ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HW – Kabely a konektory Název školy
Advertisements

HARDWARE 1 STAVBA PC 6. ročník verze
OLE-onlinelearning Studium odkudkoli a kdykoli
Prezentační prostředky Pavel Dvořák Úspěch prezentace nespočívá jen  v dobře připraveném obsahu,  ve skvělých řečnických obratech řečníka, ale do značné.
Počítač Počítač je v informatice elektronické zařízení, které zpracovává data pomocí předem vytvořeného programu. Počítač je zpravidla ovládán uživatelem,
Vstupní a výstupní zařízení
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
na interaktivní tabuli
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
* V dnešní době se používá především ve významu digitální technika * Co to vlastně je? * počítače, tablety * periferie počítačů * mobilní telefony * navigace.
Learning management system Zdeněk Jelínek. Learning management systém LMS- systém řízení studia – Learning management systém Je to soubor nástrojů pro.
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Virtuální učebna aneb „webinář“.
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
Periferní zařízení.
Moderní vzdělávací systémy vyšších a vysokých škol neuniverzitního typu Ing. Daniel CHOC CCA Group a.s.
Diskové systémy.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Operační systém (OS) ICT Informační a komunikační technologie.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
HARDWARE II Periferie.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Co je interaktivní tabule?
Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy eDoceo Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy Tomáš Hrdonka.
Z technické praxe budoucím tlumočníkům Michael Scholze David Lazák
Projektory Projektory se používají pro velkoplošné zobrazení počítačového nebo video signálu. Promítaný obraz může být mnohem větší než obraz na klasickém.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – další vstup/výstupní zařízení Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vytvoření:9.
INTERAKTIVNÍ TABULE.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Klávesnice nejrozšířenější vstupní zařízení počítače
Vzdálená správa Tomáš Kalný.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Technologie interaktivní tabule
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
COGAIN 2009 Možnosti řízení invalidního vozíku. Systém řízení vozíku  Rozdělen do několika částí  Část pohonu Motor pohonu Senzory ujeté vzdálenosti.
Mikroprocesor.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Univerzita třetího věku kurz ECDL
Wifi, LAN a internet v elekt. drátech Počítačové sítě naší školy.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Rozdělení počítačů (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
MGR. Rostislav Harenčák Interaktivní tabule přinášejí do výuky díky své dostupnosti moderní didaktickou pomůcku, která může efektivněji zapojit.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
NOTEBOOK někdy také laptop, Anglicky na klíně (počítač, s kterým lze pracovat na klíně)) je označení pro přenosný počítač. Notebooky používáme na stejné.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Projektor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/12 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Informatika – Prezentace informací. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Multifunkční tiskárna Číslo DUM: III/2/VT/2/1/16 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
 Počítačová sestava (tzv. jádro)  Skládá se:  pc skříň  obrazovka (monitor)  klávesnice  myš.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Porty a rozhraní Markéta Koubíková.
Vypracoval / Roman Málek
Programování mikropočítačů Platforma Arduino
Inf Prezentace informací
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Informační a komunikační technologie
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie

Obsah cvičení

Prezentační technika a její využití při výuce

Datové projektory ► běžné řešení prezentací ve školách ► zdroje dat lze získat z Internetu, existuje řada výukových programů na CD a DVD i vlastních materiálů pedagogů. Pro použití ve škole je nutné vybrat přístroje, které poskytují kvalitní obraz.

Typy dataprojektorů Ultralehké Konferenční Osobní Mobilní

Videoprojektory ► standardně poskytují perfektní obraz o úhlopříčce i několik metrů ► používají se zejména pro tzv. domácí kina, a to LCD i DLP projektory s širokoúhlým poměrem obrazu 16:9 LCD i DLP projektory LCD i DLP projektory

Bezdrátová prezentace ► Moderní projektory pro bezdrátovou prezentaci z PC vybaveného WiFi a možností prezentace z USB flash disku.

Zpětné projektory ► tradiční a osvědčené pomůcky ► výukové materiály lze připravit na počítači a tisknout na speciální folie pro inkoustové nebo laserové tiskárny ► pro přenášení se užívají reflexní přenosné projektory.

Typy zpětných projektorů: ► Stolní transmisní ► Přenosné reflexní ► Přenosné transmisní ► Epiprojektory

Diaprojektory ► Klasická pomůcka pro výuku. Výhodou jejího použití je kvalitní kontrast diapozitivů a jasné barvy. ► Řadové ► Karuselové

Vizualizéry a grafické vizualizéry (dokumentové kamery) ► moderní řešení dřívějších zrcadlových projektorů ► jsou schopny snímat prakticky libovolnou předlohu, včetně trojrozměrných předmětů ► k nasvícení neprůhledných předloh slouží postranní zářivková svítidla, k projekci průhledných fólií se používá spodní podsvícení. ► výhodou je velké zvětšení

Projekční plochy ► Typ projekční plochy:  Mobilní ► Stativová plátna ► Rámová plátna Fast Fold  Fixní ► Roletová ► Elektrická ► Rámová

Videokonference ► je konference, která se koná na více místech a je zvukově a obrazově propojena a umožňuje sdílení prezentovaných dat. ► nejčastěji slouží pro interní komunikaci mezi pobočkami firmy, ale stále častěji se využívá konzultace a v oblasti vzdělávání.

Videokonferenční systém ► Obsahuje videokonferenční jednotku se speciální kamerou, rozhraní pro připojení dalších signálových vstupů a připojení na komunikační kanály. ► U komunikačních kanálů je možnost výběru z několika variant – Euro ISDN, nebo pomocí IP protokolů přes sítě LAN a WAN.

Audiokonference ► Je ve srovnání s videokonferencí výrazně jednodušší jak na potřebné zařízení, tak i na vlastní používání. ► Kvůli mnohem menším objemům předávaných dat se také jejich náročnost na kapacitu přenosové linky při spojení redukuje na minimum.

Menší videokonference ► Pro videokonference v menším kolektivu jsou určeny kompaktní systémy. ► Systém tvoří základní jednotka, ve které je integrována kamera a mikrofon. ► Výstupní zařízení tvoří jeden až dva běžné TV monitory (TV s AV vstupem) nebo plazmové displeje. ► Mimo hlavní kamery lze připojit i několik externích periferií, většinou dokumentovou kameru a videorekordér. ► Dále bývá k dispozici sériový datový vstup používaný pro připojení různých typů elektronických tabulí nebo počítače.

Integrované řešení pro větší skupiny ► Standardem je vysoce kvalitní zvuk a připojení širokého spektra dalších zařízení, jakým je například dokumentová kamera, videorekordér, DVD přehrávač či interaktivní tabule atd.

Ploché displeje ► Používají se jako zobrazovače i do menších místnosti, ve škole i například do větších konferenčních prostor jako náhledové displeje.

Kopírovací tabule ► Slouží jako bílá tabule, na kterou je možno během výkladu činit nejrůznější poznámky, a zároveň umožňuje zkopírování jejího obsahu na běžný papír ve formátu A4 nebo přímo do počítače.

Interaktivní dotykové tabule Interaktivní dotykové tabule ► Existují tabule různých výrobců s odlišnými možnostmi. ► Po připojení k počítači rukou, ukazovátkem či tužkou lze ovládat počítač, vyhledávat a zobrazovat informace z Internetu, promítat videozáznam nebo prezentovat přímo z plochy. Na některé tabuli je možno také psát stíratelnými fixy jako na běžnou bílou tabuli, s tím rozdílem, že napsaný text se uloží přímo do počítače.

► Interaktivní tabule spojuje výhody projekční plochy, bílé popisovatelné tabule, dotykové obrazovky. ► Tabule mohou být doplněny tabletem, klávesnicí, dálkovým ovladačem myši, které umožňují ovládat aplikace, psát texty a podobně z různých míst učebny. Interaktivní dotykové tabule Interaktivní dotykové tabule

Interaktivní dotykový displej Umožňuje ► dynamickou komunikaci se žáky a studenty. ► vpisovat poznámky do promítaného materiálu a poté uložit do PC. Novější displeje umožňují i ovládání řídícího systému místnosti – tlumení světla apod.

Hlasovací zařízení ► Jedná se o speciální ovladač, který komunikuje pomocí infračerveného záření s přijímačem. ► Žák stiskne tlačítko odpovědi a učiteli se zobrazí výsledky.

Systémy pro řízení výuky ► Počítačové učebny jsou typicky vybaveny lektorskou stanicí a 10 až 20 stanicemi posluchačů a jsou obvykle zapojeny do sítě. ► Učitel se musí pohybovat po učebně, aby posluchačům mohl pomoci či poradit v případě nesnází. Klasické řešení výuky v počítačové učebně:

► Systémy umožňují  zobrazit obrazovku učitele na obrazovkách všech studentů  monitorovat učebnu  ovládat žákovské PC z místa učitele.  ovládat žákovské PC z místa učitele. ► Tyto systémy podpory vzdělávání, někdy také označované jako KVM (Klávesnice + Video + Myš) se používají pokud je nutné, aby jeden uživatel mohl pracovat současně s několika vzdálenými počítači.

Řešení lze rozdělit na dvě základní kategorie: ► Hardwarové řešení – například produkt kanadské firmy Robotel. ► Softwarové řešení – různé programové produkty

Jazykové laboratoře ► Moderní jazykové laboratoře již lze považovat za plně interaktivní systém výuky jazyků. ► Vhodnou formou nabízejí propojení komunikace žák – učitel – zvukový záznam a zároveň spolupráci s počítačovým vybavením učebny. ► Laboratoř umožňuje vyučujícímu diskrétní odposlech studenta či konverzujícího páru,

Ozvučení ► Ve větších učebnách je ozvučení nutností. ► Často bývá doplněno o mikrofonní zařízení, pro zesílení hlasu učitele.

Univerzální řečnické systémy ► Jsou určeny pro mobilní použití, například v tělocvičně, při mimořádné přednášce v neozvučené místnosti. Systém je snadno přemístitelný, všechny komponenty soustavy jsou zabudovány jako součást jedné reprosoustavy. Obsahuje i akumulátory.

Mikrofon ► zařízení sloužící ke snímání zvuku, k převodu akustických vln na elektrický signál. ► Drátové mikrofony se používají, je-li řečník vázán na určité místo, ► Bezdrátové mikrofony umožňují mobilitu řečníka na podiu a umožňují také mobilitu samotného mikrofonu, pro případné otázky a odpovědi. Možnost využití klopové nebo náhlavní sady.

Integrované řídicí systémy ► V dnešní době se stále častěji při firemních prezentacích, poradách a schůzích používá různá audiovizuální a prezentační technika. Datovým projektorem počínaje, videorekordérem, CD a DVD přehrávačem, tunerem, videokonferenčním setem a ozvučením pokračuje a zatemněním, plátnem, osvětlením a klimatizací konče.

Integrované řídicí systémy se skládají ► z centrální řídicí jednotky a ovládacích panelů. ► Centrální řídicí jednotka je počítač, který přijímá povely z ovládacích panelů a vysílá příkazy pro ovládání přístrojů.

Využití integrovaných systémů ► Umí ovládat infračervenými povely i zařízení ovládaná sériovými porty (poloprofesionální a profesionální technika), má zabudovaná spínací relé (např. pro ovládání osvětlení a zatemnění) a univerzální vstupy a výstupy pro připojení nejrůznějších druhů senzorů (např. teplotní čidla, kontrola zavření oken). ► To, co se má vykonat po stisknutí tlačítek, je možno naprogramovat a kontrolovat, zda lze daný příkaz provést.

Praktické ukázky

Praktické cvičení ► Samostatné úkoly po skupinách

Formy a metody Moderní trendy

Vliv technologií na výukové metody

Nové formy a metody ve vzdělávání dospělých ► distanční vzdělávání, ► uplatnění informačních a komunikačních technologií ve vzdělávacím procesu.

► E-learning ► Prezentace, hypertexty ► Mikrosvěty, laboratoře a prostředí pro simulaci dějů a jevů ► Virtuální a víceuživatelská učební prostředí ► Videopořady ► Videokonference a audiovizuální komunikace

► Významnou pozici ve vzdělávání dospělých zaujímá e-learning. ► Jeho využití má svá pravidla, výhody, ale i omezení. ► Je závislé na obsahu vzdělávání i cílech, které jsou sledovány. E-learning

Co tedy je E-learning? ► Účelné a účinné využívání informačních technologií v procesu vzdělávání.

Princip e-learningu ► Instalace centrálního vzdělávacího serveru s připravenými kurzy a vzdělávacími programy a vytvoření virtuálních tříd ze studentů a lektorů (tutorů). ► Účastníci přistupují ke kurzům umístěným na vzdělávacím serveru prostřednictvím počítače z libovolného místa v libovolný čas pomocí informačních technologií.

Základní pojmy ► Tutor –pojmenování pro učitele, hlavní úlohou tutora není přednášet a vysvětlovat studentům látku, ale provádět je kurzem, který studují z velké části sami, pouze s připojením k internetu. Velký důraz je při takovém studiu kladen na komunikaci a to nejenom mezi tutorem a studentem, ale také mezi studenty navzájem. Podporuje se práce v týmu. hlavní úlohou tutora není přednášet a vysvětlovat studentům látku, ale provádět je kurzem, který studují z velké části sami, pouze s připojením k internetu. Velký důraz je při takovém studiu kladen na komunikaci a to nejenom mezi tutorem a studentem, ale také mezi studenty navzájem. Podporuje se práce v týmu.

► Kurz – je jiný název pro učební předmět. Má většinou on-line elektronickou podobu, danou používaným LMS. Internetový kurz v sobě zahrnuje všechny důležité výukové prvky, mezi něž patří například :  testy,  úlohy,  komunikační nástroje (chat, diskuzní fórum, elektronické audio a videokonference)  elektronické studijní texty psané distanční formou  elektronické studijní materiály (animace, video či audio soubory, interaktivní multimediální programy, …)

► LMS – je zkratka z anglického Learning Management Systém a do češtiny bychom to přeložili asi jako systém pro řízení výuky.  Jedná se většinou o nějaký systém, umístěný na internetu, do kterého mohou studenti a učitelé (tutoři) vstupovat prostřednictvím internetového prohlížeče a počítače připojeného k síti.  Lze se rovněž setkat s dalšími zkratkami, které znamenají zhruba totéž: LCMS (Learning Content Management System), CMS (Course Mangement System), VLE (Virtual Learning Environment), atd.

Výhody použití e-learningu ► Snadná dostupnost, studující dostává možnost vzdělávat se 24 hodin denně a to kdekoliv i doma. ► Studuje především v čase, který mu vyhovuje a díky tomu vynakládá zvýšené úsilí.

► Umožňuje individuálně volit jednotlivá témata, studující si je volí podle svých znalostí a schopností. ► Studuje svým tempem a věnuje nové látce jen tolik času, kolik potřebuje k jejímu zvládnutí. ► Každý si může vytvářet individuální studijní plán, ve kterém má možnost určovat způsob dalšího postupu i případného vracení se k již probraným tématům.

► Snadnější je také kontrola průběhu a výsledků. ► Zpětná vazba je zajištěna:  Možností sledovat průběh studia  Zadáváním úkolů, které student odevzdá do systému  Testováním – učitel má okamžitě k dispozici jak celkové výsledky, tak i informace o jednotlivých studentech, o tom, kolik dosáhli bodů a jakým způsobem odpovídali.

Nevýhody použití e-learningu ► zvýšené nároky na pevnou vůli a svědomitost při studiu, ► vyšší požadavky na samostatnost a schopnost vyhledávat informace, ► je nutný přístup k počítači a k internetu a kladný vztah k práci s počítačem, ► nevýhodou je nepřítomnost lektora a omezená možnost komunikace a diskuse s ostatními účastníky, ► obtížné je průběžné porovnávání dosažených znalostí.

► Převaha řízeného učení s přesně stanovenými mezními termíny pro jednotlivé úkoly může vést ke stresu a ke ztrátě motivace. ► Během distanční výuky není možno bezprostředně reagovat na podněty přicházející z okolí, není možné navázat skutečné vztahy se spolužáky. ► Vytvořit e-learningový kurz není triviální záležitost.

E-learning v praxi ► Při využívání e-learningu vznikají poměrně vysoké náklady na zavedení nového systému, ale již v průběhu vzdělávání je také dosaženo snížení celkových nákladů na vzdělávání. ► E-learningový systém VŠ, jeho vývoj a problémy s realizací Elis Elis ► E-learningový systém SŠ prostřednictvím systému moodle moodle

Historie ► Jedna z prvních internetových učebnic u nás Jedna z prvních internetových učebnic u nás

E-learningové vzdělávací portály ► Centrum pro tvorbu elektronických kurzů, které sdružuje poznatky a doporučení pro efektivní využívání elearningu. Centrum pro tvorbu elektronických kurzů, které sdružuje poznatky a doporučení pro efektivní využívání elearningu. ► e-learningové kurzy pro získání základních počítačových znalostí v rozsahu mezinárodního standardu ECDL (European Computer Driving Licence), kurz o elektronickém podpisu a kurz Krok za krokem Portálem veřejné správy. e-learningové kurzy pro získání základních počítačových znalostí v rozsahu mezinárodního standardu ECDL (European Computer Driving Licence), kurz o elektronickém podpisu a kurz Krok za krokem Portálem veřejné správy.

Pro zájemce ► ► Další možnosti e-learningu včetně praktických cvičení a návodu na vytvoření kurzu – 3. semestr výuky, volitelná část předmětu: ► ► Moderní technologie a internetové zdroje