MARTIN ZOBEL PLANT-SPECIES COEXISTENCE - THE ROLE OF HISTORICAL, EVOLUTIONARY AND ECOLOGICAL FACTORS. OIKOS 65 (2): 314-320 NOV 1992 THE RELATIVE ROLE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moranův efekt Jan Černý Flicker.com. studium fluktuací v populacích a jejich synchronizace Charles Elton první popsal, proč jsou fluktuace prostorově.
Advertisements

Michal Neuwirth Partner Technical Readiness Microsoft s.r.o.
Problém využití fytocenologických znalostí v ČSSR – pokus o rozbor Syntaxonomy in Czechoslovakia – can its use be wider ? Tomáš Herben, 1986.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Diverzita a fungování ekosystémů Lepším fungováním myslíme: Mají větší produktivitu Jsou schopny lépe zachycovat živiny Lépe zajišťují ekosystémové funkce.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jak „dispersal limitation“ ovlivňuje druhovou bohatost společenstva Anna Vlachovská.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
ČBL 4: Species-pool hypotéza Jedna ze základních otázek ekologie: Proč žije v různých společenstvech/v různých oblastech různý počet druhů?
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
Species abundance patterns Jan Klečka. Typy modelů (nejedná se o úplný výčet) 1) Statistické modely Log-series (Fisher et al. 1943) Log-normal (Preston.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Prostorová struktura – její role ve společenstvu a vliv na interakce mezi druhy.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
PRIMA 2014 REPRODUCTION Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Course Outline1. Instructor: Martin Hála, PhD. Mathematics DPT, B105,  Further information and downloads on my personal website:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
(Zlín Region). List of breweries Brewery Uherský Brod Bon Zašová Černý orel Kroměříž Valášek Vsetín Zlínský švec Malenovice Brewery Rožnov Maxmilian Kroměříž.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Vít Klimeš Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_REALIE_19.
My home town. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_bio_evo03 Označení materiáluevo03_The distribution of plants_vocabulary Název školyGymnázium.
{ WELCOME TO PRAGUE Anotace: Materiál je určen žáků 8. ročníku a slouží k výkladu základních informací o pražských památkách a zajímavostech. Název školy:
Scenery of the South Moravia Region Veronika Havlíková Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah publikací (sdělení) odpovídá.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 25/6/2014
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Principy geografického rozšíření mikroskopických řas
Jiří Šafr FHS UK, SOÚ AV ČR, v.v.i. jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Živá fáze.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
The distribution of plants, where can plants grow
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Pak. pak pak Selamat pagi, Bart. Your Indonesian is coming along well. I gather you think that “pak”, pronounced “puck”, is the Indonesian word.
Transkript prezentace:

MARTIN ZOBEL PLANT-SPECIES COEXISTENCE - THE ROLE OF HISTORICAL, EVOLUTIONARY AND ECOLOGICAL FACTORS. OIKOS 65 (2): NOV 1992 THE RELATIVE ROLE OF SPECIES POOLS IN DETERMINING PLANT SPECIES RICHNESS. AN ALTERNATIVE EXPLANATION OF SPECIES COEXISTENCE? TRENDS IN ECOLOGY & EVOLUTION 12 (7): JUL 1997 ČBL 5: Species-pool hypotéza 2

THE RELATIVE ROLE OF SPECIES POOLS IN DETERMINING PLANT SPECIES RICHNESS. AN ALTERNATIVE EXPLANATION OF SPECIES COEXISTENCE? TRENDS IN ECOLOGY & EVOLUTION 12 (7): JUL myšlenka je to stará - Gleason 1926: vegetace je výsledkem migrace a třídění stanovištními faktory - species-pool hypotéza v silném slova smyslu: druhová bohatost na menší škále je primárně determinována počtem druhů dostupných na příští větší škále - starší práce zkoumaly vztah mezi druhovou bohatostí na menší a větší škále hledáním korelace mezi celkovým počtem druhů na obou škálách, to je však nedostatečné, protože a) je třeba odfiltrovat druhy, neschopné růst v aktuálním společenstvu z důvodu odlišných stanovištních nároků (jak to ale udělat??? a jak odlišit primární neschopnost od kompetičního vyloučení???) b) korelace sama o sobě není dostatečným statistickým nástrojem, protože lokální a regionální druhová bohatost nejsou nezávislé veličiny (počet druhů na větší škále nemůže být nižší než počet druhů na škále menší) ČBL 5: Species-pool hypotéza 2

THE RELATIVE ROLE OF SPECIES POOLS IN DETERMINING PLANT SPECIES RICHNESS. AN ALTERNATIVE EXPLANATION OF SPECIES COEXISTENCE? TRENDS IN ECOLOGY & EVOLUTION 12 (7): JUL jsou uvedeny způsoby jak stanovit, jak silná korelace je už významná pro prokázání vlivu regionálního species-poolu na lokální druhovou bohatost - jsou uvedeny případové studie podporující platnost species-pool hypotézy, je ovšem zdůrazněna komplementarita, nikoli alternativnost bottom-up a top-down přístupů ČBL 5: Species-pool hypotéza 2

TOMÁŠ HERBEN CORRELATION BETWEEN RICHNESS PER UNIT AREA AND THE SPECIES POOL CANNOT BE USED TO DEMONSTRATE THE SPECIES POOL EFFECT. JOURNAL OF VEGETATION SCIENCE 11: FEB kritika použití korelace jako nástroje pro testování vlivu regionálního species-poolu na lokální druhovou bohatost: pokud existuje statistický vztah mezi proměnnými A a B, pak to může být důsledek a) působení A na B b) působení B na A c) působení třetí proměnné na A i B - jednoduchým matematickým modelem (Monte Carlo) je ukázáno že a) statistické procesy fungující v lokálním měřítku mohou vygenerovat korelaci používanou k doložení vlivu species-poolu na lokální druhovou bohatost b) síla tohoto vztahu závisí na regionální beta-diverzitě Korelace nám neříká nic o procesu, kterým vnikla. Proto nemůže být použita pro testování vlivu species-poolu na lokální diverzitu, byť tento vliv může být významný. ČBL 5: Species-pool hypotéza 2

APLIKACE SPECIES-POOL HYPOTÉZY: MEELIS PÄRTEL: ROZDÍLY V ZASTOUPENÍ ACIDOFYTŮ/BAZIFYTŮ V RŮZNÝCH FLORISTICKÝCH OBLASTECH SVĚTA JAKO DŮSLEDEK ROZDÍLŮ V ZASTOUPENÍ KYSELÝCH/BAZICKÝCH PŮD V EVOLUČNÍCH CENTRECH TĚCHTO OBLASTÍ ČBL 5: Species-pool hypotéza 2

APLIKACE SPECIES-POOL HYPOTÉZY: JÖRG EWALD: THE CALCAREOUS RIDDLE: WHY ARE THERE SO MANY CALCIPHILOUS SPECIES IN THE CENTRAL EUROPEAN FLORA? FOLIA GEOBOTANICA 38: 357–366, 2003 ČBL 5: Species-pool hypotéza 2 The pool of the Central European flora consists of a majority of vascular plant taxa that are restricted to very base rich and calcareous soils. Ellenberg indicator values for Germany indicate that this floristic pattern is one of the potentially most powerful determinants of the richness of modern temperate plant communities. Considering the example of the forest flora, which, as the putative natural core of the species pool, exhibits the same skew, it is shown that neither the frequency of suitable soil types nor other correlated ecological factors can explain this striking pattern. Also, the ramification of higher taxa offers no indication of higher evolution speeds in calciphilous plants. As an alternative, it is hypothesized that Pleistocene range contractions have caused the extinction of more acidophilous than calciphilous species, because acid soils were much rarer when refugial areas were at their minimum. If this is correct, one of the most significant ecological patterns in the contemporary distribution of plant diversity must be regarded as a result of ecological drift imposed by a historical bottleneck.

Sociologické, psychologické a jiné zdánlivě nevědecké aspekty úspěchu species-pool hypotézy Myšlenka je to stará (Gleason 1926: vegetace je výsledkem migrace a třídění stanovištními faktory), popularitu ale získala až po explicitní formulaci a pod novým jménem. ČBL 5: Species-pool hypotéza 2

Myšlenka je to stará (Gleason 1926: vegetace je výsledkem migrace a třídění stanovištními faktory), popularitu ale získala až po explicitní formulaci a pod novým jménem. Ohniskem šíření species-poolových prací je Skandinávie. Proč? Snad proto, že: existuje zde svébytná vědecká komunita, jež se vzájemně zná, cituje, provokuje a má kde publikovat (Oikos). Možná i proto, že v ostrovní a rostlinami v holocénu relativně pozdě kolonizované Skandinávii se význam podobného mechanizmu představuje snáze než v migračními cestami protkané (a tudíž druhy zdánlivě nasycené) střední Evropě. Sociologické, psychologické a jiné zdánlivě nevědecké aspekty úspěchu species-pool hypotézy ČBL 5: Species-pool hypotéza 2

Nepopiratelná elegance, s níž odstraňuje dlouho a složitě studovaný problém lokálních interakcí rostlinných druhů a přenáší jej o stupeň/dva stupně výše, na krajinnou/ regionální úroveň. Příčiny velikosti regionálního species-poolu sice stále zůstávají problematické, otevírá se však rozsáhlý nový interpretační prostor, prostor historických vysvětlení, evolučních pohádek atp. Sociologické, psychologické a jiné zdánlivě nevědecké aspekty úspěchu species-pool hypotézy ČBL 5: Species-pool hypotéza 2