Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Interpretace práva.
Zpracovávání BP a DP Odborná praxe pro bakalářské studium
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
jako součást maturitní zkoušky z českého jazyka ve společné části
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Profese učitele – referenční rámec Mgr. Anna Doubková PaedDr. Karel Tomek Praha
Hypotézy ve výzkumu.
Základy ekonometrie Cvičení září 2010.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Metody výstavby vědeckých teorií Podklady k přednášce Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES FSV KU
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Problém využití fytocenologických znalostí v ČSSR – pokus o rozbor Syntaxonomy in Czechoslovakia – can its use be wider ? Tomáš Herben, 1986.
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
Podnikové hospodářství a jeho metody
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Úvaha.
Literatura: O. Weinberger-O. Zich. Logika. 2. vydání. SPN. Praha: 1964
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Kombinační logické funkce
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Definice, věta, důkaz.
Metody sociální psychologie
Metaetika Shrnutí.
Kombinační logické funkce
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Měkké systémy.
Checklandova metodologie
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Metodologie měkkých systémů
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Sociologie ?.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Předpovídání budoucnosti PPrehistorie Ibis, redibis non morieris in bello HHistorie Prostá extrapolace TTechnická – J. Verne SSociální – H. G.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Interpretace právní normy.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Volba paradigmatu a metodologie v sociálních a ekonomických vědách a její dopad na řešení vědeckých problémů František Ochrana Centrum pro sociální a ekonomické.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Předpovídání budoucnosti
Předpovídání budoucnosti
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Metodologie měkkých systémů
Emergentismus filosofie emergentismu v počítačových vědách
Vědecká teorie.
Gödelova(y) věta(y).
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků a pravidel používání)

Z Carnapovy klasifikace vět  Kvazisyntetické věty A) Věta předmětného jazyka B) Věta metajazyka C) Podvodné věty „tvářící se“ jako A, ale jsou B

Jazyk a metajazyk  Úroveň Ontická – předmětnost Epistemická – výpověď o předmětnosti  Rozlišení (faktu) objektivního světa a jeho popisu (interpretace) (Zpochybnění objektivity – vše je jen text – pravda není – je jen názor – každý má nárok na názor – každý si plká, co chce)

Rozpoznání lžitextu — argumentace Věcné argumenty Konzistentnost Invariantnost  Argument z autority Slovní efekty a bonmoty Nadměrnost citací (neúčelnost)

Rozpoznání lžitextu — obrazové a jazykové prostředky  Metaforičnost jazyka Usazené metafory Konvenční a nekonvenční metafory Vědecká metafora (oborová, nekonvenční)

Francouzská strategie  Závěr  Argument 1  Argument 2  Argument 3 Vše, co je řečeno (napsáno) slouží účelu závěru

Německá strategie  Více témat (ukázat vlastní šíři kompetencí)  Obecnost (včetně vymezení negativních cest)  Komplexnost (a to i rostoucí během tvorby)  Opouštění neproduktivních směrů

Anglická strategie  Proč to píšete  Jak (zdroje a metody)  Výsledky  Diskuse  Potvrzené závěry  Odkazy  Resumé

Argumentace  Složka technická Elementární logika Pravidla usuzování Strukturovaná (-telná) výpověď  Složka kreativní Dobrý nápad Věcná správnost Metodický postup

Technická složka argumentace  Předpoklady 1, 2, n  Závěr n = 0  blábol nebo truismus n = 1  nebezpečí idem per idem  Postup argumentace Vyplývání z premis (tvrzení nebo jeho negace, např. Galilei a vztah m a v padajícího tělesa) Extrakce z premis (Pascalova sázka)

Paradigmata a principy usuzování  Paradigma nepřímé úměry (těhotenství, kopáči… aditivní a intenzivní vlastnosti)  Princip totožnosti (používání výrazů ve fixované podobě)  Princip sporu  požadavek bezespornosti  Princip vyloučeného třetího  Princip dostatečného důvodu (metodologický požadavek)

Věcná složka argumentace  Teorie  Fakt  Domněnka, nápad  Hypotéza (logická konzistence)  Teorie (explanace, predikce)

Vědecká teorie— fakta VVědecký fakt Více pozorování Invariantnost faktu vůči logickým transformacím Mimo P nebo N

Vznik vědecké teorie — 1. domněnka SSeskupení faktů KKlasifikace, třídění, výběr GGeneralizace

Vznik vědecké teorie — 2. hypotéza VVysvětlení faktů LLogická konzistence EExplanace, deskripce, predikce

Vznik vědecké teorie — 3. teorie OOvěření Logické Empirické (ověření důsledků) Obsahové

Interpretace teorie  Naivně empiristická  Instrumentalistická Přísná  Empirická  Sémantická Přirozená

Funkce teorie  Informativní  Systemizující  Prediktivní  Explanační  Pragmatická

Explanace (explikace)  Kauzální  Funkcionální  Teleologická Pseudoexplanace  Vysvětlení kruhem  Ad hoc (≠ anticipace)

Predikce  Extrapolace Přímá Korigovaná  Ekvifinalita  Simulace

Predikce  Informativní  Manipulativní Konstruktivní (sebenaplňující se) Varovné (sebevylučující)

Predikce  Deterministické systémy Dynamické Stochastické Historický materialismus (K. Marx) Dialektika „trajektorií“ (J.-P. Sartre)