujeme následující mocniny: 𝒂 −𝒏 = 𝟏 𝒂 𝒏 𝒂 𝒏 = 𝟏 𝒂 −𝒏 𝒂 𝟎 = 1 Např. 4 −5 = 1 4 5 4 0 = 1 𝟎 𝟎 není definováno

𝑎 𝑛 Základní pojmy základ mocniny( mocněnec) mocnitel( exponent) mocnina základ mocniny( mocněnec) 𝑎 𝑛

Věty o počítání s mocninami Pro každé a, b ∈ R, s, r ∈ N : Součin mocnin se stejným základem 𝒂 𝒓 ∙ 𝒂 𝒔 = 𝒂 𝒓+𝒔 Podíl mocnin se stejným základem 𝒂 𝒓 : 𝒂 𝒔 = 𝒂 𝒓−𝒔 , a ≠ 0 Mocnina mocniny ( 𝒂 𝒓 ) 𝒔 = 𝒂 𝒓 ∙ 𝒔 Mocnina součinu ( 𝒂𝒃) 𝒓 = 𝒂 𝒓 ∙ 𝒃 𝒓 Mocnina podílu 𝒂 𝒃 𝒓 = 𝒂 𝒓 𝒃 𝒓 , b ≠ 0 Ilustrační příklady: Exponenty sčítáme 𝟐 −𝟓 ∙ 𝟐 𝟐 = 𝟐 −𝟑 = 𝟏 𝟐 𝟑 = 𝟏 𝟖 Exponenty odčítáme 𝟐 𝟓 : 𝟐 −𝟐 = 𝟐 𝟕 = 128 Exponenty násobíme 𝟐 −𝟓 𝟐 = 𝟐 −𝟏𝟎 = 𝟏 𝟐 𝟏𝟎 = 𝟏 𝟏 𝟎𝟐𝟒 Součin mocnin 𝟐∙𝟓 −𝟐 = 𝟐 −𝟐 ∙ 𝟓 −𝟐 = 𝟏 𝟒 ∙ 𝟏 𝟐𝟓 = 𝟏 𝟏𝟎𝟎 Podíl mocnin 𝟐 𝟓 −𝟐 = 𝟓 𝟐 𝟐 = 𝟐𝟓 𝟒

Procvičování 1.Vypočítejte: 𝟓 −𝟑 = −𝟑 −𝟓 = 𝟎,𝟐 −𝟑 = −𝟎,𝟎𝟏 −𝟒 = − −𝟐 𝟑 −𝟐 = − − 𝟐 𝟕 −𝟑 = −𝟓 −𝟏 + 𝟒 −𝟐 − 𝟗 𝟎 − −𝟐 −𝟑 = 𝟔 𝟕 −𝟑 ∙ − 𝟏𝟒 𝟑 −𝟒 = 𝟒 𝟗 −𝟓 ∙ 𝟒 𝟗 −𝟐 : 𝟒 𝟗 −𝟔 =

Řešení 1.Vypočítejte: 𝟓 −𝟑 = 𝟏 𝟓 𝟑 = 1 125 −𝟑 −𝟓 = 𝟏 −𝟑 𝟓 = - 𝟏 𝟐𝟒𝟑 𝟎,𝟐 −𝟑 = 𝟐 𝟏𝟎 −𝟑 = 𝟏 𝟓 −𝟑 = 𝟓 𝟏 𝟑 = 125 −𝟎,𝟎𝟏 −𝟒 = − 𝟏 𝟏𝟎𝟎 −𝟒 = −𝟏𝟎𝟎 𝟒 = 100 000 000 − −𝟐 𝟑 −𝟐 = − −𝟖 −𝟐 = 𝟖 −𝟐 = 𝟏 𝟔𝟒 − − 𝟐 𝟕 −𝟑 = − − 𝟕 𝟐 𝟑 = − − 𝟑𝟒𝟑 𝟖 = 𝟑𝟒𝟑 𝟖 −𝟓 −𝟏 + 𝟒 −𝟐 − 𝟗 𝟎 − −𝟐 −𝟑 = − 𝟏 𝟓 + 𝟏 𝟏𝟔 − 1 − − 𝟏 𝟖 = − 𝟏𝟔+𝟓−𝟖𝟎+𝟏𝟎 𝟖𝟎 = − 𝟗𝟔+𝟏𝟓 𝟖𝟎 = − 𝟖𝟏 𝟖𝟎 = −1 𝟏 𝟖𝟎 𝟔 𝟕 −𝟑 ∙ − 𝟏𝟒 𝟑 −𝟒 = 𝟕 𝟔 𝟑 ∙ − 𝟑 𝟏𝟒 𝟒 = 𝟕 𝟑 𝟐 𝟑 ∙ 𝟑 𝟑 ∙ 𝟑 𝟒 𝟐 𝟒 ∙ 𝟕 𝟒 = 𝟑 𝟐 𝟕 ∙ 𝟕 𝟏 = 𝟑 𝟖𝟗𝟔 𝟒 𝟗 −𝟓 ∙ 𝟒 𝟗 −𝟐 : 𝟒 𝟗 −𝟔 = 𝟗 𝟓 𝟒 𝟓 ∙ 𝟗 𝟐 𝟒 𝟐 ∙ 𝟒 𝟔 𝟗 𝟔 = 𝟗 𝟕 ∙ 𝟒 𝟔 𝟒 𝟕 ∙ 𝟗 𝟔 = 𝟗 𝟒 = 2 𝟏 𝟒

Procvičování 𝟐∙ 𝟏𝟎 −𝟓 ∙𝟑∙ 𝟏𝟎 −𝟖 𝟏𝟐∙ 𝟏𝟎 −𝟔 ∙𝟓∙ 𝟏𝟎 𝟖 2. Zjednodušte: 𝒂 𝟑 𝟒 −𝟐 𝟔 −𝟑 ∙ 𝒌 −𝟔 ∙ 𝒓 −𝟕 𝟖 −𝟏 − 𝟒𝒙 −𝟕 𝒚 𝟐 −𝟑 : 𝟏𝟎𝒙 −𝟏𝟏 𝒚 𝟓 −𝟐 3. Zapište jednotky jako součin: 𝒎 𝟐 ∙𝒌𝒈 𝒔 𝟐 ∙𝑨 4. Vypočítejte: 𝟐∙ 𝟏𝟎 −𝟓 ∙𝟑∙ 𝟏𝟎 −𝟖 𝟏𝟐∙ 𝟏𝟎 −𝟔 ∙𝟓∙ 𝟏𝟎 𝟖

Řešení 2. Zjednodušte: 𝒂 𝟑 𝟒 −𝟐 = 𝑎 3 4 −2 = 4 𝑎 3 2 = 𝟏𝟔 𝒂 𝟔 𝟔 −𝟑 ∙ 𝒌 −𝟔 ∙ 𝒓 −𝟕 𝟖 −𝟏 = 8 6 3 ∙ 𝑘 6 ∙ 𝑟 7 = 8 216∙ 𝑘 6 ∙ 𝑟 7 = 𝟏 𝟐𝟕∙ 𝒌 𝟔 ∙ 𝒓 𝟕 − 𝟒𝒙 −𝟕 𝒚 𝟐 −𝟑 : 𝟏𝟎𝒙 −𝟏𝟏 𝒚 𝟓 −𝟐 = − 𝑦 2 4∙ 𝑥 −7 3 : 𝑦 5 10∙ 𝑥 −11 2 = − 𝑦 6 ∙ 𝑥 21 64 : 𝑦 10 ∙ 𝑥 22 100 = − 𝑦 6 ∙ 𝑥 21 64 ∙ 100 𝑦 10 ∙ 𝑥 22 = − 𝟐𝟓 𝟏𝟔∙𝒙∙ 𝒚 𝟒 3. Zapište jednotky jako součin: 𝒎 𝟐 ∙𝒌𝒈 𝒔 𝟐 ∙𝑨 = 𝒎 𝟐 ∙ kg ∙ 𝒔 −𝟐 ∙ 𝑨 −𝟏 4. Vypočítejte: 𝟐∙ 𝟏𝟎 −𝟓 ∙𝟑∙ 𝟏𝟎 −𝟖 𝟏𝟐∙ 𝟏𝟎 −𝟔 ∙𝟓∙ 𝟏𝟎 𝟖 = 10 −13 2∙ 10 −6 ∙5∙ 10 8 = 10 −13 10∙ 10 2 = 10 −13−1−2 = 𝟏𝟎 −𝟏𝟔

Kontrola znalostí A Vypočítejte: 1. −𝟎,𝟓 −𝟒 2. 𝟒 −𝟑 − 𝟒 −𝟐 + 𝟒 𝟎 − 𝟒 −𝟏 3. 𝟓 𝟖 −𝟐 ∙ 𝟐𝟎 𝟏𝟔 −𝟑 : 𝟓 𝟖 −𝟔 4. 𝟑 −𝟓 ∙ 𝟏𝟎 −𝟔 ∙ 𝟓 −𝟒 ∙ 𝟏𝟎 𝟐 𝟗 −𝟒 ∙ 𝟏𝟎 −𝟏𝟎 ∙ 𝟐𝟓 −𝟐 ∙ 𝟏𝟎 𝟖 Zjednodušte: 5. − 𝟐∙ 𝒂 −𝟖 𝒃 𝟒 −𝟑 : 𝟐𝟎∙ 𝒂 −𝟒 𝒃 𝟐 −𝟐 B Vypočítejte: 1. −𝟎,𝟎𝟒 −𝟐 2. 𝟑 −𝟒 + 𝟑 −𝟐 − 𝟑 𝟎 + 𝟑 −𝟑 3. 𝟑 𝟓 −𝟑 ∙ 𝟗 𝟏𝟓 −𝟐 : 𝟑 𝟓 −𝟕 4. 𝟒 −𝟔 ∙ 𝟏𝟎 −𝟖 ∙ 𝟔 −𝟔 ∙ 𝟏𝟎 −𝟓 𝟏𝟔 −𝟒 ∙ 𝟏𝟎 −𝟏𝟎 ∙ 𝟑𝟔 −𝟑 ∙ 𝟏𝟎 −𝟏 Zjednodušte: 5. 𝟑∙ 𝒄 −𝟗 𝒅 𝟓 −𝟒 : − 𝟑𝟎∙ 𝒄 −𝟐 𝒅 𝟑 −𝟐

Výsledky A Vypočítejte: 1. −𝟎,𝟓 −𝟒 = 32 1. −𝟎,𝟓 −𝟒 = 32 2. 𝟒 −𝟑 − 𝟒 −𝟐 + 𝟒 𝟎 − 𝟒 −𝟏 = 𝟒𝟓 𝟔𝟒 3. 𝟓 𝟖 −𝟐 ∙ 𝟐𝟎 𝟏𝟔 −𝟑 : 𝟓 𝟖 −𝟔 = 𝟓 𝟔𝟒 4. 𝟑 −𝟓 ∙ 𝟏𝟎 −𝟔 ∙ 𝟓 −𝟒 ∙ 𝟏𝟎 𝟐 𝟗 −𝟒 ∙ 𝟏𝟎 −𝟏𝟎 ∙ 𝟐𝟓 −𝟐 ∙ 𝟏𝟎 𝟖 = 0,09 Zjednodušte: 5. − 𝟐∙ 𝒂 −𝟖 𝒃 𝟒 −𝟑 : 𝟐𝟎∙ 𝒂 −𝟒 𝒃 𝟐 −𝟐 = − 50 𝒃 𝟖 B Vypočítejte: 1. −𝟎,𝟎𝟒 −𝟐 = 625 2. 𝟑 −𝟒 + 𝟑 −𝟐 − 𝟑 𝟎 + 𝟑 −𝟑 = − 𝟔𝟖 𝟖𝟏 3. 𝟑 𝟓 −𝟑 ∙ 𝟗 𝟏𝟓 −𝟐 : 𝟑 𝟓 −𝟕 = 𝟗 𝟐𝟓 4. 𝟒 −𝟔 ∙ 𝟏𝟎 −𝟖 ∙ 𝟔 −𝟔 ∙ 𝟏𝟎 −𝟓 𝟏𝟔 −𝟒 ∙ 𝟏𝟎 −𝟏𝟎 ∙ 𝟑𝟔 −𝟑 ∙ 𝟏𝟎 −𝟏 = 0,16 Zjednodušte: 5. 𝟑∙ 𝒄 −𝟗 𝒅 𝟓 −𝟒 : − 𝟑𝟎∙ 𝒄 −𝟐 𝒅 𝟑 −𝟐 = 81 𝒄 𝟑𝟐 ∙ 𝒅 𝟏𝟒

Zdroje Literatura: 1. Čermák, P., Červinková, P.: Odmaturuj ! z matematiky 1 . 3.vydání(opravené). Brno: DIDAKTIS, 2004. 239s.ISBN 80- 7358-014-4 2.Kubešová, N. Matematika- přehled středoškolského učiva. 2. vydání dotisk. Třebíč: Petra Velanová, 2007. 239 s. ISBN 978-80-86873-05-3 3.Hudcová, M. ,Kubičíková, L.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium.2. vydání dotisk. Praha: Prometheus, 2006. 416s. ISBN 80- 7196- 318-6 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Čížová.