Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
vegetativní a sexuální rozmnožování, genotyp, odkopky, oddělky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinná pletiva.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Digitalizace výuky Příjemce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_365.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_423.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_372.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_11.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_21.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _635 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _725 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_376.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kořen Biologie 1. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_24.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
Stavba rostlinného těla
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Vegetativní orgány kořen.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_361

I. ročník čtyřletého gymnázia Datum vytvoření: 07. 09. 2012 Jméno autora: Mgr. Alešová Lenka Třída/ročník: I. ročník čtyřletého gymnázia Datum vytvoření: 07. 09. 2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Morfologie rostlin Předmět: Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Žáci se seznámí se stavbou a funkcí kořene a jeho metamorfózami. Klíčová slova: kořenové vlášení, adventitivní kořeny, calyptra, pericykl, haustória, příčepivé kořeny Druh učebního materiálu: prezentace

Jakou stavbu má kořen? kořenová vlášení. Kořen - rozlišujeme na hlavní kořen a kořeny postranní, které vyrůstají v určité vzdálenosti od vrcholu hlavního kořene a dále se dělí. Jako vychlípeniny rhizodermis (kořenové pokožky) vyrůstají na kořenech kořenová vlášení. Soubor kořenů jedné rostliny = kořenová soustava

Hlavní kořen může mít různý tvar: 2 2 2 2 jednoduchý větevnatý kulovitý hlíznatý vřetenovitý b) letošní hlíza a) loňská hlíza

Může kořen vyrůstat i z jiné než bazální části stonku? U většiny jednoděložných rostlin a u kapraďorostů hlavní kořen brzy zastavuje svůj růst a jeho funkci přebírá trs adventivních kořenů. Ty vyrůstají z bazálních uzlin (nodů) stonku. Tak vzniká svazčitá kořenová soustava. (např. trávy, obiloviny) 2 Může kořen vyrůstat i z jiné než bazální části stonku? Adventivní (=náhradní) kořeny mohou vyrůstat: ze spících oček na stonku (vrba košařská) ze spících oček na listu (jahodník (Fragaria), réva vinná (Vitis vinifera), vrba (Salix), begonie (Begonia), fialka (Viola). Této vlastnosti se využívá při nepohlavním rozmnožování těchto druhů rostlin stonkovými, případně listovými řízky.

Jako vychlípeniny rhizodermis (kořenové pokožky) vyrůstají na kořenech kořenová vlášení. 3

Jakou anatomii má kořen? Příčný řez kořenem:

Jakou anatomii má kořen?

Jakou anatomii má kořen? Vzrostný vrchol kořene je tvořen meristémem chráněným čepičkou (calyptrou) . Meristém je tvořen neustále se dělícími parenchymatickými buňkami. 1

Jakou má kořen funkci? Upevňuje rostlinu v substrátu Zajišťuje příjem vody s rozpuštěnými minerálními látkami Specifické funkce zajišťují metamorfózy kořene: kořenové hlízy (jiřiny, jiřinky) bulvy – tloustne s kořenem i část stonku (celer, cukrovka, mrkev) přísavky = haustória – u cizopasných a polocizopasných (jmelí, podbílek) vzdušné kořeny – sají vzdušnou vlhkost a přijímají O2 (lidově filodendron = Monstera) příčepivé kořeny – umožňují přichycování rostlin k podkladu (břečťan)

Bulva 1 1

Kořenové hlízy 1

Příčepivé kořeny 1

Vzdušné kořeny - filodendron Haustória 2 1

3. Přiřaď správně metamorfózy kořene: 1. Jakou funkci má kořen? příčepivé kořeny 2. Popiš příčný řez kořenem: kořenové hlízy haustória bulva

Použitá literatura a zdroje. ROSYPAL Stanislav a kol. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scienta, 2003. ISBN: 978-80-86960-23-4. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. JENÍK, Jan, Jaroslav PAZOUREK, Jindřich ROUBAL, Hana STŘIHAVKOVÁ a Miroslava ŠMÍDOVÁ. Botanika. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 14-067-79.