Roztoky a jejich složení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Látkové množství VY_32_INOVACE_G1 - 05
Advertisements

Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Oddělování složek směsí 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Hmotnostní zlomek převáděný na %
„Svět se skládá z atomů“
PaedDr. Ivana Töpferová
Složení roztoků Chemické výpočty
Oddělování složek směsí 2
PaedDr. Ivana Töpferová
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
Způsoby vyjadřování složení směsí
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Látkové množství, molární hmotnost
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Látkové množství, molární hmotnost
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
PaedDr. Ivana Töpferová
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu významu látkového množství,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výpočty v chemii RZ
Chemické výpočty II.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
* © Biochemický ústav LF MU (V.P.) * © Biochemický ústav LF MU (V.P.) 2010.
Vyčíslování chemických rovnic
Molární hmotnost, molární objem
Chemické výpočty RZ
Běžně používané fyzikální veličiny pro vyjádření množství látky:
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výpočtové úlohy v chemii
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Hmotnostní zlomek kontrola úkolu. K 31/3 Kolik gramů 5% roztoku CuSO 4 můžeme připravit z 25 g CuSO 4.5H 2 O. Kolik g vody na přípravu tohoto roztoku.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Základní pojmy.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Lékařská chemie Podzimní semestr 2012/2013.
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látková koncentrace.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
VY_32_INOVACE_16_20_Látkové množství,molární hmotnost
„Svět se skládá z atomů“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
„Svět se skládá z atomů“
Látkové množství, molární hmotnost
Transkript prezentace:

Roztoky a jejich složení PaedDr. Ivana Töpferová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace:   výuková prezentace v prvním ročníku studia Předmět: chemie Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: obecná chemie Klíčová slova: roztok, látková koncentrace, látkové množství, molární hmotnost, atomová a molekulová relativní hmotnost Forma: vysvětlování, demonstrace, procvičování výpočtů Datum vytvoření: 29. 11. 2012

vyjadřování složení (základy) Roztoky vyjadřování složení (základy)

Vyjadřování složení roztoků Roztoky = stejnorodé směsi skládající se z rozpouštědla a rozpuštěné látky Složení roztoků se vyjadřuje množstvím rozpuštěné látky: hmotnostním zlomkem w(A) objemovým zlomkem φ(A) hmotnostní koncentrací cm(A) látkovou koncentrací c(a)

Látková koncentrace rozpuštěné látky A = podíl látkového množství látky A a objemu celého roztoku V Základní jednotkou látkové koncentrace je mol⋅m-3. Užívané jednotky jsou mol⋅dm-3 = mol⋅l-1 Použití: pro roztoky přesného složení používané v chemii, v lékařství (fyziologický roztok, roztok glukózy pro infuze), vyjádření koncentrace různých látek ve vodě (kontrola kvality)

Látkové množství látky A Látkové množství n(A) = základní veličina SI [jednotkou je mol] = umožňuje vyjadřovat množství látky pomocí počtu částic = umožňuje porovnávat množství dvou nebo více chemických látek 1 mol je látkové množství soustavy, která obsahuje právě tolik elementárních jedinců (atomů, molekul, iontů, elektronů...), kolik je atomů v 0,012 kg nuklidu uhlíku 12C (přesně). (základní jednotka SI, základní jednotky v MFCH tabulkách pro SŠ) 1 mol = 6,023.1023 částic chemické látky

Látkové množství Látková koncentrace c(NaOH)=0,5 mol.l-1, tj. v 1l roztoku je rozpuštěno 0,5 molu NaOH Látkové množství lze vypočítat z molární hmotnosti: Molární hmotnost M(A) látky A je fyzikální veličina, která udává hmotnost jednotkového látkového množství dané látky (tedy hmotnost 1 molu). [jednotka = g.mol-1]

Molární hmotnost a relativní molekulová (atomová) hmotnost Molární hmotnost látky A je číselně shodná s relativní molekulovou (atomovou) hmotností Mr (Ar), liší se jednotkou. Určete molární hmotnost KMnO4. Postup: V MFCH tabulkách najdeme relativní atomové hmotnosti(Ar) jednotlivých prvků, vynásobíme je jejich počtem v molekule a sečteme. Mr(KMnO4)=Ar(K)+Ar(Mn)+4.Ar(O)=39+55+4.16 = =158 =>

Výpočty Jaká je látková koncentrace roztoku AgNO3, jestliže v 250 ml vodného roztoku je rozpuštěno 85 g AgNO3? V = 250 ml = 0,25 l m(AgNO3)= 85 g M(AgNO3) = (108 + 14 + 3.16) g.mol-1 = 170 g.mol-1 Látková koncentrace roztoku AgNO3 je 2 mol.l-1.

Laboratorní příprava roztoků Roztoky o potřebné látkové koncentraci se v laboratořích připravují v odměrných baňkách. Obr. 1 Odměrná baňka

Výpočty Kolik g NaOH je rozpuštěno ve 100 ml roztoku NaOH o látkové koncentraci 0,5 mol.l-1? V = 100 ml = 0,1 l c(NaOH) = 0,5 mol.l-1 Mr(NaOH) = Ar(Na)+Ar(O)+Ar(H)=23+16+1 = 40 M(NaOH) = 40 g.mol-1 Ve 100 ml roztoku NaOH o c=0,5 mol.l-1 jsou rozpuštěny 2 g NaOH.

Výpočty Kolik cm3 (ml) HCl o w% = 36% (její hustota je = 1,179 g.cm-3) potřebujeme na přípravu 500 ml HCl o látkové koncentraci 1 mol.l-1? V = 500 ml = 0,5 l c(HCl) = 1 mol.l-1 w%(HCl) = 36% M(HCl) = (1 + 35,5) g.mol-1 = 36,5 g.mol-1 Na přípravu 500 ml HCl o c=1 mol.l-1 potřebujeme 43 ml HCl o w% = 36%.

Seznam obrázků: Obr. 1 foto: Ivana Töpferová

Použité zdroje: MACH, J., PLUCKOVÁ, I., ŠIBOR, J. Chemie pro 8. ročník. Úvod do obecné a anorganické chemie. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-133-7. MIKULČÁK, J., KLIMEŠ, B., ŠIROKÝ, J., ŠŮLA, V., ZEMÁNEK, F. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha:PROMETHEUS, s.r.o., 4. vydání, 2011. ISBN 978-80-7196-345-5.