Vstřikovače vznětových a zážehových motorů Střední odborná škola Otrokovice Vstřikovače vznětových a zážehových motorů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/3-ST-1/6 Název DUM Vstřikovače vznětových a zážehových motorů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika pro automechaniky Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: vstřikovací ventily pro zážehové motory, vstřikovače pro vznětové motory, seřizování otevíracího tlaku, závady Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vstřikovač, vstřikovací ventil, vstřikovací čerpadlo, Common Rail. Datum 31. 8. 2013
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů Náplň výuky Vstřikovací ventily pro zážehové motory s nepřímým vstřikováním Používané vstřikovací ventily Vstřikovací ventily pro zážehové motory s přímým vstřikováním Vstřikovací ventily pro vznětové motory s řadovým, rotačním čerpadlem a se systémem PD Otvorové vstřikovače Seřizování otevíracího tlaku Vstřikovací ventily pro vznětové motory se systémem Common Rail Závady
Vstřikovací ventily pro zážehové motory s nepřímým vstřikováním vstřikovací ventily mohou ovládané mechanicky – palivo je vstřikováno nepřerušovaně vstřikovací ventily ovládané elektronicky – palivo je vstřikováno přerušovaně Vstřikovací tlak 0,1 MPa
Používané vstřikovací ventily „bottom - feed „ „top – feed“ Obr. 1: Vstřikovač typu bottom – feed Obr. 2: Vstřikovač typu top – feed
zlepšení rozdělení paliva do jednotlivých sacích kanálů se dosáhne použitím vstřikovacích ventilů, které obtéká vzduch Obr. 3: Typy vstřikovacích ventilů
Vstřikovací ventily pro zážehové motory s přímým vstřikováním Obr. 4: Vstřikovací ventil pro přímé vstřikování
Vstřikovací ventily pro vznětové motory s řadovým, rotačním čerpadlem a se systémem PD. Čepové: používají se pro motory s nepřímým vstřikem (předkomůrka). znakem čepových trysek je ovládání výstupního průřezu trysky, a tedy i velikosti protékajícího množství paliva v závislosti na zdvihu jehly čepové trysky při malých zdvizích jehly jen malou změnu průtočného průřezu na rozdíl od otvorové trysky malá změnu průtočného průřezu je způsobena tím, že čep, který tvoří prodloužení jehly, zůstává ve výtokovém otvoru
Otvorové vstřikovače používají se u motoru s přímým vstřikem paliva do spalovacího prostoru. pružina, která zavírá ventil, musí mít takovou tuhost, aby spolehlivě uzavírala ventil při obvyklých uzavíracích tlacích, které se pohybují kolem 20 MPa obzvláště na konci vstřiku je nutno zajistit maximální těsnost, poněvadž vzniká nebezpečí, že by spaliny mohly proudit zpět do trysky a tím způsobit nestabilitu vstřikovacího procesu existují 3 způsoby provedení kanálků pod sedlem, které umožňují rozdílný vstup paliva do spalovacího prostoru po skončení vstřiku provedení s válcovým otvorem, s kuželovým otvorem a se sedlem
Obr. 5: Vstřikovač s čepovou tryskou Obr. 6: Vstřikovač s prodlouženou otvorovou tryskou
Seřizování otevíracího tlaku tlačná pružina se opírá svým horním koncem o druhý, seřizovací šroub zašroubovaný v tělese držáku otáčením šroubu se mění předpětí pružiny a tím také otevírací tlak trysky u vozidel v provozu poháněných vznětovým motorem se ověřuje metodou volné akcelerace jeho kouřivost
Vstřikovací ventily pro vznětové motory se systémem Common Rail Obr. 7: Vstřikovací ventil pro Common Rail
Závady ucpaná jehla trysky – vyčistit nesprávný otevírací tlak – seřídit na správný tlak netěsnost sedla trysky – výměna trysky
Kontrolní otázky: Jak jsou ovládány vstřikovací ventily zážehových motorů? Jaký je rozdíl mezi vstřikovačem a vstřikovacím ventilem? Jaké mohou být závady u vstřikovačů?
Seznam obrázků: Obr. 1: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 4 – Příslušenství : Vstřikovač typu bottom – feed. Brno: Avid s.r.o., 2005, strana 121. ISBN: 80-903671-0-0 Obr. 2: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 4 – Příslušenství : Vstřikovač typu top – feed . Brno: Avid s.r.o., 2005, strana 121. ISBN: 80-903671-0-0 Obr. 3: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 4 – Příslušenství : Typy vstřikovacích ventilů. Brno: Avid s.r.o., 2005, strana 122. ISBN: 80-903671-0-0 Obr. 4: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 4 – Příslušenství : Vstřikovací ventil pro přímé vstřikování. Brno: Avid s.r.o., 2005, strana 171. ISBN: 80- 903671-0-0 Obr. 5: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 4 – Příslušenství : Vstřikovač s čepovou tryskou . Brno: Avid s.r.o., 2005, strana 239. ISBN: 80-903671-0-0 Obr. 6: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 4 – Příslušenství : Vstřikovač s prodlouženou otvorovou tryskou. Brno: Avid s.r.o., 2005, strana 240. ISBN: 80-903671-0-0 Obr. 7: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 4 – Příslušenství : Vstřikovací ventil pro Common Rail. Brno: Avid s.r.o., 2005, strana 286. ISBN: 80-903671-0-0
Seznam použité literatury: [1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika III, Informatorium Praha 2003. ISBN: 80-7333-017-2 [2] JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 4 – Příslušenství, Avid s.r.o. Brno 2005. ISBN: 80-903671-0-0
Děkuji za pozornost