Didaktika učiva biologie člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
PLOŠTĚNCI – ŽIVOČICHOVÉ S PLOCHÝM TĚLEM
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Biologie člověka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_245.
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Duševní zdraví a psychohygiena
Autor výukového materiálu:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Didaktika přírodopisu 2
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Biologie 3.ročník.
VY_32_INOVACE_CH Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Zdravotní tělesná výchova
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Západočeská univerzita v Plzni
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika učiva biologie člověka
1) Do praktických cvičení si studenti sebou přinesou vytištěné protokoly! Bez protokolu nemůže student absolvovat cvičení a musí si domluvit náhradní termín.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_15_VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Obecná didaktika ÚVOD.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Didaktika učiva biologie člověka
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávání k Ochraně člověka za mimořádných událostí
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_07
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Didaktika učiva biologie člověka
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
1. Hodina Úvod do předmětu
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_16_Člověk a příroda
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Didaktika učiva biologie člověka Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Osnova seminářů výuka rozvrhována každé liché úterý od 8. 10. 2013 do 10. 12. 2011 celkem 6x (8.10., 22.10., 5.11., 19.11., 3.12., 10.12.) Didaktika geologického učiva: každé sudé úterý 15.10. – odpadá (náhrada za exkurzi) 18.10. – exkurze Jedovnice 29.10., 12.11., 26.11 – výuka na fakultě 17.12. – odpadá (náhrada za exkurzi) Náplň seminářů: 1) didaktické zpracování témat z biologie člověka s využitím aktivizujících metod výuky - téma zpracovává vždy skupina (2-3 studenti) 2) diskuze nad tématy 3) workshop nápadů pro výuku biologie člověka

Podmínky udělení zápočtů Maximálně 1 neúčast Prezentace didaktického zpracování tématu z biologie člověka na 1 vyučovací hodinu (45 min) – zpracuje skupina o 2-3 studentech, celkem 10 skupin – na jeden seminář 2 skupiny Do přípravy se zapojí každý student ze skupiny (cca 15 min) Skupina podrobně rozpracuje přípravu pro výuku zvoleného tématu

Jak zpracovat přípravu na vybrané téma: Dle osnovy pro přípravu hodiny do pedagogického deníku Postavení tématu v rámci přírodopisného učiva (RVP) Správně formulované výukové cíle Analýza učiva: pojmy nové a opěrné Mezipředmětové vztahy Teoretická příprava na hodinu (výklad) Aktivizace žáků Kontrolní otázky na závěr hodiny Náměty na praktická cvičení a exkurze vztahující se k tématu

BIOLOGIE ČLOVĚKA Očekávané výstupy Žák určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla Učivo fylogeneze a ontogeneze člověka - rozmnožování člověka anatomie a fyziologie - stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (opěrná, pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací a rozmnožovací, řídící), vyšší nervová činnost, hygiena duševní činnosti nemoci, úrazy a prevence - příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při léčení běžných nemocí; závažná poranění a život ohrožující stavy životní styl - pozitivní a negativní dopad na zdraví člověka

Přehled témat ke zpracování Fylogeneze člověka Prenatální vývoj člověka Postnatální vývoj člověka Tkáně Kosterní soustava: Svalová soustava Oběhová soustava Dýchací soustava Trávicí soustava Vylučovací soustava Kožní soustava

Přehled témat ke zpracování 12. Nervová soustava 13. Smyslová soustava: 14. Pohlavní soustava: 15. První pomoc:

Literatura na toto téma ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 288 s. ALTMANN, Antonín: Pomůcky pro výuku biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1971, 132s. ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 285 s. ALTMANN, Antonín, HORNÍK, František : Vybrané kapitoly z didaktiky biologie I. 1. vyd., Praha: SPN, 1985, 217 s. DOBRORUKOVÁ Jana a kol.: Člověk a příroda inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. Scientia, Praha 2008, 203 s.

Použité obrázky http://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg http://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg http://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 http://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg Aristoteles http://www.biografiasyvidas.com/monografia/aristoteles/fotos5.htm http://filosofisch-wetenschap.mysites.nl/index.php?id=70982&PageID=223016 Theofrastos http://www.eressostravel.gr/travelcosmos/gr/history_and_mythology Dioskorides  http://www.hsl.virginia.edu/historical/rare_books/herbalism/assets/materia_medica.jpg Hippokrates http://www.medicalpracticetrends.com/?attachment_id=46 Galénos http://sufi-saja.blogspot.com/2010/09/allianoi-superisi-ve-galenos-agliyor.html Tomáš Akvinský http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St-thomas-aquinas.jpg Salernská lékařská škola http://img.mf.cz/099/610/1-30.jpg Francis Bacon http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francis_Bacon.jpg Mikuláš Koperník http://www.neaktuality.cz/zahranici/zemrel-mikulas-kopernik-tvurce-blaznive-sluncestredne-teorie/ Galileo Galilei http://www.artclon.com/artist/domenico-robusti/ Girodano Bruno http://www.giordanobruno.info/mutation.htm Jan Ámos Komenský http://www.moravacizmoravy.estranky.cz/fotoalbum/osobnosti-a-rodaci/jan-amos-komensky.-.html Carl Linné http://2.bp.blogspot.com/-5ssly9Ye9QE/Tmk8Y3bTdLI/AAAAAAAAAYE/oh0hadBS8XA/s1600/Carl+Linn%25C3%25A9.jpg Marie Terezie http://svornost.com/wp-content/uploads/marie-terezie.jpg