Základní techniky muzikoterapie. Základní techniky MT Improvizace, individuální i skupinová, je významnou projektivní technikou sebevyjádření.. Hudba.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Řeč, jazyk, mluva.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Techniky improvizace.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Emoce (city).
Neverbální komunikace
Imaginace.
Technická, taktická a psychologická příprava
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Muzikoterapie.
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Improvizace.
v pedagogické diagnostice
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Improvizace. Improvizace vnitřně aktivizuje Improvisus – nepředvídatelný, netušený, neočekávaný, nepředpokládaný Hra, které nepředchází příprava, náhodné.
Imaginace. Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Regulace úzkosti ve sportu
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Obrazotvornost či představivost
Reminiscenční terapie
MT praxe. Úrovně MT praxe Pomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti Rozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických.
Muzikoterapie.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Muzikoterapie a Danceterapie MSSP č. 9 Jitka Sinecká (převzato z PPT V
MT praxe.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Psychologie koučování
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Muzikoterapie.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
ARTETERAPIE.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Improvizace.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Socializace Kejřová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Reminiscenční terapie
Násilná osoba aneb co s ní
Temperament, charakter, motivace
Náročné životní situace
Techniky improvizace.
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Kompozice a poslech.
Kompozice a poslech.
Transkript prezentace:

Základní techniky muzikoterapie

Základní techniky MT Improvizace, individuální i skupinová, je významnou projektivní technikou sebevyjádření.. Hudba a imaginace – řízené představy při hudbě. Ne pro práci s psychotiky, pouze s lidmi, kteří mají smysl pro realitu Lyrická analýza - identifikace s písní – otevření bez nátlaku Autorské blues - terapeut pomáhá klientovi hledat správná slova pro vytvoření osobní písně. Nejlepší formou: blues. Asociační hudební techniky spojené s výtvarnou činností, pohybem a tancem Hudba spojená s rituály Hudba jako součást psychodramatu Relaxace a zpracování stresu při hudbě. Hudební hra - integrace všech metod.

Improvizace Improvisus – nepředvídatelný, netušený, neočekávaný, nepředpokládaný Hra, které nepředchází příprava, náhodné konstelace tónů a zvuků v čase a prostoru. Každý ovšem improvizuje podle svého osobitého způsobu vnímání. Díky své nepředvídatelnosti vyvolává silné emoce – fascinaci, zvědavost, ale i odpor, stud, kterými je klient překvapen. Moment překvapení vyvádí ze stereotypu v zapínání obranných mechanizmů.

Improvizace vytváří prostor Stává se prostředím kde se nabízí komunikace a interakce,kanálem neverbálních zpráv a informací kreace a re-kreace, moment tvořivosti je silným impulzem k seberealizaci aktivizace vnitřních zdrojů klienta oživení smyslů k vnímání sebe a druhých reflexe zaběhaných schémat vnímání a prožívání Improvizace se stává mostem mezi Vnitřním vnímáním a vnějším vnímáním Logickou realitou a spontánností (náhoda je porušením kauzality) Levou a pravou hemisférou mozku – racionalitou a emocemi

Cíle improvizace Cíle improvizace se navzájem posilují a podporují: odstranit strach z toho, že úder v rámci společné hry může být falešný, arytmický nebo disharmonický umožnit nový osobní zážitek (např. důvěry ostatních) reflektovat emoce a komunikační vzorce (rozeznat subjektivní kauzalitu) umožnit pohyblivost a flexibilitu vnímání sebe a druhých, uvolnit blokace a ustrnutí v tomto vnímání měnit sebeobraz díky zrcadlení jiných nastartovat a podporovat proces k autonomii a identitě (řídit vlastní chování, zodpovědně si stanovovat cíle aj.) Diagnostikovat témata, kterými je třeba se v terapii zabývat

Druhy improvizace Zaměřená na skupinovou dynamiku a identifikaci rolí ve skupině Zaměřená na komunikaci ve dvojici či ve skupině Zaměřená na vyjádření pocitů – např. hudební vyjádření nálady, konkrétní emoce, životní situace Zaměřená na nějaké téma (chaos-řád) Podporující asociace – např. hudební zpracování počasí, živlů, ročních období Uvolňující – umožňuje odreagování, uvolnění Intermediální – zakomponovaná do nějaké hry, dramatizace, malby, tance Integrační – zpracovávající nějakou zkušenost či zážitek Rolová – podporující stránku osobnosti, kterou klient dostatečně neprožívá (Hra na matku)

Imaginace Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha tradičních kultur. Jde o naslouchání hudbě v uvolněném stavu s cílem povzbudit představivost, vnímání symbolů a pocitů. Má podpořit kreativitu, zprostředkovat uzdravující zážitky a zvýšit porozumění vlastní osobě. S představami je možné pracovat v tichu, ale s hudbou se tato práce mnohonásobně usnadní.

Imaginace začíná relaxací Práce s hudbou a představivostí vyžaduje přípravu, která začíná progresivní relaxací. Ležíme na zádech se zavřenýma očima. Soustředíme se na svůj dech a postupné uvolňování svalového napětí. Terapeut přitom může slovně vést klienty k postupnému uvolňování jednotlivých částí těla. Schopnost klientů zcela se při relaxaci uvolnit je třeba postupně trénovat.

Výběr hudby k imaginaci Vhodná je spíše instrumentální než vokální hudba, vokální hudba mívá specifický kontext a je příliš určující. Uklidňující hudba je v zásadě vhodnější k vyvolání a k podpoře zkoumání vlastního nitra a představ než hudba povzbuzující, zvláště pak než hudba výslovně rytmická. Představy člověka mnohem více souvisejí s jeho vnitřním naladěním než s konkrétním hudebním podnětem. Hudba podněcující představivost slouží jako katalyzátor a pomůže ujasnit si pocity spojené s aktuálními problémy. Je důležité si uvědomit, že samotná hudba nemůže vyvolat úzkost nebo smutek, ale rozboří ochranné valy, které brání, abychom si jej uvědomovali.

Slovní vodítko Slovní vodítko by se mělo odvíjet od příjemného, bezpečného místa. Druhá fáze řízené představivosti by měla být otevřenější a nabídnout nějaký projektivní úkol. Při vedení skupiny nemluvte příliš rychle. Modulujte zvuk vaší řeči přiměřeně ke zvuku hudby. Charakter slovního projevu by měl korespondovat s charakterem hudby. Nebuďte příliš direktivní. Slova mají poskytnout jen promítací plátno, na které si může účastník promítnout svůj vnitřní svět. Nevytvářejte scénáře, které mohou být těžké nebo bolestné pro představy některých účastníků. (Např: představte si šťastné okamžiky dětství…)

Reflexe improvizace a imaginace Reflexe se může týkat těchto rovin: Zážitky z průběhu dění Tělesné prožívání Emocionální prožívání Prožívání sebe sama ve vztahu k dění, k ostatním ve skupině Asociací vybavujících se v průběhu

Autorské blues Metoda, při níž člověk své pocity, které mohou být nesnesitelné, vtělí do slov.

Formy MT Aktivní MT – léčený hraje, zpívá, vyťukává rytmus, diriguje –Společný nácvik jednoduché písně stmeluje skupinu, napomáhá vztahům –Improvizace různého druhu (skupinová, individuální, na jednoduchých nástrojích, na černých klávesách, hlasová) umožňuje sebevyjádření aktuálních pocitů, odhalení podvědomých pocitů, diagnózu základních problémů. Receptivní MT – léčený poslouchá hudbu, asociuje, maluje, tančí –Lze ji uplatňovat i u ležících klientů, k relaxaci, k regulování tělesného napětí, ve spojení s představami k uzdravujícím zážitkům. –S poslechem hudby lze spojovat další činnosti: malování, tanec, práci, umožňující sebevyjádření aktuálních pocitů,odhalení podvědomých pocitů, diagnózu základ.problémů. –S nahrávkami lze spojovat jiné akustické podněty –mluvené slovo (různé uklidňující formule) –zvuky přírodního charakteru, které působí výrazně náladotvorně (ptačí zpěv, déšť, šplouchání vln) –zvuky se specifickým fyziologickým účinkem (stylizace úderů lidského srdce)

Formy MT Individuální MT používá se především v počátcích léčby, kdy je třeba intenzivnějšího a specificky zaměřeného působení na klienta. Osobní kontakt umožňuje rychlé vytvoření bezpečného a důvěrného prostředí. Měla by se uskutečňovat minimálně 2x týdně. Skupinová MT rozvíjí a aktivizuje mezilidskou komunikaci, reguluje napětí ve vztazích, umožňuje porozumět vlastní roli ve skupině a vztahům ve skupině, léčí pocit izolace a osamění a dává pocit sounáležitosti s druhými, umožňuje prostřednictvím problémů druhých realisticky nahlédnout své vlastní. Počet klientů ve skupině by neměl přesáhnout 20.