INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Advertisements

Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Převody jednotek objemu,
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
KONDENZÁTOR Autor Mgr. Libor Vakrčka Anotace Prezentace PowerPoint – výklad, výpočet, samostatná práce, zkoušení, DÚ, opakování Očekávaný přínos Pomocí.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Mocniny s racionálním exponentem II.
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Dělení mnohočlenu mnohočlenem II.
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transformátor SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Nerovnice s absolutní hodnotou II.
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Transkript prezentace:

INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů, je zaměřena k osvojení pojmů interval, interval otevřený, uzavřený, polouzavřený, omezený interval, neomezený interval. Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje zápis intervalu, zobrazení intervalu na číselné ose, zobrazení dané množiny, sjednocení a průnik intervalů, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech. Tematická oblast Operace s čísly a výrazy Téma Intervaly Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Maturitní obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S1_05_Intervaly Datum 31.5.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

INTERVAL Interval je podmnožina množiny všech reálných čísel, která se na číselné ose zobrazí jako úsečka, polopřímka nebo jako celá číselná osa. Intervaly: omezené – zobrazujeme úsečkou 𝑎,𝑏 neomezené - zobrazujeme polopřímkou nebo přímkou 𝑎, ∞) a a b

Přehled omezených intervalů Uzavřený interval od a do b: 𝑎,𝑏 = 𝑥∈𝑅;𝑎≤𝑥≤𝑏 a b Polouzavřený interval od a do b : a) zleva otevřený a zprava uzavřený ( 𝑎,𝑏 = 𝑥∈𝑅;𝑎<𝑥≤𝑏 a b b) zleva uzavřený a zprava otevřený: 𝑎 , 𝑏 = 𝑥∈𝑅;𝑎≤𝑥<𝑏 a b Otevřený interval od a do b: 𝑎,𝑏 = 𝑥∈𝑅;𝑎<𝑥<𝑏

𝑃řehled neomezených intervalů K zápisu neomezených intervalů se používá: znak +∞ (nebo ∞) – čteme plus nekonečno -∞ čteme minus nekonečno Interval zleva uzavřený od a do nekonečna: 𝑎, ∞ = 𝑥∈𝑅;𝑥≥𝑎 a Interval zleva otevřený od a do nekonečna: 𝑎,∞ = 𝑥∈𝑅;𝑥>𝑎 Interval zprava uzavřený od minus nekonečna do a: −∞, 𝑎 = 𝑥∈𝑅;𝑥≤𝑎 a Interval zprava otevřený od minus nekonečna do a: −∞,𝑎 = 𝑥∈𝑅;𝑥<𝑎 a Interval od plus do minus nekonečna: −∞,∞

Sjednocení a průnik intervalů Určete a zobrazte na číselné ose sjednocení a průnik intervalů: a) −1, 3 , 0, 4 -1 0 3 4 sjednocení: −1, 3 ∪ 0, 4 = −𝟏, 𝟒 průnik: −1, 3 ∩ 0, 4 = 𝟎, 𝟑 b) 0, 1 , 1, 3 0 1 3 sjednocení: 0, 1 ∪ 1, 3 = 𝟎,𝟑 průnik: 0, 1 ∩ 1, 3 = 𝟎,𝟏 c) −3, 0 , 1,∞ -3 0 1 sjednocení: −3, 0 ∪ 1,∞ = −𝟑,𝟎 ∪ 𝟏,∞ průnik: −3, 0 ∩ 1,∞ = ∅

Zápis některých množin intervalem Napiš následující množiny jako intervaly a) 𝑅 + ∪ 0 0 𝟎 , ∞ b) 𝑅 − −∞ , 𝟎 c) Q nelze

Určete sjednocení a průnik intervalů b) 1, 2 ∪ 0,∞ = 1, 2 ∩ 0, ∞ = c) −∞, −2 ∪ 1, 3 = −∞, −2 ∩ 1, 3 = d) 3,∞ ∪ 4, ∞ = 3, ∞ ∩ 4, ∞ = e) −4, −3 ∪ −3, 4 = −4, −3 ∩ −3, 4 = f) ( -2, 1 ) ∪ −2, 1 = (-2, 1 ) ∩ −2, 1 =

Řešení a) −∞ , 5 ∪ 3 , ∞ = −∞ , ∞ −∞ , 5 ∩ 3 , ∞ = 𝟑 , 𝟓 3 5 3 5 b) 1 ,2 ∪ 0 ,∞ = 𝟎 ,∞ 1 , 2 ∩ 0,∞ = 𝟏 , 𝟐 0 1 2 c) −∞ ,−2 ∪ 1 , 3 = −∞ ,−𝟐 ∪ 𝟏 , 𝟑 −∞ , −2 ∩ 1 , 3 = ∅ -2 1 3 d) 3,∞ ∪ 4 ,∞ = 𝟑 ,∞ 3 ,∞ ∩ 4 ,∞ = 𝟒,∞ 3 4 e) −4, −3 ∪ −3 , 4 = −𝟒 , 𝟒 −4,−3 ∩ −3 , 4 = ∅ -4 -3 4 f) ( -2 , 1 ) ∪ −2 , 1 = −𝟐 , 𝟏 ( -2 , 1 ) ∩ −2 , 1 = −𝟐 , 𝟏 -2 1

Kontrola znalostí A B 1. Zapište množinu reálných čísel jako interval: 1. Zapište množinu reálných čísel jako interval: a ) -4 ≤ x ≤ 2 a ) x ≥ 2 b) x < - 1 b ) -3 < x ≤ 1 2. Zobrazte dané množiny na reálné ose: 2. Zobrazte dané množiny na reálné ose: a ) 𝑥 ∈ R; x ≥ 𝟏 a ) 𝑥 ∈ R; x < −𝟔 b ) 𝑥 ∈ R; 2 < x ≤ 𝟑 b ) 𝑥 ∈ R; -1 ≤ x < 4 Zapište jako interval. Zapište jako interval. 3. Určete sjednocení a průnik intervalů 3. Určete sjednocení a průnik intervalů ( zobrazte na reálné ose, výsledek zapiš jako interval) (zobrazte na reálné ose, výsledek zapiš jako interval a ) ( -∞ , 𝟔 , 𝟑 , ∞ a ) 𝟐 , 𝟓 , (2 , ∞) b ) −𝟑 , 𝟒 , −∞ , 𝟒 b ) −∞ , 𝟑 , 𝟑 , ∞ c ) −∞ , −𝟐 , −𝟐 , ∞ c ) −𝟏 ,𝟒 , 𝟒 , ∞ d ) 𝟏 ,𝟐 , 𝟏 , ∞ d ) ( -∞ , 𝟐 , −𝟏 , ∞

Výsledky 1. a) −4 , 2 1. a) ⟨2 , ∞) b) −∞ , −1 b) −3 , 1 1 -6 b) 2 , 3 b) −1, 4 2 3 -1 4 3. a) sjednocení: −∞ , ∞ 3. a) sjednocení: (2 , ∞) průnik: 3 , 6 průnik: 2 , 5 3 6 2 5 b) sjednocení : −∞ , 4 b) sjednocení: −∞ , ∞ průnik : −3 , 4 průnik: 3 -3 4 3 c) sjednocení: −∞ , ∞ c) sjednocení: −1 , 4 ∪ (4 , ∞ ) průnik: 2 průnik : ∅ -2 -1 4 d) sjednocení: 1 , ∞ d) sjednocení: −∞ , ∞ průnik: 1 , 2 průnik : −1 , 2 1 2 -1 2

Zdroje Literatura: CALDA, E. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU, 1.díl. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2003. 213 s. ISBN 80-7196-020-9 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Čížová.