Jiří Simmer Pedagogická Fakulta, ZČU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Počítačová grafika - úvod
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Grafický editor GIMP (3)
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.1 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – výplň, pero Typ: DUM - kombinovaný.
Fotografie ve formátu RAW a jejich úpravy Grafický editor GIMP (14) „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Grafický editor GIMP (13)
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
U3V Počítačová grafika Organizace kurzu doc. Ing. Stanislav Horný, CSc. gml.vse.cz Vysoká škola ekonomická fakulta.
Počítačová grafika – rastrová grafika
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Základní pojmy Grafiky
U3V Počítačová grafika Organizace kurzu doc. Ing. Stanislav Horný, CSc. gml.vse.cz Kristýna Horná, Libor Krsek, Martin Seko a další z GML.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika a prezentace
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Jak učit tvorbu textového dokumentu Milan Purkart.
Grafický editor GIMP (6)
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor-hromadná korespondence Typ: DUM.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.4 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – záhlaví, zápatí Typ: DUM -
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Jak učit tvorbu www stránek Navarová Adéla. Proč učit tvorbu www stránek? Prezentace na internetu (Výrobky, firmy, celebrity, kluby…)
Jak učit práci s grafikou
Jak učit tvorbu textových dokumentů
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Rastrová grafika Úprava fotografií
U3V Počítačová grafika Organizace kurzu doc. Ing. Stanislav Horný, CSc. gml.vse.cz Kristýna Horná, Libor Krsek, Martin Seko a další z GML.
Grafický editor GIMP (6) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Počítačová grafika Zoner Callisto Import a export – práce se soubory a tisk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková.
Corel DRAW Úloha 4 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Počítačová grafika VY_32_inovace_01_infgrafika_05 Vypracovala: Mgr. Lucie Bernátová Datum: březen 2014 Předmět:Informační technologie Ročník:8. ročník.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_18_Aplikační_programy TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafické editory Číslo DUM: III/2/VT/2/3/52 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Počítačová grafika Vektorový a grafický editor Zoner Callisto Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín  Materiál slouží jako výkladová prezentace k tématu „Konstrukční typy PC“, je vhodný.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafický editor GIMP (13)
Grafický editor GIMP (3)
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Grafický editor GIMP (6)
CorelDRAW Úloha 4 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
VY_32_INOVACE_09_ICT_538_Jnc
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Malování - uložení a otevření obrázku
Grafický editor GIMP (6)
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

Jiří Simmer Pedagogická Fakulta, ZČU Jak učit grafiku. Jiří Simmer Pedagogická Fakulta, ZČU U tohoto snímku se pouze představím a uvedu svou prezentaci.

Cíle této přednášky Grafické editory, druhy počítačové grafiky Rastrová (bitmapová) grafika Práce s rastrovými obrázky, jejich úprava Vektorová grafika Způsoby získávání grafiky (obrázků) Tisk grafiky, rozlišení (DPI) Na začátku prezentace bych rád v rychlosti přiblížil témata, kterým se budu věnovat a nastínil tak, jak bych vedl a směroval výuku o grafice.

Grafické editory, druhy grafiky Bitmapové editory Malování, Painter 25 Vektorové editory CorelDraw, Zoner Calisto 5 Fotoeditory Photoshop, Gimp Zde bych rád uvedl hlavní rozdělení počítačové grafiky, stručné vysvětlení jednotlivých pojmů a hlavně rozdělení jednotlivých editorů. Tento krok považuji za stěžejní před tím, než bych pokračoval v dalším výkladu. Pro ukázku bych uvedl několik příkladů jednotlivého druhu grafiky a také programy ve kterých se daný druh edituje, či jinak zpracovává.

Rastrové (bitmapové) obrázky Co je to rastrový obrázek, z čeho se skládá a jak vzniká. Jak můžeme tvořit a upravovat rastrové obrázky V této části prezentace bych se zaměřil na charakteristiku rastrové grafiky, snažil bych se vysvětlit její skladbu a dále možnosti práce a jednotlivých úprav. Považují za důležité pochopení rozdílu mezi rastrem a vektorem, přičemž bych na základní škole kladl větší důraz na znalosti z rastrové grafiky.

Práce s rastrovými obrázky Úkoly a aktivity pro žáky. 1) Nakreslit dvouhlavou hrací kartu (třeba krále srdcového) 2) Nakreslit housenku alespoň přes půl obrazovky Pro děti bych volil takové úlohy, ve kterých by si procvičili kreslení jednoduchých útvarů a také tvorbu zdánlivé náročných obrázků kombinací (skladbou) jednodušších útvarů.

Vektorové obrázky Rozdíl mezi vektorovým a rastrovým obrázkem Pojem vektor Práce s vektorem U vektorové grafiky bych se opět zaměřil na vysvětlení jak vzniká, z čeho je tvořena a hlavně jak se odlišuje od rastrové grafiky. Na základní škole bych na ni nekladl příliš velký důraz, jelikož se domnívám, že žáci základní školy přijdou do styku s rastrovou grafikou mnohem více, snáze ji pochopí a lépe s ní pracují.

Digitální fotografie Obdoba rastrového obrázku Mnohonásobně větší rozměry Snadné získávání Aktivita pro žáky: - Učitel během hodiny udělá skupinové foto celé třídy, které si následně všichni žáci otevřou v jednom z editorů rastrové grafiky, např. Malování. Jejich úkolem bude zaměnit obličeje dvou libovolných žáků a obrázek uložit. Na základě osvojených znalostí žáků o rastrové grafice, bych nastínil problematiku digitální fotografie a pokusil bych se žákům vysvětlit, že se jedná o tentýž druh grafiky a vhodnou aktivitou či úkolem bych se snažil docílit toho, aby žáci měli sami možnost pracovat s fotografií a porovnat práci s ní a s jednoduchým

Získávání grafiky (obrázků) Ze souboru nebo Internetu Kreslením Fotografováním Skenováním Úkol pro žáky: - vzhledem k blížícím se Vánočním svátkům si na příští hodinu přineste jednu klasickou fotografii z některých z předchozích Vánoc, kterou budeme skenovat a přidávat k obrázkům s vánoční tématikou, které dnes nakreslíme a najdeme na internetu. Vytvoříme si tak dokument o našich Vánocích, který doplníme digitální fotografií naší vánočně vyzdobené třídy. Kromě vlastní tvorby grafiky, bych žákům přiblížil další způsoby jejího získávání. Častokrát je snazší nějaký obrázek naskenovat, najít na Internetu nebo vyfotit. Vhodnými aktivitami žáků bych se snažil docílit dostatečného osvojení jednotlivých způsobů získávání.

Tisk grafiky, rozlišení (DPI) Grafika v dokumentech Tisk fotografií Digitální fotografie z fotolabu Velkoplošné tiskárny Pojem rozlišení (DPI) Závěr výuky o grafice bych rád věnoval tisku grafiky, jejímu využití a také bych se zmínil o pojmu rozlišení, ačkoliv jsem si vědom, že tato problematika je určena spíše pro střední školy. Domnívám se přesto, že pro práci s grafikou a jejím tiskem je to pojem důležitý a proto bych se jej snažil zavést už na ZŠ.

Použitá literatura ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika 1.díl 1. vyd. Brno: Computer Press, 2000. Učebnice. ISBN 80-7226-237-8 VANÍČEK, Jiří; ŘEZNÍČEK, Petr. Informatika pro základní školy 1. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004. 88 s. Učebnice. ISBN 80-251-0196-7 VANÍČEK, Jiří. Přednášky z didaktiky informatiky a výpočetní techniky. 2004.