Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/8 Název DUM Wankelův motor Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: seznámení s konstrukcí a činností Wankelova motoru Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Wankelův motor, trojboký píst, výstředníkový hřídel Datum 21. 7. 2013
Wankelův motor Osnova: 1. Wankelův motor – charakteristika 2. Konstrukce Wankelova motoru 3. Princip činnosti 4. Mazání 5. Výhody – nevýhody
Wankelův motor – charakteristika Píst klasického pístového motoru vykonává přímočarý vratný pohyb, který musí být pomocí ojnice a klikové hřídele převáděn na pohyb rotační. Wankelův motor je motor s krouživým pohybem pístu. Jeho základem je píst vykonávající pravidelný rotační pohyb . Tím se odstranila největší nevýhoda klasických motorů, a to neustálé urychlování a brzdění klikového mechanismu. Byl použit automobilkou Mazda.
Konstrukce Kapalinou chlazená skříň, jejíž vnitřní stěny mají tvar epitrochoidy, má na jedné straně sací a výfukový kanál. Existují skříně s obvodovým i bočním uspořádáním ústí sacích a výfukových kanálů. Naproti kanálům je umístěna zapalovací svíčka. Skříň je vyrobena z hliníkové slitiny a pracovní plochy jsou chromovány. Středem skříně prochází výstředníkový hřídel uložený v kluzných ložiskách. S ním je spojen rotor, který je poháněn trojbokým pístem. Wankelův motor má pouze dvě pohyblivé části: výstředníkový hřídel a píst. Jejich pohyb je rotační. A motor se dá snadno vyvážit. Obr. 1: Skříň a píst Wankelova motoru Obr. 2: Výstředníkový hřídel dvourotorového Wankelova motoru
Obr. 3: Trojboký píst s těsnícími lištami Princip činnosti Mezi boky pístu a stěnou skříně vzniknou tři oddělené pracovní komory, které jsou od sebe odděleny vrcholy. Jsou utěsněny lištami. Během tří otáček hřídele proběhne 4-dobý pracovní oběh. Pokud se píst otáčí doleva probíhá v komoře 1 sání směsi. Současně dochází v komoře 2 ke kompresi. Na konci komprese dojde k zažehnutí směsi. Současně v komoře 3 probíhá expanze a po ní následuje výfuk. Krouživý píst je uložen valivě na výstředníku hřídele. Obr. 3: Trojboký píst s těsnícími lištami
Obr. 4: Princip činnosti Wankelova motoru s krouživým pohybem pístu
Mazání Mazání pístu a těsnících lišt je uskutečněno pomocí dávkovacího olejového čerpadla, které dopravuje řízené množství oleje na sací stranu palivového čerpadla (mazání směsí palivo –mazací olej). Kluzná ložiska hřídele, ozubení pístu a ozubeného věnce jsou mazána tlakovým mazacím systémem z olejové vany nebo olejové nádrže.
Výhody a nevýhody Nevýhody Větší spotřeba – o 15 až 18 % způsobena přestupem tepla stěn podlouhlého spalovacího prostoru. Nižší účinnost – způsobena přestupem tepla a brzkým otevřením výfukového kanálu. Nutnost mazání pístu a těsnících lišt směsí (vyšší spotřeba oleje). Vyšší výrobní náklady. Výhody Pouze dvě pohyblivé části (píst a hřídel). Tichý, rovnoměrný chod (píst je zcela vyvážen). Malá náročnost na oktanové číslo benzínu. Žádné speciální rozvodové ústrojí, výměna náplně je řízena pístem a kanály.
Kontrolní otázky 1. Za kolik otáček proběhne pracovní cyklus ? 2. Kolik pracovních komor má Wankelův motor? 3. Jaký je tvar pístu?
Seznam obrázků Obr. 1: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory, Skříň a píst Wankelova motoru, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 33 , ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 2: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory, Výstředníkový hřídel dvourotorového Wankelova motoru, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 33 , ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory, Trojboký píst s těsnícími lištami, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 34 , ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory, Princip činnosti Wankelova motoru krouživým pohybem pístu , Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 35, ISBN 978-80-87143-15-5
Seznam použité literatury [1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, ISBN 978-80-87143-15-5