Dějiny české kinematografie II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prvorepublikový film Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Rozbor uměleckého textu
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14
Česká republika Demokratický stát.
Výlet do české literatury
III/2 9.A XVI Dějepis Únor 1948, komunistický převrat, Klement Gottwald IX. ročník Mgr. Ladislav Hrdina Únor 1948.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Obecné poučení o literatuře
Identifikátor materiálu: EU –
Osobnosti národního obrození
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Osobnosti 1. a 2. republiky
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Československo po válce
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Československo po 2. světové válce
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
VY_32_INOVACE_3D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Emil František Burian
VY_32_INOVACE_1D.9.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
 1. světová válka  Bolševická revoluce v Rusku  Početné dělnictvo  Osobnost T. G. Masaryka a jeho pojetí demokracie  Rozvoj techniky  Hospodářská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_020_Československo ve 30. letech Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
● Ivan Olbracht a inspirace Podkarpatskou Ukrajinou ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
ZAHRANIČNÍ ODBOJ Marek Kryška. ZAHRANIČNÍ ODBOJ – OTÁZKY; uč. str. 81 – Co zpočátku ztěžovalo boj o uznání právní kontinuity Československa a co.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_10_Literatura,divadlo,film,hudba.
České divadlo po 2. světové válce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Jan Antonín Pitínský Datum vytvoření
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Politika a společnost „První republiky“. Armáda Byla rychle vytvořena zejména z bývalých legií V roce 1919 musela vytlačit maďarské vojsko, které obsadilo.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
Protektorát Čechy a Morava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
VY_32_INOVACE_D9.10 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Spisovatel Šumavy Karel Klostermann
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
1) Znáte děj této divadelní hry. Stručně ho převyprávějte
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Literatura na přelomu století
Počátky cenzury v Československu
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Transkript prezentace:

Dějiny české kinematografie II 9.10.06 Filmová tvorba 1945-48 Dějiny české kinematografie II 9.10.06

Filmová tvorba 1945-48 Bibliografie BARTOŠKOVÁ, Šárka - BARTOŠEK, Luboš: Filmové profily. Českoslovenští scenáristé, režiséři, kameramani, hudební skladatelé a architekti hraných filmů. Praha, Čs. filmový ústav 1986, 520 s. BOČEK, Jaroslav: Kapitoly o filmu. Praha, Orbis 1968, 238 s. HAVELKA, Jiří: Cs. filmové hospodářství 1945 - 1950. Český filmový ústav 1970, 478 s. HAVELKA, Jiří: Kronika našeho filmu. 1898 -1965. Praha, Filmový ústav 1967, 253 s. PTÁČEK, Luboš: Panorama českého filmu. Rubico, Olomouc 2000, 514 s. VÁVRA, Otakar: Podivný život režiséra. Obrazy vzpomínek. Praha, Prostor 1996, 366 s. WEISS, Jiří: Bílý mercedes. Praha, Victoria Publishing 1995, 236 s.

Nové personální obsazení oboru Filmová tvorba 1945-48 Nové personální obsazení oboru Předválečná emigrace: Karel Anton , Karel Lamač, Gustav Machatý Denacifikace: Václav Binovec, Ladislav Brom, Čeněk Šlégl, Jan Sviták, Svatopluk Inemann, Miloš Havel + herecké hvězdy předválečného a protektorátního filmu Adina Mandlová, Lída Baarová, ad. Vyšetřována causa antisemitské scény ve filmu Františka Čápa Jan Cimbura (1941); Čáp osvobozen a stává se vedoucím jedné ze šesti výrobních skupin na Barrandově, v roce 1948 odchází do emigrace Kontinuita: Martin Frič a Otakar Vávra Režijní debutanti: Václav Krška (před 45 spolu s Fr. Čápem), Ján Kadár a Elmar Klos, Jiří Krejčík, Jiří Weiss, Alfréd Radok; mladší: Ladislav Helge, Vojtěch Jasný, Karel Kachyňa, František Vláčil, Zbyněk Brynych; kameramani: např. Jaroslav Kučera, Jan Kališ.

Tematicko-žánrová charakteristika Filmová tvorba 1945-48 Tematicko-žánrová charakteristika Chyběly scénáře reagující na převratné historické dění /výjimkou např. Vávrův dokument Cesta k barikádám z roku1946/ Chyběl odstup od přítomnosti i nedávné minulosti. Z nouze o scénáře vzniklo v tomto počátečním období několik filmů podle protektorátních scénářů, které novou dobu nijak nereflektovaly a které měly státnímu filmu pouze umožnit uvést filmovou výrobu do pohybu /např. Nezbedný bakalář (Otakar Vávra, 1946) viz obr/.

Tematicko-žánrová charakteristika Filmová tvorba 1945-48 Tematicko-žánrová charakteristika A. HISTORICKÝ FILM V období mezi koncem války a komunistickým převratem vzniklo převážně podle literárních předloh devět historických filmů První film. premiéra pod hlavičkou státního filmu v prosinci 1945: Otakar Vávra - adaptace historické prózy Zikmunda Wintra Rozina sebranec. Vávrova další adaptace wintrovské historické látky situované do 16. století Nezbedný bakalář (1946) Po Vávrově Rozině Sebranci se od června 46 distribuoval Steklého historický snímek Průlom – sociální drama z hornického prostředí podle romance Jana Morávka. V roce 1947 byly premiérovány historické filmy: Nikola Šuhaj od Miroslava J. Krňanského a Portáši od Václava Kubáska Jiří Slavíček v tomtéž roku natáčí stejnojmennou adaptaci Gogolovy Podobizny. 1947 první český barevný hraný film Jan Roháč z Dubé od Vladimíra Borského, což je adaptace dramatu Aloise Jiráska o závěru husitských válek. V převratovém roce se k minulosti vrátil pouze Miroslav Cikán, který podle románu Antala Staška natočil snímek O ševci Matoušovi (děj je situován do Podkrkonoší v revolučním roce 1848).

Filmová tvorba 1945-48 Z hlediska interpretace historie se začínají prosazovat sociálně kritické tendence, prozatím bez výrazné ideologické manipulace s historickými fakty. Toto hodnocení ovšem vychází ze srovnání s následující poúnorovou koncepcí. Tato snaha obvykle vyústila v plochou didaktičnost a nevěrohodnou monumentalitu. tzv. dvojí přístup k minulosti: 1/ romanticko-dobrodružná koncepce, transponování historického materiálu do polohy barvitého, exotického prostředí, spektakulární aranžmá 2/ pokus o hlubší výklad minulosti – tj. dramata, tragédie, rozsáhlé historické fresky a životopisné snímky.

Filmová tvorba 1945-48 B. V letech 1947 – 1948 první pokusy o zpracování společensky aktuálních látek Jiří Krejčík natočil drama o osidlování pohraničí po odsunu Němců Ves v pohraničí (1948) a psychologické drama Svědomí (1948). V komediálním žánru se prosazuje Bořivoj Zeman ve filmu Nevíte o bytě? (1947) reagující na poválečný nedostatek bytů. návraty k nedávným dramatickým událostem – Uloupená hranice (1947) Jiřího Weisse revokující trauma z mnichovské dohody, Němá barikáda (1949) Otakara Vávry adaptující stejnojmenný povídkový soubor Jana Drdy, Návrat domů (1948) Martina Friče, psychologické drama o návratu československého důstojníka do osvobozené Prahy; debut divadelního režiséra Alfréda Radoka inspirovaný jeho osobní zkušeností s terezínským ghettem Daleká cesta (1949

Filmová tvorba 1945-48 C. linie těžící z tradice české klasické i moderní literatury Jiří Krejčík natočil adaptaci Nerudových Povídek malostranských Týden v tichém domě (1947) Martin Frič vytvořil se scenáristou Jaroslavem Žákem povídkový film Čapkovy povídky (1947) románovou utopii Karla Čapka Krakatit zadaptoval v roce 1948 Otakar Vávra. Karel Steklý podle stejnojmenné prózy Marie Majerové natočil sociální drama Siréna (1947) z prostředí hornických rodin na Kladně v době stávky v roce 1889. Film získal ocenění v Benátkách. (Kamera Jaroslava Tuzara, hudba E.F. Buriana). Vávrův film z roku 1947 Předtucha podle psychologického románu Marie Pujmanové

Filmová tvorba 1945-48 D. Tvorba, vycházející z tradice českého filmu do roku 45. Žánrovost: veselohra, melodrama, příp. detektivní film ; zábavní potenciál, relat. nízká sociální angažovanost, výtvarná kamera, nízký dramaturgický potenciál: sentimentální komedie Vladimíra Slavínského z roku 1946 Právě začínáme. Dobový kritický poukaz na žánrová rutina X vysoká divácká návštěvnost; následující rok vznikla po třinácti letech (Frič s Haasem) další adaptace divadelní komedie F.X. Svobody s názvem Poslední mohykán, rodinného tyrana zde ztvárnil Jaroslav Marvan; Dnes neordinuji z roku 1948 Dvaasedmdesátka Jiřího Slavíčka z roku 1948 lyrická komedie od Václava Kršky z roku 1945 Řeka čaruje natočená podle rozhlasové hry Josefa Tomana – výtvarná kamera Julia Vegrichta a Václava Hanuše 13. revír od Martina Friče z r. 1946, klasický detektivní příběh „křížovkářského“ typu s melodramatickými prvky

Tematicko-žánrová charakteristika Filmová tvorba 1945-48 Tematicko-žánrová charakteristika E. OKUPAČNÍ TEMATIKA Reflexe válečných události se týká zhruba třetiny filmové produkce z rozmezí let 45-48. Český nacionalismus jako součást nové ideologie byl formulován Edvardem Benešem; komunisté se mu nejen nebránili, ale dokonce si ho přivlastňovali. Beneš vycházel především z tvrzení o kolektivní vině německého národa. Morálně byl odsun Němců historickou odplatou - kolektivním trestem. Politicky znamenal dovršení nacionalistických snah 19. století, jak je vyjadřovala zejména generace Palackého a Hav­líčkova i někteří politikové generací pozdějších. Ideologie demokratů i komunistů byla v tom téměř jednotná. Po 2. světové válce došlo v Československu za podpory států proti­hitlerovské koalice k jednomu z nejradikálnějších řešení národnostní otázky v novodobých dějinách. Likvidace Němců je vyjádřením politické teorie o věčném nebezpečí Německa, vyplývající z geografické polohy Československa. Teorie německého nebezpečí je pokračováním Palackého názorů o věčném potýkání Slovanů a Germánů

Filmová tvorba 1945-48 Teorie německého nebezpečí byla jednou z nejdynamičtějších složek československé ideologie po roce 1945: tvořila spojnici k nacionalismu a slovanství, k zásadám po­litického spojenectví se Sovětským svazem a představovala po­litický tmel mezi ideologiemi jednotlivých stran. Jedinou spásu před budoucím nebezpečím viděl Beneš ve slovanské politice Československa, tj. spojenectvím se Sovětským svazem a aktivní účastí Ruska na evropské politice. Ideologie německého nebezpečí a ruské ochrany před ním se stala součástí lidově demokratické ideologie a jako taková vykazovala zřetelnou tendenci konvenovat s komunismem.

Filmová tvorba 1945-48 První celovečerní film, který se věnoval období druhé světové války byl dokument Jiřího Weisse Věrni zůstaneme; Otakar Vávra o rok později vytvořil střihový snímek Cesta k barikádám (46), kde dokumentuje vývoj celé války na našem území, použil v něm materiál téměř tří desítek filmařů. První hrané filmy s tématem druhé světové války začaly být produkovány v poslední třetině roku 1946 – v krátkém rozmezí mělo premiéru pět válečných snímků – nejprve byl uveden film V horách duní (1946) – Václav Kubásek ve spolupráci s Josefem Machem; od téže režijní dvojice následuje Velký případ (1946); Hrdinové mlčí (Miroslav Cikán, 1946); Nadlidé (Václav Wasserman, 1946); Muži bez křídel (František Čáp, 1946); Nikdo nic neví (Josef Mach, 1947); Bílá tma (František Čáp, 1948); Návrat domů (Martin Frič, 1948); Daleká cesta (Alfréd Radok, 1949); Němá barikáda (Otakar Vávra, 1949); Poslední výstřel (Jiří Weiss, 1950)

Filmová tvorba 1945-48 Ve většině snímcích reflekt. válečné události: heroizace a patetizace českého elementu fenomén kolektivismu, mravní angažovanosti a místy i sociálního kriticismu typizace v národnostním klíči - německý versus slovanský živel. velkofilmy – tj. klíčové okamžiky historického vývoje, masové bojové scény, válečné násilí a akční přehlídky bojové techniky.

Filmová tvorba 1945-48 F. OSÍDLOVÁNÍ POHRANIČÍ Dalo by se předpokládat, že tak grandiózní akce bude zajištěna všemi možnými prostředky propagace, na kterých by se i film samozřejmě podílel výraznou měrou. Vyjma několika sekvencí z filmových týdeníků - např. Osídlovací úřad v Praze předává osídlencům ze Slovenska traktory, týdeníkem byly zachyceny i první transporty odsunovaných Němců 2. února 1946 apod., snad první dokumentární film o osídlování pohraničí vyrobil Krátký film jako propagační snímek pro ministerstvo zemědělství. Práce na něm byly zahájeny 25. října 1945 a nesl pracovní název Osídlování pohraničí, který byl před ukončením změněn na titul Země se vrací (námět, scénář a režie Rudolf Hlaváček). Film byl dokončen někdy po 2. únoru 1946. Další dokumentární film byl věnován odsunu Němců, a zvláště pak obrazové obhajobě nutnosti tohoto aktu. Film ještě v roce 1945 začal v Krátkém filmu natáčet režisér Bořivoj Zeman. Nesl příznačný název Wir wollen heim ins Reich

Filmová tvorba 1945-48 Jednání o dokumentárních propagačních filmech o osídlování pohraničí a jejich výrobě bylo značně zdlouhavé, než aby bezprostředně mohlo mít na osídlování vliv. Fond národní obnovy spolu s Osídlovacím úřadem se několikrát obracel v průběhu let 1946 a 1947 na ministerstvu informací se žádostí o výrobu propagačního fIlmu. Filmový umělecký sbor však neuznal náměty pro propagační film za vhodné. Teprve na intervenci ministerstva vnitra přidělilo ministerstvo informací 31. 12. 1947 300 000 Kč na kreslený propagační film o osídlování pohraničí. Není zjištěno, zda byl tento film realizován. Prvním hraným filmem s námětovou orientací k osídlování pohraničí je film Jiřího Krejčíka Ves v pohraničí. X Adelheid a Zánik samoty Berhof od scénáristy Vladimíra Körnera. Na dobré stopě (1948, Josef Mach); Nástup (1952, Otakar Vávra); Ves v pohraničí (1948, Jiří Krejčík) – film kritiky shodně označován za první film odrážející současné dění po druhé světové válce