Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočet hmotnosti tělesa
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Hustota LC.
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
Měření fyzikálních veličin – Hustota
VY_32_INOVACE_03_ VÝPOČET HUSTOTY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Hmotnost.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hustota LC.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hustota.
Výpočet hustoty, práce s tabulkami
Měrná tepelná kapacita
Měření 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:leden 2012 Určeno:6. ročník ZŠ.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co bude plavat? Co bude plavat na hladině a co ne? PROČ?
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
Kapaliny.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
ÚLOHY - HUSTOTA Seminář didaktiky fyziky 1 FY2MP_SDF1/01 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
F YZIKA Hustota látky Vypracoval: Lukáš Karlík. H MOTNOST RŮZNÝCH LÁTEK Co je těžší kilogram peří nebo kilogram železa? Jsou stejně těžké. Mají však stejný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová; datum: Název:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Hustota-výpočet hustoty
Interaktivní procvičování hustoty
Hustota a její měření.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Hustota-odvozená fyzikální veličina
zpracovaný v rámci projektu
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B31Fy6_Hustota 1
Změny skupenství látek
Vlastnosti látek − hustota
zpracovaný v rámci projektu
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
VY _52_INOVACE_A_08_Hustota látky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vlastnosti látek − hustota
Hydrostatický tlak Hydrostatický tlak je tlak v kapalině způsobený tíhovou silou Značíme jej ph Jednotkou je 1 Pa (Pascal), je to stejná jednotka, jako.
Transkript prezentace:

Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK

Tento chyták jistě znáš !!! Co je těžší - kilogram uhlí nebo kilogram polystyrenu? kilogram železa nebo kilogram peří? Jsou stejně těžké, ale např. kilogram polystyrenu má mnohem větší objem než kilogram železného závaží.

Při porovnávání, která ze tří látek je „těžší“, musíme porovnávat hmotnosti stejných objemů: hliník železo měď 1 cm3 1 cm3 1 cm3 2,7 g 7,8 g 8,9 g Pak budeme říkat, že různé látky mají různou hustotu. Která z látek na obrázku výše má největší hustotu? Hustota dané látky je určena hmotností tělesa o objemu 1 cm3 z této látky.

Co je to hustota? hustota (látky) je fyzikální veličina, která vyjadřuje poměr hmotnosti a objemu dané látky hodnoty hustoty některých látek najdeme v MFCH tabulkách označujeme ji řeckým písmenem ρ (ró) měříme ji v jednotkách: (kg/m3), (g/cm3)

Výpočet hustoty hmotnost látky měřená v kg nebo g převodový trojúhelník objem látky měřený v m3 nebo cm3 hustota látky měřená v kg/m3 nebo v g/cm3

Zkuste tedy odpovědět na otázku – jaká je hustota látek: Platí vztahy: 1 g/cm3 = 1000 kg/m3 a 1 kg/m3 = 0,001 g/cm3 hliník měď železo 1 cm3 1 cm3 1 cm3 2,7 g 7,8 g 8,9 g hustota železa je 7,8 g/cm3 hustota hliníku je 2,7 g/cm3 hustota mědi je 8,9 g/cm3 Platí:  železa = 7,8 g/cm3 = 7 800 kg/m3  hliníku= 2,7 g/cm3 = 2 700 kg/m3  mědi = 8,9 g/cm3 = 8 900 kg/m3

Co ovlivňuje hustotu látky? Hustoměr hustotu látky lze ovlivnit: snížením nebo zvýšením teploty nebo tlaku jejím znečištěním (tzn. přidáním jiných látek) měření hustoty látek: u kapalin: pomocí přístroje, který se nazývá hustoměr u pevných látek: látku nejprve zvážíme vložíme ji do kapaliny o známém objemu a odečtením známého a výsledného objemu zjistíme její objem hmotnost a objem dosadíme do vzorce pro výpočet hustoty

1. Příklad: Zápis: Výpočet: Vypočtěte hustotu dané látky, když víte, že její hmotnost byla 250 g a objem byl 250 ml. V tabulkách najděte, o jakou látku pravděpodobně jde. Zápis: V = 250ml= 250 cm3 m = 250g ρ = ? (g/cm3) Výpočet: ρ = m/V ρ = 250/250 ρ = 1g/cm3 = 1 000 kg/m3 Odpověď: Výsledná hustota 1 000 kg/m3 odpovídá přibližně hustotě vody.

2. Příklad: Zápis: Výpočet: Jaká bude hmotnost krychličky zlata, která má objem 8 cm3? Hustotu zlata najděte v MFCH tabulkách! Zápis: V = 8cm3 = 0,000 008 m3 m = ? (kg) ρ = 19 300 kg/m3 Výpočet: ρ = m/V → m = ρ*V m = 0,000 008*19 300 ρ = 0,1544 kg → 154,4 g Krychlička zlata o objemu 8 cm3 bude vážit 154,4 g.

3. Příklad Zadání: Výpočet: Jaký bude objem kapky rtuti v teploměru o hmotnosti 14 g? Hustotu si vyhledejte v MFCH tabulkách. Zadání: m = 14 g ρ = 13 500 kg/m3 = 13,5 g/cm3 V = ? (cm3) Výpočet: ρ = m/V → V = m/ρ V = 14/13,500 V = 1,037 cm3 = 1,037 ml Objem kapky rtuti o hmotnosti 14 g je přibližně 1,037 ml.

Zajímavost … Čítárna v Mrtvém moři V tomto moři se neutopíte. Voda v něm je podstatně těžší než obyčejná voda mořská. V tak těžké kapalině není možné se utopit; hmotnost našeho těla je totiž znatelně menší než hmotnost stejného objemu velmi slané vody a proto podle Archimédova zákona nemůže se člověk v Mrtvém moři potopit. Takové moře je na zemi známé lidstvu již od pradávných dob. Je to proslulé Mrtvé moře v Izraeli. Jeho voda je neobyčejně slaná, takže v ní nemůže žit žádný živý organizmu. Obsah soli je zde 27 %, oproti jiným mořím, kde dosahuje max. 2-3 %. Dohromady se množství soli v tomto moři odhaduje na 40 milionů tun.

Hustota látky Hustoty různých látek najdete v MFCh tabulkách.

Nebojte se fyzikálních příkladů. Vždyť jejich řešení je zábava !!!