Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

MODEL IS-LM.
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
Vnitřní a vnější rovnováha ekonomiky
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Všeobecná rovnováha
Mikroekonomie II Všeobecná rovnováha Ing. Vojtěch Jindra
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Všeobecná rovnováha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Měření důchodu všeobecná rovnováha Mikroekonomie I
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
VŠEOBECNÁ EKONOMICKÁ ROVNOVÁHA
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
III. Analýza nabídky Přehled témat 8. Technologie 9. Minimalizace nákladů 10. Maximalizace zisku 11. Alternativní teorie firmy.
Všeobecná rovnováha.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
3. Produkční analýza firmy
Celkový a mezní produkt
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Struktura přednášky Analýza poptávky
11. Trh kapitálu.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
12. Všeobecná rovnováha.
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Produkční analýza firmy. Základní východiska analýzy firmy Firma je subjekt specializující se na výrobu (přeměnu zdrojů/vstupů na statky/výstup). Firma.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Všeobecná rovnováha.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Mikroekonomie I Všeobecná (celková) rovnováha
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha předpoklady modelu všeobecné rovnováhy pojem „efektivnost“ hranice výrobních možností všeobecná rovnováha dosahování všeobecné rovnováhy a její změna

Předpoklady modelu existují pouze 2 spotřebitelé (A,B) – jejich IC jsou konvexní existují pouze 2 statky (X,Y) – konvexní izokvanty, spotřebitelé za ně utrácejí celý disp. důchod existují pouze 2 firmy vyrábějící dané statky firmy používají 2 výrobní faktory (K,L) na všech trzích je DoKo. cílem spotřebitelů je max. užitku, cílem firem je max. zisku ekonomika je uzavřená – neex. zahraniční obchod

Efektivnost If všeobecná rovnováha, pak musí panovat efektivnost ve výrobě, ve směně a výrobně spotřební efektivnost Efektivnost ve výrobě = taková alokace VF, kdy jejich přerozdělením nelze zvýšit celkový výstup ekonomiky Efektivnost ve směně = taková alokace statků, kdy jejich realokací nelze zvýšit užitek obou spotřebitelů Výrobně spotřební efektivnost = taková struktura výroby, kdy její změnou nelze zvýšit užitek obou spotřebitelů efektivnost v paretovském pojetí

Hranice výrobních možností PPF (Production Possibility Frontier) = množina různých kombinací statků a služeb, které je za daných podmínek možné v ekonomice vyrobit její poloha závisí na: množství využitých vstupů (K,L) a úrovni technologie (efektivitě využití VF) její sklon je ovlivněn mezní produktivitou práce (při daném množství kapitálu a úrovni technologie)

PPF a klesající MPL Y PPF vymezuje výrobně dostupné kombinace statků X a Y. Bod E představuje paretovsky efektivní situaci, bod A neefektivní (ale dostupnou), bod B je za daných podmínek nedostupný E B PPF je zde konkávní – na dodatečnou jednotku statku X je třeba obětovat stále více statku Y, protože MPL u výroby X je klesající A sklon PPF: MRPT (mezní míra transformace produktu) – poměr nahrazování statků X a Y ve výrobě, podél PPF se mění PPF X QY TPL QX TPL L L

MRPT je podél lineární PPF konstantní PPF a konstantní MPL Y PPF je zde lineární – na dodatečnou jednotku statku X je třeba obětovat stále stejné množství statku Y, protože MPL je u výroby obou statků konstantní MRPT je podél lineární PPF konstantní PPF X QY QX TPL TPL L L

Kdy nastává všeobecná rovnováha? všeobecná rovnováha nastává tehdy, když není možné změnit strukturu výroby tak, aby si současně polepšili všichni spotřebitelé (aby se zvýšil celkový užitek v ekonomice) pro všeobecnou rovnováhu platí: MRSC(A)=MRSC(B)=PX/PY=MRPT=MRTS(X)=MRTS(Y) čili, když se nachází v rovnováze spotřebitelé A a B i firmy, které vyrábějí statky X a Y

Celkově vyrobené množství statku X je na úrovni X* a statku Y na Y* Všeobecná rovnováha Rovnováha ekonomiky se nachází v bodě E‘, rovnováha spotřebitelů v bodě E Y Celkově vyrobené množství statku X je na úrovni X* a statku Y na Y* V rovnováze spotřebitel A nakupuje XA a YA statků a spotřebitel B nakupuje XB a YB statků xB y* E' Px/Py UB Px/Py E yA yB UA PPF xA x* X

Jak je rovnováhy dosahováno? pomocí cenového mechanismu X* XB 0B Výchozí cenový poměr je pX'/pY' Y* CC Při něm však existuje převis poptávky po statku X (XA+XB˃X*) a převis nabídky statku Y (YA+YB˂Y*) YB E YA pX'/pY' pX/pY Y* 0A XA X* Na trhu se statkem X poroste cena a na trhu se statkem Y bude cena klesat Rozpočtová linie se pootočí ve směru hodinových ručiček a vytvoří se nový cenový poměr, tentokrát na úrovni pX/pY. Spotřebitelé (a celá ekonomika) se dostane do rovnováhy, vyznačené bodem E

Rovnováha ve směně X* XB 0B Y* ICB YA YB ICA Y* 0A XA X* CC ICB YA YB E ICA Px/Py Y* 0A XA X* Spotřebitelé se dostávají na tzv. smluvní křivku CC (Contract Curve), která představuje množinu paretovsky efektivních řešení (rozdělení statků X a Y mezi oba spotřebitele

Jak dochází ke změně rovnováhy? impulsem pro změnu rovnováhy je změna spotřebitelských preferencí např.: spotřebitelé chtějí víc statku Y a méně statku X, tj. vzroste poptávka po statku Y a klesne poptávka po statku X ↑D(Y) → ↑P(Y) → ↑D(LY) → ↑wY → ↑Y* ↓D(X) → ↓P(X) → ↓D(LX) → ↓wX → ↓X* dojde k posunu po PPF do jiného rovnovážného bodu (rovněž se změní „rozměry“ box-diagramu směny)

Výchozí a nová rovnováha ekonomiky xB E' y* UA xB y* E E' yA yB Px/Py Px'/Py' UB Px/Py UB E yA yB UA PPF PPF xA x* X xA x* X