Ivana Petriková, Tomáš Vebr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Péče o pacienty s chronickým onemocněním. Dispenzarizace.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
OBEZITA.
Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Potřeby.
Klinická propedeutika
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Návykové látky, závislosti
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
BURN-OUT syndrom vyhoření.
- definice, charakteristika, průběh
Alkoholismus.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Modeling versus Miss World
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Duševní zdraví a psychohygiena
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
PhDr. J. Severová,PhD Ústav psychologie a psychosomatiky LFMU Brno
Potřeba spánku a odpočinku
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Seminář Trauma.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Modely mentální retardace
Stres a reakce na jeho závažný stav
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
SYNDROM VYHOŘENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Projekt,,NO DRUGS”. O čem dnes uslyšíte ?? Definice drogy Proč lidé berou drogy? Drogová závislost Rozdělení drog Rizika užívání drog Prevence Léčba Druhy.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
POPORODNÍ DEPRESE Marie Skálová Tereza Pernicová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_06.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Charakteristiky vybraných nemocí
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Bolest Vypracoval: Jan Horák
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Možnosti prevence a terapie
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Ivana Petriková, Tomáš Vebr SYNDROM VYHOŘENÍ Ivana Petriková, Tomáš Vebr

DEFINICE 1974 Herbert Freudenberger Ztráta nadšení v profesionálním životě Psychický stav charakterizovaný vyčerpáním citovým a mentálním Důsledek dlouhodobého stresu Pochybnost o smyslu své práce

VZNIK A ROZVOJ Permanentně se vyvíjející dlouhodobý proces Iniciace: zapálení pro věc Vystřízlivění: ideály nejsou plně realizovatelné Frustrace: zklamání nad daným úkolem, tématem až celou profesí, kolegové a nadřízení začínají být vnímáni negativně Apatie: lhostejnost ke klientům, ke všemu, co má spojení s profesí Úplné vyhoření: cynismus, úplné vyčerpání, odosobnění, ztráta lidskosti, negativismus, nezájem, lhostejnost

HLAVNÍ PŘÍZNAKY Na psychické úrovni Celkové duševní a emocionální vyčerpání Ztráta motivace Expresivní vyjadřování únavy Utlumení celkové aktivity, spontaneity, kreativity Smutek, beznaděje, frustrace Sebelítost, pocit nedostatku uznání Na úrovni fyzické a sociálních vztahů Rychlá unavitelnost, ochablost Bolesti u srdce, změny srdeční frekvence, palpitace Zažívací potíže, zvracení, nechutenství Poruchy spánku Útlum sociability Snaha redukce kontaktu s klienty i kolegy Narůstání konfliktů

Možnosti diagnózy Některé rozdíly mezi SV a depresí: Velká podobnost projevů s jinými nemocemi, např. deprese, chronický únavový syndrom V USA klasifikován jako choroba z povolání Základní charakteristika – vazba na zaměstnání Některé rozdíly mezi SV a depresí: Spánek – buzení v průběhu spánku x obtížné usínání Psychogenně podmíněná porucha x vyloučená podmíněnost Obviňování sebe x obviňování okolí Farmakoterapie x psychoterapie Sezónní výskyt x velmi zřídka sezón. výskyt

LÉČBA Rozpoznání – přiznání si , že něco není v pořádku, vyhledat pomoc – blízký, odborník Informace – prostudování celé problematiky Plán – najít primární příčiny, požádat okolí o pomoc, věnovat se sám sobě, stanovit si reálné cíle a priority Odborná péče – psychologové, psychiatři, psychoanalytici

Rizikové faktory Chronický stres, permanentní časový tlak, vysoké emoční napětí Původně vysoký pracovní entuziasmus a altruismus Nízká asertivita Narušení spánkového rytmu Nedostatek ocenění Vysoké nároky Práce s lidmi, především nejasné vymezení kompetencí a odpovědnosti

PREVENCE: Stabilní rodina a přátelé Dobrý pracovní kolektiv Akceptovat individualitu jedince Sport a fyzická aktivita u lidí kteří pracují mentálně

Zdroje: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/brozury/syndrom_20vyhoren i.pdf http://www.syndrom-vyhoreni.psychoweb.cz/ http://en.wikipedia.org/wiki/Burnout_%28psychology%29 http://www.mayoclinic.org/healthy-living/adult-health/in-depth/burnout/art-20046642