FSS 2013 zimní semestr Mgr.Jana Javora MUDr Dagmar Brančíková,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecný princip funkce dýchacího ústrojí – zevní a vnitřní dýchání, transport dýchacích plynů. Stavba stěny dýchacích cest. Dutina nosní, vedlejší dutiny.
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava Aktivita č. 4 – Biologie pod mikroskopem
Dýchací soustava - opakování
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Fyziologie dýchání I. Vlastnosti plynů II. Mechanika dýchání III
Dýchací soustava- mechanika dýchání
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava člověka
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
DÝCHÁNÍ Plicní objemy.
PORUCHY A VYŠETŘENÍ PLICNÍ VENTILACE
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Biofyzika dýchání. Spirometrie
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Plíce (řecky pneumon, latinsky pulmones)
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací systém Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Fyziologie dýchacího systému
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Obr. 2 Dýchací systém.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
PULMONÁLNÍ (DÝCHACÍ) SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

FSS 2013 zimní semestr Mgr.Jana Javora MUDr Dagmar Brančíková, Dýchací soustava FSS 2013 zimní semestr Mgr.Jana Javora MUDr Dagmar Brančíková,

Funkce dýchací soustavy Zajišťuje plynulou výměnu plynů O2 a CO2 mezi zevním prostředím a plícemi a mezi plicními sklípky a krví Udržuje pH Účastní se řeči imunity čichu hormonotvorba ( angiotenzin II)

Stavba Dutina nosní- Kosti: čelní čichová, nosní kůstky , horní čelist, patrová kost Chrupavky: 2 u vstupu Vazivo: nosní přepážka , měkké patro Paranasální siny : frontální, maxilární , sfenoidální Výstelka: cylindrický řasinkový epitel Funkce: předehřívání, ohřívání, čištění, imunita,rezonance, čich

Waldeyerův lymfatický okruh tonsilla pharyngea (nosohltanová mandle) tonsilly palatinae (patrové mandle) tonsilla lingualis (jazyková mandle) tonsilly tubariae (Gerlachi) lymfatická tkáň laterálních stěn hltanu lymfatická tkáň zadní stěny hltanu lymfatická tkáň ve vchodu do hrtanu

Horní cesty dýchací Nosohltan nasofarynx: mezi dutinou nosní a hltanem,Eustachova trubice , hltanová mandle, sfenoidální kost nahoře, měkké patro dole Hltan: měkké patro, jazyk, zadní stěna Hrtan larynx : chrupavky,nepárové: ŠTÍTNÁ,Prstencová, Epiglottis, párové : hlasivkové , rohové ,klínové Hlasové vazy : nepravé/ červené/ a pravé –bílé, inervace n. recurrens Trachea ( průdušnice ): délka asi 12cm průměr 2cmprstencové chrupavky, tvaru C ,končí u horního okraje 5,hrudního obratle

ALERGIE-OTOK HDC

Hrtan

dýchání polykání

Dolní cesty dýchací Průdušky: pravá a levá ( bronchus dexter a sinister, průdušky do plicních segmentů (bronchy) a bronchioly ( již bez chrupavky, jen vazivo Hladká svalovina ve stěně, parasympatikus průměr průdušek zužuje, sympatikus rozšiřuje

Průdušky- bronchy

Plíce : Hrudní dutiny samostatné , prostor oddělen mediastinem Krytí: pohrudnice, poplicnice , pleurální dutina ( negativní atmosférický tlak) Apex,laloky,segmenty, lalůčky , průdušinky ,plicní sklípky Alveolus:plicní kapilára+průdušinka+ surfaktant

Dýchací svaly Inspirační: vdech Hlavní: bránice, zevní mezižeberní svaly Pomocné: prsní svaly, kývače, zádové svaly Expirační: výdech Vnitřní mezižeberní břišní

Průběh dýchání Inspirium: aktivní, zvětšení objemu, uvnitř plic podtlak, 500ml dechový objem Expirium pasivní , zmenšení objemu, v plicích přetlak, 350ml alveolární ventilace 150ml mrtvý prostor Další faktory: povrchové napětí, compliance plicní, surfaktant elasticita, volný průnik

Plicní objemy a kapacity Statické: Klidový dechový objem 500ml Inspirační rezervní objem (maximální vdech poklidném výdechu) 2-3litry Expirační rezervní objem (maximální výdech poklidném výdechu) 1 litr Reziduální objem / maximální vdech poklidném výdechu) 2-3litry ( zůstává i po maximálním výdechu) 1 litr Vitální kapacita plic DO+IRO+ERO kolísá v závislosti na věku,pohlaví, hmotnosti,..má pouze orientační význam

Plicní objemy a kapacity Dynamické Minutová ventilace: 12-15 vdechů/min ,6-7,5l/min DO+dechová frekvence (500x12) Maximální minutová ventilace: největší objem vzduchu , který jsme schopni vyměnit za minutu 120-150 l Usilovný výdech vitální kapacity /FEV: forced expiratory volume/ objem vydechnutý za 1 sec 75-85% dechového objemu

Regulace dýchání-reflexní Chemoreceptory v prodl.míše (pCO2 5,3kpA)-v retikulární formaci prodloužené míchy stimulují inspirační neurony ty vyšlou signály pro motorické nervy, (frekvence 12-15/min) inspirační svaly - inflační neurony ve stěně dýchacích cest stimulují nervus vagus - utlumení aktivity inspiračních neuronů, tím se aktivují Expirační neurony –motorické nervy -aktivace výdechových svalů Hering Breuerův reflex

Regulace dýchání- hormonální :Stimulace ( zvýšení citlivosti receptorů): adrenalin, noradrenalin, Progesteron,thyreotropní hormon Volní: šedá kůra mozková , volní apnoe Vegetativní : sympatikus/parasympatikus

Výměna dýchacích plynů Plíce: pO2 ve vzduchu 21kPa v sklípcích 13,3kPa ve venozní krvi 5,3kPa, difuze končí při vyrovnání tlaků pCO2 v odkysličené krvi 6,1 kPa, ve sklípcích 5,3kPa v atmosféře 0,04kPa Tkáně: arterioly pO2 pod 12,6 kPa tkáně 5,6kPa,pCO2 5,3kPa v cévách,v buňce více než 6kPa

Bohrův efekt Hemoglobin naváže O2 , změní se na oxyhemoglobin(1l tepenné krve obsahuje 200ml O2, z toho vázáno 197ml jako oxyhemoglobin + 3ml volně rozpuštěny ,tyto 3ml vytvářejí tlak a jdou dovnitř buněk a jsou plynuje doplňovány z zásob oxyhemoglobinu ) . Po ztrátě O2 se mění oxyhemoglobin a redukovaný hemoglobin . Čím více O2 tkáň potřebuje, tím více vzniká CO2, roste teplota tkáně ,a stoupá koncentrace H+ a klesá pH. Tím rychleji se uvolňuje O2. Rozdíl koncentrace O2 mezi tepennou a žilní krví je tím větší, čím větší je metabolická aktivita tkáně .

Transport CO2 Fyzikálně rozpuštěn, tlak minimálně 6,1kPa V červených krvinkách bicarbonát a je transformován zpět do plazmy výměnou za chloridy Část se navážena redukovaný hemoglobin vzniká karbaminohemoglobin

Možnosti onemocnění

Zánět pohrudnice Pneumothorax Zápal plic