Co mají společného tyto obrázky???

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Advertisements

4.1 Přímka (modelování, rýsování)
Základní konstrukce Rovnoběžky.
Základní konstrukce Kolmice.
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
KOLMICE 4. ROČNÍK Zpracovala Ing. Eva Skalická,
Rýsování kolmic Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Petrová Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
20.1 Trojúhelníková nerovnost
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
Porovnávání přímek v rovině
29.1 Úsečky- grafický součet, rozdíl a násobek
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Elektronická učebnice - I
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
30.1 Povrch krychle + síť Pojmenuj některá tělesa.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
26.1 Obsah obdélníku Tatínek chce koupit nový koberec tvaru obdélníku.
5.1 Měření na centimetry a milimetry
49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do
Elektronická učebnice - I
14.1 Úsečky – porovnávání, přenášení
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
21.1 Útvary souměrné podle osy
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
29.1 Pamětné sčítání a odčítání do 1000
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
77.1 Desetinná čísla se třemi desetinnými místy
71.1 Sčítání desetinných čísel Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr.
72.1 Odčítání desetinných čísel
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Rýsování kolmic Matematika 4. ročník Lenka Blažková 2012.
Základní geometrické rovinné útvary 1
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
Bodu a přímky. Dvou přímek.
Základní konstrukce Kolmice.
Elektronická učebnice - I
TÉMA: Rýsování čtverce
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
Transkript prezentace:

Co mají společného tyto obrázky??? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 16.1 Kolmice (rýsování) Co mají společného tyto obrázky??? Na co se musí při jejich výrobě nebo konstrukci dávat pozor? Autor: Mgr. Blanka Průšová

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 16.2 Co již víme? Umím správně určit vzájemnou polohu dvou přímek v rovině. Vím, co jsou rovnoběžky a kolmice. Umím zapsat vztah mezi přímkami. o m Zapisujeme: Čteme: p n m n Přímka m je kolmá k přímce n. kolmice rovnoběžky o p Přímka o je rovnoběžná s přímkou p.

16.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 16.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Budeš potřebovat trojúhelník s ryskou. Jak narýsuji správně kolmice? 1. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj přímku p. 2. Trojúhelník k ní přilož tak, aby se ryska kryla s narýsovanou přímkou. 3. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj přímku r. Přímky p a r jsou k sobě kolmé. Zapisujeme: p ^ r.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 16.4 Co si řekneme nového? Př. Narýsuj přímku p a vyznač na ní bod A. Narýsuj přímku r, která jím prochází a je k přímce p kolmá. Opět ti pomůže trojúhelník s ryskou a znalosti o rýsování kolmic. A jak mohu narýsovat kolmici, která prochází daným bodem? 1. Narýsuj přímku p a na ní vyznač bod A. Trojúhelník přilož k přímce p tak, aby se s ní ryska kryla a zároveň nejdelší strana trojúhelníku procházela bodem A. 2. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj přímku r. Říkáme, že jsme bodem A vedli kolmici r k přímce p.

Ničeho se neboj a postupuj úplně stejně, jako kdyby na přímce ležel. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 16.5 Procvičení a příklady Př. 1. Narýsuj přímku m a bod O, který na ní neleží. Narýsuj přímku n, která jím prochází a je k přímce p kolmá. Ničeho se neboj a postupuj úplně stejně, jako kdyby na přímce ležel. Jak budu postupovat? 2. Narýsuj přímku p a vyznač na ní body K a L. Narýsuj přímku k, která prochází bodem K a je kolmá k přímce p, a přímku l, která prochází bodem L a je kolmá k přímce p. Zapiš vzájemnou polohu přímek: k ___ l k ____ p l ____ p

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 16.6 Něco navíc pro šikovné Narýsuj si libovolnou přímku p. Vyznač body A, B, které leží na přímce p. Sestroj přímky a, b, které procházejí těmito body a jsou kolmé k přímce p. Dále pak vyznač body C, D, které na přímce p neleží, a sestroj přímky c, d, které jimi procházejí a jsou kolmé k přímce p. Zapiš vztahy mezi všemi přímkami v obrázku. Sestroj různoběžné přímky k a l. Vyznač bod T, který neleží na žádné z nich. Sestroj přímku u, která prochází bodem T a je kolmá k přímce k, a přímku v, která prochází bodem T a je kolmá k přímce l. 3. Zamysli se, jak by nám znalost o rýsování mohla pomoci například u sestrojení čtverce a obdélníku. 4. O jaké útvary se jedná? a) Všechny strany jsou navzájem kolmé a sousední strany nejsou stejně dlouhé. b) Všechny čtyři strany jsou stejně dlouhé, ale nikde nemají pravý úhel.

16.7 Vertical okno televize kolmice window TV dveře mikrovlnná trouba Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 16.7 Vertical okno televize kolmice window TV dveře mikrovlnná trouba vertical microwave door

16.8 Test znalostí 1. K rýsování kolmic potřebuji: a) kruh b) kružítko Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 16.8 Test znalostí 1. K rýsování kolmic potřebuji: a) kruh b) kružítko c) pravítko d) trojúhelník s ryskou 3. Kolmice nenajdu: a) ve čtverci b) v obdélníku c) v kruhu d) v pravoúhlém trojúhelníku Kolmice mají společný: a) střed b) právě jeden bod c) počátek d) konec 4. Každé dvě vedlejší strany v obdélníku jsou: a) rovnoběžné b) opačné c) shodné d) kolmé Správné odpovědi: d b c Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 16.9 Použité zdroje, citace BLAŽKOVÁ,R., VAŇUROVÁ,M., Matematika pro 4.ročník základních škol 1.díl 2.vyd. Všeň: Alter, 2003. ISBN 80-85775-97-2 Obrázky z databáze Klipart

16.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 16.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 07 – 12/2012 Ročník 4. ročník Klíčová slova Kolmice, rýsování kolmic, kolmice procházející daným bodem. Anotace Prezentace popisující rýsování kolmic a kolmic procházejících daným bodem.